Треска за „Оскар“-и

| от |

40598 Надпреварата за наградите „Оскар“ тази година е повече от оспорвана.

„Гравитация“ на режисьора Алфонсо Куарон, „12 години в робство“ на Стив Маккуин и „Американска схема“ на Дейвид О’Ръсел тази година са в изключително оспорвана надпревара за наградите „Оскар“ в най-престижната категория – за най-добър филм.

Победителят трудно може да бъде предсказан. „Американска схема“ бе предпочетена от Гилдията на филмовите актьори, която обединява 165 000 души. Тя отличи творческия колектив на лентата. Актьорите не връчват приз за най-добър филм и именно наградата им за актьорски състав е смятана за най-голямата. Филмът разказва за реална операция на ФБР за борба с корупцията в края на 70-те и началото на 80-те години на миналия век. Впрочем, О’Ръсел в самото начало на лентата съобщава на зрителите, че само част от събитията, отразени в „Американска схема“, са действителни. Имената са променени, в биографиите на главните герои са внесени корекции, сюжетът прави странни обрати там, където желае авторът. Освен това на О’Ръсел, като че ли му е по-интересно да разказва за взаимоотношенията на действащите лица, а не толкова за самата афера.

 

В крайна сметка се е получила лента, която е по-скоро романтична комедия, отколкото криминален трилър. Във филма е пълно с ексцентрични персонажи, чиито образи са пресъздадени от отлични актьори. По дългия път към „Оскар“-ите филмът на Дейвид О’Ръсел се оказа големият победител на наградите „Златен глобус“. Той бе отличен както в категорията за комедия или мюзикъл, така и за най-добра актриса /Ейми Адамс/ и най-добра актриса в поддържаща роля /Дженифър Лорънс/.

article-2540587-1AB6185800000578-25_634x344По принцип Дейвид О’Ръсел е един от любимците на Американската киноакадемия. Миналата година неговият „Наръчник на оптимиста“ бе с 8 номинации, а тази година „Американска схема“ е с 10 за наградите „Оскар“. На кинофестивала в Санта Барбара последната творба на Дейвид О’Ръсел бе отличена с наградата за режисура. „Ръсел съзря до един от най-значимите гласове в съвременното кино – каза директорът на фестивала Роджър Дърлинг. – Неговата трилогия „Боецът“, „Наръчник на оптимиста“ и „Американска схема“ достига дълбоко до сърцевината на американската мечта, според която всеки трябва да получи възможност за втори шанс, за преоткриване и триумф“.

Важен барометър при предсказването на носителя на „Оскар“ в категорията най-добър филм са наградите на Гилдията на американските продуценти. През последните 6 години назованите от продуцентите ленти печелят и отличието на Американската киноакадемия. Тази година обаче гилдията запази интригата, като присъди две награди – на историческата драма „12 години в робство“ на Стив Маккуин и на космическия трилър „Гравитация“ на Алфонсо Куарон. Дали това няма да се повтори и в нощта на „Оскар“-ите и да станем свидетели на прецедент в историята на Американската киноакадемия?

articlephotoId-9823-473-294„12 години в робство“, вторият филм – претендент за „Оскар“ с 9 номинации, заснет по действителен случай, описан в книгата на Соломон Нортъп, е със „Златен глобус“ за най-добра драма, а също с топ отличието на британските награди БАФТА. Приемайки глобуса, Стив Маккуин отправи благодарност към продуцента Брад Пит, който изпълнява и малка роля в лентата. „Без теб този проект нямаше да бъде осъществен“, каза Стив Маккуин. Самият спътник в живота на Анджелина Джоли, обаче бе заявил в интервю, че той лично е посочил „Гравитация“ в бюлетината си за „Оскар“-а. Дали това не бе проява на любезност, или признание за качествата на космическата лента, е трудно да се каже. Защото на церемонията на наградите БАФТА в лондонската кралска опера Пит призна, че се гордее с филма си.

zx450y250_2221388При връчване на наградите БАФТА Стив Маккуин от своя страна напомни, че робството все още съществува в някои части от света. „Докато ние седим тук, в света има 21 милиона хора в робство.

