Серия от дебати за култура се проведе в Пловдив

| от |

Събитията от Дебати/ Лотос съпоставиха различни гледни точки по четири важни теми за културното развитие и взаимодействие в града и вече могат да бъдат видени на видео

 

В четири поредни четвъртъка на 6, 13, 20 и 27 ноември в зала „Лотос“ в Пловдив се проведоха серия от дебати в рамките на проекта „Българска мрежа за граждански диалог“, които съпоставиха различни гледни точки по въпроси, свързани с градската култура, културните събития и мениджмънта им, взаимодействието на културата с образованието, и мултиетничността като културна среда в Пловдив. В събитията взеха участие над 20 панелиста, сред които университетски преподаватели, журналисти, архитекти, културни оператори и мениджъри, юристи, секретари на читалища, директори на музеи, общински служители и районни кметове. Дискусиите бяха с вход свободен за всички желаещи да се включат и коментират темите и бяха посетени от над 200 човека – студенти и млади хора, представители на граждански организации и медии.

Дискутирани бяха четири ключови проблематични точки за културния и граждански сектор, които стават особено актуални за града в контекста на подготовката на Пловдив за Европейска културна столица през 2019 г. Дебатите успяха да създадат диалог между експерти от различни теми и да ангажират широка аудитория от ученици, студенти и граждани на Пловдив, като всяко от събитията включваше свободна дискусия с продължителност повече от 2 часа.

Първият дебат на 6 ноември беше посветен на темата „Достъп на независимите културни оператори  до общинската инфраструктура за култура“. По време на събитието се обсъдиха въпроси, свързани с употребата на общинската инфраструктура за култура, административните наредби и регламенти и опита на действащи културни мениджъри и оператори, като панелистите бяха образно разделени в два отбора – общински служители и културни оператори.

На 13 ноември дебатите продължиха с изключително значимата тема „Има ли работещи модели на сътрудничество между културните оператори и образователните институции?“. Дискусията се фокусира върху нивото на обучение в културната сфера в Пловдив, възможността за стаж на ученици и студенти в областта на културата, професионалната им реализация в града, съществуващите вече практики за обмен на знание и умения между образователните институции и културните оператори. Участваха панелисти от образователни институции, музеен работник и един представител на частен бизнес в сферата на културата.

В следващия дебат на 20 ноември се разискваше темата „Децентрализация на културата: квартален и културен мениджмънт. Представиха се основните точки в културната стратегия на Пловдив, които засягат темата за децентрализиране. Бяха представени моделите на работа на Общината в два от най-големите квартали на Пловдив – кв. Тракия и кв. Южен. Обсъди се развитието на културния живот в различните квартали на града, проблемните звена и добрите практики, културното потребление в отдалечените от центъра райони и плановете им за развитие.

На 27 ноември серията Дебати/ Лотос завърши с важната в контекста на града тема за „Мултиетничността в Пловдив и присъствието ѝ в културния живот на града“. Темата разгледа Пловдив като град на различни етноси, като проследи техните дейности в културната сфера. Панелисти бяха представители на турската, арменската и еврейската общност в Пловдив. Бяха представени основните акценти от проектите за квартал Столипиново през 2019 година, когато Пловдив ще бъде културна столица на Европа.

Събитията са част от „Българска мрежа за граждански диалог“ – инициатива на Център за култура и дебат „Червената къща“. Целта на проекта е създаването на национална „Мрежа за дебати“, която да обединява организации, работещи за развитието на активна гражданска среда чрез организирането на публични, отворени дебати и дискусии на обществено значими теми. Партньор на дебатите в Пловдив е фондация „Отворени изкуства“, която работи именно за развитието на градската среда и гражданската активност. Стремейки се да развива дискусионната среда в града, фондацията формулира четири ключови теми, касаещи развитието на културния живот в Пловдив, които придобиват още по-голямо значение с ролята на града като предстояща европейска културна столица.

debat.1

debat.2
За повече информация:

https://www.facebook.com/events/966112040069426/
http://openarts.info/
https://www.facebook.com/open.arts?ref=bookmarks
https://www.facebook.com/bgmreja
http://www.redhouse-sofia.org/Content.aspx?id=82

 
 

Биографичният „The Dirt“ за Motley Crue излиза скоро, ето трейлъра

| от chronicle.bg |

Netflix пусна трейлъра на биографичния филм „The Dirt“ за легендарните Motley Crue , базиран на едноименните мемоари на групата.

