Виждам в черно

| от |

„Черният списък“ е сериал, който държи едни от най-високите рейтинги в Америка и в своя канал NBC. И това не е странно. Той е свръхкомерсиален, добре изпипан трилър и най-големият му плюс е, че в основната роля на солциопат е брилянтният Джеймс Спейдър (не се съмнявайте, че той е социопат).

Спейдър е онзи прикрит гений, когото гледахме в „Адвокатите на Бостън“ и който в живота е обикновен женен мъж с очила и не се впечатлява от награди – макар да има три „Еми“ и три номинации за „Златен глобус“. Освен това рядко дава интервюта. Той е нещо като Майкъл Кийтън на телевизията. Дали Спейдър винаги е впечатляващ и перфектен в работата си? Може да се обзаложите. Дали придава класа и тежест на всяка продукция, в която участва? О, да.

Много хора искрено вярваха, че Спейдър ще си остане в саркастично-ироничния образ на отворения адвокат Алън Шор и това ще бъде пикът в кариерата му. И сбъркаха. Спейдър може да изиграе всичко – от адвокат, през социопат до изкуствено създаден интелект, който иска да изтреби планетата – просто не желае да го прави.

„Черният списък“ е добър сериал именно заради него. Никой друг в шоуто не става в сравнение със Спейдър и вярвам и те, и той, го знаят. Шоуто е с оценка 8,2 в imdb и има три номинации за „Златен глобус“ – естествено, че всичко това се дължи на тихия американец.

Иначе „Черният списък“, който тръгва по Нова ТВ тези дни, е наистина приличен трилър за петък вечер, ако няма какво или с кого да правите друго. Създателят му – Джон Бокенкамп, все пак е сценарист на „Крадец на живота“ – онзи перфектен трилър с Итън Хоук и Анджелина Джоли, „Обаждането“ и „Перфектната непозната“ – отново прилични трилъри. Така че не се очаква той да напише нещо, в което няма убийства, няма интрига и не те държи в напрежение.

Комбинацията Бокенкамп-Спейдър е толкова добра, че дори хората, които не гледат този тип сериали, се навиват да хвърлят по едно око на „Черният списък“ и даже с неохота признават, че им допада. NBC го знаят и дават най-доброто си време именно на тези двамата. Рейтингите стават все по-високи, Спейдър – все по-добър, а шоуто – все по-напрегнато. И така вече три сезона.

„Черният списък“ разказва за социопата Реймънд „Ред“ Редингтън – престъпник, бивш служител на тайните служби, човек, който най-вероятно е избил семейство си и е продал държавни тайни за милиони долари. Той е опасен, умен и издирван. До мига, в който не се появява сам във ФБР, за да се предаде с идеята, че ще даде на службите „Черният списък“ – имената на най-страшните престъпници сред престъпниците по света, при условие че ще работи с агент Елизабет Кийн. Тя, уви, по никакъв начин не е особено специална, но това донякъде се дължи на липсата на талант в Меган Буун, но Ред е обсебен от нея.

Нишката, която ще допадне на всеки, е онази странна химия , която вече сме усетили в „Мълчанието на агнетата“, между Редингтън и неговата ултраспециална агентка. Между вълка и агнето, между доброто и злото, между социопата и неговия преследвач. Разбира се, този тип химия на екран се получава добре, когато поне единият от двамата актьори е толкова добър, колкото трябва. И, слава богу, в този случай Спейдър е именно такъв.

Двамата, заедно със специалния екип, започват да издирват хора по този списък и да ги елиминират един по един. Сериалът започва като нормална, малко по-добре изпипана криминална поредица, но в крайна сметка, тъй като сме в ерата на новия тип телевизия, екипът се е постарал да заплете няколко нишки, които да се следят с напрежение и да се разплитат чак накрая, както си е редно.

„Черният списък“ е типа телевизия, която може да гледате с кеф, без да се напрягате или ядосвате, че нещо не е достатъчно. А Джеймс Спейдър е перфектният бонус към нея.  

 
 

„Късметът на кукувицата“: смях по време на тревожност

| от Цветелина Вътева |

Две кукувици кацат на сцената. Нямат пера, нито човки, едната носи криле. Но по-скоро ангелски криле, отколкото кукувичи. Ще представя новата си книга пред публика. Другата няма криле, а руса коса и китара. Тя ще ползва същата сцена по същото време, за да изнесе първия си рок концерт. Сцената е една, времето е едно, а желаещите да са на нея са две.

И така се заформя първият конфликт в постановката „Късметът на кукувицата“ на Мариана Събева и Здрава Каменова.

Два диаметрално противоположни типа жени се сборват за мястото и времето, от което и двете се нуждаят, за да се утвърдят (и излекуват) и това се случва по приятен, хумористичен начин. И докато всичко е „аху-иху“, а публиката се смее на сблъсъка между една попораснала бунтарка и една съвременна „толерастка“, на сцената започва да се разгръщат не толкова смешни теми, които раздвижват емоциите по един неочакван начин.

Двете кукувици се превръщат в трагични образи-проводници на темата за майчинството: за добрите майки. И за лошите. За представата каква трябва да бъде една майка и за реалността, в която има изоставящи майки, майки-инкубатори. Но дали наистина са изоставящи и какво стои зад решението едно дете да бъде оставено от майка си?

Двете кукувици започват да разкриват себе си, отмахвайки пласт по пласт от наслоените психични защити, които са си изградили срещу хората. Те са изградили спорно работещи механизми за справяне с  травмите си през изкуството: едната пише (лоша) литература, другата – свири на китара и пее.