„Надявам се, че след 150 години друг режисьор няма да направи такъв филм“, сподели 44-годишният Маккуин. Продуцентът на „12 години в робство“ Брад Пит от своя страна изтъкна: „Тази история ни учи, че всички сме еднакви и че свободата и достойнството ни са всичко, за което се борим.“ Думите на двамата творци са най-добрата аргументация за това, защо именно тази лента трябва да получи и „Оскар“ в основната категория.

zx450y250_2221536

Все пак не бива да се забравя, че „Гравитация“ (с 10 номинации за наградите на Американската киноакадемия) спечели рекордните седем награди „Изборът на критиците“, макар лентата „12 години в робство“ да беше избрана за най-добър филм на церемония в Санта Моника, Калифорния. Космическата фантастика с участието на холивудските звезди Сандра Бълок и Джордж Клуни обра и лъвския пай от шест награди БАФТА. Въпреки „смесеното си потекло“ (Куарон е мексиканец), лентата грабна приза за най-добър британски филм и донесе режисьорското отличие на Куарон. „Гравитация“ спечели награди и в категориите за звук, музика, визуални ефекти и операторско майсторство. За лентата се изказа ласкаво и астронавтът Том Джоунс, който сподели, че два пъти е гледал филма. Е, призна, че има много измислици, но все пак оценката на ветерана с 4 космически мисии зад гърба си и 19 часа разходки в открития космос бе повече от положителна.

В „Гравитация“ астронавтите Райън Стоун (Сандра Бълок) и Мат Ковалски (Джордж Клуни) са с мисия на американската космическа совалка. Те са излезли в открития космос и ремонтират повреда на телескопа „Хъбъл“, когато ги „бомбардират“ отломки от взривен руски сателит. Совалката е унищожена, а Клуни и Бълок няма с какво да се приберат на Земята. Астронавтът на НАСА Марк Кели, също побързал да види със съпругата си филма на Куарон, заяви: „Прекарал съм в космоса 55 дни и затова разбирам на какво трябва да се обърне внимание. Куарон наистина успя да покаже обстановката в космическия кораб, а също извън него. Изключително трудно е да се прави филм, почти цялото действие в който се развива в условията на безтегловност“.

photo_verybig_64162Куарон е използвал интересен подход, той и снимачната му група се справят със задачата, като прибягват към нещо, наречено от екипа „Клетка“. Акцентът е поставен върху светлинните ефекти и емоциите на актьорите, а във филма те са само двама, като по този начин пред зрителя е представено реалистично подобие на космоса. Тези усилия на режисьора и екипа бяха оценени по достойнство от Гилдията на американските продуценти, отличила лентата на Куарон.

В крайна сметка кой филм ще победи – дали лентата за американската мечта и втория шанс в живота, дали тази за свободата и достойнството или за космоса и силата на човешкия дух? Само времето ще покаже. Все пак тази година в битката за „Оскар“-ите има и сигурни победители. Това е анимационният филм „Замръзналото кралство“, който обра всички възможни награди. Гилдията на американските продуценти посочи лентата, в екипа на създателите на която като асистент-аниматор участва и  българката Светла Радивоева, за най-добра анимация. Филмът е със „Златен глобус“, с наградата за анимация „Ани“ и с други отличия.

Сред имената, които ще чуем на церемонията за връчване на наградите „Оскар“ вечерта на 2-ри срещу 3-и март, ще е това на Кейт Бланшет. Тя неминуемо ще получи“Оскар“ за най-добра актриса за ролята си в „Син жасмин“. А в началото на сезона на „Оскар“-ите почти всички бяха убедени, че с приза ще се окичи Сандра Бълок.

BLUE-JASMINE-ADVANCE-SCREENINGГоляма е вероятността със статуетката да си тръгне и Матю Макконахи, пресъздал един великолепен образ на болен от СПИН в „Клубът на купувачите от Далас“. За същата лента, но с награда за поддържащ актьор, може да бъде отличен и Джаред Лето. Не е изключено „Оскар“ за поддържаща актриса да получи и Лупита Нионго от „12 години в робство“. Ако това се случи, тя ще е първата кенийка, удостоявана с това високо отличие.

