Треска за „Оскар“-и

| от |

40598 Надпреварата за наградите „Оскар“ тази година е повече от оспорвана.

„Гравитация“ на режисьора Алфонсо Куарон, „12 години в робство“ на Стив Маккуин и „Американска схема“ на Дейвид О’Ръсел тази година са в изключително оспорвана надпревара за наградите „Оскар“ в най-престижната категория – за най-добър филм.

Победителят трудно може да бъде предсказан. „Американска схема“ бе предпочетена от Гилдията на филмовите актьори, която обединява 165 000 души. Тя отличи творческия колектив на лентата. Актьорите не връчват приз за най-добър филм и именно наградата им за актьорски състав е смятана за най-голямата. Филмът разказва за реална операция на ФБР за борба с корупцията в края на 70-те и началото на 80-те години на миналия век. Впрочем, О’Ръсел в самото начало на лентата съобщава на зрителите, че само част от събитията, отразени в „Американска схема“, са действителни. Имената са променени, в биографиите на главните герои са внесени корекции, сюжетът прави странни обрати там, където желае авторът. Освен това на О’Ръсел, като че ли му е по-интересно да разказва за взаимоотношенията на действащите лица, а не толкова за самата афера.

 

В крайна сметка се е получила лента, която е по-скоро романтична комедия, отколкото криминален трилър. Във филма е пълно с ексцентрични персонажи, чиито образи са пресъздадени от отлични актьори. По дългия път към „Оскар“-ите филмът на Дейвид О’Ръсел се оказа големият победител на наградите „Златен глобус“. Той бе отличен както в категорията за комедия или мюзикъл, така и за най-добра актриса /Ейми Адамс/ и най-добра актриса в поддържаща роля /Дженифър Лорънс/.

article-2540587-1AB6185800000578-25_634x344По принцип Дейвид О’Ръсел е един от любимците на Американската киноакадемия. Миналата година неговият „Наръчник на оптимиста“ бе с 8 номинации, а тази година „Американска схема“ е с 10 за наградите „Оскар“. На кинофестивала в Санта Барбара последната творба на Дейвид О’Ръсел бе отличена с наградата за режисура. „Ръсел съзря до един от най-значимите гласове в съвременното кино – каза директорът на фестивала Роджър Дърлинг. – Неговата трилогия „Боецът“, „Наръчник на оптимиста“ и „Американска схема“ достига дълбоко до сърцевината на американската мечта, според която всеки трябва да получи възможност за втори шанс, за преоткриване и триумф“.

Важен барометър при предсказването на носителя на „Оскар“ в категорията най-добър филм са наградите на Гилдията на американските продуценти. През последните 6 години назованите от продуцентите ленти печелят и отличието на Американската киноакадемия. Тази година обаче гилдията запази интригата, като присъди две награди – на историческата драма „12 години в робство“ на Стив Маккуин и на космическия трилър „Гравитация“ на Алфонсо Куарон. Дали това няма да се повтори и в нощта на „Оскар“-ите и да станем свидетели на прецедент в историята на Американската киноакадемия?

articlephotoId-9823-473-294„12 години в робство“, вторият филм – претендент за „Оскар“ с 9 номинации, заснет по действителен случай, описан в книгата на Соломон Нортъп, е със „Златен глобус“ за най-добра драма, а също с топ отличието на британските награди БАФТА. Приемайки глобуса, Стив Маккуин отправи благодарност към продуцента Брад Пит, който изпълнява и малка роля в лентата. „Без теб този проект нямаше да бъде осъществен“, каза Стив Маккуин. Самият спътник в живота на Анджелина Джоли, обаче бе заявил в интервю, че той лично е посочил „Гравитация“ в бюлетината си за „Оскар“-а. Дали това не бе проява на любезност, или признание за качествата на космическата лента, е трудно да се каже. Защото на церемонията на наградите БАФТА в лондонската кралска опера Пит призна, че се гордее с филма си.

zx450y250_2221388При връчване на наградите БАФТА Стив Маккуин от своя страна напомни, че робството все още съществува в някои части от света. „Докато ние седим тук, в света има 21 милиона хора в робство.

