София – в десятката на „Европейската седмица на мобилността“

| от |

Лили Големинова

На 24 март в Брюксел ще бъдат раздадени две „градски награди“ – за най-добър план за устойчива градска мобилност Sustainable Urban Mobility Plan (SUMP) и наградата, свързана с европейската седмица на мобилността (European Mobility Week). Бяха обявени градовете-финалисти – по трима във всяка категория, но и тези, които до последния момент са били спрягани за наградите. Добрата новина е, че София е в списъка с 10-те най-добре представили се градове през европейската седмица на мобилността – заедно с Болоня, Гдиня, Ларнака, Турку (Финландия), Лабин (Хърватска), Худисквал (Швеция) и финалистите – Любляна, Будапеща и шведския град Остерлунд.

535514_10151737927943975_1438309329_n

С коя инициатива София е привлякла европейското внимание – става дума за кампанията за промотирането на безопасното колоездене в градска среда – съвместен проект между София, асоциацията „Байк Еволюция“ и пътна полиция, който обхваща столицата, Пловдив, Варна, Благоевград, Бургас и Русе. Иновативното според журито е трансформирането на градските паркинги по време на инициативата в зелени зони за отдих, в места за кино на открито, в арт занимални и театрални сцени. Този творчески дух носи на София място сред финалистите. Ето с какви идеи обаче се налагат трите града-финалисти.

Любляна – събира в една обща идея 29 начални училища и 16 детски градини и ги „въвлича“ в над 250 игри и викторини, запознавайки ги с важността на теми като безопасността на транспорта и чистотата да въздуха. Кампанията обединява усилията на общинската власт, изследователските центрове, редица спортни съоръжения и граждански организации. Та тук мащабността е била решаващия фактор. Пък и Любляна е носител на тази награда още през 2003-та.

Будапещаоще един град, който вече е бил победител (през 2008-ма) – тук през седмицата на мобилността са се предлагали безплатни закуски и книги на колоездачите и на хората в градския транспорт, като награда, че използват този щадящ природата начин на придвижване из града. И още – градски пътешествия до „тайни места“, свързани с историята на колоезденето в Будапеща, както и до местростанцията М1 – първата спирка на метро, построена на Стария континент.

Остерлундтук надграждат идеята, донесла им номинация и през 2012-та, развивайки я под мотото „Любовта е във въздуха“ (Love is in the air) през седмицата на мобилността автобусите се превръщат в място за срещи с нови хора, за организиране на запознанства, на тези, които ще сключват брат се предлага безплатен градски транспорт до гражданското или църквата (събирате роднини и приятели, дават ви автобус или трамвай – и хайде на сватба – не звучи никак зле). И също – фотоконкурс за изкуството, което е „скрито“ из града. Много креативност, заслужен финал за шведския град.

А ето и градовете претенденти за Наградата на ЕК за най-добър план за устойчива градска мобилност – Ривас Васиамадрид, Витория Гастейс и Страсбургедна от столиците на Европа (институционално поне), разкъсващият се между френското и немското Страсбург, и два испански града, които продължават да разбиватстереопипа за „мръсната и пълна със задръствания“ Испания. Напротив – преди 2 години въпросната Витория Гастейс, столицата на баските, бе обявена за Зелена столица на Европа, като сред финалистите тогава имаше още два испански града. Ето и аргументите за избора на финалистите тази година:

Ривас Васиамадрид – уникален прираст през последните 34 години, от 500 жители през 1980 до 80 000 (!) през 2013. Това, естествено, променя моделите на мобилност, но все още 39.5 % от пътуванията са до Мадрид и обратно, и съответно 81 % от транспорта се осланя на личните превозни средства, но градът се бори с всички сили да промени реалността. Създадена е програма „Училищни пътеки“ – съвместен проект на общината и училищните власти, задължителна в училищата, пълна с дискусии между учениците, учителите, родителите – хем образователна, хем мотивираща към лични инициативи. Градът е даден за пример за добра съвместна работа между властите на всички нива, неправителствените организации и бизнеса за създаване на устойчив план за градско развитие.

Страсбург – с трамвай до Германия

adh_272_i1268669812

Тук устойчивата градска мобилност се развива със сериозни темпове от 1990. Новите моменти са формулата за достъпност, която дава възможност на семействата с нисък доход да получават големи отстъпки за градския транспорт, алтернативно гориво за автобусите и трамваите, трансграничното взаимодействие и създаването на трамвай, който пренминава границите на града и държава и стига до немския град Кил.

Витория Гастейсградът е чудесен пример за гражданската инициатива със създадения още през 2006 Граждански форум за устойчива мобилност. Тук има три нива на зони за паркиране, като в центъра се паркира безплатно, но само за 15 минути, след това трябва да оставите колата извън централната градска зона, чийто тротоари и пространства са освободени само за пешеходците. Градският транспорт стига практически навсякъде в този испански град, който е шампион и по съотношението брой хора/зелена площ – уникално много паркове и градинки са успели да запазят там и ги увеличават все повече и повече.

 
 
Коментарите са изключени за София – в десятката на „Европейската седмица на мобилността“