Защо Израел се страхува от сделката с Иран

| от |

Споразумението с Иран, постигнато в Женева, е смятано за историческо. В Израел обаче то буди противоречиви дискусии, предава Дойче веле. Докато премиерът Нетаняху говори за „историческа грешка“, според някои медии то не е толкова фатално.

Още докатo в Женева взаимно си честитяха постигнатото споразумение с Иран, от Израел вече се сипеха остри критики. Израелският премиер Нетаняху нарече Женевското споразумение „историческа грешка“. Според него светът се бил превърнал в опасно място, защото най-опасният режим в света направил крачка напред към възможността да притежава най-опасното оръжие.

netanyahu

Почти целият израелски кабинет споделя тази позиция. Външният министър Авигдор Либерман дори обяви, че ставало дума за най-голямата дипломатическа победа на ислямската република от революцията на Хомейни насам. Други пък сравниха ситуацията с Мюнхенското споразумение от 1938, което откри пътя към Втората световна война и Холокоста. Само израелският президент Шимон Перес апелира към въздържаност – може би за да не се вреди допълнително на и без друго хладните отношения със САЩ.

Коментарите в израелските медии

В израелския печат споразумението с Иран се обсъжда доста по-диференцирано. „Израел, както и всяка друга страна в региона, ще трябва да свикне с новия статут на Иран като държава, която се намира на прага на атомното оръжие“, пише например израелският журналист Нахум Барнеа в ежедневника „Йедиот Ахронот“. Според него това не е положително, но пък не можело да се смята за края на света.

Yediot-Netanyahu-Shapiro-Obama-620x322

Надав Ейал от вестник „Маарив“ коментира, че сегашната ситуация не е нито „Мюнхен 1938″, нито „Версайският договор за Иран“. „Временното споразумение е все пак по-добро от продължаването на досегашната конфликтна ситуация“, пише той и подчертава, че със сегашното си поведение израелското правителство се оказва в почти пълна изолация. Единствените, които споделяли опасенията му, били кръгове в Саудитска Арабия и някои други държави от Персийския залив, които гледат критично на Женевското споразумение.

Според иранско-израелския анализатор Мейр Яведанфар, поведението на кабинета на Нетаняху не е изненадващо, нито пък е конструктивно. Той казва: „Това споразумение поне гарантира, че Иран сега няма да може да продължи строежа на атомна бомба – не и докато има диалог със страната. А това развитие заслужава да получи шанс“. Положително, от негова гледна точка, е това, че в Иран ще има ежедневни посещения на международните инспектори, които ще контролират атомните съоръжения на страната. „Решаващо обаче ще е това, което ще се случи след шест месеца“, казва още експертът.

„Споразумението не дава поводи за голям възторг, но пък не е и пълен провал“, смята Емили Ландау, експерт по въросите на Иран в Института за изследвания по въпросите на сигурността в Тел Авив. Според нея обаче Западът не бива да отменя и други санкции, наложени на Иран, защото ислямската република е седнала на масата за преговори именно в резултат на натиска, възникнал покрай санкциите.

Switzerland Iran Nuclear Politics

Западът бил „жертва на чара на Рохани“

Тъкмо отхлабването на някои санкции разгневи силно израелското правителство. Тези санкции били мъчително постигнати в хода на много години и сега отпаднали само защото Иран направил няколко дребни отстъпки с козметичен характер. От гледна точка на премиера Нетаняху, западните политици са станали жертва на чара на новия ирански президент Хасан Рохани. Все пак само преди няколко дни аятолах Али Хаменей нарече Израел „бясно куче“.

В официалните кръгове сега се говори, че през следващите шест месеца Израел би трябвало да се опита да окаже политическо влияние върху преговорите за по-нататъшно споразумение. За тази цел би трябвало да бъдат подобрени отношенията със САЩ. Впрочем, тези дни американският президент Обама разговаря по телефона с израелския премиер Нетаняху и му предложи съвместни консултации по атомната програма на Иран. Остава обаче неясно дали това обаждане е успяло да успокои духовете в израелския кабинет или не. Тези дни Нетаняху на няколко пъти повтори, че Израел така или иначе не се чувства обвързан със споразумението от Женева.

