За това Борисов трябва най-вече да внимава

| от |

Икономиката, банките и Русия – това са основните предизвикателства пред второто правителство на Бойко Борисов, пише Дойче веле. Но най-трудната му задача ще бъде как да оцелее, твърдят международни анализатори, до които ДВ се допита.

 

„Това ще бъде петият кабинет в България за последните две години, така че стабилността на правителството ще бъде основната на грижа за новия премиер,“ казва Отила Данд, вицепрезидент на мозъчния тръст Teneo Intelligence. Коалицията между ГЕРБ и Реформаторския блок няма нужната подкрепа в парламента и затова трябва да разчита на още две партии – Патриотичния фронт (ПФ) и АБВ на бившия президент Георги Първанов. Това, според Economist Intelligence Unit, анализаторското звено на списание Economist, е рецепта за нестабилност и ще затрудни работата на новото правителство. От Oxford Analytica, друг британски мозъчен тръст, добавят, че искрата на протеста от изминалите две години може да пламне отново – нещо, което накара миналото правителство на Борисов да подаде оставка.

Освен че застрашава оцеляването на самия кабинет, широката коалиция ще възпрепятства и способността на правителството да приложи непопулярни структурни реформи, казва Лора Чакърова, политически наблюдател в американското анализаторско звено IHS. Според нея, Борисов ще трябва да направи твърде много компромиси и отстъпки към неофициалните коалиционни партньори от АБВ и ПФ, за да си гарантира тяхната подкрепа. Въпреки че започва работа в подобна политически нестабилна обстановка, новият кабинет има няколко неотложни задачи от самото начало, според международните наблюдатели. На първо място това е стагниращата икономика.

Една от най-бавно съвземащите се в Европа

„Прогнозите за икономическия растеж за следващите две години изглеждат, най-меко казано, анемични и подобряването на икономиката ще бъде сред основните предизвикателства пред новото правителството,“ казва Отила Данд. Миналата седмица Европейската комисия (ЕК) понижи оценката си за икономическия растеж на България до 1,2 процента за тази година – от 1,7 на сто в предишната си прогноза от пролетта. Особено силно е занижена прогнозата за догодина – от 2 процента на 0,6 на сто, а през 2016 година България ще отбележи ръст от само 1 процент, предвижда Европейската комисия.

Причината за слабия икономически растеж, според комисията, е слабото външно и вътрешно потребление. Но докато прогнозите сочат, че външната среда ще започне да се подобрява догодина, което ще увеличи и търсенето на български стоки навън, то активността на българските потребители ще остане ниска на фона на стагниращия пазар на труда, четем още в прогнозата на ЕК. Така през следващите две години България, която е най-бедната страна в Европейския съюз, ще бъде и сред най-бавно растящите икономики в Европа.

Тежкото наследство „КТБ“

Международните анализатори коментират и друга актуална тема, която ще бъде сред първите предизвикателства за Бойко Борисов – фалитът на КТБ. Макар от миналата седмица банката вече да е без лиценз и изплащането на депозитите да започва от следващия месец, банковите сътресения ще имат по-дълготраен ефект върху България. Според Лора Чакърова, новото правителство „ще трябва да върне доверието на инвеститорите в банковата система и в независимостта на надзорните органи.“ Това е от голямо значение за икономиката, тъй като разклатеното доверие в България задържа на ниски нива чуждестранните инвестиции. Затова, според Чакърова, новото правителство трябва да постави акцент върху подобряването на бизнес средата в България чрез осигуряването на регулаторна стабилност и привличането на инвестиции.

В геополитически план, вторият кабинет на Борисов ще трябва да работи в още по-напрегната обстановка, особено що се отнася до отношенията с Русия. Според Oxford Analytica, влошените отношения между Русия и Европейския Съюз вредят особено много на България. Така съдбата на газопровода „Южен поток“, който в момента е заложник на геополитически битки, ще бъде едно от големите главоболия за новото правителство, пишат от Oxford Analytica. Като цяло обаче, „новият кабинет ще се стреми да върне България обратно в ориентацията ѝ към ЕС и да ограничи лобистките интереси на Русия,“ коментира Чакърова.

 
 

DC прави филм за Plastic Man

| от chronicle.bg |

В момента DC имат доста проекти – над 20. Не всички ще видят бял свят, разбира се, но въпреки това (а може би и заради това) нови и нови проекти се добавят към сисъка. Последният такъв е Plastic Man.

Warner Bros и сценаристката Аманда Идоко в момента развиват филма, който се описава от студиото като „комедиен приключенски екшън“. Все ощя няма никакви детайли за самата история, както и установен режисьор.

Това не е първия път, в който се правят планове за игрален филм за този супергерой. През 90-те  години братя Уашовски пишат сценарий и дори 10 години по-късно, през 2009 година, смятаха да го снимат с Киану Рийвс в главната роля. Плановете обаче се провалят.

