За 4 минути между два континента

| от |

Една от основните новини във всички световни медии е откриването на подводния тунел, първият в света, който свързва два континента.

Лично турският президент Абдуллах Гюл и премиера Реджеп Тайип Ердоган, в присъствието на представители от цял ​​свят, откриха в Истанбул тунела Мармарей, един от най-големите проекти от този тип. Става дума за тунел, който под морското дъно ще свързва Европа и Азия, а пътуването от един на друг континент ще продължава само четири минути.

1

С технологична структура и новостите, които ще внесе в железопътния транспорт, този проект е привлякъл вниманието на световната общественост, но той е специфичен и защото неговото отваряне представлява осъществяването на една мечта на повече от 1500 години. Мармарей или както е наречен „проекта на века“, има 153 годинишна история. Към това добавяме и факта, че откриването е на 90-годишнината от основаването на Република Турция.

2

Ердоган заяви, че Денят на Република Турция е бил умишлено избран за откриването на тунела, защото с този проект се празнува рождения ден на Републиката. Той добави, че този тунел е показател за това, че една държава може да се постигне стабилност, мир, братство и солидарност.

3

Премиерът на Турция добави, че с този проект ще бъде реализиран подземен и подводен железопътен трафик между Европа и Азия, и посочи, че „в този важен ден е важно да се споменат османските султани Мехмед Фатих и Абдуламеджид, като държавници, които са допринесли за реализацията на този проект и които са вложили големи усилия за доброто бъдеще на човечеството, заедно с основателя на Република Турция, която днес празнува 90-тия си рожден ден, Мустафа Кемал Ататюрк“.

4

Идеята за тунел под морето, който ще свързва два континента е на османския султан Абдуламеджид през далечната 1860 година. В самото начало е било замислено тунела да бъде направен на самото дъно на морето, а първият идеен проект е бил представен през 1902 година. Въпреки това едва през 1980 г. за първи път е проведено проучване за осъществимост на проекта и било установено, че сегашният вариант е най-приемлив.

В следващия период са проведени няколко проучвания за изграждането на тунела, след което е било установено, че този проект значително ще допринесе за решаване на проблема със задръстванията в Истанбул.

През 1999 г. Турция подписва споразумение за финансиране с Японската банка за международно сътрудничество, а през 2002 г. е обявен търга. Строителните дейности под морето започват през 2004 година.

5

Три години по-късно, първата от общо 11 тръби-тунели, които под морското дъно ще обединят Европа и Азия, е спусната в морето, а последния, единадесети тунел на дълбочина от 60 метра е поставен през 2008 година.

Първият влак от азиатската част към европейската част на Истанбул е управляван лично от премиера на Турция Ердоган.

6

Повече от 1 200 000 пътници дневно

Преминаването под морското дъно между двата континента ще продължава само четири минути, а се предполага, че в рамките на час ще се превозват 75 хиляди пътници, а тази цифра на дневно ниво ще възлиза на милион и 200 хиляди. Цената на картата за метрото ще бъде еднаква с останалите цени за градски транспорт в Истанбул.

7

Заедно със завършването на крайградската железопътна инфраструктура, проектът за изграждане на тунела Мармарей струва осем милиарда турски лири или около четири милиарда евро, а става дума за най-дълбокото „потопеният“ тунел в света, който се намира на дълбочина от 60 метра. Подвижните стълби на входа на станцията са дълги 61 метра, което ги прави най-дългите в Турция.

8

На Повърхността метрото е дълго 63 км и има общо 37 станции, а общата дължина на подземния и подводен тунел е в размер на 13.5 км.

По време на строителните дейности и разкопки за проекта, са били открити около 35000 исторически паметници и 13 потънали кораба. Също така е открит и скелет на 8500 години, както и отпечатък от човешки крак на същата възраст. Пристанището Тедесиус често е споменавано в световната историческа литература, вече е потвърдено, че то се е намирало на територията на селището Дженикапи в Истанбул.

9

 
 

„Stranger Things“ има нов тийзър за сезон 3

| от chronicle.bg |

Първият тийзър на „Stranger Things“ сезон 3 ни показва всичките заглавия на сериите от предстоящия сезон. Това продължава традицията от сезон 2, където заглавията се показваха, докато темата на предаването тече на фон, без реално да има кадри от сериала.

С новият „Stranger Things“ се връщаме обратно в Хоукинс, Индиана, и пътешествието на ескперимента 11 (Мили Боби Браун). Предния път видяхме последствията от престоя на Уил (Ноа Шнап) в света Upside Down, силите на 11 се развиха и видяхме нови герои като Макс (Сейди Синк) и Боб Нюби (Шон Остин). Другото лято, когато продукцията ще е готова и ще дебютира, можем да видим отново и Фин Улфхард, Дъстин Матарацо, Калеб Маклафлин, Уинона Райдър и Дейвид Харбър.

