#ЗАЕДНО

| от |

Автор : Камелия Петрова

“#ЗАЕДНО” е вторият филм на Студентската телевизия “Алма матер” (след “#ОКУПАЦИЯ”),посветен на студентските протести. Разказ отвътре – от окупираните университети и академии, където единствено студентската телевизия беше допусната.

zaedno

“#ЗАЕДНО” е разказ за зараждането и развитието на окупационната стачка в НАТФИЗ през първите 7 дни – за това как студентите взеха решението, какви въпроси си задаваха и пред какви колебания се изправяха, за спечелените и изгубените битки и най-важното: за това как за 7 дни студентите създадоха един свой свят, със свои правила и свои закони, в който те успяха да постигнат нещо голямо – да са ЗАЕДНО!

zaedno2

Във филма ще видите за първи път автентични кадри от обсъжданията, които текат в аудиториите, ще чуете с какви аргументи някои преподаватели подкрепиха студентите, а други ги осъдиха. Ще разберете какво си мислят бъдещите артисти, докато мълчаливо окупират с танци и пантомима софийските кръстовища. Ще чуете отговорите на студентите на упреците, които ежедневно се отправят към тях чрез медиите: че са сами, че няма смисъл, че нямат право, че не знаят какво искат, че не е това начинът, че това са средствата. Ще чуете съмненията и аргументите на тези, които се съмняват. Ще видите и тези, които нямат никакви съмнения и застават в първите редици на протестите с лицата и имената си, с цялата си младежка наивност и смелост. Ще се замислите, може би, защо за 7 дни младите хора успяха да направят това, което цялото общество не успя да направи толкова години- да застанат един до друг, един със друг, заедно. И ще се запитате, а ние с тях ли сме?

Филмът “#ЗАЕДНО” ще бъде излъчен в две поредни недели от 15:35 часа по ТВ “Европа” – на 10 и 17 ноември.

 

 
 

Автомобили няма да бъдат допускани в центъра на София днес

| от chronicle.bg |

Центърът на София ще бъде затворен за влизане на автомобили в следобедните часове на събота, 22 септември.

Забраната важи от 11:00 до 17:00 ч. в обхвата на синята зона за паркиране и е във връзка с традиционната инициатива Ден без автомобили.

Гражданите и посетителите на столицата ще могат да разчитат на градския транспорт за стигане до центъра, а в периметъра между бул. “Княз Александър Дондуков”, бул. “Васил Левски”, бул. “Патриарх Евтимий”, бул. “Христо Ботев”, бул. “Александър Стамболийски” да се придвижват пеша, с колело, тротинетка или отново с градски транспорт.

 На картата горе са посочени улиците с ограничен автомобилен достъп.

От Столична община поясняват, че жителите и посетителите на София ще имат възможност да се разходят спокойно в центъра на града, да тестват електрически велосипеди или да се включат в някой от туровете, които разказват за историята на града, архитектурата и неговата природа.

618x747

Световният ден за автомобили започва да се организира официално в средата на ’90-те години в множество градове из планетата. Той промотира по-малкото използване на автомобили и обръщането към другите начини за придвижване – ходене, масов градски транспорт и колоездене.

Един от най-ярките примери е Париж, където всяка година през септември пешеходците превземат улиците на целия град. Само градският транспорт, колела и всякакви други видове безмоторни превозни средства се допускат за движение.

 
 

Audi Q8: върховният SUV на марката

| от chronicle.bg |

Хайде честито – изцяло обновеният Audi Q8 вече е в България. Луксозният SUV заяви претенциите и способностите си на демонстрация в Интер Експо Център, от която стана ясно, че обновеният модел е амбициран да постави нов стандарт в сегмента на премиум класа.

Моделът има едно от най-големите купета в класа си, нова система за управление на функциите и технологии на ходовата част, както и интелигентните електронни системи за асистенция на водача.