Много вероятно е в нощта на „Оскар“-ите и тази година да не чуем сред наградените името на Леонардо ди Каприо, макар да има шанса да отнесе две статуетки за „Вълкът от Уолстрийт“ – като актьор и като продуцент. Сигурно ще му присъдят един ден почетна статуетка за цялостно творчество.

Без внимание ще остане „У дома през август“, филм, който е добре да се гледа. Дори само заради играта на Мерил Стрийп и Джулия Робъртс. За това си изпълнение Стрийп получи рекордната 18-ата номинация, но четвърта статуетка няма да й дадат. Надали ще отличат и колежката й Робъртс, която се оказва достоен партньор на Стрийп.

Все пак кои ще получат „Оскари“-и тази година ще разберем със сигурност едва в ранните часове на 3 март.

 

 
 

Велики филми, които никога не бива да съсипваме с римейк

| от chronicle.bg |

Истинските любители на киното и Холивуд намират все по-малко допирни точки в последните няколко  години. Мястото, смятано в продължение на десетилетия за Мека на седмото изкуство, днес все повече се отдалечава от художествения аспект за сметка на финансовия.

А днес финансов успех се постига с няколко неща: блокбъстър за супергерой, игрален филм по анимация, всички възможни сюжети, които могат да произлязат от вече направена класика. И добрият стар римейк, който макар да върви надолу, не загубва позициите си.

Римейкът е изгоден за киностудията по много причини. Той стъпва на нещо сигурно, често култово, което е гарант за интереса на публиката. От това следва, че рискът е относително по-малък, отколкото с оригиналната история.

В последните години видяхме доста несполучливи опити за римейкове. Макар и тези филми да донесоха милиони на продуцентите си, оригиналните версии нямаха нужда от подобни бледи копия на своите аури.  Но Холивуд не възнамерява да спре дотук и е заредил в ръкава си достатъчно заглавия, които да избълва от конвейера си през тази година.

В следващите месеци очакваме новите „Цар Лъв“, „Ейс Вентура“, „Зеленият фенер“, „Мечът в камъка“, „Ангелите на Чарли“ и „Дъмбо“.

И понеже горният списък е малко притеснителен, обръщаме поглед назад към няколко класики, които би било ужасно да бъдат възродени за нов живот. Една от много причини е, че всяко произведение на изкуството вирее най-добре в своята собствена епоха. Ако е велико, ще я надживее. И това ще е целият живот, от който има нужда.

В този ред на мисли, в  галерията горе сме събрали скромен брой филми (седем), които би било истинско светотатство да бъдат екранизирани наново.

 
 

Колко далеч сме готови да стигнем заради единия „Успех“?

| от |

Всеки, който има връзка с Източна Европа, е видял достатъчно такива истории: корупцията, беззаконието, задкулисието и еснафщината са завладели всички обществени прослойки. И някъде между всичко това се прокрадва по някой лъч светлина, който с малко повече късмет може и да пробие мрака.

Действителността е дотолкова втръснала на мнозина, че е нормално поредното й пресъздаване в киното или телевизията да породи първоначална реакция на скептицизъм. Още един сериал за гадната страна на Източна Европа? Пак корупция? Пак мафия? Пак леки жени и тежки мъже? Това не сме ли го виждали достатъчно пъти вече в последните 30 години това? Абсолютно!

И все пак достатъчно е да гледате началото на първия оригинален сериал на HBO Adria, “Успех“ (Uspjeh/Success), за да промените представата си. Защото сериалът, който е част от уголемяващия се каталог с оригинални продукции на HBO Европа, успява да надскочи ситуационния характер на източноевропейския космос и превръща генерално скучноватата история с предвидим край, в микроскопично изследване на човешката душа, поставена на кръстопът. От едната страна са общочовешките и универсални принципи, които всички хора сме „програмирани“ да следваме, а от другата – Успехът, който за всеки приема различна форма, а понякога идва и на прекалено висока цена. А когато ситуацията е пропита с лъжи, корупция и безскрупулност, тези два пътя не могат да се пресекат.

Това е измислената действителност, в която трябва да лавират четиримата главни персонажи. Тя се създава още преди две години, когато HBO обявява конкурс за сценарии на бъдещия хърватски сериал. Историята, която печели, е дело на сценариста Марян Алчевски, а за режисьор на проекта е привлечен носителят на „Оскар“ за най-добър чуждоезичен филм, Данис Танович (за“No Man’s Land”, 2001).