Видеото засяга едни от най-значимите и скандални епизоди от живота на Motley Crue  – кастрофата на Винс Нийл, годежът на Томи Лий с актрисата Хедър Локлиър и моментът, в който Ники Сикс е върнат обратно към живота след като прави свръхдоза хероин и е обявен за мъртъв. Филмът ще включва и сцена, в която врата пада от пантите си и се чупи на две върху Дейвид Лий Рот по време на домашен купон.

Актьорският състав включва Машийн Гън Кели като Томи Лий и Дейвид Костабил като осакатеният им мениджър Док Макгий. Дъглас Буут играе Ники Сикс, Иуан Рион е Мик Марс, а Даниел Уебър е Нийл. Комикът Пийт Дейвидсън се появява като Том Зутаут от звукозаписното студио Elektra A&R.

Филмът се прави още от 2006 година. Режисьор ще е Джеф Тремейн („Jackass“ и „Bad Grandpa“), а сценарист – Рич Уилкис („XXX“ и „Airheads“).

Можем да очакваме филма по Netflix на 22 март, ето и видеото:

 
 

Заешкото нашествие в Австралия

| от Радослав Тодоров |

За първи път в Австралия зайците пристигат вероятно още с корабите на първите заселници към края на 18 век. Първоначално те били отглеждани за храна в клетки и по нищо не личало в какъв огромен проблем за околната среда и стопанството ще се превърнат тези наглед безобидни пухкави създания.

Заешката кутия на Пандора била отворена през 1859 г. когато британският заселник и любител на лова Томас Остин решил да пусне на свобода в природата 24 заека с намерението те да се развъдят и да ги ползва като ловен обект. Проблемът обаче е, че този обект в съвсем кратко време придобил гигантски размери. Оказало се че условията в Австралия са идеални за зайците, а освен това меките зими позволявали целогодишно размножаване. Поради липсата на естествени врагове в Австралия зайците претърпели взривна популация и само няколко десетилетия по-късно тези 24 заека нарастнали на около 1 милиард!

Rabbits_MyxomatosisTrial_WardangIsland_1938

Годишно вече се отстрелвали по 2 милиона заека без това въобще да влияе върху популацията им. Биолозите считат, че основната причина за това е, че зайците на Остин са били подбрани да са от няколко различни породи. По този начин много бързо при произволните кръстоски помежду им се е селектирал идеалният вид заек като приспособимост към австралийските условия.

И така само за няколко десетилетия континентът се оказал надупчен като швейцарско сирене от заешки дупки. Редица уникални растителни видове били унищожени от безбройните пришълци. С това започнал да се клати балансът в биологичните ниши, което застрашавало от изчезване и някои местни видове животни. Опустошенията които заешките орди започнали да нанасят на посевите и земеделието били направо неизчислими.

Станало крайно наложително правителството да вземе крути мерки срещу този проблем.

Първоначално решили спешно да започнат изграждането на огради с обща дължина над 3000 километра за да ограничат разселването на популациите поне само до рамките на щата Виктория. Оказало се обаче че зайците се размножават по-бързо дори и от темпото, с което се строят оградите и още преди строежът им да бъде завършен те успявали да ги заобикалят и да плъзнат по останалите щати. Там където успяли да ги заградят напълно също нямало реален ефект, тъй като се оказало че те без проблеми изравят дупки под оградите. През 1887 г. правителството на щата Нов Южен Уелс обявило награда от 25 000 паунда за всеки, който предложи неизпробван до момента ефективен метод за изтребване на зайци.

rabbit-proof-fence-episode

След като акциите по отстрелване и заграждане завършили с пълен провал, през ХХ век дошъл ред и на учените и модерните технологии да опитат късмета си срещу заешката напаст. Така новите лабораторни противници на зайците първоначално ги атакували с химически оръжия, залагайки капани с отрови на фосфорна основа, които да не вредят на почвата, растителността и домашните животни. Нито те, нито другите разработени химически смеси (като соден флуороацетат и пиндон) обаче не могли да затрият гигантските заешки популации. След като химиците се провалили дошъл редът и на молекулярните биолози. Те започнали разработка на нова болест, която да доведе до епидемия сред зайците и да ги изтреби.

Но всички тези опити имали само временен ефект. Опитът да погубят зайците с птича холера например не дал почти никакви съществени резултати. Тогава през 50-те години учените по изкуствен начин пуснали в природата вирусът myxoma, който причинява миксоматоза, смъртоносно за зайците заболяване. Но дори и в този случай ефектът бил много далеч от очакваното. Макар и вирусът да успял да изтреби около половин милиард заека след пускането му, оцелелите удивително бързо се адаптирали и развили естествен имунитет към него.

