За 4 минути между два континента

| от |

Една от основните новини във всички световни медии е откриването на подводния тунел, първият в света, който свързва два континента.

Лично турският президент Абдуллах Гюл и премиера Реджеп Тайип Ердоган, в присъствието на представители от цял ​​свят, откриха в Истанбул тунела Мармарей, един от най-големите проекти от този тип. Става дума за тунел, който под морското дъно ще свързва Европа и Азия, а пътуването от един на друг континент ще продължава само четири минути.

1

С технологична структура и новостите, които ще внесе в железопътния транспорт, този проект е привлякъл вниманието на световната общественост, но той е специфичен и защото неговото отваряне представлява осъществяването на една мечта на повече от 1500 години. Мармарей или както е наречен „проекта на века“, има 153 годинишна история. Към това добавяме и факта, че откриването е на 90-годишнината от основаването на Република Турция.

2

Ердоган заяви, че Денят на Република Турция е бил умишлено избран за откриването на тунела, защото с този проект се празнува рождения ден на Републиката. Той добави, че този тунел е показател за това, че една държава може да се постигне стабилност, мир, братство и солидарност.

3

Премиерът на Турция добави, че с този проект ще бъде реализиран подземен и подводен железопътен трафик между Европа и Азия, и посочи, че „в този важен ден е важно да се споменат османските султани Мехмед Фатих и Абдуламеджид, като държавници, които са допринесли за реализацията на този проект и които са вложили големи усилия за доброто бъдеще на човечеството, заедно с основателя на Република Турция, която днес празнува 90-тия си рожден ден, Мустафа Кемал Ататюрк“.

4

Идеята за тунел под морето, който ще свързва два континента е на османския султан Абдуламеджид през далечната 1860 година. В самото начало е било замислено тунела да бъде направен на самото дъно на морето, а първият идеен проект е бил представен през 1902 година. Въпреки това едва през 1980 г. за първи път е проведено проучване за осъществимост на проекта и било установено, че сегашният вариант е най-приемлив.

В следващия период са проведени няколко проучвания за изграждането на тунела, след което е било установено, че този проект значително ще допринесе за решаване на проблема със задръстванията в Истанбул.

През 1999 г. Турция подписва споразумение за финансиране с Японската банка за международно сътрудничество, а през 2002 г. е обявен търга. Строителните дейности под морето започват през 2004 година.

5

Три години по-късно, първата от общо 11 тръби-тунели, които под морското дъно ще обединят Европа и Азия, е спусната в морето, а последния, единадесети тунел на дълбочина от 60 метра е поставен през 2008 година.

Първият влак от азиатската част към европейската част на Истанбул е управляван лично от премиера на Турция Ердоган.

6

Повече от 1 200 000 пътници дневно

Преминаването под морското дъно между двата континента ще продължава само четири минути, а се предполага, че в рамките на час ще се превозват 75 хиляди пътници, а тази цифра на дневно ниво ще възлиза на милион и 200 хиляди. Цената на картата за метрото ще бъде еднаква с останалите цени за градски транспорт в Истанбул.

7

Заедно със завършването на крайградската железопътна инфраструктура, проектът за изграждане на тунела Мармарей струва осем милиарда турски лири или около четири милиарда евро, а става дума за най-дълбокото „потопеният“ тунел в света, който се намира на дълбочина от 60 метра. Подвижните стълби на входа на станцията са дълги 61 метра, което ги прави най-дългите в Турция.

8

На Повърхността метрото е дълго 63 км и има общо 37 станции, а общата дължина на подземния и подводен тунел е в размер на 13.5 км.

По време на строителните дейности и разкопки за проекта, са били открити около 35000 исторически паметници и 13 потънали кораба. Също така е открит и скелет на 8500 години, както и отпечатък от човешки крак на същата възраст. Пристанището Тедесиус често е споменавано в световната историческа литература, вече е потвърдено, че то се е намирало на територията на селището Дженикапи в Истанбул.

9