Вицепрезидентът на MTG Марек Сингер: Нашият избор е „Нилсен”

| от |

Марек Сингер е изпълнителен вицепрезидент на шведския медиен гигант MTG и отговаря за ефирните телевизии в България, Естония, Латвия, Литва, Чехия и Унгария, в които компанията оперира. Той е човекът, който пръв обявява, че Нова телевизия сменя доставчика си на пийпълметрични данни. Съвместява високия си пост с още един – шеф е на чешката тв „Прима”. В специално интервю за „24 часа” господин Сингер защо MTG е решила да избере „Нилсен” като източник на пийпълметрични данни.

Г-н Сингер, защо дойдохте у нас? Да не би да е заради странната ситуация при старта на риалити форматите, когато две пийпълметрични агенции изкараха и двете телевизии – “Нова” и bTV, на първо място по гледаемост в един и същи ден и час?

– Тук съм, защото се опитваме да намерим ясно решение, което ще задоволи всички страни на тв пазара. Във връзка с описания казус ние вярваме, че “Нилсен/Медиярисърч” работят по световния стандарт за измерване на тв рейтинги. Със съжаление трябва да кажа, че има голяма разлика в измерванията и резултатите. Идеалната ситуация би била, ако данните на ГАРБ и “Нилсен” се припокриват. Това би било доказателство за принципната работа и на другата агенция. Очевидно има нещо друго, и то не от страна на “Нилсен”. Страхувам се, че една от двете системи има проблем и възможното обяснение е, че има нещо сбъркано в системата на ГАРБ. Това обяснява защо две телевизии обявяват първенство по гледаемост в едно и също време.

– ГАРБ обаче беше одитирана от френския институт CESP и нищо нередно не беше открито в системата. Защо не ѝ вярвате?

– Одитът е направен преди повече от 15 месеца и ние не участвахме в него, защото не беше зададен нито един от сериозните въпроси. Притеснително е това, че ние чуваме от пазара и от медиите, че много неща са се променяли в ГАРБ задкулисно, без знанието и одобрението на индустрията – част от капитала на компанията е с нов собственик – швейцарска компания със специален статут (Swiss nominee), договорът с GFK най-вероятно е прекратен, данните не се обработват в Швейцария, а в България. Самият одит, най-общо казано, обяви, че системата функционира. Той също така обаче даде и няколко сериозни препоръки, част от които няма да бъдат имплементирани, а реализацията на други ще приключи най-рано в края на 2016 г.

Ако сравним двете системи, ще видите, че “Нилсен” има редица предимства пред ГАРБ – размер на панела, възрастта на панелистите, изключително модерна система и високотехнологични устройства. Именно поради тези причини смятам, че по-близо до реалността е по-съвременната и по-широко използваната в по-голямата част от Европа система, която е на “Нилсен”. Това се потвърждава и от добрите резултати от одита ѝ, проведен това лято.

– Как MTG избра “Медиярисърч”?

– Всичко започна в Чехия, където “Медиярисърч” бе избрана от Асоциацията на телевизионните организации за доставчик на пийпълметрични данни за всички телевизии. Вече 8-годишният им опит е доста позитивен. Компанията излезе и извън рамките на чешкия пазар – в България и в Естония.

В Чехия имахме подобен спор със СМЕ (компанията собственик на bTV, която има телевизия и там – б.а.), при който в крайна сметка се реши, че “Медиярисърч” е правилният избор. Другият успех за агенцията беше, когато “Нилсен” се убеди, че системата наистина е добра, и реши да купи 51% от нея. Но придобиването на “Медиярисърч” от “Нилсен” няма нищо общо с MTG. То става, защото “Нилсен” са видели много добра комбинация от качество и цена.

На малкия пазар, какъвто е българският, се нуждаеш от система, която да измерва абсолютно точно, като в същото време не струва толкова, колкото френската система например.

– Значи решението за “Медиярисърч” не е на Нова тв, а на MTG?

– Да, защото то е част от по-голяма схема. На всеки пазар, където работим, предпочитаме да работим по всепризнати и доказани международни стандарти, които в случая са “Нилсен”, “Кантар” или GFK. Това са най-широко възприетите системи в световен мащаб. Във всяка държава, в която присъства, MTG работи с една от тези системи, освен ако няма някаква изключително качествена местна алтернатива. В България съзряхме нуждата от подобен глобален стандарт. Така че засега категорично избираме “Нилсен”, въпреки че сме отворени за разговори и дискусии с конкуренцията или с цялата индустрия за бъдещето. Ние не сме обвързани с “Нилсен”, държим да работим с агенция със световен опит и международни стандарти.

– Според някои рекламодатели и рекламни агенции създадохте хаос на пазара с вкарването на втора система. Как ще коментирате?

