Уолт Дисни и правото да бъдеш различен

| от |

Няма човек, който да не знае и да не е чувал за Уолт Дисни. Убедена съм в това, както съм убедена, че всеки един от вас си е имал любима принцеса от неговите анимации едно време.

Уолт Дисни е важен културен феномен в историята на киното от миналия век, който променя правилата, създава собствена вселена от анимационни стереотипи и вярва в себе си и онова, което прави. Дисни е визионер, видял отвъд времето си и влиянието му в света на забавленията е безспорен. Дисни е повече от Дисниленд и нахилен мъж с мустаци, който се смее до любимата си мишка.

Уолт Дисни е роден в семейството на ирландски имигранти, които се преселват в Америка, тъй като баща му е обхванат от така наречената „златна треска“. Като малко момче, Уолт, братята и сестрите му се местят често от град на град и в едно такова място родителите на негов съученик го запознават със света на киното, водевила и театъра. Оттам нататък пътят на бъдещия колос на анимацията е някак предначертан.

Дисни започва да рисува от малък, продава свои рисунки на съседите и въпреки че, баща му му казва, че това са глупости и трябва да си намери работа, той продължава. Когато е на 18 години, Дисни се вдига и заминава в Холивуд с 40 долара в джоба си и брат си и най-добрия си приятел под ръка. Там започва да работи в студио за рекламни клипове.

Близо 10 години откакто се намира в меката на киното, Дисни, в една сумрачна сутрин пътувайки във влака, създава най-ембелатичната анимационна фигура в историята на киното – Мики Маус. Никога няма да забравя една реплика от „Спасяването на Мистър Банкс“ – филм от студио „Дисни“ за самия Дисни и неговата борба с Памела Травърз за правата върху „Мери Попинз“, който горещо препоръчвам – където той казва: „Аз бях едно обикновено момче с една мишка върху хартия в джоба си. И отказвах да я продам.“ Дисни напуска компанията, в която работи и отказва да даде правата върху Мики Маус, на който и да е. Той си тръгва с лист в джоба, Мики на параход, високо вдигната глава и мечтата да създаде пълнометражен анимационен филм един ден. Нещо, което другите наричат „невъзможно“ и „лудостта на Дисни“.

Уолт Дисни е от онези 10% от човечеството, които променят хода на историята, именно защото вярват в мечтите си. Той създава първия пълнометражен анимационен филм през 1937 година и той се казва „Снежанка и седемте джуджета“. По него се работи дълго време и почти денонощно. Дисни, подобно на Стив Джобс, остава известен като шефа, който кара хората си да бачкат много и никога не отстъпва от своето, и в крайна сметка го постига.

„Снежанка“ носи на Уолт Дисни и основаната от него Walt Disney Company, първият от общо четири почетни Оскара. Дисни има седем награди „Еми“, три Златни глобуса и общо 22 Оскара за кино от точно 52 номинации. Все още е най-номинираният и награждаван човек в индустрията и не вярвам това да се промени скоро. Освен това е единственият, който получава четири Оскара в четири различни категории в една година.

Дисни е велик, не заради наградите си, а въпреки тях. Освен, че е един от бащите на модерната анимация, такава, каквато я познаваме днес, той е оформил културно и интелектуално много от детските ни мозъци. За моя съм сигурна.

Освен ембелатичния Мики Маус и принцовете и принцесите от най-известните приказки в света, Дисни е създател на филми като „Мери Попинз“, „Дъмбо“, „Бамби“ и моят фаворит „Алиса в страната на чудесата“.

 
 

Науката ни показва лицето на Бог, прилича на Илън Мъск

| от chronicle.bg |

Вижте ги един до друг. Не можете да кажете, че не си приличат!

Разбира се, веднага в главите ни изниква един конкретен въпрос: Как е съставен образът на Господ? Това е станало по следния начин: 511 християни са участвали в изследване, в което е трябвало да изберат снимки хора, които според тях приличат най-много на Бог, а финалният образ е съставен от изборите им.

Психолози от Университетът в Северна Каролина – Чапъл Хил накарали участниците в изследването да разгледат хиляди двойки човешки лица (избрани на случаен принцип) и да изберат кое от двете им прилича повече на божествено. Най-предпочитаните изображения след това са били комбинирани в едно чрез специален софтуер.

Може би приликата на резултата от изследването с фасона на Илън ни показва, че искаме господ да е модерен човек, гладко избръснат и с младежки вид, за разлика от класическия образ на възрастен брадат дядо в облаците. 

Изследването също така показва, че хората виждали много от себе си в образа на Бог. Младите хора виждали образа му по-млад, афро-американците го виждали като афро-американец, а хората, които се смятали за по-красиви, вярвали, че и господ е по-скоро красив.

Всичко това като че ли обяснява защо резултатът си прилича с Илън, който изглежда доста като средностатистически бял мъж.

Това буди въпроса: дали ако вземем снимките на 511-те човека от изследването и ги минем през същия софтуер няма да получим горе-долу същия образ?