„Надявам се, че след 150 години друг режисьор няма да направи такъв филм“, сподели 44-годишният Маккуин. Продуцентът на „12 години в робство“ Брад Пит от своя страна изтъкна: „Тази история ни учи, че всички сме еднакви и че свободата и достойнството ни са всичко, за което се борим.“ Думите на двамата творци са най-добрата аргументация за това, защо именно тази лента трябва да получи и „Оскар“ в основната категория.

zx450y250_2221536

Все пак не бива да се забравя, че „Гравитация“ (с 10 номинации за наградите на Американската киноакадемия) спечели рекордните седем награди „Изборът на критиците“, макар лентата „12 години в робство“ да беше избрана за най-добър филм на церемония в Санта Моника, Калифорния. Космическата фантастика с участието на холивудските звезди Сандра Бълок и Джордж Клуни обра и лъвския пай от шест награди БАФТА. Въпреки „смесеното си потекло“ (Куарон е мексиканец), лентата грабна приза за най-добър британски филм и донесе режисьорското отличие на Куарон. „Гравитация“ спечели награди и в категориите за звук, музика, визуални ефекти и операторско майсторство. За лентата се изказа ласкаво и астронавтът Том Джоунс, който сподели, че два пъти е гледал филма. Е, призна, че има много измислици, но все пак оценката на ветерана с 4 космически мисии зад гърба си и 19 часа разходки в открития космос бе повече от положителна.

В „Гравитация“ астронавтите Райън Стоун (Сандра Бълок) и Мат Ковалски (Джордж Клуни) са с мисия на американската космическа совалка. Те са излезли в открития космос и ремонтират повреда на телескопа „Хъбъл“, когато ги „бомбардират“ отломки от взривен руски сателит. Совалката е унищожена, а Клуни и Бълок няма с какво да се приберат на Земята. Астронавтът на НАСА Марк Кели, също побързал да види със съпругата си филма на Куарон, заяви: „Прекарал съм в космоса 55 дни и затова разбирам на какво трябва да се обърне внимание. Куарон наистина успя да покаже обстановката в космическия кораб, а също извън него. Изключително трудно е да се прави филм, почти цялото действие в който се развива в условията на безтегловност“.

photo_verybig_64162Куарон е използвал интересен подход, той и снимачната му група се справят със задачата, като прибягват към нещо, наречено от екипа „Клетка“. Акцентът е поставен върху светлинните ефекти и емоциите на актьорите, а във филма те са само двама, като по този начин пред зрителя е представено реалистично подобие на космоса. Тези усилия на режисьора и екипа бяха оценени по достойнство от Гилдията на американските продуценти, отличила лентата на Куарон.

В крайна сметка кой филм ще победи – дали лентата за американската мечта и втория шанс в живота, дали тази за свободата и достойнството или за космоса и силата на човешкия дух? Само времето ще покаже. Все пак тази година в битката за „Оскар“-ите има и сигурни победители. Това е анимационният филм „Замръзналото кралство“, който обра всички възможни награди. Гилдията на американските продуценти посочи лентата, в екипа на създателите на която като асистент-аниматор участва и  българката Светла Радивоева, за най-добра анимация. Филмът е със „Златен глобус“, с наградата за анимация „Ани“ и с други отличия.

Сред имената, които ще чуем на церемонията за връчване на наградите „Оскар“ вечерта на 2-ри срещу 3-и март, ще е това на Кейт Бланшет. Тя неминуемо ще получи“Оскар“ за най-добра актриса за ролята си в „Син жасмин“. А в началото на сезона на „Оскар“-ите почти всички бяха убедени, че с приза ще се окичи Сандра Бълок.

BLUE-JASMINE-ADVANCE-SCREENINGГоляма е вероятността със статуетката да си тръгне и Матю Макконахи, пресъздал един великолепен образ на болен от СПИН в „Клубът на купувачите от Далас“. За същата лента, но с награда за поддържащ актьор, може да бъде отличен и Джаред Лето. Не е изключено „Оскар“ за поддържаща актриса да получи и Лупита Нионго от „12 години в робство“. Ако това се случи, тя ще е първата кенийка, удостоявана с това високо отличие.

