Защо Израел се страхува от сделката с Иран

| от |

Споразумението с Иран, постигнато в Женева, е смятано за историческо. В Израел обаче то буди противоречиви дискусии, предава Дойче веле. Докато премиерът Нетаняху говори за „историческа грешка“, според някои медии то не е толкова фатално.

Още докатo в Женева взаимно си честитяха постигнатото споразумение с Иран, от Израел вече се сипеха остри критики. Израелският премиер Нетаняху нарече Женевското споразумение „историческа грешка“. Според него светът се бил превърнал в опасно място, защото най-опасният режим в света направил крачка напред към възможността да притежава най-опасното оръжие.

netanyahu

Почти целият израелски кабинет споделя тази позиция. Външният министър Авигдор Либерман дори обяви, че ставало дума за най-голямата дипломатическа победа на ислямската република от революцията на Хомейни насам. Други пък сравниха ситуацията с Мюнхенското споразумение от 1938, което откри пътя към Втората световна война и Холокоста. Само израелският президент Шимон Перес апелира към въздържаност – може би за да не се вреди допълнително на и без друго хладните отношения със САЩ.

Коментарите в израелските медии

В израелския печат споразумението с Иран се обсъжда доста по-диференцирано. „Израел, както и всяка друга страна в региона, ще трябва да свикне с новия статут на Иран като държава, която се намира на прага на атомното оръжие“, пише например израелският журналист Нахум Барнеа в ежедневника „Йедиот Ахронот“. Според него това не е положително, но пък не можело да се смята за края на света.

Yediot-Netanyahu-Shapiro-Obama-620x322

Надав Ейал от вестник „Маарив“ коментира, че сегашната ситуация не е нито „Мюнхен 1938″, нито „Версайският договор за Иран“. „Временното споразумение е все пак по-добро от продължаването на досегашната конфликтна ситуация“, пише той и подчертава, че със сегашното си поведение израелското правителство се оказва в почти пълна изолация. Единствените, които споделяли опасенията му, били кръгове в Саудитска Арабия и някои други държави от Персийския залив, които гледат критично на Женевското споразумение.

Според иранско-израелския анализатор Мейр Яведанфар, поведението на кабинета на Нетаняху не е изненадващо, нито пък е конструктивно. Той казва: „Това споразумение поне гарантира, че Иран сега няма да може да продължи строежа на атомна бомба – не и докато има диалог със страната. А това развитие заслужава да получи шанс“. Положително, от негова гледна точка, е това, че в Иран ще има ежедневни посещения на международните инспектори, които ще контролират атомните съоръжения на страната. „Решаващо обаче ще е това, което ще се случи след шест месеца“, казва още експертът.

„Споразумението не дава поводи за голям възторг, но пък не е и пълен провал“, смята Емили Ландау, експерт по въросите на Иран в Института за изследвания по въпросите на сигурността в Тел Авив. Според нея обаче Западът не бива да отменя и други санкции, наложени на Иран, защото ислямската република е седнала на масата за преговори именно в резултат на натиска, възникнал покрай санкциите.

Switzerland Iran Nuclear Politics

Западът бил „жертва на чара на Рохани“

Тъкмо отхлабването на някои санкции разгневи силно израелското правителство. Тези санкции били мъчително постигнати в хода на много години и сега отпаднали само защото Иран направил няколко дребни отстъпки с козметичен характер. От гледна точка на премиера Нетаняху, западните политици са станали жертва на чара на новия ирански президент Хасан Рохани. Все пак само преди няколко дни аятолах Али Хаменей нарече Израел „бясно куче“.

В официалните кръгове сега се говори, че през следващите шест месеца Израел би трябвало да се опита да окаже политическо влияние върху преговорите за по-нататъшно споразумение. За тази цел би трябвало да бъдат подобрени отношенията със САЩ. Впрочем, тези дни американският президент Обама разговаря по телефона с израелския премиер Нетаняху и му предложи съвместни консултации по атомната програма на Иран. Остава обаче неясно дали това обаждане е успяло да успокои духовете в израелския кабинет или не. Тези дни Нетаняху на няколко пъти повтори, че Израел така или иначе не се чувства обвързан със споразумението от Женева.

