Тежък дефект на българската демокрация

| от |

police

Обявявайки, че през тази година МВР ще фокусира вниманието си върху битовата престъпност, вицепремиерът и вътрешен министър Цветелин Йовчев, изтъкна в Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред към Народното събрание, че тя вече засяга националната сигурност.

Статистиката отчита, че през 2013 година са рагистрирани 130 000 престъпления. Специалисти в тази сфера обаче смятат, че толкова и дори повече са и престъпленията, които не са обявени в полицията поради недоверие в службите създадени за да гарантират правата на гражданите. Самият Йовчев признава, че ресурсът на полицията е използван за облагодателстване на частни структури. Има над 700 договора, по които МВР е подизпълнител на частни охранителни фирми в цялата страна. Едва ли е случаен фактът, че в своя последен доклад по механизма за сътрудничество и проверка, публикуван миналата сряда, Еврокомисията е възприела впечатляващо по-рязък критичен тон към българските власти. Примери за безбройните болести на правоохранителната система в България животът предлага всеки ден. Миналата седмица товарен влак с цистерни, за щастие празни, дерайлира в близост до София. Причините – кражба на скрепителни елементи по трасето, които държат железния път за траверсите. Пострадали, по някаква случайност, няма. Различна щеше да е картинта, ако дерайлиралият влак беше пътнически. Министърът на транспорта Данаил Папазов нарече инцидентът “транспортен тероризъм”.

Тревожното е, че това не е изолиран случай. В интервю за агенция „Фокус“ генералният директор на Националната компания „Железопътна инфраструктура“ инж. Бисер Минчев каза, че през първите 10 месец на 2013 г., са регистрирани 747 кражби на различни елементи от релсовите пътища в страната. Това е проблем по който се говори, пише и дискутира от години, но безрезултатно. В пунктовете за вторични суровини се изкупуват безпроблемно (не се държи сметка на “доставчика” откъде се е сдобил скрапа, който продава!!!) всякакви “железа”, включително планки, болтове, скрепители и други части от железопътната инфраструктура. Държавата се оказва безпомощна поради бездействие на властите, включително и на законодателната – не се предвиждат сурови наказания за крадците. Така на практика се защитават мафиотски интереси. И крадците, и онези, които изкупуват крадените вторични суровини продължават своя “транспортен тероризъм.”

За опасна отсечка от железопътното трасе Монтана – Берковица, по което на ден минават по шест пътнически влака, сигнализираха зрители на Нова телевизия. Те предупредиха, че на много места по линията липсват същите болтове, които доведоха до инцидента с товарния влак край София. На произволна отсечка от 50 метра по тази ЖП линия журналистическа проверка установи, че липсват около 80 болта.

Така към бедността се прибавя и постоянният страх, в който е принуден да живее българинът. Кражбите не могат да бъдат премахнати с магическа пръчка. И в развитите демократични общества те са неизменна тревожна част от социалния живот. Но това, което става по българските релсови пътища, е срам за държавата. Затова все по-малко са онези, които вярват на обещанията на вицепремиера Йовчев, че тази година МВР ще фокусира вниманието си върху битовата престъпност, засягаща вече националната сигурност. Защото черната хроника на престъпността стои извън дневния ред на полицията, която месеци наред да охранява протестните шествия срещу властта и “облагодетелства частни структури”. Подготвяният нов закон за МВР едва ли ще промени картината, ако не бъде осъществено единодействие на гражданите със силите на МВР и местното самоуправление, пише Гласът на Русия.

 
 
Коментарите са изключени за Тежък дефект на българската демокрация