Серия от дебати за култура се проведе в Пловдив

| от |

Събитията от Дебати/ Лотос съпоставиха различни гледни точки по четири важни теми за културното развитие и взаимодействие в града и вече могат да бъдат видени на видео

 

В четири поредни четвъртъка на 6, 13, 20 и 27 ноември в зала „Лотос“ в Пловдив се проведоха серия от дебати в рамките на проекта „Българска мрежа за граждански диалог“, които съпоставиха различни гледни точки по въпроси, свързани с градската култура, културните събития и мениджмънта им, взаимодействието на културата с образованието, и мултиетничността като културна среда в Пловдив. В събитията взеха участие над 20 панелиста, сред които университетски преподаватели, журналисти, архитекти, културни оператори и мениджъри, юристи, секретари на читалища, директори на музеи, общински служители и районни кметове. Дискусиите бяха с вход свободен за всички желаещи да се включат и коментират темите и бяха посетени от над 200 човека – студенти и млади хора, представители на граждански организации и медии.

Дискутирани бяха четири ключови проблематични точки за културния и граждански сектор, които стават особено актуални за града в контекста на подготовката на Пловдив за Европейска културна столица през 2019 г. Дебатите успяха да създадат диалог между експерти от различни теми и да ангажират широка аудитория от ученици, студенти и граждани на Пловдив, като всяко от събитията включваше свободна дискусия с продължителност повече от 2 часа.

Първият дебат на 6 ноември беше посветен на темата „Достъп на независимите културни оператори  до общинската инфраструктура за култура“. По време на събитието се обсъдиха въпроси, свързани с употребата на общинската инфраструктура за култура, административните наредби и регламенти и опита на действащи културни мениджъри и оператори, като панелистите бяха образно разделени в два отбора – общински служители и културни оператори.

На 13 ноември дебатите продължиха с изключително значимата тема „Има ли работещи модели на сътрудничество между културните оператори и образователните институции?“. Дискусията се фокусира върху нивото на обучение в културната сфера в Пловдив, възможността за стаж на ученици и студенти в областта на културата, професионалната им реализация в града, съществуващите вече практики за обмен на знание и умения между образователните институции и културните оператори. Участваха панелисти от образователни институции, музеен работник и един представител на частен бизнес в сферата на културата.

В следващия дебат на 20 ноември се разискваше темата „Децентрализация на културата: квартален и културен мениджмънт. Представиха се основните точки в културната стратегия на Пловдив, които засягат темата за децентрализиране. Бяха представени моделите на работа на Общината в два от най-големите квартали на Пловдив – кв. Тракия и кв. Южен. Обсъди се развитието на културния живот в различните квартали на града, проблемните звена и добрите практики, културното потребление в отдалечените от центъра райони и плановете им за развитие.

На 27 ноември серията Дебати/ Лотос завърши с важната в контекста на града тема за „Мултиетничността в Пловдив и присъствието ѝ в културния живот на града“. Темата разгледа Пловдив като град на различни етноси, като проследи техните дейности в културната сфера. Панелисти бяха представители на турската, арменската и еврейската общност в Пловдив. Бяха представени основните акценти от проектите за квартал Столипиново през 2019 година, когато Пловдив ще бъде културна столица на Европа.

Събитията са част от „Българска мрежа за граждански диалог“ – инициатива на Център за култура и дебат „Червената къща“. Целта на проекта е създаването на национална „Мрежа за дебати“, която да обединява организации, работещи за развитието на активна гражданска среда чрез организирането на публични, отворени дебати и дискусии на обществено значими теми. Партньор на дебатите в Пловдив е фондация „Отворени изкуства“, която работи именно за развитието на градската среда и гражданската активност. Стремейки се да развива дискусионната среда в града, фондацията формулира четири ключови теми, касаещи развитието на културния живот в Пловдив, които придобиват още по-голямо значение с ролята на града като предстояща европейска културна столица.

