Сълзи и радост, грешки и сбогувания в последното състезание от Формула 1

| от |

Сезон 2013 завърши. Завърши в Бразилия с доза повече емоции от обикновено. Непрестанно променящи се условия на пистата, изпреварвания, объркване в боксовете, наказания с преминаване през бокса, сбогувания и поредната, но и рекордна девета,  последователна победа на Себастиан Фетел. Девет поредни победи в един състезателен сезон, рекорд, който никой до сега не е правил.

На старта изглеждаше, че Нико Розберг има потенциала да поведе състезанието и го направи, но само за една обиколка. Фетел бързо си върна първата позиция и от там нататък до края на състезанието не беше застрашен от нито един от останалите състезатели.

mark-webber-smiling

Уебър завърши своето финално състезание в Формула 1 с много силно каране и затвърди тоталната  доминация на Ред Бул през този сезон, като се пребори за второто място в състезанието и записа най-бързата обиколка за надпреварата. С този свой успех и спечелените точки той зае трета позиция в генералното класиране при пилотите за сезон 2013. С по-слаб старт в началото допусна Хамилтън, Розберг и Алонсо пред себе си, но един път достигнал оптималното темпо на болида си, лесно проби път напред, изпреварвайки и тримата. След финала, австралиецът свали шлема си, действие недопустимо от правилника на Формула 1, като по-късно коментира действията си с желанието да бъде по-близо до публиката, показвайки своите емоции. За навлажнените му очи в тази последна обиколка с болид на Формула 1 той лаконично «обвини» … вятъра.

С объркване и забавяне в боксовете на Ред Бул при втората смяна на гуми, шампионите  можеха да подарят победата на Алонсо, който направи също много силно състезание и завърши на трета позиция.  За съжаление, очакванията на испанеца за дъжд и по-добро класиране в Бразилия не се опрадваха.

Състезанието беше най-напрегнато за отборите на Ферари и Мерцедес, които до последната обиколка се бореха по между си за втората позиция при конструкторите. Със спорни наказания и преминаване през бокса, както за Маса, така и за Хамилтън, отборът на Мерцедес беше този, който изпревари Ферари в крайното класиране със шест точки и зае почетното второ място, като  най-добрите след Ред Бул. Маса беше наказан, че е настъпил бялата линия при влизане в бокса, докато Хамилън получи наказанието си заради предизвикана катастрофа между него и Ботас. От този сблъсък, Хамиттън се оказа със спукана гума, а Ботас отпадна от състезанието. В спора за второто място при конструкторите Лотус нямаха никакъв шанс да се намесят, поради ранното отпадане на Грожан заради технически проблем на двигателя и Ковалайнен, който финишира извън точките.

След много тежкия сезон за отборът на Макларън, в последното състезание станахме свидетели на изключително силното представяне на Джейсън Бътън и отбора на Макларън. Британецът стартира 14ти и успя да завърши на четвърта позиция. Както той сам казва по-късно: «Това е равностойно почти на подиум. Целият отбор имахме нужда от това класиране в края на сезона.» Съотборникът на Бътън, Сержо Перес също имаше силно представяне в последното си състезание за отбора на Макларън, след като стартира от 19та позиция и завърши шести. «„Дали Макларън взеха правилното решение като ме замениха? Това ще покаже само времето“, заяви мексиканецът. „Аз лично вярвам, че те направиха грешка. Дали греша, ще разберем следващата година.“

Много емоционално беше и последното състезание на Фелипе Маса с отбора на Ферари. След наказание  за пресичането на бялата линия при излизане от бокса, бразилецът успя да финишира едва седми. Маса категорично не се съгласи с наказанието и обвини комисарите, че са действали преднамерено. По-късно през сълзи благодари на целия екип на Ферари, на всички, с които е работил, на тези, които са  му дали шанс да бъде част от този легендарен отбор.

