Сирия – многото лица на страха

| от |

Покрай многото коментари от канапето в хола или в топлото телевизионно студио за конфликта в Сирия и за „лошите сирийски бежанци“, май забравяме да погледнем нещата от друг ъгъл. Ето един такъв. Рана Мусауи е кореспондент на AFP в Бейрут. Познавам я от времето, когато аз самият се евакуирах от Ливан, след като Летище Харири беше бомбардирано. Съвсем наскоро Рана е била в Дамаск и разказва за страха, за този страх в очите на хората, който малко от „експерт-коментаторите“ са виждали. И който им пожелавам никога да не виждат. 

 Бях на 12, когато гражданската война в моята страна – Ливан, приключи. Спомените ми от последните години на този конфликт са доста мъгляви. Все пак ясно си спомням многобройните обиколни пътища, по които вървяхме всеки ден, за да избегнем опасните места, полицейските барикади, страхът, докато се криехме зад дивана, когато ракета падаше на метри от нашата къща.

Спомням си също как играехме карти в укритията и щастливите дни, в които ни казваха, че не можем да отидем на училище. Спомням си центъра на Бейрут, в началото на 90-те, най-сетне в мир, но пълен с разрушени сгради, диворастяща трева и улични кучета… През 2008 по време на преврата, извършен от Хезбула, когато забелязах от прозорците на бюрото на AFP въоръжени мъже по улиците, неусетно се върнах към тези черни спомени.

000_Nic6212716_m

Когато в началото на септември отидох в Дамаск на мисия за 10 дни, нямаше как да бъда изненадана от шумът на бомбардировките в далечината, от полицейските блокади, от въоръжените цивилни по улиците. Градът е с променено лице. Военните ви карат да изгасите фаровете и да спрете да говорите по телефона. От шума на бомбите подскачат и журналисти, и жителите на Дамаск. Но променени са най-вече навиците, това е най-тъжното. Усещането за война се е промъкнало навсякъде в града, който се чувстваше незасегнат от конфликта, последния път, когато го посетих през 2011.

Разбира се, сравнен с останалата част на Сирия, където градовете са буквално сринати със земята от бомбардировките, където десетки хиляди бяха принудени да бягат и бяха превърнати в бежанци, където няма нито храна, нито вода, Дамаск може още да бъде наречен сигурно място.

000_Nic6248015_m

Улиците през деня са толкова оживени, колкото преди войната. Можете да видите хора, които забързано отскачат до магазинчето за подправки или младежи да пушат наргиле в кафенето. Но това са малки проблясъци нормалност в общата картина – опашки за хляб и бензин, пустите улици щом се здрачи. А Дамаск като всеки арабски град никога не спеше.

Да вървиш по улицата след 22ч. е като сцена от сюрреалистичен филм. На всеки десет крачки въоръжени мъже ви спират, за да им покажете документите си.

И още, всички тези трагедии, които се крият зад мизерните хотелски стаи в предградията, трагедиите на семействата пристигнали от Хомс, които оцеляват само благодарение на помощта на други семейства.

000_Nic6231863_m

Без да забравяме за Баб Чарки от магазинчето за сувенири, който си спомня през сълзи за туристите, за сапуните и копринените шалове, които са пристигали от Алепо, и който отваря само за 2 часа на ден. За родителите ужасени от цените на ученическите принадлежности, които не знаят ще могат ли да изпратят децата си на училище. За фризьора останал без помощници и почти без клиенти.

И предградията. Там, където са бойците на опозицията. Недостъпни за мен, тъй като съм с официална сирийска виза. Дори аз не мога да си представя ужасът, който цари там.

Достъпът до тези предградия е блокиран от полицейски барикади, тук там дори от бетонни стени.

Психозата се разпространява. Дори сред шофьорите на такси, които говорят за терористи, скрити зад стените. За това ги е страх да ви закарат до ресторант в Стария град късно вечер.