debat.1

debat.2
За повече информация:

https://www.facebook.com/events/966112040069426/
http://openarts.info/
https://www.facebook.com/open.arts?ref=bookmarks
https://www.facebook.com/bgmreja
http://www.redhouse-sofia.org/Content.aspx?id=82

 
 

Как да не бъдем идиоти в петък вечер

| от chronicle.bg |

Това, което едно време беше в петък вечер по баровете, сега, след 30-те, е в събота по обяд в Южния парк. Вместо водки се пият кафета, и наоколо има деца, бебета и кучета, които по баровете не се мяркаха, но в общи линии е същото. Само дето като по-млади изживявахме славно настояще, а сега си припомняме с тъга в очите славното минало, след което забърсваме повръщаното от гушата на бебето.

И макар че с възрастта „петък вечер“ от понятие, което обозначава безпаметно пиянство и случайни сексуални контакти, се видоизменя в лежане на дивана с пица и сериал, има хора, които и на 20, и на 30, и на 40, пазят светостта на последната вечер от работната седмица.

Нека да видим какъв тип поведение в петък вечер ни прави идиоти:

Не пийте адски много

Замислете се само колко я лелеехте тая събота цяла седмица. Пийте си, нали, не казваме да не пиете, ама не си я разваляйте ей така. Важно е да се наспите – иначе лошо. Затова се почнете отрано, веднага след работа. В 6 свършвате, в 6:05 вече да ви се носи! Никакви ходения до у вас, никакви къпания – да сте се къпали, когато е било време. По този начин до 12:00 – 1:00 някъде ще сте направили главата вече и ще можете спокойно да си идете да си легнете.

Не простейте

Българи сме си, нормално е да си простеем понякога. Да си поседнем на маса, да пийнем ракия, да замезим, да попсуваме, да се поскараме за политика, да закачим леко жената на ближния, това са нормални неща. Великата простотия обаче понякога избива в бой, селско държане със сервитьорките, мощни скандали с тряскане на чинии и други тъпи неща. Не ги правете, жената може да се бие и вкъщи.

Не се застоявайте при момичетата, ако те не ви искат

Не всички имат изтънчен вкус към така умелата, остроумна и очарователна досада, която причинявате. Бъдете мил с жените и приемайте „Не“ за отговор. Бихме искали да ви успокоим, че отказът не означава обезателно, че сте мухльо, но всъщност означава точно това – иначе защо ще ви отказват. Но така и така сте мухльо – поне имайте достойство. Най-жалкото нещо е да седите и да чакате на опашка пред момичето, а всъщност опашка да няма.

Не карайте пил

Не защото може да се убиете. Това и тромб в сърцето може да го направи. Не и защото може да убиете друг човек. Така и така, колкото и да кретаме, всички вървим към смъртта. Дали ще дойде за някого от земетресение 2,8 или от вашия автомобил – въпрос на съдба. Но…имайте предвид, че ако изпиете три уискита и две ракии и се качите зад волана, може да ви спрат полицаи, които да не искат подкуп. Не е много вероятно, но се случва. Което значи вместо да се приберете да си ближете раните от алкохолното опиянение в леглото си, да се разкарвате до болници да ви взимат кръв, да висите в районното, след това да ви съдят и въобще…не си струва.

Саможертвена изолация

Ако смятате да теглите една майна на всички и да си останете вкъщи, за да ги накажете, да знаете, че на никого не теглите майна освен на себе си. Ако имате желание да прекарате петък вечер под одеялото – ок. Но ако ще го правите, за да нараните някого, просто сте идиоти.

 
 

По-малко женски образи в киното

| от chr.bg |

2017 г. бе белязана от появата на „Жената-чудо“, но според изследване, женските главни герои са намалели с 5 % в 100-те най-касови филми за годината.

Центърът за изследване на жените в телевизията и киното към университета на Сан Диего публикува годишния си доклад, според който жени са 24 % от главните образи миналата година.