 
 

Бебетата, на които Game of Thrones даде имена

| от chronicle.bg |

Неслучайно се твърди, че в последните седем години светът е обхванат от Game of Thrones мания. И как иначе да наречеш вълната, която сериалът на HBO предизвика, предвид факта, че във Великобритания родителите продължават да кръщават децата си на любимите си герои от поредицата?

Нова статистика на BBC за имената на бебетата в Обединеното кралство показва, че за последната година 343 новородени момичета са кръстени с името Аря, 73 – Калийси, а 11 момчета носят името Тирион. Освен Калийси, три момичета носят името Денерис. (Припомняме, че Калийси е титлата равнозначна на кралица, която дотраките дават на Денерис Таргариен). Рекорден брой момичета през миналата година носят името и на най-голямата дъщеря на Старките – Санса.

Към този момент най-коравата дъщеря на Нед и Кейтлийн Старк, Аря, е най-популярният избор за име на бебета. В сравнение с 2016 г. броят на новородени с нейното име се е покачил.

В класацията с имена на бебета, взети от художествени персонажи, присъстват и имена от „Междузвездни войни“. 149 момичета са кръстени Леа (на известната  героиня на Кари Фишър), а 70 момчета носят името Кайло – психопатът, който убива собствения си баща.

 
 

Възходът на жените супергерои

| от chr.bg |

Въпреки, че мъжете супергерои доминират екрана и през 2018 година, има значителен и обещаващ напредък и при жените супергерои. По този повод в интернет се появи доста сполучливо фенско видео, което отбелязва това. То ни показва героините от вселената на DC и Marvel, както и техните най-добри моменти. Кадрите са от филми като „Wonder Woman“, „Avengers: Age of Ultron“, както и от трейлъра на „Captain Marvel“.

Фенските видеа в интернет – монтажи, пародии и т.н. – имат голямо значение. Виждали сме анимации, които представят героите по свой начин или пък възраждат стари такива. Понякога феновете се справят дори по-добре от екипа на филма. В този случай обаче gabi от Туитър прави нещо съвсем ново.

Тя редовно прави подобни видеа. Нека видим това:

 

 

Едно от най-хубавите неща е, че тонът на трелъра (нека го наречем така) е същия, какъвто би бил, ако се отнасяше за Капитан Америка, Железният човек, Батман и сие. Той показва тези способни жени в пика на силите им, както и в най-тъмните им моменти. Гласът зад кадър разказва история как героините преминават през трудности, за да станат това, което са сега; как взимат съдбата си в свои ръце. Дори можем да видим от някои от тях характерната супергеройска походка. Това е едно настина добро начало.

 
 

Какъв си ти според рекламите, които ти пускат

| от |

Рекламите са белите конци, които съшиват цялата икономика на света.

За да работят добре, им трябва детайлно дефиниран таргет. Няма смисъл да продаваш играчки, докато гледат майки. Играчките са ексклузивно таргетирани към деца и бащи. Те по-късно с фина манипулация ще убедят майката, че това е правилна покупка и че ако се цупи, е против най-доброто за семейството си. Или нещо от тоя сорт; в такива моменти традиционният страх от чувство за вина е най-често експлоатиран. Както и да е.

Ето една изключително ненаучна разбивка на рекламните публики. Към какви хора са отправени рекламите за:

Лекарства 

Предаването се гледа от най-социално екзотичната прослойка на обществото – средната класа. Само тя има пари за глупости. Бедните нямат пари за глупости, а богатите не си знаят парите. Само средната класа едновременно би имала гъбички и пари за крем против гъбички.

