Светкавичната глобална експанзия на Uber

| от |

Няколко забрани тук и там не могат да спрат шествието на Uber по света.

Мобилното приложение за споделени пътувания се сблъска със забрани в Индия, Испания, Белгия, Холандия, Тайланд и много други страни. То обаче също така достига нови градове с главоломна скорост, която оставя препятствията далеч назад, пише Елън Хюет в сп. „Форбс“.

В сряда тази седмица приложението бе пуснато в китайския град Тянцзин, във вторник – в българската столица София. Миналата седмица Uber стигна до Портланд (където сега срещу него се води дело), виетнамската столица Ханой и няколко града в
централната част на Флорида. В края на ноември ръководителят на отдела за глобална експанзия на Uber заяви пред списание „Бизнесуик“, че през ден приложението бива пускано в нов град.

Само няколко седмици по-късно тази оценка изглежда остаряла. В зависимост от това как ще разпределите данните, събирани от Форбс, темпът на растеж на Uber е близо един град дневно. За последните 30 дни услугата е била пусната в 30 града, макар че в някои случаи става дума за региони, в които има по няколко града.

Авторът на Форбс Франк Бай нанася на карта разпространението на Uber от 2010 година, когато приложението бе пуснато в Сан Франциско, до 2014 година, когато е нараснало шесткратно.

Растежът му започва като няколко капки, разпръснати из Северна Америка. След това набира скорост и малко по-късно залива цялото земно кълбо.

Бързото разпространение на Uber е насочено към Азия. Миналата седмица компанията събра чудовищните 1,2 милиарда ранда финансиране, което увеличава пазарната й капитализация до 40 милиарда долара. Фирмата обещава да използва парите за устойчиви инвестиции, най-вече в Азиатско-тихоокеанския регион, писа главният й изпълнителен директор Травис Каланик.

Растежът на Uber в Азия не бе гладък, нито лесен. На огромни чуждестранни пазари като Китай и Индия местни конкуренти твърдят, че имат много по-голям пазарен дял от Uber, защото много по-добре разбират културата на страната – въпреки че Uber обикновено се старае да наема генерални мениджъри с опит на местния пазар.

В Китай Uber се бори с Kuadi Dache и Didi Dache – две приложения за повикване на таксита, които са подкрепяни съответно от китайските гиганти Alibaba и Tencent. В Индия местното приложение OlaCabs твърди, че държи 70 % от пазара, а Uber има едва 10 %. В понеделник Uber бе забранено и в региона на Делхи, след като бяха отправени обвинения, че пътничка е била изнасилена от шофьор на Uber, за който се предполага, че и преди е извършвал сексуални посегателства.

Междувременно Uber проникна в голяма част от САЩ – миналата седмица в 64 % от територията на САЩ е имало достъп до услугата.

Компанията обяви, че сега излиза в по-малките градове, някои от които обаче не могат да поддържат силни мрежи Uber след първоначалната вълна на интерес.

Градове като Флинт (Мичиган), Акрон (Охайо), Корпус Кристи (Тексас), Анкъридж (Аляска) често нямат коли на разположение или свободната кола е твърде далеч, независимо че там услугата бе въведена с фанфари и предложения за безплатни пътувания.

Основният конкурент на Uber в САЩ е Lyft, който е разпространен в около 65 града и не е излязъл на чуждестранния пазар. В Азия обаче огромни градове (които са и огромни пазари) все още очакват услугата. Uber работи в 11 града в Индия и мащабно набира хора в Китай. Карта на местата, в които Uber търси служители, показва десетки нови локации в Китай, Индия и Холандия, както и много места в целия свят.

Екипът по разрастването на компанията се движи с толкова бърз темп, че вече не се притеснява особено кое ще бъде следващото място, до което ще стигнат.

