Завръщане в бъдещето

| от Дирк Гулде |

Новият брой на списание auto motor und sport Bulgaria вече е на пазара, а ние ви представяме една от историите в него.

След окуражаващите стъпки на Giulia, новият SUV трябва да ускори окончателно излизането на Alfa Romeo от зоната на здрача. Първи впечатления от дизеловата версия с двойно предаване и 210 к.с.

Наваксването на закъсненията в днешния шеметно препускащ свят става все по-сложна задача. Как въобще бихте могли да отличите новия си SUV модел сред конкурентното изобилие? Звучи като мисия невъзможна… Да не говорим за гигантските очаквания към легендарна марка, чиито верни почитатели търпеливо издържаха години на продуктова суша и сега жадуват нещо настина грандиозно? Дали новият модел не трябва да бъде потресаващо динамичен? Или пък зашеметяващо екстравагантен?

Оказва се, че в Alfa Romeo са подходили подчертано трезво към тази проблематика и са се съсредоточили в създаването на един наистина добър автомобил. На автомобил като Stelvio, който въобще не се опитва на всяка цена да бъде нещо различно, а прави изненадващо естествено, земно впечатление. Това започва още с габаритите – с дължината си от 4,69 метра италианецът се прицелва в сравнително удобни и за градска употреба конкуренти като BMW X3 или Audi Q5.

Просторно купе

Въпреки надлъжното разположение на двигателите, вътрешното пространство е доста внушително. Водачът и спътникът му отпред са настанени на удобни спортни кресла, осигуряващи комфортна позиция и добри възможности за настройка и за хора с по-едра физика. В сравнение с Giulia, с която Stelvio споделя конструктивната архитектура и силовия тракт, седалките са разположени с 19 сантиметра по-високо – фактор, който улеснява в еднаква степен достъпа до купето и визуалната оценка на пътната обстановка.

Пътниците на задните места се радват на изобилие от пространство в областта на краката и главите, а разделената на три сгъваема облегалка дава възможност за гъвкавост в разпределението на обемите. Ако сгънете само тесния среден сегмент, Stelvio се превръща в четириместен SUV с голям товарен люк за превоз на дълги предмети като ски или друга спортна екипировка. Възможността покривалото на багажния отсек да се отстрани без особени усилия и сгъването на задния ред до почти изцяло равен под осигуряват удобно за използване багажно пространство, което подобно на комбитата може да се товари до тавана. Поради липсата на механизъм с пружина, след отключването им облегалките трябва да се сгънат ръчно – действие, за което ще ви трябват или много дълги ръце или заобикаляне и сгъване през задните врати.

Солидни материали

Качеството на материалите в интериора изглежда доста убедително. Фактът, че приборът за регулиране на силата на звука на аудиосистемата напомня използвания в моделите на Audi принцип на работа, би могло да се разглежда и като средство за постигане на високи цели. И вероятно с право, защото меките материи в панелите на арматурното табло, прецизно вграденият екран на навигационната система и грижливото изпълнение на редица по-дребни детайли в интериора говорят за последователно прилагане на висок качествен стандарт. Наред с това, интериорът не е лишен и от типичните за италианците симпатични елементи – от релефните емблеми и контрастните шевове на седалките до надписа Alfa Romeo върху рядко използваната лента за повдигане на двойния под на багажника.

Обстоятелството, че наборът от функции на инфо-развлекателната система не може да се сравнява с тези на BMW или Audi вероятно няма да се отрази драстично на потребителския апетит към модела, но с оглед на времената, в които живеем, е добре в Alfa Romeo да помислят за включване на пътнотранспортна информация в реално време към работата на навигационната система.

На изпитателното трасе на марката в Балоко за щастие няма опасност от непредвидени задръствания. За сметка на това има много завои и разнообразни пътни настилки с различно качество. Въпреки 20-цоловите си колела със серийни нископрофилни 45-милиметрови гуми, Stelvio демонстрира талант в справянето с резките неравности и не се впечатлява дори при движение по много груби повърхности. В преодоляването на поредици от завои впечатление прави лекото и въпреки това осигуряващо добро чувство кормилно управление, което в средно положение реагира радващо директно.

В нормални пътни условия новият италиански SUV използва задно предаване, а предният мост се включва (с до 60% от тягата) едва при загуба на сцепление. Водачът не усеща нищо от преразпределението на въртящия момент, а Stelvio се държи на пътя динамично, неутрално и безопасно.

4 цилиндъра, 8 предавки, 210 к.с.