Кредити

Най-вече около риалити предаванията, рекламите за кредити казват: „Оо, виждаме, че се разсейвате от полуробския си живот като гледате резила на другите хора. Искате ли да се почувствате като тях за има-няма една седмица? Чудесно! Вместо да пестите и да покажете воля, отговорност и силен характер, вземете заем.“ Тези реклами са насочени предимно за хората от провинцията или както я наричат някои – Старата София.

Мобилни оператори

Публиката на тези реклами е, или поне Операторите се надяват да е, като публиката на Кредитите, само че вече изтеглила кредит.

Лотария

Лотарията на практика е  българската Коледа, когато не е Коледа – тя също взима по 1-3-5-10 лева от много и накрая ги дава на малцина. За разлика от българската Коледа обаче, лотарийните реклами не таргетират хора с добри сърца, а хора с празни джобове.

Храна

Рекламите на храна таргетират хората, за които храната е единственият лукс в живота.

Алкохол

„Хората от рекламата са на практика хората, които ние си мислим, че вие си мислите, че сте след като се напиете. Затова ви ги показваме.“ Ето защо рекламите на бира обикновено показват свободни млади хора хора сред природата. Защото бира се пие предимно след работа – след като като си бил заключен в един офис за пореден ден за поредна година. Рекламите за водка показват мъже с достойнство. Рекламите за ракия показват семейно щастие на мъжете, които не бият жените си… И така нататък.

Има страхотен шанс фирмите да ни познават по-добре от нас самите. Затова нека поиграем една забавна игра. Всеки път, когато в някоя реклама се появи човек, който някак си прилича на вас, забележете за какво е рекламата. Направете това и след една седмица ще сте много по-наясно със себе си, със своите демони и мечти. Приятно хоби само за 9.99 лв.

 
 

Проблемът със „Забелязано в София“

| от |

Гледали ли сте „Цар Лъв“? Най-вероятно да. А помните ли хиените на Скар? Групата „Забелязано в София“ се превърна от красивият прайд на Муфаса, в гробище за снимки, пълно с хиени, които нападат всичко включително и един-друг.

Една от най-големите фейсбук групи вече е жалко изродено подобие на себе си. Там човек отива, за да храни злобата си с трохички, които душата му смята за угощение. Не можем без тази група.

Там човек е бебе – малко и грачещо за всичко, без да знае нищо или да може нищо, или да прави нищо. Изцяло зависимо от всички останали, но не взимащо никаква отговорност за собствените си действия. Забравящо за собствените си недостатъци, докато пие със злоба от чашата на ежедневието. На тази чаша според него и двете половини са винаги празни. И винаги е виновен друг малоумник, тъпак, гей…

Това, което започна като добронамерен опит за смешна група, сега, уви, е храм на мрънкащите.

Има счупена плочка на тротоара пред блока ви? Веднага снимайте и качете! Добър текст към снимките ви ще е „Това не е държава! Обищаната не си е свършила работата! Всичко в живота ми не е хубаво и затова обвинявам хората, за които гласувах преди няколко години!“

Някой е паркирал неправилно? Ооо, краят му е близо, ей сега ще бъде изтипосан и напсуван! Ако кара скъпа кола – край! Това е Голям шлем направо: скъпа кола, паркирана неправилно върху тротоар със счупена плочка. По който ходи човек облечен странно. Еха! Оставете ги тези ремонти, ами разширете Терминал 1, че след този пост напливът от напускащи държавата ще е невероятен.

В тази група е цялата тъга на народа ни. Цялият страх и фрустрация от живота, пренасочена срещу другарчето. Нескопосаната първосигнална злоба на един народ, който си мисли, че заслужава повече, но не прави повече.

Не управляващите, а ние съсипахме държавата. Защото ние сме държавата и сме съсипани.

Всъщност не. Да искаш да оправят държавата е все едно да искаш да опазят природата. И природата, и държавата са си окей горе-долу – и двете са виждали пердах, които ние нито можем да им причиним, нито можем да си представим, и пак са оцелявали. Ако ще оправяме или опазваме нещо, по-добре да сме ние. Не сме толкова съсипани.