За сравнение, през 2016 г. те са 29 %. Спадът е значителен, въпреки появата на филми като „Междузвездни войни: Последните джедаи“ и „Красавицата и Звяра“, които заемат първите две места в бокс-офис класацията за 2017 г.

Продукциите, в които има поне 10 актриси с реплики, са 32 %, докато филмите, в които участват поне 10 актьора с реплики, са 79 %.

Чернокожите жени обаче са повече, като са се увеличили от 14 % до 16 %, а актрисите от Латинска Америка са станали 7 %, сравнено с 3 % от предишната година.

„В наградния сезон, в който темата за жените и половото равноправие е основна, трябва да разграничим хиперболата от реалността. Числата все още не отразяват голяма промяна в киноиндустрията“, каза директорката на центъра Марта Лаузен, цитирана от БТА.

 
 

Анди Уорхол: от рекламист до икона на културата на ХХ век

| от chronicle.bg |

Анди Уорхол е най-високоплатеният и успешен рекламен илюстратор в Ню Йорк, дълго преди работите му да влязат в най-големите световни галерии. Всеки ще го познае по творбите му – принтираните многоцветни портрети на Мерилин Монро, десетките супени консерви, сензационни статии – всичко това става синоним на течението в изкуството и културата „попарт“.

Творецът спомогнал за мултиплицирането на изкуството в САЩ тръгва от нулата, роден в емигрантско семейство на източноевропейци, и става харизматичен бохем, в чието жилище се събира американският елит, за да се отдаде на удоволствието. Той е първият, който прави от попарта изкуство, което влиза в салоните на висшето общество. Творчеството му го превръща в икона, олицетворяващата новата слава на артиста и нов вид изкуство.

В първоначалните му рекламни изображения Уорхол усвоява основните методи за манипулация на вкуса на масите. Рисунките му често са комични, изглеждат декоративно, натруфено и нямат нищо общо със студа и безличието на неговия попарт.

Все още се водят дебати около принтираните изображения, които налагат на Уорхол репутацията на попарт артист в началото на 60-те години. Според някои, неговата серия Death and Disaster и многоцветните картини на Мерилин Монро са провокирани от тъгата му. Други ги виждат като първите форми на „умора от състраданието“ – загубата на способността на аудиторията да симпатизира на събития, от които се чувства премахната. Трети пък сравняват творбите му с екран, филтър между нас и ужасяващите събития.

Въпреки че ще продължи да рисува и след това, през 1965 г. се оттегля , за да се посвети на правенето на експериментални филми.  Blow Job е един  от тях и показва лицето на млад мъж, по време на орална любов. Друг от филмите му, Sleep, в продължение на часове показва спящ мъж. Филмите му са пренебрегвани дълги години, но днес той е смятан за ключова фигура в киното на тогавашната епоха и за пионер в развитието на независимото кино.

На 22 февруари 1987 г. Анди Уорхол умира след операция на жлъчката. Вижте в галерията горе най-влиятелните му творби, символизиращи американската култура, новото време и масовото производство. Те белязват и днешния свят, 50 години след създаването им.

„Винаги казват, че времето променя нещата, но всъщност ти сам трябва да ги промениш.“

„Всеки ще има своите 15 минути слава.“

„Всеки има нужда от въображение“

„Обичам Лос Анджелис, обичам и Холивуд. Те са красиви. Там всички са от пластмаса, но аз обичам пластмасата. Аз искам да бъда от пластмаса.“

„Всеки си има проблеми. Важното е да не правим проблем от своите проблеми.“

Andy Warhol

„Не обръщай внимание на това, което пишат за теб. Просто го измервай в инчове.“

„Ако човек не е красив,  пак може да има успех, стига да има подръка няколко шеги в джоба си. И много джобове.“