Страхът има много лица в Дамаск. Страхът от тайните служби е тук. Повечето хора повтарят тезите на режима. Други отказват да говорят пред камера. На няколко пъти полицаи, военни, цивилни идваха да ни питат кои сме, какво искаме, какво снимаме и най-притеснителното какво са ни казали хората.

Днес, след 2 години и половина военни действия, го има и онзи страх Дамаск да не се превърне в новия Хомс, в новия Алепо, в град изравнен със земята. Дори хората, които тайно поддържат падането на режима се страхуват от размириците, които избухват по улиците. Други се страхуват, че опозицията ще ги избие, щом нахлуе в столицата. Трети мислят, че бъдат избити от армията на Асад, ако разбере, че губи.

000_Nic6249148_m

Винаги съм се надявала, че в Сирия до война няма да се стигне. Сирийците са народ изпълнен с доброта, с една семпла, дори понякога наивна доброта. Надявам се, никога да не станат цинични, каквито станахме ние ливанците, свикнали с бомбардировките и колите бомби.

Но войната не ви прави просто циничен. Тя създава омраза. Таена през годините, тя всеки момент може да избухне. Такава страхувам се ще бъде Сирия утре. В Ливан го знаем много добре. За съжаление.

000_Nic6233195_m

 
 

Сегед – град на спокойствие, красота и чистота

| от Теодор Спасов |

Сегед е третият по големина унгарски град, намиращ се съвсем близо до границата със сръбската автономна област Войводина. Той е главен град на областта Чонград. Разположен е на брега на голямата река Тиса.

Обикновено табелите към Сегед просто се подминават от забързаните търговци и туристи на път към Будапеща, Виена и други по-популярни европейски дестинации. Но ако се отбиете в него поне за 2-3 часа, мястото ще заеме завинаги частица от сърцето Ви.

В града живеят около 160 000 души. По българските стандарти влиза в категорията на един средно голям провинциален град като Враца или Русе. Но в действителност е изпълнен с живот, красота и забележителности. Почти по нищо не отстъпва на прелестната унгарска столица Будапеща, като дори има две големи предимство пред нея – спокойствието и чистотата.

Спокойствието, красотата и чистотата – основните отличителни белези на Сегед

dav

По улиците на Сегед ще видите много повече велосипеди, отколкото автомобили. Паркирането в рамките на целия град се заплаща и излиза скъпо дори и за местните жители. За тях колата на практика е много скъпо удобство. Липсата на безплатни паркоместа обаче се компенсира от отлично уредения градски транспорт. Автобусите, тролеите и трамваите се движат буквално един след друг. В никакъв случай не може да става и дума за препълнени автобуси, тролеи или трамваи, каквато гледа е ежедневие в София. Липсата на задръствания прави придвижването из града удобно и приятно.

Сегед без съмнение е един от най-чистите европейски градове. Почти липсва автомобилно движение, а използването на твърди горива за отопление отдавна е в историята. Толкова отданва, че дори повечето сгради просто нямат комини.

Целият град е газифициран. Разхождайки се по улиците на Сегед човек може буквално да помирише свежия въздух.

Що се отнася до красотата – Сегед със сигурност се нарежда сред най-красивите европейски градове.

dav

В центъра и неговите покрайнини царува духът на Австро-унгарската империя. Типичните за Виена, Будапеща и Загреб стари сгради са разпръснати из целия център, като почти всички те се поддържат добре. Красиви са и са запазени. Разходките из пешеходните улички на града, изпълнени със спретнати кафенета, ресторанти, бутици и книжарници, ще Ви доставят истинска наслада.

Най-популярната туристическа дестинация в града е прелестната католическа катедрала „Сегеди дом“, построена в началото на 20. век на обширен градски площад. Нейните две часовникови кули са високи близо 100 метра. Наблизо се намира и Националният пантеон. Други основни забележителности са средновековната кула „Димитър“, синагогата (която е вторият най-голям юдейски храм в Унгария) и зоопаркът. Популярни са също музеите на изкуствата, салама и пипера.

Всяко зло за добро

Не е случайно това, че Сегед е толкова добре уреден град. За него в пълна сила важи поговорката „Всяко зло за добро“. През 1879 г. целият град е буквално унищожен от голямо наводнение. Император Франц Йосиф посещава руините на града и заявява, че „Сегед ще бъде по-красив, отколкото беше преди“. И спазва своето обещание.

В следващите няколко години се проектират и строят нови улици, градът се възниква наново от руините. Още тогава са предвидени три големи кръгови булеварда, които значително облекчават градския трафик и до днес.

Най-слънчевият град в Унгария

dav

Сегед често е наричан от местните „град на слънцето“ поради факта, че е сред местата с най-много слънце в страната. Климатът му е умерен, със студени зими и горещи лета.

Улиците на Сегед са изпълнени с улични музиканти, художници и фокусници. Градът е университетски, поради което се изпълва със смеха на младежи, които често се събират около някоя пейка, за да пеят и танцуват. Музиката е неизменна част от атмосферата на града.

Ежегодно в Сегед се провежда традиционен от 1931 г. театрален, музикален и културен фестивал на открито. Състои се всяко лято и продължава цели три месеца. Разхождайки се из улиците, много вероятно е да попаднете на талантливи улични музиканти през всеки сезон.

В миналото градът е бил мултикултурен, като в него са живели няколко хиляди евреи. Днес почти всички жители на Сегед са унгарци. Около 1% от населението на града се определя като ромско. Голяма част от ромските жени се обличат в типичния за централно-европейската ромска култура начин – с пъстри шалвари, с красиви плитки и с цветя в косите. В града живеят още малки германски, сръбски, румънски, хърватски и словашки общности.

Град на пипера и салама

Сегед също така е известен като градът на пипера. Именно в Унгария той е култивиран във вида, в който го познаваме днес. В него и до днес се намира заводът на най-популарната по света унгарска марка салами. Градът е обграден от ниви, на които се отглеждат различни земеделски култури.

Ако имате пътуване към някоя от популярните дестинации в Европа, не се колебайте да се отбиете за няколко часа в Сегед. Той със сигурност ще остави у Вас само позитивни емоции и спомени.

 
 

Силен български лайн ъп ще подгрява Faithless DJ Set у нас

| от chronicle.bg |

За да подгряват култовата британска формация Faitless DJ Set, на сцената на зала Универсиада се събират едни от най-добрите в денс музиката и модерния електронен саунд у нас. Gravity Co, DJ Diass и Deep Zone Project ще споделят емоцията да забавляват публиката в навечерието на сета на Faithless, на 19 май, в София.

Gravity Co е една от групите на българската музикална сцена с най-много награди и номинации. За повече от 15-годишната си история, те получават и редица международни признания, сред които да са първата българска група в ефира на MTV. Наскоро бандата се събра в оригинален състав от Петър Съмналиев (китара и клавишни), Иво Чалъков (китари) и Стефан Попов (ударни инструменти) заедно със знаковия си първи вокал Явор Захариев – агресивен, меланхоличен, гневен и саркастичен.

Gravity_CO

Сред изпълнителите, избрани да подгряват Faithless в България е и Deep Zone Project. Групата има зад гърба си над десетилетие история с поредица хитове с различни вокали, сред които „DJ, Take Me Away“(с Йоана Драгнева, която ги отвежда на Евровизия 2008), „I Love My DJ“ (с Надежда Петрова), „Никой друг“ и „Няма НЕ „. В последните години бандата реализира участия в и извън България, а миналата година отбележи световен рекорд за най-дълъг албум (“Longest Album”), както и фийчър с Мистерията на българските гласове. Вече малко повече от месец Deep Zone Project са с  нова вокалистка – Ева Мария, с която създават новия си проект – IBIZA Sound Machine. Мисията му е да издава интернационална клубна музика както и лайв ремикси на емблематични парчета от Ибиза.

DJ_Diass

Третият изпълнител, който ще зарази публиката с денс емоции, е един от най-популярните диджеи в България – DJ Diass. През последните 10 години DJ Diass развива в софийското си студио пъстрите си комбинации от ню диско, инди денс и дийп хаус до тех хаус и детройт техно. Представя го не само на клубните сцени в България, но и в Египет, Русия, Холандия и Македония. В биографията си има три албума – „Party Beach“ (2011), „Добре дошли в България“ (2013) и „Reset the World“ (2015). Артистично иновативен и лек за слушане, Diass е способен да възпламени парти страстта във вените на всички присъстващи и да ги накара да помнят партито за дълго.

 
 

Никълъс Кейдж се отказва от актьорската кариера

| от chr.bg |

Холивудската звезда Никълъс Кейдж оповести намерението си в близко бъдеще да се откаже от актьорство.

54-годишният Кейдж, познат с ролите си във филми като „Лунатици“, „Диво сърце“, „Да напуснеш Лас Вегас“, „Да изчезнеш за 60 секунди“, „Призрачен ездач“, е споделил, че си дава още „само три или четири“ години като актьор, преди да се насочи трайно към изяви зад камера.

Бъдещите си намерения да работи като режисьор и продуцент Никълъс Кейдж е споделил пред репортери в Пуерто Рико, представяйки новия си филм „Първично“ („Primal“).

„Що се отнася до продуцентска и режисьорска работа – ще бъда „в играта“. Компанията ми „Сатурн филм“ стои зад всички филми с мое участие. Режисурата обаче е нещо, с което бих се изявявал занапред, тъй като на този етап съм основно изпълнител.

Ще продължа да правя това още само три или четири години, след което ще насоча вниманието си главно към режисирането“, е заявил Никълъс Кейдж.

 
 

Avicii: момчето на EDM музиката, което не обичаше славата, а сцената

| от chronicle.bg, по The Guardian |

Avicii не беше просто продуцент, той беше новатор. Още с излизането си на голямата сцена през 2011 г. с хита Levels, шведският музикант Тим Берглинг стана символ на възхода и паденията на dance музиката в САЩ.

Когато пробива в шоубизнеса, е на 21 години и не прилича на останалите известни изпълнители. Високите скули и платинено русата коса никога не се чувстват удобно под светлината на прожекторите. Приятелите и колегите му го описват като срамежливо и тихо сладко дете със сърце на механик. В интервютата отговорите му понякога са уклончиви. Репортерите се опитват да измъкнат информация от един артист, който очевидно се чувства по-удобно пред компютъра, докато композира.

С музиката нещата стоят по различен начин. Avicii е пионер в развитието на EDM-а (electronic dance music), който изгрява точно в най-подходящия момент – когато жанрът тепърва става масово явление отвъд океана.

Открит е в платформата MySpace от холандския продуцент и „ветеран“ Лейдбек Люк. Артистичният псевдоним на Берглинг от будистки означава „ад“ (avici). Още в началото синглите му стават явления в популярната култура. В тази група са едни от първите му хитове – Levels, Fade Into Darkness и Silhouettes – с тях диджеят отдава почит на повлиялите му Swedish House Mafia и Daft Punk. Песните са страхотни интерпретации и създават шаблон, който се използва и до днес – почти десетилетие по-късно, от творците в EDM музиката.

