„Вестникът“ Фейсбук – тревожна перспектива за печата

| от |

Амбицията на Фейсбук да стане персонализиран информационен вестник, нагоден към интересите на всеки от членовете си – повече от един милиард души сега, създава опасност за и без това изпитващите трудности традиционни медии.

Социалната мрежа вече се е превърнала в главно средство да се информират за многобройните потребители, което е признак да преминаването на обществото към цифровата ера.

Основателят на Фейсбук Марк Зукърбъргър заяви на форум в началото на ноември, че целта му е да доставя благодарение на Фейсбук „идеалния персонализиран вестник за всеки по света“.

Той отбеляза, че традиционните вестници доставят една и съща информация на многобройни читатели, докато Фейсбук може да организира своя поток около интересите на всеки индивид, представяйки смесица от актуална информация, съобщения за събития интересуващи дадена общност и новини от семейството и приятели.

Това е различен подход от информацията на хартия – обяснява Кен Полсън, бивш главен редактор на американския национален всекидневник „Ю Ес Ей Тудей“, а сега декан на факултета по масова комуникация на Мидъл Тенеси Стейт Юнивърсити.

Това не е нито добре, нито зле, но е нещо, което традиционните вестници не са в състояние да правят, добавя той.

В случая с Фейсбук издателските решения не зависят от един журналист, а от алгоритъм, който определя сюжетите, които може да заинтересуват всеки човек, което безпокои журналистическата общност.

Някои медийни експерти признават обаче, че Фейсбук като че ли е в по-голяма степен в състояние да достави онова, което хората желаят и по по-ефикасен начин.

Това е персонално, съобразено и извънредно подходящо и ви засяга. Това е нещо повече отколкото който и да било вестник може да направи – коментира Алан Мутър, бивш главен редактор на регионален всекидневник, а сега консултант в областта на цифровите медии.

Според него вестниците се вкопчват в техния „стар“ икономически модел, докато организации като Фейсбук персонализират информацията. Той смята, че тази тенденция ще се задълбочава, тъй като младите читатели предпочитат мобилните услуги и цифровите приложения пред печата.

Причината поради която Фейсбук използва толкова инженери и специалисти за обработка на данни е да се подобрява непрекъснато алгоритъмът. Алгоритъмът става все по-успешен, когато хората го използват, смята Ники Ъшър, преподавател по специализирана журналистика в новите медии в университета Джордж Вашингтон.

Фейсбук е източник на информация за поне 30% от американците и генерира голям трафик към информационните сайтове на традиционните медии – показва проучване на изследователския институт Пю. А това му дава голяма власт над тези медии, които са все по-зависими от социалните мрежи.

Фейсбук, както и Гугъл и техните събратя ревниво пазят тайната на техните алгоритми. Според експертите малка модификация може да има тежки последици за медиите.

Медиите се опитват да изградят стратегията си като се стараят да отгатнат използвания алгоритъм и в крайна сметка това е губеща стратегия, смята Ники Ъшър. Ала в условията на криза на традиционните медии ще успеят ли алгоритмите да подкрепят историческата мисия на журналистиката да информира гражданите?

Според Алан Мутър онова, което хората четат, може да се промени в полза на съдържания, финансирани от рекламата, спонсорирани или поръчителствани по повече или по-малко прозрачен начин. Това няма да е непременно истинска журналистика, но би било съдържание.

Полсън добавя, че ще е трудно да се възпроизведе душата на писмения печат.

Свободата на печата бе гарантирана, за да контролира управляващите и за да информира. Има един важен елемент от общ интерес, който не може да се улови от алгоритъм, подчертава той.

Изследователят си задава въпроса как ще се финансирана разследващата журналистика. Ние имаме информацията, която заслужаваме и за която сме готови да платим, изтъква той. /АФП/БГНЕС

 
 
Коментарите са изключени за „Вестникът“ Фейсбук – тревожна перспектива за печата