Много вероятно е в нощта на „Оскар“-ите и тази година да не чуем сред наградените името на Леонардо ди Каприо, макар да има шанса да отнесе две статуетки за „Вълкът от Уолстрийт“ – като актьор и като продуцент. Сигурно ще му присъдят един ден почетна статуетка за цялостно творчество.

Без внимание ще остане „У дома през август“, филм, който е добре да се гледа. Дори само заради играта на Мерил Стрийп и Джулия Робъртс. За това си изпълнение Стрийп получи рекордната 18-ата номинация, но четвърта статуетка няма да й дадат. Надали ще отличат и колежката й Робъртс, която се оказва достоен партньор на Стрийп.

Все пак кои ще получат „Оскари“-и тази година ще разберем със сигурност едва в ранните часове на 3 март.

 

 
 

Лятото гори с ангелите на Еманюел д’Анджело

| от chronicle.bg |

Еманюел д’Анджело е един от най-нашумелите фотографи в света на звездите и Инстаграм.

Профилът на италианеца е може би сред най-апетитните Инстаграм местенца, в които човек може да се потопи за глътка красота през лятото. Все пак, не всеки фотограф може да се похвали с това, че Емили Ратайковски и Бела Хадид са склонили да застанат пред обектива му.

Той успява да улови едни по-интимни моменти на моделите си; такива, които трудно ще видим по рекламните билбордове.

Вижте 15 от най-яките снимки в Инстаграм профила му, а ако искате, последвайте и самия профил тук.

 
 

Чарлз Буковски: „На 25 всеки може да бъде гений. На 50 трябва все нещо да си направил.“

| от chronicle.bg |

„Без да се опитва да се представи героически или в добра светлина, Буковски пише с истинността на човек, който няма какво да губи, което го отделя от повечето други „автобиографични“ писатели и поети.“ пише за него критикът Стивън Кеслер.

„Буковски е… феномен. Той се е утвърдил като писател с постоянен и настойчив стил, базиран на това, което самият той определя като своя „личност“, резултат от едно трудно и напрегнато съществуване“ пише друг.

Чарлз Буковски е един от най-известните американски съвременни автори на поезия и проза и, според мнозина, най-влиятелният и имитиран поет. Роден е на 16 август 1920 г. в Германия. Баща му е американски военен, майка му – германка. На 2 години пристига в САЩ, отгледан е в Лос Анджелис и живее там над 50 години.

Буковски разчита на собствения си опит, емоция и въображение, когато пише. Езикът му е директен, груб, рязък, картините изобилстват от насилие и секс. Някои критици определят стила му като обиден, други твърдят, че това е сатира на мачизма, която си служи с постоянната употреба на секса, алкохола и насилието.

Оставяме на вас да прецените, предлагайки няколко цитата от великия автор.

Charles Bukowski on "Apostrophes"  French Talk Show

„На 25 всеки може да бъде гений. На 50 трябва все нещо да си направил.“

„Ако ти се получи да излъжеш някого, това съвсем не означава, че той е глупак. Значи, той ти се доверил повече, отколкото го заслужаваш.“

„Свободната душа се среща рядко, но го знаеш, когато човекът срещу теб притежава такава – основно защото се чувстваш приятно, много приятно, когато си близо до него.“

„Дори и хиляди пъти да си прав, какъв е смисълът, ако жена ти плаче.“

„Болници, затвори и бардаци – това са университетите на живота. Аз имам няколко висши образования. Заслужавам малко уважение.“

Charles Bukowski

„Точно това е проблемът с пиенето. Ако се случи нещо лошо, пиеш, за да забравиш; ако се случи нещо хубаво, пиеш, за да го отпразнуваш; а ако нищо не се случва, пиеш, за да се случи нещо.“

„Разберете ме. Не съм от този обикновен свят. Имам си лудост, аз живея в друго измерение и нямам време за неща, които нямат душа.“

