Връчиха Нобеловите награди за 2013 г.

| от |

5e_own9cg

Кралят на Швеция Карл XVI Густав връчи днес в Концертната зала в Стокхолм Нобеловите награди за 2013 година по физиология или медицина, физика, химия, литература и икономика.

Деветимата лауреати на най-престижното отличие в света получиха диплом и златен медал от ръцете на монарха.

Откривайки церемонията ръководителят на Нобеловия фонд Карл-Хенрик Хелдин отбеляза, че основателят на наградата Алфред Нобел е бил човек с широки възгледи.

„Той разбираше, че на човечеството са необходими не само прогрес в областта на научните дисциплини, но и култура, а също мир на планетата. Заедно с научните награди премиите в областта на литературата и мира представляват единно цяло, което в значителна степен способства за уникалното положение на Нобеловите награди“, заяви Хелдин. 

Ръководителят на Нобеловия фонд изтъкна, че с глобалните предизвикателства на днешния ден можем да се преборим само по с помощта на широко международно сътрудничество.

„Науката и учените не признават граници. Самият Алфред Нобел бе истински интернационалист“ – подчерта Хедин.

2013-10-08T105213Z_1335864670_GM1E8741F9P01_RTRMADP_3_NOBEL-PHYSICSС Нобеловата награда за физиология или медицина за 2013 г. бяха удостоени Джеймс Ротман, Ранди Шекман и Томас Зюдхоф за открития, засягащи механизмите на регулиране на междуклетъчните взаимодействия.

Питър Хигс от Великобритания и Франсоа Енглер от Белгия получиха Нобеловата награда за физика. Двамата учени предсказаха съществуването на загадъчния Хигс бозон – частицата, която обяснява защо материята има маса.

Нобеловата награда за химия за 2013 г. бе връчена на Мартин Карплус, Майкъл Левит и Ари Уоршъл за развитие на мултимащабни модели на сложните химически системи.

Канадската писателка и майсторката на съвременния разказ Алис Мънро спечели Нобеловата награда за литература за 2013 г. Отличието от нейно име получи дъщеря й Джени.

Нобеловата награда за икономика бе връчена на американските учени Юджийн Фама, Ларс Хенсън и Робърт Шилър за работата им в областта на финансовите пазари.

След встъпителното слово на Карл-Хенрик Хелдин лауреатите излизаха на сцената, която по традиция бе украсена с хиляди свежи цветя. Там получаваха наградите си от ръцете на краля, намиращ се в центъра на кръг, заключаващ буквата „N“ – символ на Нобеловия фонд и на Нобеловата награда.

Нобеловите награди са учредени на 27 ноември 1895 г. от Алфред Нобел, шведски индустриалец и изобретател, открил динамита. Той завещава над 33 милиона шведски крони на едноименна фондация, създадена след смъртта му.

В негова чест наградите се връчват на годишнината от смъртта му – 10 декември. Наградите се състоят от златен медал, диплом и парична премия в размер на 8 милиона шведски крони.

Нобеловият медал с профила на основателя на наградата е изработен от 18-каратово злато. Тежат 175 грама.

След края на церемонията в Концертната зала лауреатите, техните гости, кралското семейство, членовете на правителството, представители на научния, деловия и културния елит се събраха на традиционния банкет в кметството на Стокхолм.

 
 

Кристо представя инсталацията си „Мастаба“ в Хайд парк

| от chr.bg |

От днес до 23 септември 2018 г. в езерото в Хайд парк ще бъде инсталирана първата голяма творба на открито във Великобритания на родения в България художник Христо Явашев – Кристо, съобщават британски медии.

Работата си по инсталацията „Мастаба“ от скупчени варели, която ще се носи по водите на езерото, творецът започва в началото на април.

Мастабите са гробници с трапецовидна форма, характерни за Древен Египет.

Инсталацията на Кристо е съставена от 7 506 варела. Теглото й е 500 тона.

2f665dd1d4b73d2ecc978e2b2166e77c

 

Снимка: www.christojeanneclaude.net

Кристо е познат с предишни свои забележителни проекти, сред които опаковането на Райхстага в Берлин и „Плаващите кейове“ в езеро в Северна Италия.

 
 

„Incredibles 2″ направи рекорд и оглави бокс-офиса на Северна Америка

| от chr.bg |

Комбинацията от супергеройски сили, студио „Пиксар“ и „суша“ от семейно ориентирани филми допринесе „Феноменалните 2″ да оглави бокс-офис класацията на Северна Америка с рекордни приходи за анимация, предадоха световните информационни агенции.

