shareit

Защо любителите на коли гледат клипчета с катастрофи

| от chronicle.bg по BBC |

Видеото, което виждате по-долу е от тази седмица; ако все още не сте го гледали, след това ще искате да го видите пак. Този видеоклип, който е дълъг само 77 секунди, показва как една спортна кола катастрофира по оживена улица в Будапеща, Унгария. Ръката на снимащия трепери и видеото е с много ниско качество като повече подобни записи от смартфони. Въпреки това ясно се вижда червено Ферари LaFerrari, което се движи неадекватно по платното, водачът губи контрол и се забива в паркираните коли като потрошава и пътен знак.

Разбира се няма нищо незначително в катастрофата на кола за милион и 400 хиляди долара с 949 конски сили – една от 499-те лимитирани, съществуващи в света.

Движението по улицата се забавя и очевидците започват да се събират около катастрофиралата кола. Вратите на LaFerrari се вдигат нагоре и неговите пътници, които и да са те, излизат невредими от колата – очевидно незасегната. Шофьорът може и да иска да е мъртъв в този момент, но не е. Колата ще бъде поправена на цена, която несъмнено ще надвиши цената на повечето по-„бюджетни” модели на Ferrari.

Благодарение на TopGear.com видеото в момента събира кликвания в YouTube със скоростта на светлината – феномен, с който могат да се съревновават само видеоклиповете с очарователни котки и бебета.

Защо любителите на коли обичат да гледат такъв тип видеоклипове? В един момент ликуват заради съществуването на бижуто Bugatti Veyron, а в следващия се хилят, когато водачът на Veyrondrives се мята с кола за 2 милиона в езеро (видео, което при последната проверка бе гледано над 7милиона и 300 хиляди пъти). Има дори популярен сайт – wreckdexotics.com – който е изцяло концентриран в колекционирането на клипове с размазани коли – скъсани метали, потрошени стъкла, изкривени брони.

Единственото общо между возилата, запътили се към автоморгата е, че са изключително редки. Видът на смачканата хонда Honda Civik просто не предизвиква същия фурор.

Има психическо разстройство, наречено симфорофилия (symphorophilia), описано като състояние, при което сексуалната възбуда се извлича от гледането (или дори причиняване) на катастрофи, включително и разглеждане на автомобилни отломките. Главният герой от романа на Джеймс Греъм Балард „Crash” (непреведена) e автомобилен фетишист, който мечтае да умре в челен сблъсък с филмовата актриса Елизабет Тейлър до него. Книга, по която по-късно е сниман филм със същото име, а главният герой, наречен Балард, празнува „нова сексуалност, родена от извратените технологии”. Тази далновидна фраза доста добре обобщава феномена с гледаемостта на видеоклипове с катастрофи в YouTube. Макар и да е малко пресилено, може да се предположи, че повечето хора проявяват интерес от сексуално естество към видеото с LaFerrari. Нещо като Шаденфройде – дума, идваща от немски и описваща акта на удоволствие, които някои хора изпитват докато гледат чуждото нещастие – като например глупави богати хора, които си купуват скъпа играчка, която се чупи.

Мислят си „Глупавият богаташ не може да си обуздае конете”.

Истината е, че видеата с катастрофи не са образователните филми от едно време, които са били показвани на гимназиалните класове в САЩ; най-гледаните YouTube клипове с катастрофи са кратки, спонтанни, не толкова фатални и също с толкова социално изобразяващ ефект като тези с малък хамстер изяждащ малко бурито. Интересът към огънатите калници се простира над този на автомобилните журналисти и разбира се е подклаждан от удоволствието, което изпитваме когато виждаме как нещо движещо се и скъпо се превръща в нещо неподвижно и евтино. YouTube видео, в което американски журналист смачква едната страна на прототипа на Chevrolet Camaro -модел 2016, публикуван през май (най-вероятно от собственика) е гледан над милион и 200 хиляди пъти. Клип от Top Gear, на смачкан Koenigsegg CCX, пубикуван през януари 2014 година е гледан над 3 милиона и 200 хиляди пъти. И да не забравяме видеото на LaFerrari, пубикувано на 4 ноември, което вече е гледано над милион пъти. Човекът зад волана на LaFerrari едва ли е осъзнавал, че следващото завъртане на волана на това бързо, червено и скъпо возило ще му донесе неподозирана, разрастваща се, интернет слава. Така че карайте внимателно, никога не знаете кой ви наблюдава.

 
 
Коментарите са изключени