Технологии за подобряване на градското шофиране от Opel

| от chronicle.bg |

Повечето съвременни електронни системи за подпомагане на водача са съсредоточени върху повишаване на комфорта и безопасността в пътни ситуации извън границите на градските райони. В същото време шофирането в градски условия изправя модерните хора зад волана пред още по-големи предизвикателства. В града толкова много неща се случват едновременно и на пътя има толкова много автомобили, камиони, автобуси, велосипедисти и пешеходци, които трябва да се следят внимателно. Повишаването на безопасността в подобна сложна пътна обстановка е основна цел на няколко системи за подпомагане на водача, които в момента се намират в процес на разработка в Opel и които могат да предупреждават водача в случай на опасност или да поемат за кратко контрола върху управлението на автомобила с цел предотвратяване на произшествие.

Инженерите в  Рюселсхайм работят върху развитието на новаторските системи за подпомагане на водача като част от ролята му в изследователския проект UR:BAN (user-oriented assistance systems and network management) за насочени към потребителя системи за асистенция и мрежово управление. Целта на проекта е да предостави на водачите превантивна подкрепа, създадена и адаптирана специално за движението в градски условия.

Всички, които ежедневно шофираме в града знаем колко често възникват ситуации, при които не можем да реагираме навреме – от автомобилите, които изникват внезапно от местата за паркиране, до децата, които изскачат изневиделица от редиците паркирани коли. Инженерите на Opel са създали демонстрационен прототип на Insignia, който не само предупреждава водача за подобни опасности, но е в състояние и да предотврати сблъсъците с автомобили и пешеходци, предприемайки автоматично маневри за избягването им с помощта на управлението и спирачната система. Автомобилът е оборудван с модерна видеокамера и радарен сензор, както и с модифицирани спирачна и кормилна уредби, които могат да се намесват в управлението на автомобила.

В друг демонстрационен автомобил на марката Opel се разкрива потенциала за бъдещо развитие на електронните системи за подпомагане на водача чрез проследяване на неговите поведенчески реакции. С използване на актуални данни за работата на различните възли, агрегати и системи в автомобила, фронтална видеокамера и камера за проследяване на движенията на главата на водача, специално разработеният алгоритъм анализира различните схеми на поведение на водача с цел предвиждане на ранен етап на различни действия – като например дали водачът ще извърши смяна на лентата или не. Подобни подобрения могат да усъвършенстват значително действието на различни електронни системи за подпомагане на водача като функцията за предупреждение за опасност в страничните мъртви зони, предотвратявайки излишните сигнали и отвличането на вниманието на водача, както и да поощрят възприемането и използването на подобни модерни мерки за безопасност в бъдеще.

В допълнение към предотвратяването на удари и други пътни произшествия, специалистите на Opel работят също и върху подобряването на условията на градското движение в полза на автомобилистите, жителите на града и климата на планетата. Opel е създал демонстрационен автомобил на основата на модела Insignia Sports Tourer, който показва как на основата на изпратената чрез Wi-Fi мрежа информация от инфраструктурата за управление на движението в града и от другите автомобили на пътя могат да се генерират препоръки за водачите при преминаване на кръстовища. Tези препоръки могат да помогнат на водача да наближи кръстовището плавно, безопасно и без излишен разход на гориво, както и да го премине – за предпочитане без да спира. Водачът получава препоръките чрез специално разработената модерна ергономична концепция MMI (Man-Machine-Interface) с използване на екрана на информационния център за водача (Driver Info Center) в блока на контролните прибори зад волана, както и чрез допълнителна информация, показвана на екрана на централната конзола на арматурното табло.

 
 

Най-големият колайдър, който ще поправи грешките на ЦЕРН

| от Радослав Тодоров |

Вселената е пълна с частици, за които още не знаем, управлявани от закони, които все още не разбираме.

