shareit

Тийн мозъкът – надежда за бъдещето

| от chronicle.bg |

Емоционални кръговрати, нон-стоп драма, самоирония, гняв, надценяване, подценяване – добре дошли в тийнейджърството. Не бива да пропускаме факта, че тийнейджърите са тези, които могат да променят света – ако разполагат с правилните инструменти.

Марк Зукърбърг създава Фейсбук преди да навърши 20 години. Тейлър Суифт напуска дома си и се мести да живее в Нешфил, Тенеси, когато е само на 14 години, за да стартира кариерата си на музикална звезда. Междувременно 18-годишната Малала Юсафзай е направила повече за правата на жените от всеки възрастен, който мечтае за това.

Но въоръжени с грешните инструменти, младите хора могат да произвеждат разруха и терор. Бостънските бомбени атентати, стрелбата в основното училище Sandy Hool, расисткият разстрел на молещите се в църквата в Чарлстън – всички тези ужасяващи престъпления са извършени от тийнейджъри.

Учените знаят как работи мозъкът и колко важни за него са годините между 12 и 24 – те може би са най-важните за развитието на човека.

„Когато детето преминава от детство в юношество, трансформацията на мозъка и възприятията му са невероятен процес”, казва психотерапевтът Дан Зийгъл, автор на изследването „Мозъчна буря: Силата и предназначението на юношеския мозък”. „Това означава, че мозъкът претърпява метаморфоза – някои връзки се късат подобно градински въжета, за да бъдат създадени нови, по- устойчиви възприятия”. Зийгъл казва, че е мит, че тийнейджърите са водени от импулсивни, инфантилни и гневни хормони. Той е категоричен, че точно това е моментът, в който възрастните трябва да научат подрастващите да контролират емоциите си, за да се интегрират в новата фаза от живота си и същевременно да станат по уравновесени.

„В средата на мозъка се намира емоционален център, който улавя всички сигнали, идващи от различните точки на тялото, дори тези, идващи от подсъзнанието. Знаем, че когато погледнем на скенер мозъка на един юноша, тази емоционална зона е много по-активна отколкото при децата и възрастните. Но възрастните трябва да научат тийнейджърите как да боравят с този емоционален заряд по време на юношеството”, казва психотерапевтът.

Зийгъл казва, че възрастните трябва да научат тийнеджърите да контролират емоциите си по различни начини. Емоционалната интелигентност в важно качество, което ще бъде нужно за справянето на предизвикателствата на настоящето и бъдещето.

Психоаналитичната практика “TIME in” е мотод, който се използва за концентрация и вътрешно фокусиране, обяснява още Дан Зийгъл. „TIME in” методът може да се приложи чрез вслушването в собственото дишане, като се изолират останалите усещания по тялото, мислите и спомените. Изследванията са показали, че подобна концентрация на съзнанието може да стимулира кръговратите в мозъка. Мозъчните връзки се увеличават и настъпват изключително важни промени, които сами по себе си могат да обърнат курса на тийнейджърския живот

Този метод може да се приложи за тийнейджъри като бостънския бомбаджия Джокар Църнаев. Новосъздадените по време на медитацията мозъчни връзки могат да се справят в контролирането и потискането на гнева и насилието .

„Напълно възможно е подобни негативни емоции да се потискат ако съумеем да изградим връзка с тийнейджърите и да ги държим заинтригувани. В случаите, когато тези връзки са прекъснати, неминуемо ще се появи чужда подкрепа. В ръцете на възрастните е да се промени посоката на събитията и да не се стига до насилие”, казва още Зийгъл.

Освен това, Зийгъл е на мнение, че разшифроването на тийнейджърския мозък е цяла еволюция.

„Природата изисква, не само от нас като човешки същества, но от всички видове бозайници, децата да напускат гнездата и да създадат свой дом, далеч от биологичните родители. Така че стремежът на подрастващите да отблъскват възрастните е напълно естествен”, обяснява още Зийгъл. „През целия си живот ние се развиваме, за да се справяме със света, такъв, какъвто е. В детството си ние попиваме знания като гъба, а като възрастни вече намираме ниша и това, което искаме да правим. Но светът се променя. И тъй като младите хора са тези, които трябва да се справят с промените, тийнейджърите са програмирани да предизвикват възрастните, смята психотерапевтът.

„Това е важно за еволюцията от биологична гледна точка, защото най-значителните иновации в технологиите, науката, музиката и изкуството се зараждат в мозъка на тийнейджъра. Така е, защото юношите са биологично програмирани да се борят със статуквото, че възрастните са създатели на всичко. Представете си какъв би бил един свят ако всички се примиряват с това да изучават света такъв какъвто е, без да се стремят да го усъвършенстват. Това е и причината поради която ние трябва най-накрая да прозрем, че тийнейджърите всъщност са надежда за бъдеще”.

 
 
Коментарите са изключени