С какво Азимов шокира света през 1964

| от |

През 1964 прочутият писател-фантаст публикува в „Ню Йорк Таймс” прогнозите си за света през 2014; той предсказва появата на телевизията 3D, подземните градове и колониите на Луната. За мнозина предсказанията му са пример за невероятна далновидност, според мен обаче те са убийствено умерени, дори лишени от оригиналност.

Идеите на Азимов сякаш са заимствани от популярния футуризъм през петдесетте и началото на шейсетте години на миналия век. Всъщност всичките му предположения ще откриете в телевизионното шоу „Семейство Джетсън”, излъчвано през 1962-63 – предаване, което и пародира бъдещето, и го приема за даденост. Далеч сме от мисълта да омаловажаваме теориите на Азимов, обаче съществуването на „Семейство Джетсън” е доказателство, че популярните представи за бъдещето еволюират също като другите идеи.

Представяме ви няколко прогнози на Азимов в контекста на други футуристични версии от петдесетте и шейсетте.

 ku-xlarge

ПОДВОДНИ ГРАДОВЕ

Азимов: С увеличаването на населението на Земята ще бъдат заселени пустините и земите на Северния и на Южния полюс. Изненадваща и донякъде окуражаваща е перспективата, че през 2014 ще бъде направена първата стъпка към заселването на континенталните шелфове. Подводните домове ще привлекат любителите на водните спортове и несъмнено ще насърчат по-задълбоченото проучване на океаните и моретата с оглед набавянето на храни и полезни изкопаеми.

Идеята за построяване на цели градове на океанското дъно е много популярна в края на петдесетте и е залегнала както в множество публикации в списания на научно-фантастична тематика, така и в прочути телевизионни предавания като „Дисниленд” (през май 1958 е излъчен легендарният епизод „Вълшебната магистрала”, в който се обяснява как благодарение на изобретяването на все по-бързи и маневрени транспортни средства градовете ще се „разпрострат” в пустините и на дъното на водните басейни.)

 ku-xlarge (1)

НАПЪЛНО АВТОМАТИЗИРАНИ КОЛИ „РОБОТИ”

Азимов: Ще се отдели специално внимание на създаването на превозни средства с „мозък на робот”, които ще позволяват маршрутът да бъде програмиран – тоест ще бъдат елиминирани бавните рефлекси на шофьора. Предполагам, че сред най-големите атракции на Световното изложение през 2104 ще бъдат роботизирани автомобилчета, маневриращи сред хилядите посетители и автоматично избягващи сблъсъка помежду си.

През 1964 идеята за автомобили без шофьори не е новост. Всъщност още на Световното изложение в Ню Йорк през 1939 в павилиона на „Дженерал Мотърс” е показан проект за автоматизирана кола. На рекламния плакат се вижда как цяло семейство се забавлява с настолна игра, вместо водачът да гледа пътя.

ku-xlarge (2)

АВТОМАТИЗИРАНИ КУХНИ

Азимов: Ще бъдат изобретени кухненски уреди, които ще приготвят „автоматизирани” ястия, ще затоплят водата и ще варят кафе, ще пекат филийки хляб, ще варят и ще пържат яйца, също бекон и т.н. Закуската ще се „поръчва” предишната вечер, за да е готова сутринта в точно определен час. Ще се изобрети метод за приготвяне на полуготови храни, които ще се съхраняват във фризери, и така домакините ще могат набързо да поднесат обяд или вечеря.

Илюстрацията е от септемврийското издание на „Сайънтифик Американ” (1955). Показана е автоматизираната кухня на бъдещето, която се управлява с натискане на бутони. Храната, извадена от фризера, се сервира на масата за секунди благодарение на чудесата на науката и технологиите, навлизащи в домовете след края на Втората световна война.

 ku-xlarge (3)