Постъпленията от филма, излязъл на екран 14 години след оригиналната анимация „Феноменалните“, възлизат на рекордните 180 милиона долара. Сумата съществено надхвърля очакванията на анализаторите, които прогнозираха приходи между 120 и 140 милиона долара през първия уикенд по кината.

Досегашният рекорд за най-касов дебют на анимация от 135 милиона долара се държеше от продукцията „Търсенето на Дори“ (2016).

Според компания „Дисни“ публиката на „Феноменалните 2″ е съставлявала 31 процента възрастни, 57 процента семейства и 11 процента тийнейджъри.

На далечното второ място в класацията с приходи от 19,6 милиона долара е филмът „Бандитките на Оушън“. Следва комедията „Tag“ с 14,6 милиона долара .

Челната петица в бокс-офиса на Северна Америка се допълва от филмите „Соло: История от Междузвездни войни“ и „Дедпул 2″. Приходите от продажбата на билети за двете продукции в киносалоните на САЩ и Канада през уикенда възлизат съответно на 9,1 милиона долара и 8,8 милиона долара.

 
 

Феновете на Мексико предизвикаха изкуствено земетресение

| от chr.bg |

Хиляди фенове на мексиканския национален отбор по футбол, победил вчера на Мондиала Германия с 1:0, празнуваха бурно по улиците на градовете в цялата страна.

Земята в Мексико обаче буквално се разтресе, когато мексиканският нападател Ирвинг Лосано отбеляза единствения гол в срещата в тридесет и петата минута. Точно тогава мексикански сеизмолози са регистрирали „изкуствен“ трус, породен от радостните скокове на ликуващите поддръжници на отбора, събрали се на централния столичен площад Сокало, предадоха Франс прес и Ройтерс.

Според мексиканските сеизмолози при този скок са се задействали сензорите за земетресение.

Привърженици на отбора ликуваха и в градовете Гуадалахара, Толука, Тихуана, Сиудад Хуарес и др. След победата феновете на футбола не мигнаха цяла нощ, надуваха клаксоните на мотоциклетите и автомобилите си по улиците на градовете, пиеха бира и текила и развяваха победоносно мексиканското знаме.

Президентът на Мексико Енрике Пеня Нието написа в Туитър: „Вече е потвърдено – Мексико се изправи и спечели срещу най-добрите в света. Велик мач! Поздравления!“.

 
 

Дейвид Линч и вдъхновението за онзи смразяващ кадър в „Туин Пийкс: Завръщането“

| от chronicle.bg |

Феновете на Дейвид Линч знаят, че той не обича да обяснява намеренията си зад режисьорските си решения. Една сцена обаче от „Туин Пийкс: Завръщането“ е прекалено добра, за да устоят зрителите да не искат повече подробности директно от създателя на поредицата. Става въпрос за финалната сцена на епизода „Part 8″ от „Туин Пийкс: Завръщането“ – онази, в която младото момиче отвори устата си, а в нея влезе създанието кръстоска между жаба и муха. Дейвид Линч вдига завесата над този момент от кариерата си (и на редица други) в новата си книга, „Room to Dream“.

В откъс от книгата, публикуван от The New York Times, Личн разказва откъде е дошла идеята за този кадър и създанието в него. 

Всичко се случва, докато Линч е на ваканция из Европа. Той бил на борда на „Ориент Експрес“, пътувайки от Атина до Париж. На гарата в Югославия,  по време на почивката, Линч забелязва множество туристи как се втурват в една посока. „Всички отиваха към тези шарени шатри, където се продават оцветени напитки (които всъщност са просто вода със захар). Когато слязох от влака, стъпих в този мек прах, дълбок около 30 сантиметра, пълен с огромни насекоми, приличащи на жаби, които скачаха, летяха, излитаха и се връщаха обратно. От там ми дойде идеята за жабата-буболечка – тези неща просто попадат в света на „Туин Пийкс“.

Случката се развива прекалено рано, за да знае Линч, че огромните летящи насекоми ще свършат във финала на „Туин Пийкс“, но обяснява, че образът е изскочил в главата му, докато е пишел сценария на „Part 8″. Режисьорът завършва разказа си с кратък анекдот и не дава повече подробности зад една от най-абстрактните му сцени във филмите му.

„Всеки има свои теории за шоуто, което е прекрасно, и няма значение дали аз ще обяснявам моята теория.“ пише Линч в книгата. „Нещата имат своя собствена хармония и ако ти си верен на идеята, тогава хармонията ще си проличи, дори образът да е абстрактен. Можеш да го гледаш отново след 10 години и да го видиш в тотално различен начин, а може да видиш още нещо – но онзи потенциал ще бъде там, ако си бил верен на първоначалната идея.“

Припомняме си сцената: