Ще издържи ли Източна Европа „великата шистова революция”?

| от |

7797081855_eb96e9e78f_bВ Румъния се състояха масови протестни акции. Полицията и вътрешните войски използваха сълзотворен газ за разгонване на манифестантите, държали в ръцете си лозунгите „Долу Понта!”, „Долу Бъсеску!”, „В Новата година без Понта и Chevron!”.

Сред манифестантите има ранени. За разлика обаче от антиправителствените акции в Киев, събитията в Букурещ не привлякоха голямо внимание на западните медии. Причината е проста: жителите на Букурещ са против овладяването на находищата за шистов газ.

Американската компания Chevron започна добив на шистов газ в селището Пунджшет въпреки протестите на местните жители. Използваният метод за добив предизвиква все по-силни протести и сред самите американци, като създаващ непосредствена заплаха за екологията, казва ръководителят на руския Фонд за национална енергийна сигурност Константин Симонов:

– Последиците от този процес са доста опасни. Вие използвате огромно количество вода, в която добавяте химикали, попадащи след това във водопроводната система. В САЩ, щом добивът наближава градовете, нараства и съпротивата на еколозите.

Но това не притеснява представителите на Chevron, които не виждат нищо лошо в пренасянето на тази методика в басейна на Дунав и региона на Черно море.

Европейският съюз няма единодушие по въпроса за овладяването на находищата с шистов газ. Това е забранено във Франция, Чехия, Белгия, Ирландия и България. От реализиране на съответни проекти в Полша и Унгария се отказа американската компания ExxonMobil. А в други европейски страни еколозите вдигат все по-силна аларма, напомня специалистът по енергетика Алексей Громов:

– Опитът на САЩ в добива на шистов газ е далеч не универсален. В Европа положението е принципно друго. Първо, тук са други геоложките условия – те са по-малко изгодни от икономическа гледна точка. Второ, това са и евентуални екологически проблеми – при този добив е голяма вероятността от метаново замърсяване не само на атмосферата, но и на почвените води.

Не е за учудване, че и Еврокомисията призовава да не се форсират събитията и внимателно да се изучат въпросите на опазването на околната среда. Но Chevron продължава да диктува своите условия на Източна Европа.

Интересно е, че в Китай, който остро се нуждае от енергийни ресурси, запасите шистов газ се оценяват на един астрономичен обем от 36 трилиона кубически метра – т.е. почти 70 пъти повече от проучените от американците запаси в България, Унгария и Румъния. Но китайските компании – в това число и най-големите държавни – не бързат да овладяват тези „богатства”, имайки предвид високата стойност на работите и негативния икономически ефект, пише Гласът на Русия.

 
 

„Три билборда извън града” е големият победител на наградите БАФТА

| от chr.bg |

Тази нощ в Лондон се проведоха годишните награди на Британската академия за кино и телевизия (БАФТА). Филмът на режисьора Мартин Макдона „Три билборда извън града” взе 5 отличия включително за най-добър филм, за най-добра актриса – Франсис Макдорманд в главната роля, а Сам Рокуел получи наградата за най-добър актьор в поддържаща роля.

Приза за най-добър режисьор отиде при 53-годишният мексиканец Гийермо дел Торо за филма „Формата на водата”.

Гари Олдман пък бе удостоен с наградата за най-добър актьор за ролята на Уинстън Чърчил във филма „Най-мрачният час”.

Много звезди носиха черни дрехи като знак за солидарност с пострадалите от сексуален тормоз.

Почетни гости бяха принц Уилям и съпругата му Катрин, която бе облечена с тъмнозелена рокля с черен колан. Призивът за черни тоалети постави Катрин в деликатно положение, тъй като кралското семейство се стреми да не изразява политически позиции.

EE British Academy Film Awards - Red Carpet Arrivals

 
 

Актрисите, с които „Оскарите“ много сбъркаха

| от chronicle.bg |

Наградите за кино, и особено „Оскарите“, не са просто награди за най-добри филми, но и за най-добре представени филми.

Не е достатъчно само да си добър, важни са и някои финансови и рекламни аспекти. Когато добрият продукт се припокрива с добро представяне, всичко е чудесно. Понякога обаче, и това почти всеки ще го потвърди, се чудим какво точно оценява Академията на САЩ – играта или презентацията.

Особено по отношение на актрисите.

Все още публиката не може да преглътне някои решения Академията и макар да знаем, че „Оскарите“ са просто статуетки, е неприятно за гледане как Сандра Бълок се качва на сцената на „Долби тиътър“ вместо Мерил Стрийп.

Вижте в галерията горе нашите най-големи разочарования, когато статуетката за най-добра актриса на „Оскарите“ отиде в грешния дом.

 
 

Има четири основни типа пиячи

| от chr.bg, БТА |

Консумацията на алкохол лесно може да се обясни като резултат от хилядолетни ритуали и привички. Замисляли ли сте се обаче защо всъщност избирате да пиете? На базата на мотивите, подтикващи хората да посягат към чашката, изследователи от Австралия извеждат четири основни типа пиячи, пише в. „Дейли мейл“.

По-доброто разбиране на потребностите по отношение на алкохола може да помогне за насърчаване на хората да пият по-малко или поне да го правят по по-щадящ начин, смятат авторите на изследването от университета „Ла Троуб“ в Австралия.

В личен план всеки може да изтъкне куп мотиви защо избира да пие, което прави по-трудно научното разбиране на причините. Все пак науката разполага с т.нар. мотивационен модел за употреба на алкохол, според който хората пият, защото очакват след това да се почувстват по различен начин.

В частност моделът обяснява, че индивидите разчитат на алкохола да повиши позитивното усещане и да намали негативното. Мотивацията се обуславя и от фактори, свързани с психологическа награда. Те могат да бъдат вътрешни, например подобряване на желано емоционално състояние, или външни, например търсене на социално одобрение, предаде БТА.

Въз основа на това и имайки предвид останалите фактори, играещи роля в консумацията на алкохол – генетика, характер, заобикаляща среда, австралийските специалисти извеждат четири категории.

Според тях хората пият основно, за да се чувстват по-добре (защото е вълнуващо), за да се справят (да забравят тревогите си), от социални съображения (за да се забавляват и да празнуват) и от конформистки съображения (за да се впишат в заобикалящата ги среда).

 
 

Британският „кино-хирург“ Карл Дерик ще преподава сценарно писане в София

| от chronicle.bg |

Създаването на сценарии звучи като дълъг процес, запазен само за професионалисти. Карл Дерик ще разбие този мит по време на работилница за кино-писане, която ще се проведе в София през март.

Карл Дерик има 26 години опит в кино- и ТВ-индустрията, а от 12 години работи като “хирург на сценарии”. Продуцентските къщи търсят помощта му за истории, които се нуждаят от подобрения. В момента работи по два свои собствени проекта – бюджетен свръхестествен трилър и мултимилионна научнофантастична продукция. Дерик е бил и режисьор на втори снимачен екип, работил е като специалист по грим и специални ефекти, фотограф, музикант и скулптор. Участвал е в създаването на филмите от поредицата “Хари Потър”, “Гладиатор”, “Мумията се завръща”, “Братя Грим”, “007 Златното око”, “Гордост и предразсъдъци и зомбита”.

karl-in-action-4

“Повечето сценарии са замислени и написани много слабо. Трябва да променим това,” споделя Дерик. Неговият начин да се бори с посредствените истории е създаването на серията семинари и работилници за творческо писане “The Write Stuff”. През март в София ще се проведат две такива събития.

На 10 и 11 март е планиран курс, в който Дерик споделя основите за писане на сценарии. Участниците ще научат как да постигнат добър ритъм за своята история, как да изберат героите си, какви са ключовите елементи на добрия диалог и още много детайли от процеса.

Karl_directing

На 17 и 18 март ще се проведе практическа работилница, в рамките на която участниците заедно създават свой собствен сценарий. В реално време се преминава през целия процес на измисляне и планиране на филм, започвайки буквално от нищото. „В края на тези два дни ще имаме завършена концепция, сюжет, структура, герои, дори части от диалога. И всеки участник може да ги използва както прецени, дори да заснеме свой филм с тях,“ обяснява Дерик.

Както курсът, така и практическата работилница са подходящи дори за напълно начинаещи без опит в писането за кино. Познанията и опитът, придобити в рамките на “The Write Stuff”, могат да се приложат и далеч отвъд създаването на сценарии – за всякакви форми на творческо писане и разказване на истории.

karl-in-action-1

Семинарът “The Write Stuff” се провежда в DaDa Cultural Bar в София (ул. Георги Бенковски 10) на 10 и 11 март, а практическата работилница ще се случи една седмица по-късно, на 17 и 18 март. До 28 февруари са активни преференциални цени за ранна регистрация, а местата са ограничени.