Дизайнът: изчистени линии и силно изразени контури. Внушителна осмоъгълна версия на предната решетка Singleframe. Шест вертикални хромирани ламели, радиаторната решетка, правеща внушението за здравина и мощ. Благодарение на вратите без рамки на прозорците, типичната за спортните купета линия на покрива създава визуално впечатление за ниско преминаване по протежение на страничния силует на каросерията, завършвайки с дългия спойлер в края на автомобила. Задната част на каросерията е изпълнена в спортни компактни пропорции, с много нисък покрив и силно скосен прозорец.

Интересен елемент от колата е силовият тракт на новия Audi Q8 – той е базиран на новата mild хибридна технология (MHEV). В режим на намаляване на скоростта или пълно спиране, ремъчният стартер-алтернатор BAS преминава автоматично в режим на рекуперация, в който може да възстанови и съхрани в акумулаторната батерия до 12 кВт електроенергия. Работният режим на системата старт-стоп започва още при 22 км/ч, а в условия на реално пътно движение, технологията MHEV е в състояние да намали разхода на гориво с до 0,7 литра на 100 километра.

Audi_Q8_2018_1

Концепцията за управление на функциите в новия Audi Q8 не изисква почти никакви бутони, превключватели и регулатори на арматурното табло и е изцяло фокусирана върху двата сензорни екрана с висока разделителна способност.

Audi Q8 дебютира в Европа с двигател 3.0 TDI във версията Q8 50 TDI. Средният разход на гориво е между 6,8-6,6 литра на 100 км. Максималната му мощност е 210 кВт или 286 к.с, а максималният въртящ момент – 600 Нм.

Ускорението на големия SUV модел от 0 до 100 км/ч става за 6,3 секунди. Максималната скорост на Q8 e 245 км/ч. Предостатъчно за нашите пътища, а и не само. Нали знаете, повече от това – на писта.

Много е хубаво, че Q8 не е предвиден да се кара само по асфалт: благодарение на системата за постоянно двойно предаване quattro и клиренса от 254 милиметра, новото SUV Coupé може да продължи и в нивата.

Багажникът на новия SUV модел разполага серийно с минимален обем от 605 литра, което може да се увеличи с лекота до 1 755 литра със сгъване на задните облегалки. Това е предостатъчно, за да побере два напречно разположени сета за голф. В случай че не сте голф-хора, този багажник означава и че може да отидете на къмпинг с петчленно семейство, без жената да се отказва да си носи ютията и с опция всяко дете да си носи собствения надуваем басейн.

Audi_Q8_2018_3

В тези време на умни коли няма как да не обърнем внимание и на интелигентната съврзаност, когато говорим за нови коли. Q8 е оборудван серийно със системата MMI navigation plus, която използва новия стандарт LTE Advanced за мобилен трансфер на данни. Навигационната система дава интелигентни предложения за избор на дестинация въз основа на предишни пътувания и черпи от опита на системата за продължителността на шофиране и натоварването на трафика. Маршрутът се изчислява онлайн от сървърите на доставчика на картова информация и навигационни услуги HERE, използвайки данни в реално време за общата пътнотранспортна обстановка.

Audi_Q8_2018_2

Приятен гъдел е управлението на част от функциите с гласови команди с разговорни фрази. Системата обработва всички въпроси и команди от страна на водача и неговите спътници по два начина – на основата на съхраняваната на борда информация и с помощта на много по-подробните масиви от данни и изчислителни възможности в облака. Това значи, че можете да изкажете въпросите и командите си към колата съвсем свободно, а системата ще разбере изречение като „Гладен съм“ и съответно ще даде своите предложения за намиращи се наблизо ресторанти.

Моделът се предлага в 11 тоналности на външното лаково покритие, включително най-новите цветове „Dragon orange“ и „Galaxy Blue“.

Audi Q8 вече може да бъде поръчван в България, като в дилърската мрежа има осигурени и тестови автомобили. Цените на модела в България стартират от 152 461 лв. с ДДС.