Церемонията по награждаването беше по свой начин вълнуваща. Марк Уебър, за последен път на подиума на Формула 1, в откровено и емоционално изказване  благодари на отбора си, на всички, които са му помогнали да стигне до тук, на важните хора в живота му и разбира се на цяла Австралия. При традиционното пръскане на пилотите  със шампанско дори успя да се подхлъзне и падне на подиума, за радост без лоши последствия. «Мисля, че това беше един много добър финал на моята кариера. Това бе едно чудесно пътуване»

 Red-Bull-Ring-Opening-sebastian-vettel

Крайно класиране при пилотите за сезон 2013

 

ПИЛОТ                                  ОТБОР                      ТОЧКИ

1.Себастиан Фетел             Ред Бул                      397

2.Фернандо Алонсо            Ферари                       242

3.Марк Уебър                      Ред Бул                      199

4.Люис Хамилтън                Мерцедес                  189

5.Кими Райконен                 Лотус                          183

6.Нико Розберг                    Мерцедес                  171

7.Ромен Грожан                   Лотус                          132

8.Фелипе Маса                    Ферари                       112

9.Дженсън Бътън                Макларън                     73

10.Нико Хщлкенбер              Заубер                          51

11.Серхио Перес                   Макларън                     49

12.Пол Ди Реста                   Форс Индия                 48

13.Адриан Сутил                   Форс Индия                 29

14.Даниел Рикардо               Торо Росо                    20

15.Жан-Ерик Верн                 Торо Росо                    13

16.Естебан Гутиерес            Заубер                            6

17.Валтери Ботас                 Уилямс                           4

18.Пастор Малдонадо          Уилямс                           1

19.Макс Чилтън                    Марусия-Косуърт         0

20.Гуедо Ван Дер Гарде       Катерам-Рено                0

21.Жул Бианки                      Марусия-Косуърт         0

22.Хейки Ковалайнен           Лотус                              0

23.Шарл Пик                          Катерам-Рено                0

 

Крайно класиране при констукторите за сезон 2013

 ОТБОР                      ТОЧКИ

1.Ред Бул                  596

2.Мерцедес              360

3.Ферари                   354

4.Лотус                      315

5.Макларън               122

6.Форс Индия             77

7.Заубер                      57

8.Торо Росо                33

9.Уилямс                       5

10.Марусия-Косуърт                0

11.Катерам-Рено           0

 

Надпреварата за голямата награда на Бразилия беше и последното състезание за 2013. Както написах в туитър, ако си представите, че Фетел го няма, сезонът всъщност си беше много интересен. Погледнете от тази гледна точка и с нетърпение ще очаквате следващия, със сигурност още по-интересен и вълнуващ сезон.

За chronicle.bg Формула 1 следи Христина Димитрова (@christindim)

 
 

Каква е връзката между ръкостискането и интелекта

| от chr.bg |

Изследователи от университета в Манчестър установиха връзката между силата на ръкостискането и интелекта, като силното здрависване говори за развити умствени способности.

Учените отбелязват, че съществува пряка зависимост между мускулната сила при здрависването и доброто здраве на мозъка. Сега специалистите от Манчестър си задават въпроса дали можем да развиваме умствените си способности, като укрепваме своята мускулна сила.

Учените възнамеряват да проведат тестове с доброволци с вдигане на щанги.

Хората, които се отличават със слабо ръкостискане, в повечето случаи разполагат с по-малко бяло вещество в мозъка. В същото време силата при здрависването позволява да се оценят измененията на умствените способности на човека в зряла и напреднала възраст.

 
 

Honda Monkey 125 – Легендата се завърна!

| от chr.bg |

Повече от половин век Honda Monkey пленява сърцата и умовете на феновете на мини байковете. Превърнал се в истинска класика и модна икона: стилен и закачлив, компактен и маневрен, впечатляващ и привличащ. Производството за Европа стартира от юли, а доставките: в края на септември. Реновиран и авангарден,  комбиниращ добре познатия класически дизайн с модерни технологии: USD вилка, два задни амортисьора. LCD, IMU базиран ABS и LED светлини. Новият 1-цилиндров 125-кубиков двигател  е с мощност от 6,9 кВт, и разход на гориво 67 км/л. Готов за път тежи само 107 кг.