СВЕТЕЩИ СТЕНИ

През трийсетте години хората са смятали за прекалено футуристична представата за разноцветни светлини, проектирани по стените на помещенията в домовете им. Илюстрацията от юнския брой на списание „Модърн Меканикс” (1931) показва как в далечното бъдеще украсата на стените ще се състои от разноцветни светлини, насочвани по желание. По-късно тези идеи са подробно разработени и през петдесетте се превръщат в много популярно предсказание за къщите на бъдещето. Само дето хората предполагали, че ще са им необходими светещи стени, защото ще живеят в бомбоубежища без прозорци. Азимов дори го намеква, като говори за подземни домове, които „не се влияят от атмосферните условия и в които въздухът ще се пречиства, а силата на осветлението ще се регулира по желание.”

ku-xlarge (4)

РОБОТИ НА ТЕОРИЯ И НА ПРАКТИКА
Азимов: През 2014 роботите още ще са рядкост и няма да са усъвършенствани, но ще са изобретени.
На пръв поглед тази е най-изненадващата прогноза, като се има предвид, че налагането на домашните роботи се предвижда за толкова далечно бъдеще. От друга страна, когато прочетете текста, публикуван няколко абзаца по-долу, ще откриете колко невероятно оптимистични са предсказанията от началото на шейсетте по отношение на технологията:
„Всъщност една от големите атракции в павилиона на „Ай Би Ем” на Световното изложение през 2014 ще е прилужник-робот – голям, непохватен и придвижващ се бавно, но способен да разтребва, да подрежда, да почиства дома и да борави с различни домакински уреди.”

ku-xlarge (5)

ГРАДОВЕ НА ЛУНАТА

Азимов: На практика ще можете да пътувате между градовете на Луната благодарение на представените от „Дженерал Мотърс” модели на превозни средства с големи колела и с меки гуми, подходящи за пътуване по неравните терени, които може би съществуват на този спътник на Земята.
Разбира се, прогнозите на Азимов, публикувани в „Ню Йорк Таймс”, отчасти са повлияни от видяното на Световното изложение в Ню Йорк през 1964. Очевидно целта на неговата статия е да подскаже какви новости ще бъдат показани на Световните изложения в далечното бъдеще. Ето защо е съвсем естествено той да използва популярните по това време представи за бъдещето (например колонизирането на Луната) и да ги рекламира, приемайки ги за даденост. Градовете на Луната, описвани от него, са показани на миниатюрен модел (вж. снимката горе).

ku-xlarge (6)

МАГИСТРАЛИТЕ И ЛЕТЯЩИТЕ КОЛИ НА БЪДЕЩЕТО
Азимов: На Световното изложение през 1964 „Дженерал мотърс” показват „заводи за изграждане на пътища” на тропиците и натоварени магистрали, по които дълги автобуси се движат по специални централни платна. Твърде вероятно е през 2014 магистралите (поне в по-напредналите страни) вече да са „демоде” – все повече ще се набляга на транспортни средства, които имат минимален контакт с повърхността.
Азимов отново пропагандира най-безумните предсказания от шейсетте. По онова време всички са били убедени в скорошното изобретяване на летящи автомобили. Той обаче залага на транспортни средства, движещи се на въздушни възглавници. Автомобилът тип „летящо килимче”, показан по-горе, е от серията комикси на Артър Рейдбо „По-близо, отколкото си мислим”, издавани в периода 1958-1963 – златната ера на технофутуризма и благодатна почва за хора като Азимов, вдъхновени от промените в заобикалящия ги свят.

ku-xlarge (7)

ОБРАЗОВАНИЕ ОНЛАЙН

Азимов: В павилиона на „Дженерал Илектрикс” е показано училище на бъдещето, оборудвано с такива съвременни средства като видеокамери, предаващи сигнал до монитори, и програмирани записи на лекции, подпомагащи учебния процес. По този начин ще се осигури напредък на преподаването, но и ще се променят изучаваните предмети. Гимназистите ще изучават основните правила на компютърната технология и бинарна аритметика и ще се усъвършенстват в използването на компютърните езици, които ще бъдат създадени въз основа на сега съществуващите езици като фортран (от formula translation).

Азимов уверява, че в класните стаи на бъдещето ще залегнат множество следвоенни технологии, които ще осигуряват първокласното обучение на децата. На снимката горе виждаме „автоматизираната учителка”, показана на Световното изложение през 1964, чрез която посетителите надникват в класна стая на бъдещето.

