Турция отбелязва национален празник с тунел под Босфора

| от |

Турция отбелязва днес националния си празник. Днес се навършват 90 години от обявяването на Турция за република през 1923 година от забележителния реформатор Мустафа Кемал Ататюрк.

От пепелищата на рухналата Османска империя Ататюрк създава съвременна, модерна, светски ориентирана държава, обърната към ценностите на Запада.

atatürk imzası

По площадите, сградите, балконите на къщите се веят национални знамена, поставени са постери. Пана от живи цветя, изобразяващи лика на Ататюрк, украсяват булевардите.

В столицата Анкара ще се състои традиционното поклонение с поднасяне на венци в мавзолея-гробница на Ататюрк, в което ще участват политическите лидери начело с президента Абдуллах Гюл и премиера Реджеп Тайип Ердоган.

В Истанбул и в големите градове ще се състоят манифестации и празненства на открито.

marmaray_bahcesehir

Кулминацията на тазгодишния празник на републиката е официалното откриване на първия етап от транспортния тунел Мармарай в Истанбул. Той е уникално съоръжение с обща дължина 76 км, по което ще се движат пътнически и метровлакове, като една част ще минава по дъното на Босфора на 60 метра дълбочина и ще свързва европейския и азиатския бряг на мегаполиса. Мармарай ще превозва по един милион пътници дневно, а през нощта по него ще се движат главно товарни влакове.

Мечтата на Турция за построяване на тунел под Босфора е отпреди 150 години и затова го наричат „Сбъднатата мечта“.

Marmaray_900x600

Строителството му започна през 2004 г., но бе замразено за няколко години, защото при разкопаването бяха открити ценни археологически находки, които показват, че Истанбул е на повече от осем хиляди години.

marmaray_29_ekimde_aciliyor_864010875

Преди няколко дни лично турският министър на транспорта, морската администрация и съобщенията Бинали Йълдъръм представи новите съоръжения на група журналисти от турските медии. По думите на Йълдъръм, съоръжението е защитено със специална система срещу земетресения. Влаковете се управляват автоматично.

Специална система, разположена под крака на водача на влака, на всеки 30 секунди регистрира състоянието му и при евентуален нещастен случай се задейства допълнително автоматично управление. Стойността на съоръжението е осем милиарда турски лири.

Shinzo Abe (C), electedd by the parliame

На официалното откриване от президента и премиера на Турция ще присъстват японският премиер Шиндзо Абе, румънският премиер Виктор Понта, министри от осем държави. Сред поканените е и министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов. Турските лидери и официалните гости ще бъдат първите, които ще преминат с влак под Босфора от началната станция Юскюдар на азиатския бряг към станция Йени капъ на европейския бряг.

Довечера ще има светлинно шоу над Босфора с фойерверки, илюминации и музика. Светлините на двата моста ще бъдат обагрени в червено, духови оркестри ще свирят на кейовете.

Тържествата в Анкара ще започнат с посещение на турското държавно ръководство на мавзолея на основателя на републиката Мустафа Кемал Ататюрк, след което в 11.15 часа ще се състои военен парад, а вечерта президентът Абдуллах Гюл ще даде прием по случай празника в резиденцията Чанкая, пише в.“Миллиет“.

През втората половина на деня турският президент Гюл и премиерът Реджеп Тайип Ердоган ще присъстват на тържественото откриване в Истанбул на тунела Мармарай, определян като „проект на века“. На откриването ще присъстват също японският премиер Шиндзо Абе и румънският премиер Виктор Понта, както и девет министри от осем страни, включително от България, пише в.“Сабах“. Вестникът припомня, че за първи път идеята за железопътен тунел под Босфора се е появила преди 153 г. по време на османския султан Абдул Меджид. Изграждането на тунела е започнало през 2004 г. от японско-турски консорциум.

