Тайните на аржентинската хунта

| от |

В едно мазе в Буенос Айрес беше направена сензационна находка. Стотици документи от времето на военната диктатура разкриват механизмите, по които хунтата е държала в подчинение всички противници на режима, разказва Дойче веле.

arg

В края на 1983 година генерал Рейналдо Биньоне издава заповед да бъдат унищожени всички уличаващи военната хунта документи. Малко преди завръщането на демокрацията, аржентинската хунта с основание се страхува от юридически последици за извършените от нея престъпления. Явно военните обаче не са успели да заличат всички улики. В главната квартира на аржентинските ВВС в Буенос Айрес сега бяха открити хиляди документи от времето на военната диктатура през периода 1976-1983 година.

Документите съдържат протоколи от редовните заседания на хунтата, становища на генералите по различни политически въпроси, указания как да се отговаря на критики от чужбина, свързани с изчезването на опозиционни дейци, както и прословутите „черни списъци“ на интелектуалци и противници на режима, категоризирани според степента им на опасност. В черните списъци фигурират например имената на писателя Хулио Кортасар, на певицата Мерседес Соса и публициста Освалдо Байер. Открити са и списъци със забранени изпълнения на международни звезди от 1970-те и 1980-те години като Джон Ленън, Пинк Флойд или Род Стюарт.

Открит е и план с мерки, с чиято помощ хунтата е смятала да опази властта си до 2000-та година. Според министъра на отбраната Агустин Роси документите имат огромна историческа стойност: „За първи път попадаме на документи, които обхващат целия период на диктатурата. Всяка папка съдържа ценни данни, включително и за разположението на различните родове войски“, казва Роси. През идните шест месеца архивните материали ще бъдат изследвани от експерти, които ще се изкажат по историческата стойност на откритите документи. Експертите ще трябва освен това да проучат дали документите могат да послужат като доказателствен материал пред съда.

arg2

Системни нарушения на човешките права

Според аржентинската адвокатка Грасиела Пеняфорт, документите имат голяма юридическа стойност: „Тук става дума за оригинални документи, които могат да послужат като доказателство в процесите, свързани с икономическата политика на хунтата. Става дума за политика, която е била базирана на системни нарушения на конституцията и основните права на бивши предприемачи и акционери“, каза Пеняфорт.

Адвокатката дава пример със серия документи, в които става дума за продажбата на единствената аржентинска фабрика за печатарска хартия. Военните арестуват и измъчват бившите собственици, а фабриката им е продадена на две медийни групировки, съществуващи и днес. Откритите сега документи биха моли да докажат, че продажбата е била извършена със знанието и подкрепата на военните. „Разполагаме с 13 документи от заседания на хунтата, които показват колко интензивно се е занимавал режимът с тази сделка“, подчертава министърът на отбраната Агустин Роси.

Откритите документи могат да допринесат значително и за разследването на нарушенията на човешките права по време на военния режим. Откакто през 2006 година Аржентина отмени законите за амнистия, в страната бяха осъдени 370 души за престъпления, извършени по време на диктатурата. Министърът на отбраната Агустин Роси се надява на бял свят да излязат още исторически документи от времето на военната хунта. „Досега военните неизменно твърдяха, че не са запазени никакви документи от времето на хунтата“, казва той.

 
 

На какво ни научиха най-страхотните бащи от киното

| от chronicle.bg |

Третата неделя на юни се чества един от многото Дни на бащата в календара. В зависимост от мястото, където се намирате и културата на страната, този празник понякога се пада през март, април или декември.

Това е ден, в който се чества връзката между бащата и неговите деца.

По този повод събрахме в галерията горе едни от най-страхотните татковци в киното и телевизията. Такива каквито всяко дете би искало да има – особено порасналите вече. Някои от нас не просто отраснаха с тях, но и научиха няколко множество важни уроци.

Насладете се на най-страхотните татковци от екрана.

 
 

Дейвид Линч и вдъхновението за онзи смразяващ кадър в „Туин Пийкс: Завръщането“

| от chronicle.bg |

Феновете на Дейвид Линч знаят, че той не обича да обяснява намеренията си зад режисьорските си решения. Една сцена обаче от „Туин Пийкс: Завръщането“ е прекалено добра, за да устоят зрителите да не искат повече подробности директно от създателя на поредицата. Става въпрос за финалната сцена на епизода „Part 8″ от „Туин Пийкс: Завръщането“ – онази, в която младото момиче отвори устата си, а в нея влезе създанието кръстоска между жаба и муха. Дейвид Линч вдига завесата над този момент от кариерата си (и на редица други) в новата си книга, „Room to Dream“.