В средата на миналия век са били възхвалявани дори средства за обучение, които не днешните преподаватели отхвърлят. Мнозина са смятали, че телевизията (още в зората на съществуването й) е бъдещето на обучението. През 1938, когато малцина са знаели за съществуването й, студенти от Ню Йоркския университет демонстрират в сградата на „Рейдио Корпорейшън ъф Америка” футуристична класна стая с 15 телевизионни приемника! Стига се дотам, че в началото на шейсетте предвижданата автоматизация така наплашва хората, че се налага Националната асоциация по образованието да публикува изявление, успокояващо притеснените родители: не се предвижда в близко бъдеще учители-роботи да превземат класните стаи.

АВТОМАТИЗИРАНЕ НА ВСИЧКИ ТРУДОВИ ДЕЙНОСТИ

Азимов: През 2014 ще съществуват много малко професии, които да не бъдат упражнявани по-добре от машини, отколкото от хора. Човечеството ще се превърне в раса, поддържаща машини.

Страхът, че роботите ще изместят хората при извършване на различни трудови дейности, не е от вчера. Само че в началото на шейсетте този страх нараства и се увеличава още повече по време на икономически кризи. Например когато в края на двайсетте се появяват говорещите филми, музикантите, свирещи в киносалоните, били обезпокоени, че ще останат без работа. Едва през 1930- те основан Съюз за защита на музикантите в напразен опит да се спре производството на говорещи филми. Кой олицетворява наглата намеса на технологията в музиката! Роботът, разбира се.

Страховете от роботи, изместващи работниците, възникват не само по време на икономически кризи. Списание „Парейд” дори стига дотам да твърди, че когато хората се превърнат в същества, чиято дейност се свежда само до поддържане на роботите, скуката ще ги тласне към самоубийство.

ku-xlarge (8)

СВЕТОВНИ ИЗЛОЖЕНИЯ

В крайна сметка излиза, че предсказанията на Азимов са крайно консервативни (най-малко повечето). Прогнозите му за случващото се през 21 век са доста точни. Най-забележителното обаче е, че в основата им са повечето техно-утопични идеи, възникнали по неговото време.

И все пак кое е най-забавното предсказание на Азимов? Може би че през 21 век хората още ще се интересуват от Световните изложения.

 
 

Новата серия Huawei Mate 20 вече е тук

| от chronicle.bg |

Новата серия смартфони на Huawei, Mate 20, беше една от най-дългоочакваните тази година. След като беше представена на 16 октомври в Лондон, потребителите вече могат сами да се докоснат до нея. Новата си флагманската серия включва смартфоните Mate 20 и Mate 20 Pro.

Серията Huawei Mate 20 е работи с първата в света 7-нанометрова едночипова система Kirin 980 и извежда мобилния изкуствен интелект на по-високо ниво благодарение на своята двойна невронна мрежа, тройна камера Leica с ултраширокоъгълен обектив и видео функции с изкуствен интелект.

Моделите предлагат и ново SuperCharge зарядно устройство с мощност от 40 W, както и базираната на Android Pie операционна система EMUI 9. Серията Mate 20 e налична с дисплеи в няколко различни размера – 6,39 инча, 6,53 инча и 7,2 инча.

От два дена вече двата дългоочаквани моделa могат да се разгледат на живо в центъра за обслужване на клиенти на Huawei на ул. Леге № 6. Всеки заинтересован потребител може свободно да тества моделите преди официалната им премиера в България.

Сред ключовите характеристики на серията Mate 20 са:

Едночипова система Kirin 980, ускоряваща ежедневните базирани на изкуствен интелект задачи.

Нова тройна Leica камера с ултраширокоъгълен обектив, за снимки с разширено зрително поле и безпрецедентна детайлност.

Ясно фокусирани макро снимки на обекти, намиращи се на до 2,5 см от камерата.

Видео функции с изкуствен интелект, позволяващи заснемането на клипове с професионално качество.

Батерия, която може да издържи повече от един ден интензивна употреба без зареждане.

Най-доброто зарядно устройство в този клас, осигуряващо светкавично зареждане на устройствата от серията Mate 20.

