С рогата напред

| от Божан Бошнаков |

Новият брой на списание auto motor und sport Bulgaria е на пазара от тази седмица, а ние ви представяме една от историите в него.

Първи километри зад волана на един пълноразмерен американски пикап, задвижван от изненадващо приемлив за европейските разбирания турбодизелов мотор.

Дори само големината на този автомобил (или пък е по-правилно да го наречем камион, при това не от най-малките?) е достатъчна да го превърне в интересна гледка по европейските пътища. Пикапите от този клас са извънредно популярни в Щатите, но докато за тамошните мащаби те са съвсем адекватно оразмерени, по сравнително тесните като цяло пътища на Стария континент и особено в градски условия тук той изглежда като четириколесен еквивалент на Гъливер в страната на лилипутите. И все пак ефектът нямаше да бъде така поразителен, ако Dodge Ram не се отличаваше и с характерен мачовски дизайн – с чудовищната си радиаторна решетка в традиционния за мартката стил и обилната хромова украса този автомобил изглежда като своеобразен локомотив сред останалите автомобили на пътя. В общи линии човек остава с впечатлението, че с количеството метал, използвано за декоративните надписи, решетката и броните, някой китайски производител би могъл да произведе цял автомобил. И няма да бъде далеч от истината.

Подобни машини в Щатите най-често се задвижват от бавнооборотни V8 двигатели, поръчват се в Heavy-Duty изпълнения или накратко казано демонстрират същината на американската автомобилна култура в една особено автентична форма. В Европа обаче този модел се предлага и в едно, нека се изразим така, политическо коректно изпълнение, което всъщност се оказва учудващо разумно за тукашните представи. Под предния капак на Ram освен лакомите „шестаци” и „осмаци” може да работи и един 3,0-литров турбодизел, който познаваме добре от последната генерация на Jeep Grand Cherokee. Разработеният и произвеждан от VM Motori V-образен шестцилиндров агрегат се справя впечатляващо ефикасно с огромната маса на автомобила.

Впечатляващ трилитров дизел

Ram с дизелов мотор? За коравите фенове на този род автомобили това вероятно звучи повече като компромис и разводняване на класическия характер на автомобила, отколкото като смилено решение. Но истината е, че тежащият 2,8 тона пикап се усеща съвсем прилично моторизиран. V6 агрегатът хармонира много добре с осемстепенния автоматик с хидравличен преобразувател на въртящия момент, доставян от ZF – благодарение на късата първа предавка потеглянето е доста чевръсто, а максималният въртящ момент от 569 нютонметра позволява на автоматиката през повечето време да поддържа ниско ниво на оборотите, без това да влияе негативно на тягата при ускорение.

Звучи невероятно, но с този мотор Ram изразходва средно не повече от 11 л/100 км при смесен цикъл на шофиране – сякаш напук на факта, че при вида на внушителната му осанка човек първосигнално си представя разход от поне двайсет на сто – и то при благоприятни обстоятелства, попътен вятър, каране предимно по надолнища и внимателно боравене с десния крак.

Напук на предразсъдъците

Друга приятна изненада е пътното поведение на огромния пикап. Окачването е независимо отпред и с твърд мост отзад, по желание се предлага и вариант с пневматика. Дори и без поръчването на тази опция обаче Ram вози наистина комфортно (истината е, че повечето неравности по пътя биват погълнати още от чудовищните гуми и изобщо не отварят работа на ходовата част…) и, което е всъщност значително по-интересното, предлага съвсем прилична водимост. Кормилната уредба работи прецизно и хомогенно, накланянето на каросерията е в пъти по-слабо, отколкото повечето европейци биха очаквали от пикап с вида на Ram, а радиусът на завиване всъщност е почти сензационно малък за автомобил, който е дълъг 5,82 и широк 2,47 метра (заедно с огледалата).

В съчетание с отлично настроения асистент при паркиране и системата от камери за наблюдение на пространството около автомобила, маневрирането на практика доста се отдалечава от представите за слон в стъкларски магазин, които неизбежно изникват в ума на повечето европейци при среща с шестметров пикап. Или поне така стоят нещата, когато човек маневрира на мяста, откъдето изобщо е възможно да се мине с Dodge Ram… Не бива да забравяме, че дори най-късата (при това двуместна!) версия на този автомобил е дълга точно 5,31 метра – доста повече от едно Audi Q7 да речем. Поради тази причина, чисто физически, автомобилът трудно се побира в стандартни паркоместа, скроени по европейски стандарти гаражи и паркинги, а тесните улички в централните градски части в много случаи чисто и просто са недостъпни за Ram. Но такива са си американците – при тях мястото е в изобилие и подобни проблеми изглеждат направо абстрактни. Не може да се отрече обаче, че с автомобил като този човек получава невероятна функционалност, която трудно ще намери пълен еквивалент в който и да било европейски модел.

Типично американско е и оборудването на модела, което е добра новина за всички, които обичат удобствата. Още самите размери на кабината са удивителни – отделенията и кутиите за предмети са с вместимост, на която могат да завидят немалко домашни шкафове, седалките са с размерите на луксозни фотьойли и могат да бъдат както подгрявани, така и вентилирани, а свободното пространство напомня повече за боксониера, отколкото за нормален автомобил.

Модерна технология за двойно предаване

Принос за фантастичната функционалност на модела безспорно има и модерната, работеща на основата на електронно управляван ламелен съединител система за задвижване на четирите колела, която разполага с променливо разпределение на въртящия момент, различни режими на работа, механичен блокаж на централния диференциал и дори понижаващ режим на трансмисията. Съоръжен с такава техника, Ram напълно оправдава очакванията, че с него може да се мине отвсякъде. И през всичко.

Задвижван с дизеловия двигател на VM Motori, Dodge Ram съчетава традиционните предимства на един пълноразмерен американски пикап с впечатляваща ефективност. Гигантските за европейските мащаби външни размери са фактор, който неизбежно създава затруднения в някои иначе банални всекидневни ситуации, но иначе моделът изненадва приятно с добра водимост, сигурно пътно поведение, чудесен комфорт и богати възможности от страна на двойното предаване, а размерите и удобствата на интериора са направо удивителни.

В актуалния майски брой на водещото месечно автомобилно списание в България ще откриете:

  • Новостите, които ви очакват на пазара през следващите 24 месеца в различни класове и съвети дали да изберете актуалното, или да изчакате новото поколение.
  • На пътя с новата Honda NSX, която носи малко гени от предшественика си и множество технологични иновации.
  • Зад волана на огромния Dodge Ram 1500, само че задвижван от дизелов двигател.
  • Тест на четвъртото поколение на Toyota Prius.
  • Новата Е-класа на Mercedes се изправя в своето първо съревнование с Audi A6 и BMW Серия 5. Сравнителен тест на четирицилиндровите дизелови версии на трите модела.
  • Сравнение на компактни SUV модели: новият VW Tiguan срещу сериозните си съперници от Audi, BMW, Hyundai, Kia, Mazda и Mercedes.
  • 100000 км с Opel Zafira Tourer – Колко надежден се оказа комфортният семеен ван, задвижван от битурбодизелов двигател със 195 к.с.
  • Бъдещето на дизеловите двигатели – някои технологични предложения от Audi и
  • Класика: Една среща на привлекателните купета на Peugeot, базирани на моделите 304, 404 и 504
 
 
Коментарите са изключени за С рогата напред