 
 

Интервю със „световноизвестна” българска плеймейтка

| от Никола Крумов |

Приликата с реални събития и лица не е случайна.

Репортер Никола Крумов. (18+)

– Здравей, плеймейтке.
– Здравей, Кольо. Аз бях най-красивата в класа ни.
– С какво се занимаваш?
– Работя на конкурси, в рекламата и маркетинга, но ще бъда режисьор и прокурор като Стивънс Пилбърг.
– Смяташ ли се за кифла?
– Не, по-висока съм!
– Ъъ… Колко?
– Много съм висока – един и 85 стъпала на хладилника.
– Какви са интересите ти?
– Да съм ужасно известна.
– Не мислиш ли, че това е празна работа?
– Аз никога не съм празна. Умна съм!
– Колко е 5х6?
– Деа знам, бе.
– Ако един бизнесмен има два автомобила – Мерцедес S клас 2017-та и БМВ седма серия 2018-та, плюс апартамент в „Лозенец” 265 квадрата, колко пари има същият в офшорната си сметка?
– 7 377 825 дорала и 43 цента.
– Брей… ти си цяла математичка!
– Не харесвам думи завършващи на ичка и ачка, обичам на ична и ална, защото съм артистична и музикална!
– А книгите обичаш ли?
– Обичам да чета СМС.
– Все пак имаш ли любим писател?
– Да, Елин Йовков.
– А корекции по главата?
– Само в устата.
– Обичаш ли секса?
– Единствено когато е за удоволствие.
– За какво мечтаеш?
– Всички да знаят коя съм и за имоти – хич не съм проста аз! Мечтая глупаците да ми завиждат.
– Благодаря за интервюто. Ще кажеш ли нещо специално за нашите читатели?
– Да… обичам вииииии… Поздрав за всички с новото ми стихотворение:

Мъжът е вид коала.
Работя, а пък съм заспала.
30 лева ми оставил.
С мене той се е прославил!

 
 

НАСА отглежда растение с вкус на пържола

| от chr.bg |

Когато НАСА прати хора на Марс, тези хора ще имат нужда от много храна. Предварително пакетираните сухи ястия за две години и половина напред могат да заемат прекалено много място, а и тежат доста.

НАСА естествено разработва решение.

Космическата агенция се опитва да изгради меню за астронавтите си само от растения, които могат да се отглеждат в космоса или на други планети. Семената са значително по-малки и леки от готовата суха храна, с която разполагат астронавтите. В момента се правят експерименти с различна светлина и температура, за да се определят най-добрите условия за растенията. НАСА също така се опитва да разбере как да отглежда растения с възможно най-малко пръст чрез методите хидропоника и аеропоника. Хидропониката доставя вода и хранителни вещества на растенията под формата на течност като я впръсква в почвата, а при аеропоника корените на растенията живетя сред мъгла от тази хрантелна течност. И двата метода спестяват доста почва, което отново спестява място и килограми.

Интересно е да се отбележи, че в среда с ниска или без никаква гравитация водата не се разлива, което прави напояването на растенията малко трудно. НАСА обаче успешно е отглеждала зеленчуци на Международната космическа станция (МКС).

Нужна е и „космическа пръст“, за да се отглежда зеленина извън Земята. Почвата на Луната всъщност не е точно почва, а не особено питателен вулканичен прах и чакъл. Тази на Марс пък съдържа потенциално токсични съединения.

„Мислех, че най-много ще ми липсват чийзбургерите и пиците, но всъщност исках само една свежа салата.“ Тези думи често се чуват от астронавтите, казва Гиоя Маса, учен, който се занимава с добива на храна в космоса. За сега НАСА имат много идеи и разработки в посока храна в космоса.

Растението, за което става въпрос в заглавието е т. нар. етиопско зеле (ethiopian kale).