Заплахата от ляв и десен терор в Гърция

| от |

След ареста на заподозрян терорист в Атина възникнаха редица предположения за връзките му с екстремистки организации. Експертите твърдят, че в Гърция се заражда ново поколение терористи, предава Дойче веле.

В началото на октомври в атинския квартал Виронас полицията арестува 31-годишен предполагаем терорист. Той е обвинен в участие в терористична организация и ред други престъпления. По информация на вестник „Катимерини“, от 2009 година заподозреният е активен член на лявоекстремистката групировка „Революционна борба“ и приближен на шефа на организацията – Никос Мазиотис. Мазиотис беше арестуван през юни тази година след престрелка с полицията. Името му се свързва с атентата срещу резиденцията на германския посланик през декември 2013 година.

Терористичата групировка „Революционна борба“ пое отговорността за редица нападения срещу министерства, полицейски управления и банки. Други по-малки фракции като „Секта на революционерите“ и „Заговор на огнените клетки“ поеха отговорността за палежи и бомбени атентати в гъстонаселените квартали на Атина. Сензация предизвика и неуспешният опит за атентат в атинското метро през 2012 година, предотвратен благодарение на бдителността на машиниста. Тероризмът в Гърция придобива нови измерения, твърди Мери Боси, професор по въпросите на сигурността в университета в Пирея. „По-рано терористите извършваха нападения срещу държавни институции, чуждестранни посолства и срещу индустриалци. Междувременно ставаме свидетели на нападения и срещу сгради, в които има и обикновени граждани. Често извършителите мотивират нападенията си с това, че гражданите също били виновни, защото не се бунтували срещу установения ред“, казва тя.

Извършителите нямат общ профил

Мери Боси е публикувала няколко книги за гръцкия и международния тероризъм и е изтъкнат експерт по въпросите на сигурността. Често я питали как разсъждават терористите, казва тя. На този въпрос няма еднозначен отговор, защото в Гърция не съществува хомогенна екстремистка среда и извършителите нямат общи черти. Въпреки това има и прилики. Става дума преди всичко за млади хора, които са загърбили идеологическите битки от миналото. Повечето ляворадикални групировки са се простили с марксизма-ленинизма. Това води до ескалация на анархизма, който мнозина разглеждат като система, по-малко склонна към корупция и следователно по-жизнеспособна като алтернатива на империалистическата система.

Вярна на марксизма-ленинизма е най-опасната досега гръцка терористична организация – „17 ноември“, чието име обозначава датата на студентския бунт срещу военната диктатура през 1973 година. Терористите от „17 ноември“ извършват няколко убийства и нападения срещу гръцки индустриалци, консервативни гръцки издатели, както и срещу дипломати от Виликобритания и САЩ. Организацията е отговорна и за нападението с базука срещу германския посланик в Атина през 1999 година. Основателите на „17 ноември“ остават на свобода до 2002 година, когато цялата организация е разкрита от службите за сигурност. Терористичната групировка обаче напомня за себе си и до днес. В началото на годината осъденият член на групировката Христодулос Ксирос успява да избяга от затвора и до днес е в неизвестност. Мнозина се опасяват, че 56-годишният опитен терорист предава опита си на по-млади членове на различни терористични групировки.

„Гърция преживя един първи терористичен цикъл, който приключи с разбиването на „17 ноември“. Но проблемът с тероризма не е решен“, казва Танос Докос, генерален директор на известния мозъчен тръст ELIAMEP. Бездействието на властите и тежката икономическа и социална ситуация улесняват терористите, казва той в разговор с Дойче веле. Радикалите са в подем особено след декември 2008 година, когато заблуден полицейски куршум отне живота на 15- годишен младеж в Атина.

Радикализиране в кризисни времена

Танос Докос е притеснен от факта, че именно в кризисни времена много млади гърци с радикално мислене влизат във връзка помежду си. Десният и лявият тероризъм са извънредно опасни, но трябва да се прави разлика между тях, твърди анализаторът. „Десният тероризъм представлява по-голяма опасност за демокрацията в Гърция, защото терористите действат открито и застрашават цели социални групи, особено тези на мигрантите. От друга страна, именно по тази причина властите могат по-лесно да разкриват атентаторите от дяснорадикалната среда“, казва Докос.