За сметка на това приливът на мощ е доста осезаем. Използваният в тестовия модел 2,2-литров турбодизел с 210 к.с. и максимален въртящ момент 470 Нм подхожда сериозно към задълженията си още доста под 2000 об./мин и се впуска с желание в преследване на високите обороти. Поради тази причина ръчната намеса в бързата и плавна работа на осемстепенната трансмисия на ZF се налага рядко, въпреки че големите, масивни (и понякога пречещи при посягане към лостчето на мигачите) метални планки зад волана предизвикват желание за игра с предавките.

Но в сравнение с много от моделите на Alfa Romeo в миналото, Stelvio демонстрира слабости и недомислици (като лесно зацапващета се камера за заден ход), които спокойно могат да се окачестват като безобидни дреболии. Засега компанията все още не дава пълна и подробна информация нито за двигателната гама, нито за ценовата листа на новия модел. Освен 2,2-литровата дизелова версия са потвърдени единствено спортният топмодел Quadrifoglio с бензинов V6 с 510 к.с., както и още една бензинова модификация с четирицилиндров агрегат и 280 к.с., която се предлага на германския пазар като богато оборудвана версия „First Edition“ на цена от 56 000 евро.

Завръщането, втора серия

Прекрасната външност не може да е изненада при модел на Alfa Romeo, но новият модел се представя чудесно и на пътя. След също толкова сполучливия дебют на Giulia, чиято класическа триобемна концепция не следва последния писък на модата, насоченият към популярната SUV категория Stelvio дава големи надежди за завръщане на италианската марка на световната сцена.

TEХНИЧЕСКИ ДАННИ

Каросерия

Стоманена самоносеща с четири врати и пет места, дължина x широчина x височина – 4687 x 1903 x 1671 мм, междуосие 2818 мм, собствено тегло 1659 кг.

Ходова част

Независимо окачване, отпред тип Макферсън с двойни напречни носачи и коаксиално свързани пружини и амортисьори, отзад многозвенно с винтови пружини и телескопични амортисьори, напречни стабилизатори отпред и отзад, спирачна система с вътрешновентилирани дискове на всички колела.

Силово предаване

Двойно предаване, осемстепенна автоматична предавателна кутия.

Двигател

Четирицилиндров редови дизелов двигател със система за пълнене с турбокомпресор и междинен охладител, разположен напречно отпред, работен обем 2143 cм³, максимална мощност 154 кВт (210 к.с.) при 3750 об./мин, максимален въртящ момент 470 Нм при 1750 об./мин.

Динамични характеристики

0–100 км/ч 6,6 сек
Максимална скорост 215 км/ч
Среден разход на гориво (NEDC) н.д.

Базова цена

Alfa Romeo Stelvio 2.2 D н.д.

В актуалния априлски брой на водещото месечно автомобилно списание в България ще откриете:

Opel Insignia – Среща с последния Opel, разработен изцяло в Германия.

Новото лице на Audi – След началото, поставено с A4, през следващите няколко години Audi ще обновят почти всичките си моделни линии. Как ще изглежда всичко това? auto motor und sport повдига завесата.

Ford Kuga, Hyundai Tucson, Peugeot 3008 – Сравнение на три популярни SUV модела от среден клас.

Най-добрите гуми за средния клас – Десет модела летни гуми с размер 245/45 R 18 Y.

Renault Kangoo – 100 000 километра с многофункционалния френски автомобил.

Alfa Romeo Stelvio – Първи впечатления от дизеловата версия с двойно предаване и 210 к.с.

Opel и PSA – С поемането на собствеността върху Opel, PSA се превръща във втория по обем на продажбите автомобилен производител в Европа.

Saab 9000 Turbo и Volvo 850 T-5 – Турбопълненето става любимо на шведските производители много преди да се появи философията на даунсайзинга. Представяме ви два скандинавски модела от 80-те и 90-те години с много ярка автентичност.

VW T2 – Едно незабравимо пътуване с един не по-малко незабравим кемпер.

Nokian Hakkapeliitta 9 в „Белия ад“ – Изпробвахме най-новото поколение на гумата, създадена за особено тежки зимни условия, при това на едно единствено по рода си място.

Hyundai i30 срещу Opel Astra – Hyundai продължава възхода си с трето поколение на компактния i30 – най-добрия модел, който марката е създавала. Сега той се среща с това, което са сътворили конструкторите на Opel.

Audi A5 Sportback – Първи километри с новото издание на елегантното купе с четири врати от Инголщат.

Alfa Romeo Giulia – Дългоочакваното събитие най-сетне е факт – първият от серията напълно нови модели на легендарната италианска марка Alfa Romeo вече е в продажба.

 
 
Коментарите са изключени за Завръщане в бъдещето