Железопътният тунел с участък от 1,4 км на дълбочина 60 метра под морсокто дъно е посторен с японски техонологии. Вестник „Миллиет“ цитира кмета на Истанбул Кадир Топбаш, който е заявил пред журналисти, че тунелът е преминал успешно всички тестове и е напълно надежден.

Японският премиер Шиндзо Абе, който се е срещнал с кмета на Истанбул, е заявил, че и занапред неговата страна желае да продължи сътрудничеството с Турция в осъщтяването на различни проекти, отбелязва в.“Сабах“. Вестникът уточнява, че японският премиер е пристигнал вчера, придружаван от 100-членна делегация от правителствени представители, бизнесмени и журналисти. Преди отпътуването от Токио той е заявил пред журналисти, че Турция е изключително важна страна и е изразил желание за още по-голямо укрепване на двустранните връзки. Вестникът обръща внимание, че Шиндзо Абе посещава Труция за втори път в рамките на по-малко от една година.

ahmet-kaya-kimdir

Турските вестници съобщават, че в рамките на награждаването на творци и учени по случай Деня на републиката турският президент Гюл е присъдил посмъртно голямата награда за култура и изкуство на кюрдския певец Ахмет Кая, който е бил преследван от националистите и принуден да замине за Франция, където умира преди 13 години на 56-годишна възраст. Вестник „Заман“ отбелязва, че присъждането на наградата на Кая, чиито концерти много пъти са били отменяни, а музикалните албуми – конфискувани, представлява реабилитация на твореца. Вестник „Хюриет дейли нюз“ посочва, че в писмено съобщение от канцеларията на президента се изтъква, че наградата е присъдена на Кая заради обединяващото въздействие на неговата музика, която е обединила много хора с различни възгледи. Вестник „Заман“ обръща внимание, че голямата на награда за култура и изкуство, която традиционно се обявява в деня на празника 29 октомври, тази година е била обявена на 28 октомври, когато е рожденият ден на певеца.

 
 

Virgin Galactic на Ричард Брансън стигна до космоса

| от chronicle.bg |

Последният тестов полет на Virgin Galactic успешно стигна до космоса и се върна.

Корабът се казва SpaceShipTwo и достигна височина от 82,7 километра над земната повърхност, което се смята близо до границата с космоса. Това е четвъртият тестов полет на самолета.

Сър Ричард Брансън се състезава с Илон Мъск и Джеф Безос кой ще изпрати първия пътник в открития космос. Той основа своята компания Virgin Galactic през 2004, малко след SpaceX на Мъск и Blue Origin на Безос. През 2008 година VG обеща, че първият суборбитален космически полет за туристи ще се случи „в рамките на 18 месеца“. От тогава често се правят подобни обещания за близкото бъдеще, но няколко забавяния и фатална катастрофа през 2014 година държат Брансън все още далеч от сбъдване на амбициите му.

За успеха си SpaceShipTwo излетя от пустинята Мохаве в Калифорния. От компанията казаха, че моторът на самолета е работил в продължение на 60 секунди, а самият той е летял със скорост почти 3 пъти скоростта на звука. В кабината е имало двама пилоти и манекен на име Ани на пътническото място. За жалост не се достиха т. нар. Линия Карман на 100 километра над земята, където се приема, че атмосферата свършва.

Преди полета екипът каза, че целта на самолета е „да лети по-високо и по-бързо“.

 
 

Филмите с жени главни герои са по-доходоносни от тези с мъже

| от chronicle.bg |

Филмите с мъже в главната роля все още са повече от тези с жени, но изследване на Агенцията по креативни изкуства (САЩ) и компанията Shift7 сочи, че това не е най-добре за бизнеса. Резултатите от анализа на топ филми между 2014 и 2017 ни показват като първенци тези с главна женска роля, без значение какъв е бюджетът на самия филм.