„В този момент се движим толкова бързо, че бих казал, това няма особено значение. Ако не сме на някое място сега, то ще бъдем там след седмица“, казва ръководителят на отдела за глобална експанзия на компанията Остин Гайд пред „Бизнесуик“./money.bg

 
 

„Евробет“ подкрепя наградите „Аскеер“

| от Спонсорирано съдържание |

На 24 май – Денят на най-светлия ни празник: празникът на българската духовност, просвета и култура и на славянската писменост, в Театър „Българска армия” за 28-ми път Фондация „Академия Аскеер” ще връчи своите национални награди за постижения в театралното изкуство през изтеклия сезон.

От 2008 г. досега „Евробет“ е основен спонсор на най-престижните театрални награди в България. Наградите „Аскеер“ са единствени по рода си – те са автентичният и самоотвержен, неказионен глас на театралното съсловие. Фондация „Аскеер“ е посветена единствено на театъра, културата и духовността, които са основните стълбове на всяка нация. За „Евробет“ е чест да инвестира в силата на културата, която е предпоставка за по-добро бъдеще! Оказаната подкрепа е поредното доказателство, че осъществяването на проекти от обществена значимост е приоритет в дейността на компанията.

Изборът за всяка една от общо 12-те наградни категории принадлежи на широка театрална и духовна общност. Всички категории и номинации можете да видите ТУК.

Връчването на наградите „Аскеер“ е под почетния патронаж на Министъра на културата и на Министъра на отбраната. Церемонията по награждаването ще се излъчи на живо по БНТ.

Рекламна публикация

 
 

Арнолд Шварценегер стана кръстник на виенски трамвай

| от chr.bg |

Арнолд Шварценегер беше в австрийската столица като гост на  Втората международната среща на върха за климатичните промени, която се проведе на 15 май в двореца Хофбург и събра 1200 представители от над 50 страни. Повод за участието му във форума е неговата инициатива за борба с климатичните промени, създадена през 2010 г. под мотото „Less Talk – More Action“. След участието си на форума той се качи задно със заместник-кмета на града Ули Сима на един от трамваите, украсени с лика му. Впечатлен от честта, която му е оказана, Шварценегер постави автограф върху трамвая и стана негов своеобразен кръстник. „Виена се счита за столица на обществения транспорт, а той е един от най-добрите начини за опазвате на околната среда. Радвам се, че усилията ни са забелязани от международната общност и Виена се е превърнала в глобален център за защита на околната среда.“ – заяви Сима по време на съвместното пътуване с „железния Арни“.

Австрийската столица за девета поредна година е начело на класацията на Мърсър като град с най-добро качество на живота. Една от причините за това отличие е и ефикасният  обществен транспорт, чиято мрежа се разширява непрекъснато. От септември 2016 г. метролиния U1 има 4,6-километрово продължение до Оберла, а проектът за пресичане на линиите U2 и U5 е в разгара си. Пътуването с обществен транспорт или с велосипед става все по-предпочитано от жителите и гостите на града. За периода 2010 -2015 г. населението на Виена е нараснало с 6,4% от около 1,7 млн. до около 1,8 млн. жители. На фона на това демографско развитие намаляването на движението на моторни превозни средства е особено впечатляващо. От 2010 г. насам автомобилният трафик е намалял значително особено в централните райони на Виена. Обратна е тенденцията при велосипедистите – броят им се е увеличил. Все повече виенчани избират да оставят колата си вкъщи. В цяла Виена автомобилният трафик през последните години е намалял с 6,3 %,  а в централните райони с 11,2%. През 2017 г. средствата на обществения транспорт в австрийската столица са превозили 962 млн. пътници, което е пореден рекорд за Виена. Притежателите на годишни карти през миналата година са 800 000 и са значително повече от леките автомобили в движение, а цената на годишната карта за цялата мрежа на градския транспорт е 365 евро.

 
 

Нанобатерия ще зарежда смартфона само за 5 секунди

| от chr.bg |

Американски учени от Корнелския университет са разработили иновационна нанобатерия, която ще зарежда смартфона ни само за 5 секунди.