 
 

Кларксън, Хамънд и Мей с промо видео за „The Grand Tour“

| от chronicle.bg |

Джереми Кларксън, Ричард Хамънд и Джеймс Мей разбудиха апетита на феновете като пуснаха ново промо видео, в което да обнародват информация за предаването им „The Grand Tour“. 

Триото работи заедно от 2002 година, когато за първи път се събраха в този си състав, за да водят „Top Gear“. Изглежда, че наративът помежду им не се е променил дори в новото предаване. В клипа тримата седят на сив фон, почти не мърдат, освен когато говорят, и все пак са забавни.

Хамънд: Здравейте, ние сме водещите на „The Grand Tour“.

Мей: Да, и снимаме новите епизоди с пълна скорост.

Кларксън: Или поне щяхме, ако не бяхме тук да снимаме това глупаво, времеемко и безсмислено маркетингово съобщение…

Въпреки „проваления край“ на видеото, феновете са силно развълнувани от новината, че автомобилното предаване се завръща на 18 януари догодина. „Класически Кларксън. Нямаше как да стане друго…“, пише в един от много коментари. 

Тройката се премести от BBC в Amazon Prime след като Джереми удари с юмрук своя колега Ойсин Таймън на „Top Gear“, заради което беше уволнен като водещ и продуцент на предаването. Двамата му колеги напуснаха заедно с него като нба тяхно място бяха избрани нови водещи начело с Кристофър Евънс (не актьора), но рейтингът на предаването не успява да се възстанови.

Джереми, Ричард и Джеймс водят „The Grand Tour“ от 2015 година.

 
 

Пътешествието на „Вояджър“ и тайните на Далечния космос

| от Радослав Тодоров |

Започва нова страница от изследването на Далечният космос, както наричаме пространството отвъд нашата Слънчева система, а понякога дори и пространството отвъд Астероидният пояс намиращ се между Марс и Юпитер.

След прословутият поход на „Вояджър 1” започнал още през 1977 г. и продължаващ и до ден днешен, за втори път в историята построен от човешка ръка апарат навлезе в пространството между звездите.

На 10 декември от НАСА съобщиха, че автоматичната междупланетна станция „Вояджър 2″ успешно е напуснала хелиосферата (защитния мехур от частици и магнитно поле, създаден от Слънцето) и е навлязла в така наречената хелиопауза. Това е мястото, от където силата на слънчевия вятър става по-малка от необходимата за изтласкването на междузвездния газ, и е считано за външна граница на Слънчевата система.

Разстоянието до хелиопаузата не е известно с точност и вероятно силно варира според моментната скорост на слънчевия вятър и локалната плътност на междузвездната среда, но при всички положения се намира някъде далеч отвъд орбитата на Плутон.

Посредством анализа на данни, получен от различните бордови инструменти на „Вояджър 2″, учените успяха да установят, че космическият апарат би трябвало да е прекосил външния предел на хелиосферата на 5 ноември 2018 г. Тоест напуснал е балонът в междузвездната среда образуван от въздействието на слънчевия вятър и съставен предимно от разреден водород и хелий, който обвива Слънчевата система.

2018-voyagers-interstellar-space (1)

Преди „Вояджър 2″, единствено „Вояджър 1″ е успявал да достигне до региона между звездите – това се случи през 2012 година. Но изследователите смятат, че „Вояджър 2″ може да изпрати повече научни данни, тъй като за разлика от предния апарат, на борда на сегашния, все още работи Плазменият научен експеримент (на английски PSL, Plasma Science Experiment). „Вояджър 1″ носеше със себе си сходен прибор, но за съжаление той се е повредил още през 1980 година – още в началото на мисията му. Именно измерванията на Плазмения научен експеримент успяха да докажат резкия спад в скоростта на слънчевия вятър, който маркира влизането му в междузвездното пространство.

Освен от данните за плазмата, астрономите вадят заключенията си благодарение на измерванията от още три научни инструмента – подсистемата за космически лъчения, инструмента за нискоенергийни заредени частици и магнетометъра. Всички данни единодушно сочат, че „Вояджър 2″ вече е преминал хелиопаузата.