Синглите стават химни за всички милениали, които се събират по фестивали и ги слушат в късните августовски нощи. Музиката на Avicii е любима на цяло едно поколение, чиято младост минава в ерата след 11 септември – времена  на постоянни военни и технически конфликти и икономическа несигурност. Ако за предишното поколение в култ са издигнати хип-хопа и грънджа, сега на мода е EDM – тази музика изкарва в младите духа на забавлението, като противовес на постоянния негативизъм, идващ от медиите. Тази електронна музика е колективен катарзис, а Avicii, за определено време, е най-яркият артист, който я развива. Той няма общо с политиката, творчеството му образува своеобразен сапунен мехур от шампанско и конфети, а песните са антидепресант.

Тази музикална революция не се нрави на някои ветерани, които се мъчат да пробият на сцената на електронната музика още от края на 70-те. Блясъкът и популизмът на новият стил е в разрез с музикалните традиции на миналия век. На феновете не им пука, нито на Avicii – той е навсякъде. Присъства на всички световни фестивали – Tomorrowland, Ultra Miami, EDC Las Vegas, Coachella. Лас Вегас го обиква и се превръща в средище на EDM музиката.

Чрез помощта на мениджъра му, Аш Пурнури, Авичи покачва стандартите за заплащане на диджеите  по света, настоявайки за шестцифрени хонорари за участие във фестивали. Образът му е по всички билбордове от Лос Анджелис до Вегат – той се превръща в емблема на EDM-a.

На сцената той напълно е в стихията си – носи спортни дънки, тениска, бейзболна шапка и владее сцената с вдигната дясна рака. Самият той казва: „Обичам това, което правя, но никога не ми е харесвало да ме разпознават или да съм под наблюдение.“

Творчеството му е удостоено с две номинации за награда „Грами“ – една за работата му по сингъла на Давид Гета Sunshine и една за Levels. По-късно казва в интервюта, че тези номинации са го карали да се чувства най-горд в цялата си  кариера. Най-големият му хит е Wake Me Up , която излиза на фестивала Ultra през 2013 г. Заедно с Алое Блак, песента стига до върха на класациите в повече от 40 страни и пазарен хит. Парчето смесица от EDM и кънтри е многократно интерпретирано от редица артисти. Песента е включена в соловия албум на Avicii True, който стига до топ 10 в повече от 15 страни.

Въпреки успеха, не липсват и сълзи. Графикът на турнетата е напрегнат, като диджеят присъства на фестивали и по клубове навсякъде по света. През 2014 г. отменя участието си на фестивала Ultra,  защото му предстои операция. Фийчър за него в списанието GQ показва хедонистичния му начин на живот и обрисува едно  ежедневие с диета от „RedBull, никотин и храна от летищата“. Феновете му заклеймяват статията, а самият Тим я определя като „нечестна и неточна“. Слуховете за някакъв вид зависимост се засилват, когато през 2014 г. той отменя всичките си насрочени концерти, заради проблеми със здравето.

„В  началото купонясвах много… всяка нощ беше купон.“ казва той през 2013 г. „Но след време осъзнах, че тялото и ума ми не могат да поемат повече.“ Официално се оттегля от изпълненията на живо през 2016 г., когато е на 26.

Две години по-късно говорителят на Авичи известява, че диджеят  е намерен мъртъв на Арабския полуостров, на хиляди километри от дома си в Стокхолм. „Той беше намерен мъртъв в Маскат, Оман този следобед. Семейството му е съсипано и всички ние искаме да уважим тяхната нужда от лично пространство в този труден момент“, пишат представителите на звездата.“ каза Даяна Барън.

Голямата популярност често е прилича на ритуална саможертва, при която публиката издигаме личности до върха, които е предопределено да паднат. А после гледаме вцепенени, когато това стане. Историята на Тим Берглинг е с трагичен край, наред с прекрасните му парчета и краткото му царуване на върха на музиката. Трудно е да тъгуваме на песни като Levels, която толкова еднозначно отрича тъмнината като душевно усещане. EDM е радост, празнуване, надежда, изсмиване в лицето на конфликтите. Точно това, което може би Берглинг е искал да постигне в живота. Това ще бъде неговото послание и наследство.