„Бях привикнал към най-лошите неща: харесваше ми да пия, бях мързелив, не вярвах в Господ, политици, идеи, идеали. Бях посредата на нищото, нещо като не-съществуване и го приех. Не го правех, за да заинтересувам някого. Не исках да съм интересен, беше прекалено изтощително. Това, което всъщност исках, беше единствено уютно и скрито местенце, на което да живея и да бъда оставен насаме.“

Writer Charles Bukowski

„Дори и хиляди пъти да си прав, какъв е смисълът, ако жена ти плаче.“

„Красивите мисли и красивите жени никога не се задържат.“

„Началото на една връзка винаги е най-лесно. След това започват разкритията – и никога не свършват.“

„Трябва да умреш няколко пъти, преди да започнеш да живееш истински.“

„Адвокати, доктори, зъболекари, всички те печелят пари. Писателите? Писателите гладуват. Писателите се самоубиват. Писателите полудяват.“

 
 

Почина Кралицата на соул музиката, Арета Франклин

| от chronicle.bg, по Rolling Stone |

Кралицата на соул музиката, Арета Франклин е починала на 76 години в Детройт днес, предава списанието Rolling Stone. Преди дни стана ясно, че певицата е тежко болна и е настанена в болница в Детройт, заобиколена от близките си.  

Новината за смъртта й дойде от нейният говорител.

„С дълбока тъга съобщаваме за смъртта на Арета Луиз Франклин, Кралицата на соул музиката. Франклин почина в четвъртък сутринта, 16 август в 9:50 в дома си в Детройт, заобиколена от семейството и близките си. В един от най-тежките моменти от живота ни, не можем да намерим подходящите думи, за да опишем болката в сърцата ни. Изгубихме матриарха и основата на нашето семейство. Любовта, която тя изпитваше към своите деца, внуци, племенници и братовчеди не, не познаваше граници.“ казва Гуендолин Куин.

Родената в Мемфис през 1942 г. Арета Франклин  е една от най-известните певици в историята, автор на песни като „Think“, „I Say a Little Prayer“ и „Respect“.

Започва да пее в църковен хор още в младежките си години. Твори в областта на джаза, соул музиката, блуса, R & B и е пианист и текстописец също.

За своята кариера е получила 18 награди „Грами“ от общо 44 номинации.

През 1987 г., двадесет години след първото й оглавяване на класацията за хитове, е включена в Rock & Roll Hall Fame, а след това е обявена за най-великия певец на всички времена от списание Rolling Stone.

 
 

Готови ли сте за Натали Портман във „Vox Lux“?

| от chronicle.bg |

Тази година очакваме две обещаващи заглавия на широкия екран, в които ще видим историите на две поп певици. Едното е „A Star Is Born“, където в главната роля е Лейди Гага, а другото е рядко споменавания филм (засега) „Vox Lux„, който се надяваме, че ще бъде поредното голямо заглавие за Натали Портман след изключителния „Джаки“, който й донесе номинация за „Оскар“ миналата година.

Vox Lux“ разказва историята на Селест (Натали Портман), световно известна поп звезда, която се изправя пред миналото си часове преди голям концерт. Зрителите се връщат 15 години назад, за да се запознаят с възходите, паденията и пътят до голямата слава на певицата.

В началото на годината стана ясно, че Руни Мара, която трябваше да играе главната роля, ще бъде заменена от Портман. Изпълнителката Sia е автор на саундтрака, а Брадли Корбет е режисьор на музикалната драма. Това е вторият филм на Корбет след дебюта му „The Childhood of a Leader“.  Вчера от екипа показаха първия кадър на Натали Портман в ролята на Селест.

Премиерата на филма е на тазгодишното издание на кинофестивала във Венеция, който ще се състои между 29 август и 8 септември.

Поддържащите роли се поемат от Джъд Лоу, Дженифър Ел и Стейси Мартин.

Въпреки че филмът ще бъде показан във Венеция,  а премиерата по киносалоните се очаква да бъде през септември.