“Сухият режим“ на Ердоган

| от |

Магазинчетата за бира, известни като Еfes-Shop, няма нужда да се преименуват, но собствениците им са длъжни да заличат рекламния символ на пивоварната Efes. В Турция влезе в сила пълна забрана да се рекламира алкохол, предава Дойче веле.

0,,16797711_303,00

Законът, ограничаващ продажбата на алкохолни напитки и забраняващ напълно тяхната реклама, беше приет още миналия септември, когато протестите в истанбулския парк „Гези“ бяха в разгара си. Законът забранява продажбата на алкохол след 22 часа, като прави изключение единствено за продажбите в баровете и ресторантите, но пък и за тях важи забраната за рекламиране на алкохолни напитки. Сега изтича преходният период, след който търговците са длъжни да премахнат всички рекламни надписи, включително върху входните врати, витрините и чадърите пред заведенията.

„Един глупав закон“

В цяла Турция от мярката ще бъдат засегнати 250 хиляди магазина, е изчислил вестник „Хюриет“. В туристическия център Анталия Сдружението на собствениците на заведения предупреди членовете си за да се придържат строго към забраната и припомни, че нарушителите могат да бъдат санкционирани с парични глоби между 1 800 и 70 хиляди евро, а при повторно нарушение глобата скача до 175 хил. евро.

Предупреждението обаче далеч не е стигнало до всички търговци. Вестник „Зюддойче цайтунг“ цитира съдържател на лавка за алкохол и цигари в истанбулския квартал „Бейоглу“, който признава, че не знае нищо за подобни солидни глоби и дори изразява съмнение в достоверността на информацията.

А друг търговец направо пита: „Това наистина ли е прието?!“. Трети пък се жалва, че вече не може да изнася извън заведението си касите с бира, защото върху тях се вижда емблемата на съответната пивоварна. Агенция ДПА цитира търговец, който се удивлява на друга недомислица в закона: „Лавките за продажба на бира могат да запазят името си „Efes-Shop“, стига в тях да няма реклами на едноименната марка бира“, казва той и добавя категорично: „Доста глупав закон!“.

„Пийте айрян!“

erdogan

Правителството на турския премиер Реджеп Тайип Ердоган обяви, че е загрижено за здравето на нацията, макар в мюсюлманска Турция да се консумира далеч по-малко алкохол, отколкото в западните страни. Критиците на правителството виждат в това още едно доказателство за пълзящата ислямизация на Турция, пише ДПА. Привържениците на ограничителния режим пък посочват, че и в западните страни важат строги правила за продажбата и рекламирането на алкохолни напитки.
В тази връзка турският премиер призова сънародниците си да заменят алкохола с айрян. Строго спазващият мюсюлманските обичаи Едоган дори си позволи да нарече „пияници“ хората, които пият ракия (турската национална алкохолна напитка Raki).

С това той си навлече гнева на противниците си, посочва „Зюддойче Цайтунг“.

Само на четири места в Корана се говори за „опияняващите напитки“, които „замъгляват съзнанието“, припомня по този повод германската католическа информационна агенция KNA. В пета сура, стихове 90 и 91 консумацията на вино е наречена „ужасяващо дяволско дело“. Въпреки това малцина турски мюсюлмани са се отказвали напълно от алкохола, показва изследване на берлинския експерт по Ориента Малте Фурман. Точно обратното: в средата на 19 век в Истанбул се появяват много големи пивоварни и заведения, в които се предлага алкохол. „Отношението към алкохола винаги се е движело между толерантността и пълното отрицание“, казва Фурман. В Османската империя след стриктните забрани често са следвали либерални фази. Можем само да гадаем какво ще последва след „сухия период на Ердоган“.

 
 
Коментарите са изключени за “Сухият режим“ на Ердоган