Creative Artists Agency и Shift7 правят сметките с помощта на Gracenote. Главният персонаж във всеки филм е определен по това чие име е първо в Gracenote. Това означава, че филми като „Star Wars“ са с водеща мъжка роля – в „Star Wars: The Force Awakens“ това е Харисън Форд, а в „Star Wars: The Last Jedi“ е Марк Хамил, въпреки че Дейзи Ридли има основна роля и в двата.

В изследването участват 350 филми – 105 женски и 245 мъжки. 

„Разбирането, че да имаш филм с жена в главната роля е лошо откъм приходи е грешно“, казва изследователя от CCA Кристи Хаубегър пред The New York Times. „Те всъщност са маркетингов актив.“

Когато филмите били подредени в категории по бюджет: над $100 милиона, по-малко от $10 милиона, между $10 и $30 милиона и така нататък, средния приход във всяка категория бил по-голям за женските филми, отколкото за мъжките.

Филмите били подложени и на теста Бачдел, който мери представянето на жените в творби на изкуството: той задава въпроса дали творбата включва ли поне две жени, който си говорят за нещо различно от мъже. 60% от филмите минават теста и няма филм от 2012 година насам, който е изкарал повече от $1 милиард в боксофиса и не е преминал Бачдел.

 
 

Главната роля, която никой в Холивуд не иска

| от chronicle.bg, по The Hollywood Reporter |

Вече сме в най-интересния период от годината за всички киномани.  Почти няма да има седмица в следващите два месеца, в която да не се раздават награди, да не се обявяват номинации за награди, или изобщо да се говори за награди. Най-доброто, което видяхме през 2018 г. впряга всичките си усилия в добрата реклама и очаква с нетърпение кулминацията. 

Тази година тя ще се състои на 24 февруари, както повелява обичаят, в Долби тиътър в Лос Анджелис. Наградите „Оскар“ ще бъдат раздадени за 91-ви път след по-малко от три месеца. А кой ще ги води? Все още не е ясно. Кевин Харт се отказа. Академията, по думите на медиите, е в паника. Домакинът обикновено е ясен половин година по-рано, за да могат да започнат репетиции и подготовка на церемонията. В момента оттеглянето на Харт е поредният минус за и без това намаляващата популярност на „Оскарите“.

Най-престижните награди в киното се намират в период на криза, каквато не ги е сполетявала от десетилетия. И най-голямата криза към този момент е липсата на домакин, който да води церемонията. Заради намаляващия рейтинг на „Оскарите“, обществения натиск и още ред причини, на практика в момента това е главната роля, която никой в Холивуд не иска.

Защо?

Някои от нас все още помнят гафа на „Оскарите“ през 2017 г., когато погрешно беше обявено името на „La La Land“ за най-добър филм, а победителят беше „Moonlight“. Тогава домакинът на церемонията, популярният водещ Джими Кимъл каза: „Не знам какво стана. Обвинявам себе си за това. Знаех си, че ще прецакам шоуто и наистина го направих.“

Кимъл може и да се е шегувал. Въпреки това думите му породиха мисли, че дори опитен водещ на вечерно предаване като него, е застрашен от подобен безпрецедентен провал.

Ако се обърнем назад, страхът на Джими Кимъл далеч не е неоснователен. Достатъчно е да погледнем изпълнителите, нагърбвали се с най-трудната задача в Холивуд и ще разберем защо. Откакто легендарният Били Кристъл предаде щафетата през 2004 г. (и се завърна по изключение през 2012 г., когато не беше приет с големи овации), Американската академия за филмово изкуство и науки не спира да се опитва да намери своя домакин. Но никой не пожелава да поеме ролята повече от два пъти. Сред смелчагите, осмелили се да водят „Оскарите“ два пъти са Кимъл, Елън Дедженеръс, Хю Джакман, Крис Рок и Джон Стюарт – и повечето от тях казват, че никога не биха го направили втори път. Контрастът със славните дни на „Оскарите“  е очевиден. Наградите помнят няколко култови свои домакини сред които Джони Карсън (5 пъти), Били Кристъл (9 пъти) и рекордьорът Боб Хоуп със 19-те церемонии, които води. Последните трима поемат тази задача във време, когато има само три големи телевизии, конкуренцията е слаба и „Оскарите“ са задължителна част от програмата на повечето американски семейства.