Дълги години властите подценяваха щурмовите отряди на дяснорадикалната партия „Златна зора“. На парламентарните избори през юни 2012 година тя спечели голям брой гласове и има 18 депутати в гръцкия парламент. Едва след убийството на един гръцки музикант и активист на лявото движение през септември 2013 година от членове на „Златна зора“, прокуратурата се активизира. Днес прокуратурата обвинява 32 членове на партията в създавенато на „престъпна организация“. Председателят на партията Никос Михалолиакос и още няколко водещи фигури от партията са в предварителния арест. Вероятно процесът срещу тях ще започне през ноември.

Анализаторът Танос Докос се опасява, че безперспективността на много млади гърци и разочарованието им от политическите ветерани създава взривоопасна смес. Мери Боси пък обвинява политическите партии. „Младите хора имат визии, свои вътрешни конфликти и са склонни към полемика. Утвърдените партии обаче не намират отговор на техните въпроси. И затова младежите си създават паралелни светове, които не съответстват на политическия и идеологически дебат в страната“, заключава Мери Боси.

 
 

Лъскави коли и нови модели на автоизложение в Ел Ей

| от chronicle.bg |

Infiniti ще разкрие за първи път напълно новия си модел на автомобилното изложение в Лос Анджелис 2017. Моделът ще предлага първокласни иновативни технологии, изключителен дизайн и водещо в своя клас интериорно пространство.

Новият модел ще бъде свежа интерпретация на ключовия за Infiniti дизайн с динамична елегантност, характеризирана чрез преливащи извивки и атлетични пропорции.

Освен новия модел на Infiniti, на автоизложение в Ел Ей ще може да се види версията 2019 година на модела ASCENT, който е първия SUV автомобил на Subaru, предлагащ конфигуриран в три реда седалки интериор.

За момента, от Subaru не споделят подробности за новия ASCENT, като споделят само това, че автомобилът е със семейна насоченост и ще предложи многопрофилност и капацитет.

Ще видим ново предложение и от Lexus, като новият RX L ще бъде демонстриран във версия с бензинов двигател- RX 350L, и с хибридно задвижване- RX 450hL.

Друг вълнуващ момент, който очаква посетителите на автосалона от 1 до 10 декември, е новата Mazda6, която ще се предлага със SKYACTIV-G 2.5 бензинов агрегат, който е оборудван със система за икономия на горивото чрез деактивирането на два от цилиндрите по време на равномерно движение.

Ако сте автомобилно фенове и имат път към Лос Анджелис в началото на декември, задължително отидете.

 
 

Armin van Buuren и Fedde Le Grand празнуват Коледа в София

| от chronicle.bg |

На 22 декември SOLAR Christmas ще донесе празнични емоции на феновете на електронната музика в България. Шестото издание на събитието на Yalta Club ще качи за пръв път на една сцена две от най-легендарните имена на световната денс сцена, а именно Armin van Buuren и Fedde Le Grand.

Холандският диджей Armin van Buuren събра повече от 10 000 души с миналогодишното си гостуване у нас. Шоуто му „Armin Only Embrace” беше една от най-скъпите продукции, стъпвала в столичната зала. През миналата година Armin van Buuren издаде мини албума Old Skool, включващ негови версии на световноизвестни денс класики.

През 2017 г. той издаде три хита: I Need You с Garibay и Olaf Blackwood, Sunny Days с Josh Cumbee и You Are със Sunnery James & Ryan Marciano, което се превърна в химн на съвместната им лятна резиденция в Hï в Ибиса. Тази година Armin отпразнува и 20 години на сцена със специално шоу с две дати в Amsterdam ArenA, а лейбълът му Armada Music зае седма позиция в класацията на Mixmag „Топ 50 лейбъла на десетилетието“.

Armin Only

Зад пулта в Арена Армеец ще се качи и Fedde Le Grand. 11 години след като разби всички класации с Put Your Hands Up (For Detroit), той е по-зает от всякога. През 2017 г. FLG вече имаше участия в Маями, Франкфурт, Лондон и много други.