Но чрез сблъскване на елементарни частици със скорост, близка до светлинната, с помощта на мощни ускорители, учените биха могли да изчислят невидимото. В момента те планират конструирането на един от най-мощните ускорители за елементарни частици, който ще надмине по-големина близо четири пъти сегашният рекордьор – Големият андронен колайдър на ЦЕРН (Европейската организация за ядрени изследвания), разположен на границата между Франция и Швейцария, представляващ пръстен с обиколка 17 мили (27 километра).

Големият андронен колайдър, известен най-вече с откриването на „частицата – бог” Хигс бозон през 2012 г., която разкрива как другите частици придобиват своята маса, вече се провали в намирането на частици излизащи отвъд Стандартния модел – приет за момента от ядрените физици като обяснение как функционират енергията и материята във Вселената.

554babea955c1

 

Стандартният модел например не може да обясни тъмната материя – невидима сила която предизвиква гравитационен натиск, за чието съществуване учените подозират, но все още не могат да бъдат сигурни. Надеждата е, че една по-голяма и по-мощна бъдеща машина може да даде насоки за проучване на това от какво се състои тази тъмна материя и защо Вселената е съставена от повече материя, отколкото нейната странна противоположност антиматерията (въпреки че би трябвало първоначално да са започнали като равни по количество).

Новият ускорител, чието работно наименование засега е Бъдещият кръгов колайдър (Future Circular Collider – FCC), ще бъде дълъг от 50 до 62 мили (80 до 100 км), което означава, че ще осигури повече разстояние, през което частиците могат да се ускоряват и генерират по-голяма енергия, според докладът за концептуалния дизайн, публикуван на 16 януари и изработен от 1300 изследователи от над 150 университета.

колайдер, ЦЕРН

FCC ще бъде изграден на етапи и ще действа на различен принцип. Първата машина на FCC ще сблъска електроните с позитрони, съответстващите им положително заредени частици от антиматерията, които са с еднаква маса но с противоположен на тях заряд. Втората ще разбие протони в други протони, според изявленията на ЦЕРН. Сблъсъците между електрони и позитрони ще са с 35 пъти по-малко енергия от тези на протоните, но ще бъдат много по-прецизни, а също така и достатъчно мощни, за да генерират Хигс бозони.

Прогнозите са, че резултатите обаче ще дават много повече възможности за изследване, защото ще бъдат по-чисти и по-лесни за анализиране според ядрените физици от ЦЕРН.

колайдер

Учените се надяват, че такава машина – с десет пъти по-голяма сила от Големият андронен колайдър – може да им помогне да разберат как частиците на Хигс бозона взаимодействат една с друга. Той може също така да разкрие неоткрити досега частици, а чрез сблъскване на тежки йони експериментът може да хвърли светлина и върху това какво е било естеството на материята в ранната Вселена.

Някои изследователи са силно развълнувани от разработването на проекта, докато други не мислят че този бъдещ колайдър ще разкрие нещо ново, тъй като според тях ще се окаже, че той няма да има достатъчно сила за да получи  частиците, които физиците се надяват да открият. Трети пък смятат, че физиците и другите учени трябва да зарежат този проект и да се съсредоточат повече върху на финансирането на други, по-належащи проблеми, като климатичните промени например.

колайдер, ЦЕРН

Ако такъв проект все пак бъде приет и се реализира, ще са необходими поне около 20 години за проектиране, изграждане и тестване на машината и това ще струва около 24 милиарда евро (над 27 милиарда долара) за двете машини и тунела, в който ще се извършва ускоряването на частиците. Тези разчети съвпадат със срокът до който Големият андронен колайдър ще бъде изведен от експлоатация по план – около 2040 г.

Тепърва международна група съставена от физици на елементарните частици, които работят по нова европейска стратегия по отношение на физиката на частиците, ще я разгледа заедно с всички останали становища.