Песните, които изпълнява на живо актрисата Яна Огнянова са смислена добавка към действието. Чуваме „авторски кавъри“ на „Freedom“ на Антъни Хамилтън, на „Take me back to the start“, „Runnin“ на Naughty boy ft. Beyonce и Аrrow Benjamin, „Here comes the rain again“ на Eurythmics др.

Докато едната кукувица се страхува да пее авторски парчета, може би защото изразяването на индивидуалност я оголва емоционално така, както не би могла да понесе, другата „ражда“ книги. Сравнението между написването на една книга и раждането на дете е много точно и отново насочва публиката към мислите за изкуството като метод за справяне с нерешените конфликти, които ни пречат да живеем живота си.

От време на време в действието се появява Гелето – собственикът на клуба, в който се разиграва действието. Неговото споменаване е кратко бягство от тревожността, с която са наситени диалозите. Опит за връзка с външния свят и избягване на срещата със собственото несъзнавано, пропито от страхове и болки.

Връзката между неспособността някой да се справи със загубата в детството и последвалият бунт и очакване, че всички трябва да съчувстват на неговата болка, е видима в образа на музикантката. На дълбинно ниво обаче има и още.

Две жени. Едната иска деца, другата – майка.

Възможно ли е майката да е намерила отдавна изгубеното си дете? Или то да намери завет от нея в срещата с напълно непознат (ангел)?

Как се оформя една личност, която се чувства като в ковчег в корема на майка си? Как се преработва загуба?

Може ли една случайна среща да е равносилна на 100 терапевтични сесии с психотерапевт?

Може да си отговорите на тези въпроси довечера в 19,30ч. на камерна сцена „Славянска беседа“ с постановката „Късметът на кукувицата“ на Здрава Каменова и Мариана Събева. Текстът е поставен от Милко Йовчев и е с участието на Яна Огнянова и Здрава Каменова.

Тук може да видите ивента във Фейсбук.

 
 

„Дедпул 2″ оглави боксофис класацията на САЩ

| от chronicle.bg |

„Дедпул 2″ оглави боксофис класацията на САЩ с приходи от 125 милиона долара, съобщиха световните информационни агенции.

Приходите са по-малко от тези на първия филм, който със 132,4 милиона постави рекорд за дебют на продукция, забранена за зрители до 18 години, но бяха достатъчни да изместят „Отмъстителите “ от челната позиция.

„Дедпул 2″ зае второ място в историята за дебют на филм, забранен за зрители под 18 години, и третото за годината след „Отмъстителите: Война без край“ и „Черната пантера“.

„Отмъстителите: Война без край“ слезе на второто място с приходи от 29 милиона долара, след като три седмици оглавяваше бокс-офис класацията на Северна Америка. Общите приходи от филма на вътрешния пазар са 595,4 милиона долара и 1,2 милиарда долара в чужбина.

Филмът вече зае петото място по приходи за всички времена в света. Третото място в бокс-офис класацията на Северна Америка с 12,3 милиона долара зае дебютният „Книга за възрастни“ с участието на Джейн Фонда, Даян Кийтън и Кандис Бъргън.

Челната петица се допълва от „Безкраен купон“ и „Проникновение“ с приходи съответно 7,5 милиона долара и 6,5 милиона долара.

 
 

Люк Бесон е обвинен в изнасилване

| от chr.bg |

Полицията в Париж разследва обвинение в изнасилване, отправено срещу Люк Бесон – един от най-популярните френски кинорежисьори, сценаристи и продуценти.

Жалбата е подадена в парижкото полицейско управление в петък от актриса, предаде Би Би Си.

„Люк Бесон категорично отхвърля тези изфабрикувани обвинения“, съобщи адвокатът на режисьора Тиери Маремберт пред AFP.

Жалбоподателката и Бесон се познават, той никога не се е отнасял неподходящо към нея, категоричен е адвокатът.

59-годишният Бесон е режисьорът на „Безкрайна синева“ (1988 г.), „Леон“, „Метро“, „Петият елемент“, „Никита“.

Жената е имала двугодишна връзка с него, допълва AFP. Тя е свидетелствала, че е усещала натиск да бъде интимна с режисьора, за да има успех на професионалното си поприще.

Тя твърди, че нападението е станало в хотел Bristol в Париж.

Бесон не е бил разпитан, той е извън страната. Той е женен, има три деца от сегашния си брак и две от предишни връзки. Женил се е четири пъти, включително за актрисата Мила Йовович.

 
 

Днес църквата почита Светите равноапостоли Константин и Елена

| от chr.bg |

Църквата почита днес Светите равноапостоли Константин и Елена. Църковният празник е в памет на император Константин и на неговата майка Елена.

През 313 г. Константин издава Миланския едикт, с който въвежда християнството като официална религия във Византия. Самият той приема християнската вяра в края на живота си.

Царица Елена отива на поклонение по местата, където е живял Христос, построява няколко манастира и открива кръста, на който е бил разпнат Исус. Това събитие се смята за най-важното в историята на християнската църква и затова император Константин и майка му Елена са канонизирани за светци.

Според народните вярвания на днешния ден строго е забранена всякаква полска работа. Селските стопани свързват празника с предпазването на реколтата от градушка.

Това е денят на игрите върху огън – нестинарството, запазени и досега в някои райони на Странджа.

Имен ден празнуват Константин, Костадин, Костадинка, Елена, Еленко, Елка.