2018 Monkey_ABS_Yellow_Front 3Q

 

2018 Monkey ABS Yellow Front 3Q

Honda Monkey е един от най-разпознаваемите модели мотоциклети в световен мащаб. Пуснат е в серийно производство през 1961 г., а през 1963 започва експорт за Европа и Америка. Бързо се превръща в любимия RV (Recreational Vehicle – мотоциклет за забавление), и благодарение на изключително лесното управление (3-степенна механична скоростна кутия и центробежен съединител)  става първия мотоциклет в живота на милиони фенове, гарантирайки максимална забава, приятни емоции, и много безгрижни километри.

 

 

1961 Monkey

1961 Monkey

 

През 2018 Monkey 125 ще бъде произвеждан в следните цветове:

Banana Yellow/Ross White

Pearl Nebula Red/Ross White

Pearl Shining Black/Ross White

 

Техническа спесификация

Двигател
Тип Едноцилиндров, двуклапанов, четиритактов, с въздушно охлаждане  SOHC
Работен обем 125 cc
Диаметър x Ход на буталото 52.4 x 57.9 мм
Степен на сгъстяване 9.3:1
Мощност 6.9 кВт @ 7000 об/мин
Въртящ момент 11 Нм @ 5250 об/мин
Масло 0.9 л
Горивна система PGM-FI – програмируем инжекцион
Резервоар гориво 5.6 л
Разход на гориво 67 км/л (според WMTC)
Електрическа система
Стартер Електрически
Акумулаторна батерия YTZ5S
Трансмисия
Съединител Мокър, многодисков
Скоростна кутия Механична, четирискоростна
Рама Стоманена единична широка рамка
Габарити (L´W´H) 1710 x 755 x 1029 мм
Междуосие 1152 мм
Кастър ъгъл 25°
Ход на амортисьора 82 мм
Височина на седалката 776 мм
Клиренс 160 мм
Радиус на завой 1.9 м
Тегло готов за път 107 кг
Окачване
Предно USD вилка, 100mm аксиален ход
Задно Два амортисьора, 104mm аксиален ход
Колела
Предна джанта 10-спици
Предна джанта 10-спици
Предна гума 120/80-12 65J
Задна гума 130/80-12 69J
Спирачна система
Предна гума Единичен 220 мм хидравличен диск с IMU-базирана ABS
Задна гума Единичен 190 мм хидравличен диск
Светлини
фар LED
Стоп LED
 
 

Силви Вартан в НДК: 3 часа незабравимо пътуване във времето

| от Дилян Ценов |

Френският рок е цяла епоха, а 60-те са нейният апогей. Целият свят е луд по новия живот – свободата е единствената и най-висша ценност, а младите са нейни носители. Нищо не може да ги спре. Това е времето на Бийтълс, годините на Queen, а във Франция – на Серж Генсбур, Франсоаз Арди, Клод Франсоа, Франс Гал, Жилбер Беко и Джони Холидей. Колко френски рокаджии можете да чуете на живо днес? Замислете се…

Само Силви Вартан – първото рок момиче на Франция.

Sylvie Vartan

Помня много добре първата си среща с нея и с френския рок. Беше през телевизионния екран, в едно горещо лято през 2010 г., когато още не бях навършил 15 години. В предаване по телевизията се появи жена с кафяви очи, едновременно надменни и топли и най-прекрасната коса, виждана някога. Представиха я гръмко, с много суперлативи… казвала се Силви Вартан. Споменаха, че е българка. А след това тръгна стар запис на нейна песен, на който тя танцуваше и пееше, облечена в черен гащеризон от латекс – най-вероятно песента е била Irresistiblement.

Българка? Тя? Попитах майка си. Да, родена била в Искрец, близо до града, в който ние живеехме. Зададох още няколко въпроса с недоумение и изнервих родителите си, които не разбираха какво толкова ме е впечатлило. Те отдавна знаеха коя е тя. Не бях виждал по-красива жена до този момент, още повече, че идваше от Франция, на всичкото отгоре и българка. Искрата веднага се запали. Заради всичко – гласът, външният вид, биографията, езикът, на който говореше. Исках да опозная тази Силви Вартан, която в онзи горещ летен следобед в хотелската стая беше мистерия с магнетичен вид.