Plastic Man за първи път се появява през 1941 година в серия комикси, а DC го купуват през 1956. Ийл О’Браян е дребен престъпник, който влиза в досег с неизвестна химична течност и така получава силите си – разтягане на тялото, забавено стареене, регенерира и още. Героят обаче е уязвим на много високи и много ниски температури, както и на някои химикали.

По характер той е комичен персонаж, но това не му пречи да е един от най-силните, заради което е и член на Лигата на справедливостта. Появявал се е във филмите „Batman: The Brave and the Bold“, „Young Justice“ и „Justice League Action“.

Портфолиото на Аманда Идоко включва сериала „The Mayor“, а филмът „Breaking News in Yuba County“, за който пише първият си пълнометражен игрален сценарий, излиза скоро.

Следим новините около проекта, но на такъв ранен етап предполагаме, че ще идват бавно.

 
 

Защо Aston Martin прави старите си коли електрически

| от chronicle.bg |

Aston Martin използва носталгията, за да бутне на клиентите към електрическите коли. Последната програма на британската автомобилна компания е „Heritage EV“ и предлага собствениците на ретро автомобили на марката да ги преработят в електрически.

Но няма ли да е това едно кощунство! Всъщност не. Прогарамата е стартирана по една специална причина. Все повече градове по света и особено в Европа явно забраняват колите с двигатели с вътрешно горене, които са преминали определена възраст. И това е само част от цялостното настроение в полза на електрическите автомобили. Така, че съществува опасност, ако си купим класически Aston, да не можем да си го караме.

Технологията, която се използва за преработването, е базирана на модела Rapide E – напълно електрически, лимитиран спортен автомобил, който пристига догодина. Той има 800-волтова, 65kWh батерия, с която може да измине 321 километра и да вдигне 100 км/ч за под 4 секунди като максималната му скорост е 250 км/ч. От модела ще бъдат направени само 155 бройки, които вече са продадени.

Компанията казва, че първият модел, който ще може да конвертира, ще е DB6 MkII Volante от 1970 година. Специални „касети“ ще се поставят на мястото на двигателя и скоростната кутия и дори ще се занитват по същия начин. Колата ще получава и екран и това е. Това означава, че ако собствениците имат желанието и парите, лесно ще могат да я върнат обратно в оригинален вариант.

Подобна практика вече има от известно време като и компаниите, и клиентите се фокусират предимно върху ретро колите – Porsche, Range Rover и VW, както и върху автобусите. Скоро Jaguar обяви, че смята да пусне на пазара изцяло електрическа версия на легендарния E-Type от 1960 година. С времето очакваме още марки да се присъединят.

 
 

Жирафите са застрашени от изчезване

| от chronicle.bg |

Най-високият бозайник в света е заплашен от изчезване.

Два подвида жирафи – от общо девете, който съществуват в момента – бяха добавени към списъка със силно застрашени от изчезване за първи път от Международния съюз за защита на природата (International Union for Conservation of Nature – ICUN).

Кордофанския и нубийския подвид жирафи, които се срещат из цяла Африка, бяха определени като „силно застрашени“, а мрежестият жираф, местен за източната част на Африка – като „застрашен.“ 

Доктор Джулиан Фенеси, кодиректор на Комисията за оцеляване на жирафите към ICUN, каза в изявление, че „жирафите са под значителен натиск в основните си населени зони в северна, централна и южна Африка… Ние сигнализираме за това вече от няколко години.“

Ситуацията се дължи до известна степен на незаконния лов и на сложната военна обстановка в тези места. Допринасят за случая и увеличаващата се аграрна дейност и минно дело. 

За кордофанските и нубийските жирафи нещата може и да не изглеждат добре, но два други подвида – източноафриканския и ротшилдовия – се справят по-добре. Артър Муенза, координатор за Източна Африка към Фондацията за опазване на жирафите, казва: „Това е успех за нас и подчертава колко важни са усилията за опазване и следене на популацията на животните из целия континент.“

Той също така умолява усилията в тази посока да се увеличат, особено по отношение на новите силно застрашени видове.

 
 

„България Ер“ с три приза на авиационните награди Sky Awards 2018

| от chronicle.bg |

„България Ер“ бе отличена с голямата награда „Най-предпочитана авиокомпания на българския пазар“ на годишните престижни награди Sky Awards 2018.  Отличията бяха връчени на Международния ден на гражданската авиация в присъствието на официални гости, представители на авиокомпании, собственици и управители на туристически агенции и медии. Te се присъждат от международно жури въз основа на онлайн гласуване сред българските пътници и професионалисти. Номинирани за наградата в същата категория бяха Lufthansa и Turkish Airlines.

Националният превозвач спечели награди и в още две категории – „Най-предпочитана авиокомпания за къси и средни полети от/до България“ (Sky short/middle haul) и “Най-предпочитана авиокомпания от професионалистите“ (Sky Friend). Победителите в отделните категории се определят на база на онлайн проучване сред пътници и професионалисти, което се e провело от организаторите на конкурса APG Bulgaria в периода 30.10-29.11.2018 г. В него са участвали 237 професионалисти от туристическия бизнес и 3 940 пътници.