Учените са конструирали по различен начин стандартната батерия, която обикновено има анод и катод, разположени от двете страни на непроводим материал. При иновационната нанобатерия, тя размесва аноди и катоди в триизмерна спирална конструкция. Това представлява революционен строеж на акумулаторна батерия. Тя елиминира всички възможни загуби от излишни обеми в архитектурата си. Като се скъсява максимално разстоянието между полюсите на нанониво, се получава много по-голям капацитет. Така може да се получи достъп до енергията на батерията за много по-кратко време, в сравнение с конвенционалните литиево-йонни видове.

С новия компонент само няколко секунди, след като включим зарядното в мрежата, нашият смартфон ще бъде зареден и готов за ползване.

Малките въглеродни пластинки, които съдържат хиляди пори и изграждат анода, са с дебелина едва 40 нанометра.

 
 

Нови психотестове за шофьори: чудесно! Стига някой да ходеше на тях.

| от Георги Развигоров |

Чудесно е! Държавата се бори с агресията по пътищата! Взимат се мерки! По телевизията има репортажи! Говорят психолози! Има екшън!

Откакто е достатъчно да засечеш някой нервен шофьор, за да ти пръснат черепа в асфалта, държавните хора започнаха да вземат поетапни мерки, с които да регулират агресивните шофьори на пътя.

Забавното в тази новина е, че или идейните двигатели на тези нови правила са напълно изпушили, или говорим за брутален опит за замазване на очите на хората, точно в периода преди всички да се качат на автомагистрала „Тракия“ и да тръгнат към морето с надеждата да стигнат живи.

Публична тайна е, че срещу 130-150лв. всеки, който трябва да мине през психотест, за да продължи да шофира, може да се сдобие директно с картончето, което му е необходимо за пред КАТ. Самият психотест е с една идея по-евтин. Нали разбирате, трябва да си или екстремно съвестен гражданин, или тотален малоумник, за да отидеш доброволно да натискаш копчета и педали и да се държиш прилично пред отегчен психолог, само за няколко десетки лева разлика.

Сивият канал за минаване на психотест е толкова претъпкан, че не знам как изобщо лабораториите, които правят въпросните тестове се издържат.

Но това е само върхът на айсберга. Институцията КАТ, която следва да стои зад шофьорите и да ги наказва, когато е необходимо, но и да им върши работа, когато това също е необходимо, е един толкова болен и нефункциониращ орган, че освен че не работи добре, заразява и всичко около себе си.

Който не се е сблъсквал с КАТ за нещо по-ексцентрично от регистриране на нов автомобил или взимане на чисто нова книжка, той не знае за каква объркана и дефектясала система говорим.

Толкова сме свикнали, че на ул. Лъчезар Станчев 4 губим времето си, кисели до зли служители ни вдигат скандали, понякога колабираме и винаги ни блъска гневен човекопоток, че сме го приели за нормално.

От около месец текат някакви крайни срокове за подаване на удостоверения за таксиметровите шофьори в София. Също от толкова време машината, която раздава номерца в КАТ не работи. Логиката е желязна, нали разбирате? Има прекалено много хора, затова системата спира да работи, вместо да работи по-бързо и да се вземат някакви адекватни мерки. За всяко гише чакат по 70-80 човека, а около машината-Бог всеки ден се тълпи една малка войска от неразбрали, които чакат тя да пусне заветния номер. Но тя не пуска.

Виси се от сутрин до вечер. Бременни припадат, деца пищят, бакшиши псуват, полицаи крещят. Сериозно. През последния месец в КАТ е като в преизподня.

Никой не може да свърши работата, за която е дошъл. И повярвайте, след цял ден в този котел на низки страсти, и най-хрисимият шофьор, обичайно кротък като кастриран бивол и вял като абитуриент след бал, ще се изнерви и ще засече някой. И то нарочно.

В същото време наистина имаме нужда от строг контрол по пътищата. Ще го потвърдят и шофьорите, и велосипедистите, и мотористите, и пешеходците. Но докато инвалидността на КАТ и корупцията при служителите на пътна полиция не се оправят, новите психотестове са само прах в очите и глътка мента, глог и валериан за обществото.