Минаха почти осем години от тази наша първа „среща“. Осем години, в които започнах да уча нейния език, да слушам музиката от този стил, да изучавам с неутолима жажда културата на страната, която я прави световноизвестна. Така се случи и това е едно от най-красивите неща, които съм започвал – авантюрата ми с френския език.

силви вартан

Осем години и много случки по-късно Силви Вартан излезе за „последен“ път на сцената на зала 1 на НДК. Първото, и по стечение на обстоятелствата последно рок момиче на Франция, дойде отново в родината си, за да ни отведе на пътешествие, което започва през 1961 г. в Париж и завършва точно в онзи момент – вечерта на 21 април 2018 г., когато хилядите души в станаха на крака и аплодираха Вартан в продължение на минути.

Силви пя за всички. За феновете на френския рок, които не се сдържаха и танцуваха по седалките си. За онези, които не вярват, че френският рок може да звучи съвременно (каквото и да значи тази дума). За онези, които са отраснали с тази музика и тя е в кръвта им. На всички тези и още много Силви Вартан показа какво означава високият стил, спиращият дъха талант и непреходността на стила, който е символ на най-голямата културна революция на миналия век.

Трите големи периода в творчеството на певицата маркираха трите части на концерта й в НДК. Всяка част започваше с видео-интродукция, която е само подгряване преди на сцената да излезе тя и да запее – пренасяйки ни в класиката от 60-те (първата част).

Втората част постепенно ни върна в наши дни с хитовете „Nicolas“, „L’amour c’est comme une cigarette“, „Bye bye Leroy Brown“ и още много. Никой не беше забравил песните „La Maritza“, „Je n’aime encore que toi“ и „Orient-Express“.

Третата част изправи хората на крака – песните, посветени на Джони Холидей. Песента Que je t’aime премина под дъжд от аплодисменти, а преработката на текста на La plus belle pour aller danser в памет на първия съпруг на Вартан ще остане незабравим момент. В последните минути от концерта Вартан изпълни най-големите хитове на Холидей, а реакциите на публиката доказаха, че френският рок наистина няма време и епоха. Върховете на концерта бяха много, но едва ли някое може да се сравни с изпълненията на „Хубава си моя горо“ и „Облаче ле бяло“ – двете песни, на които Силви вдъхва живот с очарователния си развален български.

Три часа пълни с френски рок, цигарен дим, Марица, Силви Вартан и нейното емоционално идване у нас, далеч не за последен път, както самата тя каза вече неведнъж (независимо какво се тиражира в медийното пространство). Зная, че в следващите дни може би няма да мога да я слушам дори на слушалки.  Носталгия по момента – опит да го съхраня.

Публиката изпраща Силви Вартан, тя благодари от сърце на всички, които сме там. Тръгвам си, вечерта е топла. Прибирам се. А някъде зад нас долита дълбок дрезгав глас. Гласът, който чуваш в продължение на години и който е част от всяка любов, през която си минавал. Че любовта е като цигара, която пламва като кибрит, която щипе очите, те плачат, и накрая всичко се превръща в дим. И когато ти го казва талант от мащаба на Силви Вартан си струва да си дръпнеш от горящата цигара.

 
 

Отиде си 28-годишният диджей Avicii

| от chronicle.bg |

Вчера известният шведски диджей Авичи е починал в Оман, предава Би Би Си. Тим Берглинг, както е истинското му име, бе на 28 години.

Информацията за кончината му бе потвърдена от неговото семейство. Не се съобщава обаче каква е причината за смъртта му.

„Той беше намерен мъртъв в Маскат, Оман този следобед. Семейството му е съсипано и всички ние искаме да уважим тяхната нужда от лично пространство в този труден момент“, пишат представителите на звездата.

През годините Авичи имаше здравословни проблеми, включително панкреатит, дължащ се на прекомерна употреба на алкохол, а през 2016 г. спря и с изпълненията на живо и турнетата.

Едни от най-известните парчета на Авичи са My Feelings for You, Seek Bromancе, Blessed, Levels, Wake Me Up, Hey Brother.