От тийзъра не можем да разберем почти нищо освен, че някаква част от действието ще се развива в Starcourt Mall. Едно от заглавията го споменава, а един по-ранен тийзър за сериала всъщност е реклама на мола.

 
 

Катастрофата с китовете става все по-сериозна

| от chr.bg |

Все повече китове се оплитат в риболовни мрежи край бреговете на САЩ, сочи доклад на американското Национално управление за изследване на океаните и атмосферата.

Оплитането в мрежи е най-голямата заплаха за китовата популация. През 2018 г. цели 76 от огромните морски бозайници са станали жертва на рибарски мрежи, което повече от средния им брой – 70, през последното десетилетие, се уточнява в доклада.

В шест от тези случаи през 2018 г. са загинали китове. За щастие, останалите са спасени, но проблемът остава сериозен.

Най-застрашеният вид е бискайският кит, наричан още северноатлантически гладък кит. Според прогноза на Консорциума за защита на гладките китове в Северния Атлантик, към момента има едва 411 представители на този вид в целия свят.

 
 

Защо Aston Martin прави старите си коли електрически

| от chronicle.bg |

Aston Martin използва носталгията, за да бутне на клиентите към електрическите коли. Последната програма на британската автомобилна компания е „Heritage EV“ и предлага собствениците на ретро автомобили на марката да ги преработят в електрически.

Но няма ли да е това едно кощунство! Всъщност не. Прогарамата е стартирана по една специална причина. Все повече градове по света и особено в Европа явно забраняват колите с двигатели с вътрешно горене, които са преминали определена възраст. И това е само част от цялостното настроение в полза на електрическите автомобили. Така, че съществува опасност, ако си купим класически Aston, да не можем да си го караме.

Технологията, която се използва за преработването, е базирана на модела Rapide E – напълно електрически, лимитиран спортен автомобил, който пристига догодина. Той има 800-волтова, 65kWh батерия, с която може да измине 321 километра и да вдигне 100 км/ч за под 4 секунди като максималната му скорост е 250 км/ч. От модела ще бъдат направени само 155 бройки, които вече са продадени.

Компанията казва, че първият модел, който ще може да конвертира, ще е DB6 MkII Volante от 1970 година. Специални „касети“ ще се поставят на мястото на двигателя и скоростната кутия и дори ще се занитват по същия начин. Колата ще получава и екран и това е. Това означава, че ако собствениците имат желанието и парите, лесно ще могат да я върнат обратно в оригинален вариант.

Подобна практика вече има от известно време като и компаниите, и клиентите се фокусират предимно върху ретро колите – Porsche, Range Rover и VW, както и върху автобусите. Скоро Jaguar обяви, че смята да пусне на пазара изцяло електрическа версия на легендарния E-Type от 1960 година. С времето очакваме още марки да се присъединят.

 
 

Панаир на суетата: Гости със 100 чартърни полета, Приянка Чопра и Бионсе за сватбата на дъщерята на най-богатия човек в Индия

| от chr.bg |

Суперзвездата Бионсе се е съгласила да пее на сватбата на дъщерята на най-богатия мъж на Индия – Мукеш Амбани.

Сватбеното тържество на 27-годишната Иша Амбани и на 33-годишният Ананд Пирамал ще се състои във вторник във финансовата столица на Индия – Мумбай. Но тържествата ще включват три дни песни, танци и предбрачни ритуали.

Гостите на сватбата ще бъдат докарани с над 100 чартърни полета. Сред ВИП гостите са и звезди на Боливуд, сред които Приянка Чопра, която самата се омъжи миналата седмица.

Индийски медии спекулираха, че на тържеството ще присъства и бившият американски президент Бил Клинтън, заедно със съпругата си Хилари, но засега това не е потвъдено.

Все още не е ясно на каква сума се е съгласила Бионсе, за да приеме предложението да пее на партито.

Мукеш Амбани е начело на компанията Релиънс индъстрийс, специализирана в нефтохимическата промишленост и има нетно състояние от 47 милиарда долара.

Кланът Пирамал, от който произхожда младоженецът, има акции във фармацевтичната промишленост и в бизнеса с недвижими имоти и е предоставил на бъдещото семейство жилище с изглед към морето в Мумбай с площ от близо 5000 квадратни метра.

Двойката се сгоди в луксозен хотел на италианското езеро Комо пред 600 гости. Поканите за сватбата пък включваха колиета и скъпоценни камъни, поставени в кутии с цветя на стойност 300 000 рупии (4236 долара) всяка.