Тази година Fedde издаде песента Dancing Together. Въпросното парче означава не само едно ново начало за холандеца и продукцията му, но също бележи и ново начало за Darklight Recordings, тъй като лейбълът се присъединява за колаборация към лейбъла на Armin Van Buuren – Armada Music.

Photo By Emil Kazakov

Ограничено количество билети за SOLAR Christmas са вече в продажба в OMV, YALTA CLUB и в мрежата на Eventim.bg на цени от 60 лева (стандартен) и 90 лева за VIP билет.

От началото на месец декември цените на билетите ще са на стойност 70 лева (стандартен) и 100 лева за VIP билет.

 
 

Кои са номинирани за „незасивимите Оскари“?

| от chronicle.bg, по БТА |

Драмата „Призови ме с твоето име“ за съзряването на двама млади влюбени мъже води по номинации за наградите „Независим дух“ с шест на брой, предадоха световните информационни агенции. Във водещата категория за най-добър филм освен „Призови ме с твоето име“ са номинирани още „Бягай!“, „Лейди Бърд“, „Ездачът“ и „Проектът Флорида“.

С по пет номинации за отличията, наричани „независими Оскар-и“, са филмите „Бягай!“ и „Добри времена“. Следват продукциите „Лейди Бърд“ и „Ездачът“ с по четири.

Сред номинациите за „Призови ме с твоето име“ са за най-добър филм, най-добър актьор (Тимъти Шаламет) и най-добър актьор в поддържаща роля (Арми Хамър). Наградата за най-добър актьор Тимъти Шаламет ще си оспорва с Харис Дикинсън за „Плажни плъхове“, Даниел Калуя за „Бягай!, Робърт Патинсън за „Добри времена“ и Джеймс Франко за „Катастрофалният артист“.

Носителката на приза за най-добра актриса ще бъде избрана измежду Салма Хайек за „Беатрис на вечеря“, Франсис Макдорманд за „Три билборда извън града“, Марго Роби за „Аз, Тоня“, Сирша Ронан за „Лейди Бърд“ и Реджина Уилямс за „Живот и нищо повече“.

Режисьорският приз ще си оспорват Шон Бейкър за „Проектът Флорида“, Джонас Карпиняно за „A Ciambra“, Лука Гуаданино за „Призови ме с твоето име“, Бени и Джош Сафди за „Добри времена“ и Клои Чжао за „Ездачът“.

Изненадващо извън номинираните останаха филмът „Формата на водата“ на Гилермо дел Торо, спряган за претендент за „Оскар“, и режисьорката Грета Геруиг за „Лейди Бърд“. Геруиг получи номинация в категорията за сценарий.

Наградите „Независим дух“ се присъждат от организацията „Независимо кино“. Те се връчват на оригинални и провокативни нискобюджетни филми. Продукциите могат да участват в надпреварата, ако бюджетът им е под 20 милиона долара със значителна подкрепа от независими източници извън холивудската студийна система.

Отличията са смятани за едни от ключовите по пътя към „Оскар“-ите. Последните четири филма, спечелили награди „Независим дух“ – „Лунна светлина“, „Спотлайт“, „Бърдмен“ и „12 години в робство“, бяха отличени и с най-престижните призове в света на киното.
Отличията „Независим дух“ ще бъдат раздадени за 33-и пъти на 3 март 2018 г. в Санта Моника, Калифорния – ден преди най-бляскавото събитие в света на киното – наградите „Оскар“.

 
 

Дебора от Big Brother: в тинята, където й е мястото

| от Цветелина Вътева |

Това, че шоуто „Big Brother“ в същината си напомня „Игрите на глада“ и е способно да срине нечий живот изобщо не е новина, но въпреки това някои случки, които се разиграват в Къщата и на телевизионния екран, раздвижват обществената перисталтика.

Поредната жертва на Големия брат, е певицата Дебора – мис Видин, мис Северозападна България, фолк певица, известна с песента „Буба лази“ (според собствените й твърдения). Снощи тя бе изгонена от Къщата, след като поиска да напусне, обидена от дадения й прякор Мис Махмурлук, и в състояние на афект напсува Big Brother. А днес се появи в предаването „На кафе“ при Гала с тъмни очила, под тях – насинено око, разплакана, с твърдението, че трима души са я пребили пред дома й и признанието, че алкохолът й помага да се справи с паническите атаки, от които страда.