„Искам да нося сините си джинси, когато умра.“

„Искам да бъда машина.“

„Имам социална болест. Трябва да излизам навън всяка вечер. Ако някоя вечер си остана вкъщи, започвам да разказвам слухове на кучетата си.“

„Мисля си, че би било чудесно, ако всички хора бяха еднакви.“

Andy Warhol With Patrick Flaming Filming The Chelsea Girls

„Сексът винаги е по-вълнуващ на екрана или между страниците, отколкото между чаршафите.“

„Изкуството? Това е името на човека.“

„Щом престанеш да искаш нещо, то само идва при теб. Това е абсолютна аксиома, знам го от опит.“

„Понякога не отдаваш значение на даден момент, а после се оказва, че той е предопределил цял период от живота ти.“

„Хората трябва да се влюбват със затворени очи. Просто затвори очите си. Не гледай и магията ще се случи.“

„Целуни ме с очите си.“

 
 

Тайни от кухнята на MasterChef 2018

| от chronicle.bg |

Часовникът, който гледаме в ефира на БТВ в последните три години всяка пролет, в момента отброява последните минути. Атмосферата в студиото на MastefChef е по-спокойна от тази на екрана, защото до печките са хора, вече минали през този процес и някои от тях вече имат свой бизнес. „Стоп“! След минути групата ни се потапя в света на екзотична веджи супа, патешко с крем кашу, шоколадов сос с тютюн, шоколадовата торта с няколко слоя и ободряващо кафе от Кения.

Журито и бившите участници не само напомниха какво отличава това предаване от всички кулинарни телевизионни формати, но и ни накараха да очакваме с нетърпение премиерата на четвъртия сезон, която е на 26.02 от 21:00.

Юрист с привлекателна външност, жена открила силата на готвенето след претърпяване на инцидент и още 19 участници, чиито истории са като извадени от филмов сценарий. Всичко това, както обикновено, се случва под зоркия поглед на тричленното жури, което тази година има ново попълнение. Ресторантьорът Лео Бианки ще застане на подиума до шеф Петър Михалчев и шеф Андре Токев, и ще оценява както кулинарните умения на участниците, така и техния нюх да превърнат хобито си в успешен бизнес.

Image uploaded from iOS (3)

Всъщност кулинарното представление беше само загрявката преди същинската битка. Финалистите от предишните три сезона бяха разделени на три отбора и в продължение на един час показаха процеса, който стои зад добре плейтната чиния с хипнотизиращи цветове и експлозия от вкусове.

Image uploaded from iOS

Грижата за предястието беше поверена на Симеон (победител), Аврам и Стефан от първия сезон, които приготвиха екзотична веджи супа (с царевица, джинджифил, кокос и лимонена трева), пикантни скариди и хрупкава изненада. А ние имахме възможност да наблюдаваме прецизността и бързината , с която се приготвят всички ястия от терасата, като привилегировани участници във формата.

Image uploaded from iOS (1)

Финалистите от втори сезон Евгени, Йоана и Севда (победител) ни изненадаха със патешки гърди с крем кашу, бадемов чипс, бульон от манатарки във вид на пяна и… шоколадов сос с черешов тютюн.

Image uploaded from iOS (9)

Десертът беше поверен на финалистите от третия сезон на предаването – Божана (победител), Росица и Цветомир. За доброто начало на събитието се погрижи Роси, която приготви специално кафе от Кения, с приятна сладост и алтернативен начин на приготвяне. Тематичната торта с формата на логото на предаването не беше просто шоколадово изкушение, а три слоя шоколадово пътешествие от вкусове и усещания, завършени от най-различни декорации като шамфъстък, ядливо злато, захарен памук и др.

Всичко гореизброено, както вече казахме, е само кратко откриване на завесата преди същинската част, която предстои. Шоуто не обещава нищо повече от това поредна година да се докаже като фаворит на зрителите, защото наред с напрежението и сензацията показва и другата страна – тази, която може да вкара и най-непохватните зрители в кухнята, стига те да имат желание.