_MG_3881
Тони Гоянович в ролята на Кики; Снимка: © 2019 HBO Europe, Inc. All rights reserved

Първата работа на сериала е да ни запознае постепенно с историите на четирима души. Винка е служител в банка, занимаващ се с дела, свързани с недвижими имоти. Бланка е тийнейджър бунтар – от онези „проблемни“ деца, които се сблъскват със суровата действителност още от ранна възраст, а след това действителността блъска самите тях. Кики е млад баща, който се опитва да осигури нормален живот на семейството си, като първата му задача е да попречи на банката да отнеме жилището им. Харис е един от най-авторитетните и известни архитекти в Загреб, от чийто подпис зависи не само облика на хърватската столица, но и безопасността на нейните жители. Животите на четиримата нямат предпоставки да се преплитат. И все пак една вечер всички се оказват на (не)точното място в (не)точното време.

Както бе казано по-горе, на пръв поглед сюжетът в „Успех“ наподобява всяка трета продукция излязла в последните 30 години изпод ръцете на държавите от Източна Европа, и в частност Балканите. Силата на сериала не е в действието или в извънредността на ситуациите. Решенията често са прекалено лесни или неоправдани от драматургична гледна точка, без причинно-следствени връзки между случките. В допълнение към това, ситуацията е усложнена от преплитането на няколко сюжетни разклонения, които отнема време, докато бъдат фиксирани в съзнанието на зрителя на фона на толкова много персонажи и мафиотски схеми. Тези недостатъци обаче, не успяват да провалят сериала. Най-голямото постижение на Марян Алчевски е да успее да извади на преден план вътрешния свят на персонажите и конфликтите, които бушуват вътре в тях. Това, което започва като злощастно стечение на обстоятелствата, полицейска операция или мутренско нападение, води след себе си още повече трудности за персонажите. Алчевски поставя четиримата си герои в ситуации на постоянно преодоляване и избиране. Между трудното и лесното; правилното и грешното; незаконното и законното; опасното и безопасното; низкото и възвишеното…

_DSF2941
Тара Талер в ролята на Бланка; © 2019 HBO Europe, Inc. All rights reserved

А когато разполагаш с добър актьорски състав, предвидимият на места диалог и изсмуканите от пръстите ситуации, остават на заден фон.

От актьорите в „Успех“ две имена заслужават кариера, далеч надхвърляща пределите на родната им Хърватия. Това са младата Тара Талер в ролята на Бланка и известната в Хърватия Ива Михалич в ролята на Винка. Докато първата може да бъде наречена свежото откритие на сериала (за което много спомага и това, че играе най-яркия и краен персонаж в тази история), то втората е неин пълен антипод, който успява да запази самообладание в най-екстремните ситуации. Този контраст прави общите им сцени, добре заснети на фона на подбрани локации в Загреб, едни от най-добрите в тези 6 епизода. Макар и да не се отличават с особено силни изпълнения, останалите актьори не остават длъжни на историята и изваждат достатъчно ясно посланията и идеите на сценария.

_DSF7059
Уликс Фехмиу в ролята на Харис; Снимка: © 2019 HBO Europe, Inc. All rights reserved

Другата силна черта на „Успех“, която досега липсваше в телевизията от нашия край на Европа (и особено в България), е неговото техническо оформление. За това е отговорна главно намесата на HBO, които освен че предоставят възможността на редица локални продукции от този регион да получат международно разпространение, вкарват своя собствен маниер на създаване на сериали. Както и при повечето добри техни сериали, всички допълващи средства са използвани до край. Декорът е така направен, че да говори от името на персонажа, който попада в него, музиката е в унисон с видяното, а кадърът, независимо дали ще бъде близък или далечен, помага да разберем още повече. И така, обединявайки всички изброени компоненти, зрителят получава 6 епизода, изпълнени със съспенс, задоволително количество обрати, плътни персонажи и най-важното – идея, която всеки е провокиран да дефинира според своите собствени критерии за успешно и неуспешно.