„Склонността хората да вярват, че Бог има общи черти с тях, е в тон със стандартната егоцентричност“, казва професор Кърт Грей, автор на изследването. „Хората често проектират вярванията и чертите си върху другите. Нашият експеримент показа същото.“

В крайна сметка излиза, че лицето на господ е лицето на човешкия род.

 
 

Новата серия Huawei Mate 20 вече е тук

| от chronicle.bg |

Новата серия смартфони на Huawei, Mate 20, беше една от най-дългоочакваните тази година. След като беше представена на 16 октомври в Лондон, потребителите вече могат сами да се докоснат до нея. Новата си флагманската серия включва смартфоните Mate 20 и Mate 20 Pro.

Серията Huawei Mate 20 е работи с първата в света 7-нанометрова едночипова система Kirin 980 и извежда мобилния изкуствен интелект на по-високо ниво благодарение на своята двойна невронна мрежа, тройна камера Leica с ултраширокоъгълен обектив и видео функции с изкуствен интелект.

Моделите предлагат и ново SuperCharge зарядно устройство с мощност от 40 W, както и базираната на Android Pie операционна система EMUI 9. Серията Mate 20 e налична с дисплеи в няколко различни размера – 6,39 инча, 6,53 инча и 7,2 инча.

От два дена вече двата дългоочаквани моделa могат да се разгледат на живо в центъра за обслужване на клиенти на Huawei на ул. Леге № 6. Всеки заинтересован потребител може свободно да тества моделите преди официалната им премиера в България.

Сред ключовите характеристики на серията Mate 20 са:

Едночипова система Kirin 980, ускоряваща ежедневните базирани на изкуствен интелект задачи.

Нова тройна Leica камера с ултраширокоъгълен обектив, за снимки с разширено зрително поле и безпрецедентна детайлност.

Ясно фокусирани макро снимки на обекти, намиращи се на до 2,5 см от камерата.

Видео функции с изкуствен интелект, позволяващи заснемането на клипове с професионално качество.

Батерия, която може да издържи повече от един ден интензивна употреба без зареждане.

Най-доброто зарядно устройство в този клас, осигуряващо светкавично зареждане на устройствата от серията Mate 20.

Безжично зареждане на други устройства, включително смартфони, директно от батерията на Mate 20 Pro.

В България смартфоните Mate 20 и Mate 20 Pro ще се предлагат от 22 октомври.

 
 

Какво да сготвим набързо, когато гаджето на съквартиранта е в кухнята

| от chronicle.bg |

За някои хора е трудно да си сготвят, когато има непознат в кухнята им. Ако съквартиранта ви си води непознати хора вкъщи през ден или пък един конкретен човек, с който обаче никога не сте се запознавали, ситуацията лесно може да стане неловка. Особено ако завземе „ничията земя“, която обикновено е кухнята.

Галерията ни може да си приложи и за всякакви други моменти  – прекалено зает ден, прекалено много мързел, досада от готвенето…

Събрахме няколко бързи ястия за ваше удобство, а и за това на госта ви. С тях контактите и неловкото мълчание се свеждат до минимум, което е добре и за двете страни.

Имайте предвид, че непознат в кухнята означава военно време. Това пък означава, че предложенията ни може и да не са от най-здравословните. После може да се наложи една разходка, за да свалите поне срама от гастрономичното злодеяние. Вие решавате.

 
 

Хореографът Чарлс Слендър-Уайт ще гостува в България със спектакъла си „(дез)интеграция“

| от chronicle.bg |

Един от признаците на съвременния човек, потънал в информационното общество е, че колкото повече говори за някакви проблеми, толкова повече се отдалечава от потенциалните им решения. Такъв е проблемът за интеграцията. Или по-скоро за „(дез)интеграция“, каквото е име на танцовият спектакъл, който театър „Азарян“ и Ðerida Dance Center отново ще представят на българската публиката.

Представлението „(дез)интеграция” на Чарлс Слендър-Уайт не е само спектакъл, а преживяване, целящо обмен на информация, контекст, лична история и изграждане на междукултурно разбиране чрез танца. Това е модулярен съвременен танц, свързан с ромската диаспора, расовата неопределеност, промяната на кодовете и асимилацията. Представлението е насочено към устойчивите стереотипи на ромите и разкрива опитa на създателя му – Слендър-Уайт като четвърто поколение ром-американец.

Неговият проект „(дез)интеграция” включва четири различни секции: демонстрация на стереотипен „джипси” танц от XIX в., включен в балета Дон Кихот; бързо пътешествие през пасажите на Counter Pulse theater (пространство за съвременно провокативно изкуство); лекция за ромската история, както и съвременен танц.

Хореограф на спектакъла е Чарлс Слендър-Уайт в колаборация с изпълнителите Киану Брейди, Лиан Бърнс, Михаела Бърнс, Евън Харт Марш, Катрин Нюман, Лиз-Ан Роман Робъртс, Чарлс Слендър-Уайт, Аманд Уайтхед. Музиката е дело на Дан Кантрел, светлинният дизайн се осъществява от Дарл Андрю Пакард и Чарлс Слендър-Уайт. Костюмите са творение на Мелиса Кастанеда, а драматургията е на Сет Айзън.

Представлението ще се играе на 27.10 в театър „Азарян“