– Разбирам, че ситуацията е много неприятна за всички, но не вярвам, че ще продължи много дълго. Подобно нещо се е случвало и на други пазари – в Полша например. Опитът показва, че след време всички играчи разбират, че има нужда само от един, но доказан стандарт, и всички се обединяват около него. Вярвам, че след време отново ще се обединим само около една система. Но в момента разликите са толкова големи, че е много трудно една от телевизиите да каже: “Да, добре, ще ползваме другата система.” Затова е неизбежно за някакъв период от време да ползваме и двете системи.

Има и други причини, заради които не можем да приемем данните на ГАРБ. Ние планираме програмата си според рейтингите на “Нилсен/Медиярисърч” и сега заради тази ситуация – ГАРБ срещу “Нилсен”, понасяме сериозни загуби. Също така в много близко бъдеще ще бъде изключително важно системата да измерва и гледаемостта онлайн. Затова имаме нужда от компания, която да предложи и тази услуга. Търсим партньор, който има ресурс, достатъчно ноу-хау и умения, за да го направи. Когато сравнявам двата доставчика и по този показател, отново избирам “Нилсен”.

– Как телевизиите ще изберат само една валута при тези различия? Преди години при подобна ситуация у нас едната система на практика изкупи другата.

– Възможно е историята да се повтори и едната да погълне другата. Може и двете големи телевизии да се разберем, въпреки че засега изглежда невъзможно, и да одобрим само едната. Третият вариант е да се организира конкурс и да бъде избран “Нилсен” или друг световнопризнат доставчик.

– В началото на септември индустрията се събра на дискусия, на която е дадена идеята да се срещнат изпълнителните директори на MTG и СМЕ. Ще има ли такава среща?

– Много бихме искали и се опитваме да я организираме, въпреки че е трудно заради заетостта на двамата изпълнителни директори. Струва ми се, че няма как да излезем от ситуацията без съвместно решение.

– Познавате ли лично хората от “Медиярисърч”, която е чешка компания? Вие сте изпълнителен директор на чешката тв “Прима”. Има ли някаква връзка между вас?

– Единствената връзка е, че компанията е стандартен доставчик на данни. Да, познавам изпълнителния директор на компанията, тъй като сме обсъждали работата на професионално ниво.

– Как мерите гледаемостта онлайн, има ли друга система?

– В момента това е изключително гореща тема в целия свят за всички пийпълметрични компании. В различните държави системите са достигнали различни етапи в измерване на гледаемостта и по телевизия, и онлайн едновременно. От страните, в които MTG присъства, най-напреднала в това отношение е Швеция, тъй като гледането онлайн там е много голямо и нараства с все по-бързи темпове. В Чехия през 2015 г. започва пилотен проект за измерване и на онлайн аудиторията.

– Преди години у нас беше много популярен чешкият сериал “Жената зад щанда”. Чехия продължава да снима сериали, ще излъчите ли някой от тях по Нова тв?

– Не съм сигурен дали ще можете да гледате оригинален чешки сериал, тъй като времената, когато тези формати пътуваха из бившия Източен блок, отминаха. Но пазарите в Европа правят много адаптации на световни сериали, документални риалитита и други. В Чехия ги излъчват предимно в праймтайма.

Може да се каже, че сериалите са по-рискови от гледна точка на инвестиции, защото в тях първо се инвестира много и едва след това можеш да видиш резултата и да откриеш още на първия епизод, че зрителите не го харесват.

Не очаквам България да се обърне към адаптациите на световни сериали за една нощ, но скоро може и да видите някои от тези формати, не задължително от Чехия, разбира се. Вдъхновението може да дойде от многобройните източноевропейски пазари. Доскоро всеки гледаше към САЩ за добри идеи за сериали, но вече не е така. Както е известно и на българския пазар, интересът е голям към турските сериали, нови продукции от Латинска Америка, а вече също и към индийските.

– Какво е бъдещето на ефирната телевизия?

– Навремето имаше ясна граница между ефирната и платената телевизия. Днес вече има платени канали, по които се пуска реклама, и ефирни телевизии, които събират такси от операторите, които ги разпространяват. Границите се размиват. Затова е трудно да се каже какво ще е бъдещето на ефирната телевизия. Струва ми се, че различните модели на телевизия вървят към обединяване.

Вероятно ще гледаме комбинация от платено и ефирно съдържание. Категорично тв екранът няма да е единственият екран вкъщи в бъдеще време. Хората ще консумират съдържание на много и различни мобилни устройства и ще гледат все повече интернет базирана телевизия чрез безплатните catch up платформи (каквато е NovaPlay тук в България) или чрез абонаменти за друга изключително успешна платформа – Viaplay TV, която предлага много богато съдържание – телевизионно, филмово, спортно, геймърско, а също и съдържание за деца.

 
 
Коментарите са изключени за Вицепрезидентът на MTG Марек Сингер: Нашият избор е „Нилсен”