Все пак на фона на щетите за милиони долари, унищожаването на редица местни растения, а с тях и животни, както и дори причиняването на ерозия на почвата, зайците понякога били и от полза за фермерите. По време на икономическите депресии в края на 19 век и през 30-те години на 20 век, както и по време на световните войни, ловуването на зайци се оказала безплатна опция за подобряване на тежкото положение с финансите. Те практически са неограничен ресурс на храна, а с продажбата на месото и кожите им фермерите си докарвали допълнителни приходи, както и погасявали с тях фермерските си заеми.

026_rabbits sopurce unknwon a

Но въпреки войната на австралийците срещу зайците, водена с всички възможни средства в продължение на близо 150 години, през 2000 г. броят на дивите зайци в Австралия отново е започнал да се увеличава и е достигнал до около 200 000 000. Съвременните учени продължават да разработват нови модификации на миксоматозата, които да са по-смъртоносни и по-трудни за адаптация към тях.  През 2017 г. такъв „подобрен“ вирус-убиец е пуснат в природата, но все още и от неговото действие не е установена някаква съществена ефективност.

Това всъщност е най-бързо развилата се популация на животно в историята на планетата. Както и никое друго животно не е отговорно за изчезването на толкова други видове местни животни, растения и дървета в Австралия колкото зайците.

И въпреки широката употреба на модерни биологически оръжия за масово поразяване войната продължава и до днес, без да има изгледи за категоричен успех в обозримо бъдеще.

 
 

Актриса падна през прозореца, докато се опитва да си направи селфи

| от chronicle.bg |

Бетани Билс, на 22 години, е в апартамента на приятеля си Джеси в Лондон, с когото излиза, на 19 етаж, но пада през балкона до 6 етаж. Първоначално мъж и жена са арестувани по подозрения в убийство, но детективите не намират доказателства, че двамата са замесени в смъртта й.

Старши следовател Алисън Хюит казва, че Бетани е използвала стол, за да се качи на парапета на балкона и най-вероятно е паднала в опит да се снима. „Това може да се дължи на лошо преценяване на ситуацията заради употреба на алкохол и наркотици.“

Приятелката на Билс, Хана Къртис, казва: „Понякога тя взимаше кокаин, но в последно време го ползваше през уикендите, когато и пиеше. Имаше проблем с него, но не беше пристрастена.“

46fae641478cb3fc2b4e647feb187589__980x

По думите на Джеси: „Бет ми се обади между 11:00 и 11:30 вечера. Каза ми, че е разстроена, имаше сълзи в очите, и попита дали може да дойде.“

От департамента по разследване на престъпления казаха: „Телефонът й беше близо до нея, така че най-вероятно е бил в ръката й при инцидента. Може би е искала да направи снимка. А може би целенасочено се е самоубила. През 2015 година Бетани прави опит за самоубийство заради раздяла, но според майка й „тя моментално съжалява за това“.

От своя страна майката на Бетани, Мишел Билс-Шау, споделя: „По мое мнение, не мисля, че дъщеря ми се самоубива. Мисля, че случаят беше такъв, щеше да ми се обади, за да се сбогува, а не го прави.“

 
 

Samsung Galaxy Fold е скъп, но впечатляващ

| от chronicle.bg |

Samsung най-накрая сложи край на години спекулации, слухова и предположения около вече полумитичния Galaxy Fold като показа устройството на ежегодното си събитие Unpacked в Сан Франциско. Апаратът изглежда като нормален смартфон, но може да се разгъва на две като така се задейства и втория му по-голям дисплей.

„Смартфонът е чудесен за гледане на видеа, четене на книги или видео разговори“, каза Джъстин Денисън от Samsung. „Той ще промени начина, по който общувате със света около вас.“

Малкият екран е 4,6 инча, а големият 0 7,3 инча. 

google_fold_map

„Отваря се леко като книга и се затваря по същия начин с приятно кликване. За да се постигне това, се използва сложен механизъм с няколко зъбни колела.“

Големият дисплей позволява ползването на 3 приложения едновременно като Samsung работри с Facebook, Google и Microsoft по създаването на специални версии на най-популярните им приложения, които да се възползват от гигантския екран.

Продажбите на Samsung Galaxy Fold започват на 26 април като цената му ще е $1980.

Изборът на цветове е сребърен, черен, зелен и син. Донг Джин Ко, президент на компанията, казва: „Устройството достига нови висоти, защото някои казваха, че подобна функционалност и системни качества са недостижими, но ние ги опровергаваме. На тези, които твърдят, че всичко е направено вече, искам да кажа да открият съзнанието си и да се подготвят за откриването на нова мобилна ера. Бъдещето започва.“