Цялата псевдотерапевтична среда, в която видяхме певицата – първо в изповедалнята на Big Brother, а и после и в „На кафе“, увеличава с телевизионната си лупа проблемите на една жена, които никак не са уникални. Псувнята по Големия брат може и да е безпрецедентна, но паник атаките, наливането с алкохол в опит за преодоляването им, истериите и насилието над жени са ужасно далеч от безпрецедентността. Те са ежедневие.

Ако има някакъв позитив от това, че една жена, която очевидно се нуждае от помощ и подкрепа, бе стъпкана в телевизионната кал, то това е прозрението, което може да удари някои хора, че Дебора е съвършено оформен прототип на жената-жертва на насилие.

Тя е слаба, психически неуравновесена, кастрирана от самоувереност, неспособна на самоуважение, емоционална лабилна, готова да каже „Обичам те“ на някой, когото не познава. Все неща, които карат човека да страда, и то да страда зверски. Неща, за които страдащият няма вина. И които го превръщат в лесна мишена за всички агресори, насилници и садисти, които надушват психичния дисбаланс у жените както акулите надушват кръв.

Онова, което видяхме при Гала, с изключение на самата Гала, която реагира искрено съчувствено и адекватно, е една показателна миниатюра за това с какво се сблъскват хората с чести психични проблеми у нас: пълно и тотално неразбиране, стената на Пинк от „Пинк Флойд Стената“, уж състрадателни, но всъщност укоризнени погледи. Докато певицата се изсипа емоционално и тотално се разля от рамките на приемливото поведение, коментаторите на Big Brother се държаха като набори на 90-годишен покойник на погребението му: с едно тихо, но натрапчиво внушение: „Много ми е мъчно, но повече се радвам, че не съм аз в ковчега“.

Това е и големият проблем с домашното насилие. Не насилниците и не жертвите, а третите лица: съседите, които чуват виковете, но мълчат. Минувачите, които виждат, но не се обаждат. Зрителите, които гледат и се тюхкат, но след това си лягат с онази същата мисъл: „Много ми е мъчно, но повече се радвам, че не съм аз“.

Не ме разбирайте погрешно: Дебора е на социалното дъно. Тя не се вписва в нито един шаблон на „успеха“. Тя е простовата, хистерична, невъздържана и не особено интелигентна. Но с извинение за популизма, преди да бъдем прости или софистицирани, хистерични или непоклатими, невъздържани или обрани, интелигентни или тъпи, ние сме първо хора.

И когато някой човек страда, не е ли здравата, първосигнална реакция да изпитаме емпатия? Явно не.

Шоуто си гледа рейтинга и това е нормално: разбира се, че Big Brother ще покаже Дебора как пие чаша след чаша вино, разбира се, че ще й даде прякор „Мис Махмурлук“. Всяка пукнатина в някой от съквартирантите, през която може да влезе провокация на кукловода, трябва да се използва. И това не е подсъдимо (дори морално), защото това е същината на това риалити и всеки, който влиза в него трябва да е наясно с рискове, които поема.

Голямата драма с Дебора не е в Big Brother, а в това, че нейният случай бързо надникна в мозъка на обществеността и през коментарите във Facebook и заглавията на жълтите медии стана ясно каква свинщина е вътре. Какъв примитивизъм, удобно заключен в позицията „Тя си е виновна, мани я тая пияница“.

Много обичаме да си чешем езиците за това колко е важно да се ограничи домашното насилие, колко е разпространено сексуалното насилие, и как хората не бива да бъдат стигматизирани заради временни психични разстройва, през които минават. Но ето че на ТВ екрана излезе една Дебора, с всичката си простота и антипатичност, и бързо ни показа, че можем само да си чешем езиците.

Но когато пред нас се появи жертва на насилие и на психичен проблем, всичко, което можем да направим е словесно да я смачкаме в тинята. Където й е мястото, нали.