Днес от домакинът се изискват редица неща. Да вдигне рейтинга на церемонията. Да е известен. Да е забавен без да обижда. Да е актуален, но не и провокативен. Да е политически коректен. Да е млад, но не прекалено, за да не „изплаши“ управителния съвет на Академията. И да е удобен както за президента на Академията, така и за телевизията, която излъчва „Оскарите“ – ABC.

Изискванията отказват дори най-добрите кандидати, които не желаят да рискуват седмици от живота си за ниски шестцифрени суми, след като накрая обикновено медиите ги критикуват, а самата дейност рядко вдига рейтинга им.

Едва ли някога ще видим отново Джеймс Франко и Ан Хатауей, които са домакини през 2011 г., както и Сет Макфарлън през 2013 г., който беше критикуван заради песента „We Saw Your Boobs“. Единствено Нийл Патрик Харис е казвал, че би го направил, но предвид слабото му изпълнение , това едва ли ще се случи.

Мнозина, които се идеални за тази работа, вече са я отхвърлили. Опра Уинфри. Джъстин Тимбърлейк. Джулия Луис Драйфус. Джери Зайнфийлд. Колкото са по-подходящи, толкова по вероятно е да откажат. Дори Тина Фей и Ейми Полър, който направиха фурор на церемониите по връчването на наградите „Златен глобус“ през 2013, 2014 и 2015 г. са отказали да водят „Оскарите“. Споменава с за имена като Стивън Колбърт и Джеймс Кордън, но ABC не биха позволили звезди от конкурентни телевизии да водят това шоу.

Всъщност кой е подходящ за ролята? Кой е подходящ да води церемонията във време, когато една погрешно казана дума може да струва рейтинг, репутация, пари?

В своята същина обаче, проблемът е естествено следствие от политиката на Академията от няколко години насам. Тя иска да играе на сигурно във време, което възнаграждава риска. Време, което признава тези, които приемат противоречията, а не си затварят очите за тях. Защото ако последните години ни научиха нещо, то е че колкото по-безличен е домакинът, толкова по-безлично е и шоуто. Затова Елън Дедженръс беше толкова добра и се шегуваше с възрастта, парите, произходът на хората. И вдигна летва, която изисква поемането на голям риск, за да бъде прескочена. Но пък ако някой се осмели да направи скока, „Оскарите“ могат да влязат в нов „златен период“. 

 
 

6 романтични комедии за коледните празници

| от chronicle.bg |

It’s that time of the year again… и ние сме подготвени за него.

Романтичните комедии определено не са върховият жанр в киното, нито най-доходоносния. Сюжетите не са никак дълбоки, а това, което ги спасява от пропадане, обикновено е някоя звезда в главна роля.  Но що се отнася до празничните периоди в годината, това е най-добрият жанр, на който можете да се отдадете. Дали сте сами, с гадже, приятели или със семейството, добрата романтична комедия в дълъг празничен следобед е един от най-ефективните методи за релакс.

Колкото и да ни е втръснал шумът около коледните и новогодишните празници, в предстоящите протяжни почивни дни почти винаги намираме време за някоя романтична комедия. Дори това да не е „нашият“ жанр.

Така че в следващите дни можете да светнете лампичките на елхата и да се отдадете на приятната коледна тривиалност, включваща дебело одеяло, чай, любим човек и някоя приятна, старомодна, но вечна, романтична комедия. За първите няколко не можем да помогнем, но що се отнася до последното, можете да видите 6 великолепни романтични комедии в галерията горе.