„Успех“, макар и добър сериал, вероятно не цели да застава рамо до рамо с някои от най-добрите сериали на годината. Но определено има своите неоспорими достойнства.  Този сериал доказва, че при осигуряването на подходящите условия, добрият продукт може да се появи навсякъде. Поставянето на едни продукции по-долу от други на база техния произход, от тук нататък вероятно ще става все по-рядко. „Успех“ е един от 10-те проекта на HBO Европа, достъпни в онлайн платформата HBO GO, заедно с румънския „Хакервил“, полския „Заслепени от светлините“, унгарския „Златен живот“, „Глутница“, „Пактът“, „В сенките“, „Мълчаливата долина“ и чешките „Пустош“ и „Мамон“.

Що се отнася до родната публика… От позицията на близка до ситуацията в „Успех“ (и нямаме предвид близка само заради панелките), тя би имала още по-голяма полза от този сериал. Защото май все по-рядко се питаме, докъде сме готови да стигнем заради единия Успех? Дали? Винка, Бланка, Кики и Харис имат какво да кажат по въпроса. Чуйте ги.

Всички 6 епизода на „Успех“ са може да гледате на HBO GO

 
 

Джеръми Кларксън: Станах невероятно дебел, откакто спрях цигарите

| от |

Преди да спре цигарите, британският водещ пуши по 40 на ден. Високата бройка е и причината да прекрати навика.

Сега обаче Кларксън е „ужасен“ от теглото си. След повече от 2 години без цигари, 58-годишният мъж каза, че е станал „доста по-дебел“ и обвини за това именно спирането на никотина.

В последният епизод на „The Grand Tour“ на въпроса какво се е променило откакто сезон 2 на предаването приключи, Джеръми отговори: „Доста по-дебел съм. Спрях да пуша.“ След това се обърна към публиката: „Някой друг да е спирал цигарите? Някой друг да е надебелял адски много в резултат на това? Ужасяващо е.“ Накрая колегата му Джеймс Мей каза, че беше дебел и докато пушеше, с което разговорът приключи.

Кларксън следва строги докторски съвети, да спре с вредния навик незабавно, от август 2017, когато постъпи в болница в Майорка с пневмония и отравяне на кръвта. През август 2018 той написа в Twitter: „Преди точно година изпуших последната си цигара. Бях изпушил около половин милион през годините, но сега въобще не ми липсват. Странно.“

През уикенда Джеръми Кларксън, Джеймс Мей и Ричард Хамънд се завърнаха на Amazon Prime с нов сезон на предаването си „The Grand Tour“.

03c671b903208ae1ff2fd15128f6315d

 
 

Създадоха робот, който помага на хора с болестта на Алцхаймер

| от chronicle.bg |

Робот, построен от учени в САЩ, може да помогне на възрастни хора с болестта на Алцхаймер да живеят самостоятелно.

Той работи с помощта на сензори, които се поставят в дома на болния, за да засичат къде се намира в момента, какво прави и дали имат нужда от помощ с ежедневните си задачи. Ако имат – специален робот-помощник е изпратен, за да им услужи. Той може да им представи прости инструкции как да извършат определена дейност или да ги заведе до желан предмет (като храна, лекарства).

Даян Кук, професор по електроинженерство и компютърни науки и директор на Центъра за адаптивни системи към Университета във Вашингтон, където е създаден роботът, твърди, че той може да помогне на възрастни хора да живеят самостоятелно в домовете си. „Около 90% от възрастните предпочитат да остаряват в дома си вместо в старчески дом. Искаме това да бъде опция за възможно повече хора без да се налага да наемат болногледач.“

1-wsusmarthome

Роботът е тестван от 26 студента, които трябва да изпълнят 3 задачи и след това да оценят асистенцията на робота. Повечето оценки са положителни, но системата все още е в ранен стадии на развитие.

Доктор Фиона Карагър от Alzheimer’s Society, Великобритания, казва: „Няма лек за болестта, а нови лекарства не са се появявали от повече от 15 години. Затова е важно да намерим и други начини за помощ на болните. Роботите могат да допринесат възрастните да не се чувства самотни и да са в по-добро настроение. Нищо обаче не може да замени човешките отношения.“