 
 

11 нови трейлъра, които трябва да видите

| от chronicle.bg |

Ентъртейнмънтът е в пика си! 2019 обещава да е прекалено успешна на филми и сериали – и говорим за всички носители: интернет, телевизия, кино.

През тази седмица излязоха трейлърите на някои много интригуващи неща – някои популярни, други не чак толкова.

Може би най-очакваният филм от списъка ни е „Spider-Man: Far From Home“, който изпраща Питър на своеобразно турне. Заедно с съученици той посещава Лондон, където никак няма да им е лежерно. Премиерата е на 5 юли.

Последният сезон на „Game Of Thrones“ със сигурност е най-очакваната продукция от целия списък. С него цяла една епоха в света на сериалите ще приключи. Излиза на 14 април.

Ето всичите 11 трейлъра от изминалата седмица, които трябва да гледате!

„SPIDER-MAN: FAR FROM HOME“

 

„JOHN WICK: CHAPTER 3 — PARABELLUM“

„GAME OF THRONES“

„HIGH LIFE“

„NANCY DREW AND THE HIDDEN STAIRCASE“

„FAST COLOR“

„LITTLE WOODS“

„THE HOLE IN THE GROUND“

„HIGH FLYING BIRD“

„WOMAN AT WAR“

„RED JOAN“

 
 

Netflix инвестира още повече милиарди за оригинално съдържание през 2019

| от chronicle.bg |

Netflix влага огромни усилия в развитието на портфолиото си с авторски проекти. „Fyre: The Greatest Party That Never Happened“, „Black Mirror: Bandersnatch“ и „Tidying Up with Marie Kondo“ са само част мастодонтите на платформата. Те имат едно общо нещо помежду си – струват много пари.

Миналата година компанията имаше бюджет от $12 милиарда долара за проекти. Тази година той ще е $15 милиарда.

„Вярваме, че [Netflix] може да инвестира повече тази година с цената да забави развитието си за момент, но да спечели в дългосрочен план“, казва Бен Суинбърн от Morgan Stanley. В същата графа бюджетът на Netflix през 2017 година е $8,9 милиарда. Някой маркетолози прогнозират през 2020 той да достигне $17,8 милиарда.

„Колкото повече пари вкарваш, толкова повече хора ще намерят нещо интересно за гледане на сайта ти“, сподели Рийд Хастингс изпълнителният директор на Netflix. „Както казват – трябва да похарчиш пари, за да изкараш пари, особено с конкуренти като Disney.“

„The Umbrella Academy“, „Velvet Buzzsaw“ и „High Flying Bird“ са някои от заглавията, които очакваме следващия месец. Сънданс започва другата седмица, така че Netflix може дa пусне и още нови филми преди фестивалът да приключи.

 
 

Съвсем скоро ще можем да създаваме петиции във Facebook

| от chronicle.bg |

Съвсем скоро ще можем да създаваме петиции във Facebook. Опцията се казва „Community Actions“ и ще позволява да се свързваме с местните управници, за да разбират по-лесно обществените желания и нагласи.

Опцията ще излезе първо в САЩ и ще се съдържа в това да направим петиция и да тагнем в нея хора или организации, към които тя би се отнасяла. Поддръжниците на петицията ще могат да я обсъждат с останалите, а също така ще могат и да организират събития и набиране на средства.

Facebook вече е известен със организационната си силата собено в САЩ – например групата Pantsuit Nation или The Women’s March. В последните години социалната мрежа все повече осъзнава своята политическа мощ, давайки място за мнения и организация на толкова много хора. „Даваме на хората възможност на хората да предлагат промени в обществото си и да си партнират в избора на техни представители.“

От TechCrunch обаче подчертава, че през последните години недоброжелатели също се възползваха силно от възможностите на Facebook. Въпреки взетите мерки е лесно да си представим как с петициите също може да се злоупотреби. Както и с мерките за безопасност, които могат да се използват пък за спирането или забавянето на положителна инициатива.