Според Ед Стоун, учен от програмата „Вояджър” на НАСА в Пасадина, Калифорния, все още  имаме да научим много неща за региона на междузвездното пространство непосредствено зад хелиопаузата.
Трябва и да се уточни, че макар „Вояджър 1″ и „Вояджър 2″ да са формално в междузвездното пространство, те все още не са напуснали изцяло Слънчевата система. Ще отнеме близо 300 години на апаратите да достигнат до вътрешния пръстен на така наречения Облак на Оорт, в който се намират множество малки обекти, все още под влияние на слънчевата гравитация.  А за да отминат външната граница на Облака, ще са нужни може би около 30 000 години. Това е един малък щрих хвърлящ светлина върху представите ни за това колко огромна е само нашата Слънчева система, а какво остава за целия Млечен път, галактиката в която тя се намира.

maxresdefault_90

За съжаление обаче, няма как „Вояджър 1″ и „Вояджър 2″ да работят толкова дълго. Космическите апарати добиват електроенергия посредством топлина, получена от разпада на радиоактивен материал. С всяка следваща година постъпващата мощност спада с около 4 вата. Учените смятат, че „Вояджър“-ите ще работят още максимум между 5 и 10 години. Но голямата цел на екипа е един от тях да функционира поне до 2027 година – точно когато ще отбележим 50 годишнината от изстрелването им.

Но дотогава има още много време, през което учените ще имат шанса да съберат още много уникални данни за нашата Галактика. Откритията тепърва предстоят, а космическият хоризонт пред нас е необятен и ни очаква.

 
 

Учтиво ви каним да гледате тийзър трейлъра на „Имението Даунтън“

| от chronicle.bg |

Не можеш да бъдеш поканен в „Имението Даунтън“ и да не отразиш поканата. Дори когато тя се случва под формата на тийзър трейлър, наподобяващ реклама на ултра луксозен и аристократичен спа център в сърцето на Англия.

Защото такъв е сегашният случай, след като беше пуснат първият тийзър трейлър на предстоящия пълнометражен филм „Имението Даунтън„, за който сме наострили всичките си сетива.

Приятно е да си припомним хубавите времена, когато всеки сезон получавахме порцията епизоди на сериала „Имението Даунтън“. Първият тийзър трейлър на филма не дава никаква информация за сюжета на предстоящия филм, нито показва част от актьорския състав.

Но успява да ни потопи в атмосферата, заради която милиони фенове обикнаха  сериала и го превърнаха в една от най-гледаните британски телевизионни продукции на нашето време.

Актьорският състав и екипът зад камера от последния, шести сезон на сериала ще се завърнат във филма. Джулиян Фелоус („Госфорд парк“), който създава „Имението Даунтън“, се завръща в ролята си на сценарист. Снимките би трябвало да започнат идното лято, а премиерата е насрочена за 20 септември 2019 г.

А ето и краткото видео, което учтиво ви каним да изгледате.

 
 

Virgin Galactic на Ричард Брансън стигна до космоса

| от chronicle.bg |

Последният тестов полет на Virgin Galactic успешно стигна до космоса и се върна.

Корабът се казва SpaceShipTwo и достигна височина от 82,7 километра над земната повърхност, което се смята близо до границата с космоса. Това е четвъртият тестов полет на самолета.

Сър Ричард Брансън се състезава с Илон Мъск и Джеф Безос кой ще изпрати първия пътник в открития космос. Той основа своята компания Virgin Galactic през 2004, малко след SpaceX на Мъск и Blue Origin на Безос. През 2008 година VG обеща, че първият суборбитален космически полет за туристи ще се случи „в рамките на 18 месеца“. От тогава често се правят подобни обещания за близкото бъдеще, но няколко забавяния и фатална катастрофа през 2014 година държат Брансън все още далеч от сбъдване на амбициите му.

За успеха си SpaceShipTwo излетя от пустинята Мохаве в Калифорния. От компанията казаха, че моторът на самолета е работил в продължение на 60 секунди, а самият той е летял със скорост почти 3 пъти скоростта на звука. В кабината е имало двама пилоти и манекен на име Ани на пътническото място. За жалост не се достиха т. нар. Линия Карман на 100 километра над земята, където се приема, че атмосферата свършва.

Преди полета екипът каза, че целта на самолета е „да лети по-високо и по-бързо“.