В откъс от книгата, публикуван от The New York Times, Личн разказва откъде е дошла идеята за този кадър и създанието в него. 

Всичко се случва, докато Линч е на ваканция из Европа. Той бил на борда на „Ориент Експрес“, пътувайки от Атина до Париж. На гарата в Югославия,  по време на почивката, Линч забелязва множество туристи как се втурват в една посока. „Всички отиваха към тези шарени шатри, където се продават оцветени напитки (които всъщност са просто вода със захар). Когато слязох от влака, стъпих в този мек прах, дълбок около 30 сантиметра, пълен с огромни насекоми, приличащи на жаби, които скачаха, летяха, излитаха и се връщаха обратно. От там ми дойде идеята за жабата-буболечка – тези неща просто попадат в света на „Туин Пийкс“.

Случката се развива прекалено рано, за да знае Линч, че огромните летящи насекоми ще свършат във финала на „Туин Пийкс“, но обяснява, че образът е изскочил в главата му, докато е пишел сценария на „Part 8″. Режисьорът завършва разказа си с кратък анекдот и не дава повече подробности зад една от най-абстрактните му сцени във филмите му.

„Всеки има свои теории за шоуто, което е прекрасно, и няма значение дали аз ще обяснявам моята теория.“ пише Линч в книгата. „Нещата имат своя собствена хармония и ако ти си верен на идеята, тогава хармонията ще си проличи, дори образът да е абстрактен. Можеш да го гледаш отново след 10 години и да го видиш в тотално различен начин, а може да видиш още нещо – но онзи потенциал ще бъде там, ако си бил верен на първоначалната идея.“

Припомняме си сцената:

 
 

Клеър Фой не прилича на себе си в трейлъра на „The Girl In The Spider’s Web“

| от chr.bg |

Sony Pictures пусна трейлъра на „The Girl in the Spider’s Web“, в който Клеър Фой играе Лисбет Саландер пушещата и караща мотор героиня от романа в три части Millennium на Стиг Ларсън. Ролята на пънкарката идва след като Фой игра кралица Елизабет II в „The Crown“, за което спечели Златен глобус и беше номинирана за Еми.

Според трейлъра Саландер е част от движението #TimesUp – „жената, която наранява мъже, които нараняват жени“. Тя спасява една дама от юмруците на гаджето й като го провесва за краката, разкрива изневерите и побойщата му и за наказание прехвърля всичко, което има, в сметките на неговите жертви. Саландер обаче не е перфектна и някой, когото не е успяла да спаси, скоро й задава въпроса: „Никога не успях да разбера – защо помогна на всички, но не и на мен?“

Фой не прилича на себе си в тази роля – с изцяло черен гардероб, пиърсинги и разбира се, татуировка на дракон.

 
 

Саундтракът към филма „Най-великият шоумен“ постави рекорд

| от chr.bg |

Саундтракът към филма „Най-великият шоумен“ оглави британската класация за албуми за 19-а непоследователна седмица и постави рекорд за последните 50 години.

Предишният рекордьор – саундтракът към филма „Треска в събота вечер“, оглавяваше британската класация 18 непоследователни седмици през 1978 г.

Най-успешният албум със саундтрак в британската класация обаче е „Звукът на музиката“. Той я оглавява 50 седмици от 1965 г. до 1968 г.

Успехът на саундтрака към филма „Най-великият шоумен“ в британската поп класация обаче е за сметка на новите албуми на Джорджа Смит и „Бийч бойс“. Дебютният албум на Джорджа Смит „Lost & Found“ зае третото място. На второто е „Staying at Tamara’s“ на Джордж Езра. „Бийч бойс“ в сътрудничество с Кралския филхармоничен оркестър заеха четвъртото място. На пето е Ед Шийран с „Divide“.

В класацията на синглите Джес Глин надделя над „Клийн бандит“ и зае първото място с „I’ll Be There“. Така тя подобри рекорда си за най-много хитове на певица в британската класация – 7.

„Solo“ на „Клийн бандит“ зае второто място, а „2002“ на Ан Мари – третото. Четвърти е Джордж Езра с „Shotgun“. Пета е Ариана Гранде с „No Tears Left to Cry“.