Безжично зареждане на други устройства, включително смартфони, директно от батерията на Mate 20 Pro.

В България смартфоните Mate 20 и Mate 20 Pro ще се предлагат от 22 октомври.

 
 

Какво се случва с изкопа в градинката „Кристал“?

| от chronicle.bg |

Все още не е отминал шумът от последния скандал около ремонта на центъра на София, а новият, за съжаление, вече се задава. Този път под прицела на недоволните граждани попада любимата на столичани градинка „Кристал“ и в частност, изкопът в нея.

В информация, излязла в медиите тази сутрин, се изказват опасения, че „по-всичко личи“, че дупката в градинката „Кристал“ ще бъде напълнена с почва и изравнена. Приложени са снимки, на които се виждат огромни насипи пръст в самия изкоп. Източник на информацията (че дупката може да се запълни) не се съобщава. В резултат на това социалните мрежи реагираха с недоволство и случаят заприлича на този от преди няколко дена с ремонта на градинката „Св. Седмочисленици“.

За да внесем яснота по въпроса, ще се опитаме да изясним какво всъщност предстои да се случи наистина с градинката „Кристал“? Или поне ще съобщим информацията, която е общественодостъпна, но очевидно труднооткриваема… 

Още през 2014 г. планът за преустрояване на т. нар. Зона 4 в София (в която попада градинката „Кристал“) е приет и до него е осигурен публичен достъп. Ето тук можете да видите проекта в снимки. Според обществената поръчка, дупката трябва да  бъде превърната в езеро. Фирма изпълнител на поръчката е А.Д.А., която и в момента отговаря за ремонта в центъра.

Проектът, по който в момента се извършва ремонтът обаче (публикуван през 2015 г.) се различава от публикувания през 2014 г. И от него, и от информация, публикувана на фейсбук страницата на Йорданка Фандъкова, става ясно, че изграждане на езеро няма има. Вместо това се подготвя обновяване на терена в дупката и създаване на зони за отдих с пейки. За целта е необходимо да се изгребе най-горният слой от почвата (т.нар. хумусен слой, с дебелина от 20 до 30 см), който да се подмени с нов, с по-добри свойства. В момента се извършва именно това. Но според проекта и според думите на кмета на София, изкопът няма да бъде изравняван.

Историята на „дупката“ започва през 1914 г., когато е направен изкоп за основите на сграда на Народната библиотека и музей. Строежът не е реализиран за войните и в последствие пространството е оформено като част от парковото пространство на градината.

кристал
Ето така би трябвало да изглежда градинката след ремонта.

Проектът от 2015 г. е достъпен тук.

Снимка: Aleksandar Mihaylov Mihaylov

 
 

Иновации в нагряването на тютюна

| от |

Нагряването на тютюн е потенциално по-малко рискова алтернатива, тъй като по този начин тютюнът се нагрява, а не се изгаря.

glo е основният продукт на Бритиш Американ Табако в категорията устройства за нагряване на тютюн. С едно зареждане устройството може да се ползва до 30 сесии. То нагрява тютюна до приблизително 240°C без да го изгаря и затова не се образува пепел, като миризмата е много по-малко*. В резултат от нагряването се формира пара, която съдържа около 90-95% по-малко токсични вещества спрямо дима от конвенционална цигара**, като това прави този процес потенциално по-малко рисков спрямо тютюнопушенето. glo използва Dunhill Neostiks в три разновидности: Navy Blue, Yellow и Green.

glo е вече на пазара в Япония, Южна Корея, Швейцария, Канада, Русия, Румъния, Италия, Сърбия, Хърватия, Казахстан, Украйна, Гърция, Чехия и Полша.

___

* В сравнение с конвенционалните цигари, когато са запалени. Тези характеристики не означават непременно, че този продукт е по-малко вреден от другите тютюневи изделия.

** При сравнение между стойностите на 9 вредни компонента, налични в дима на стандартната цигара 3R4F (около 9 мг катран) и в парата, отделяна при нагряване на тютюн чрез glo, за които Световната здравна организация препоръчва намаляване поглъщането им с цигарения дим. Тази характеристика не означава непременно, че този продукт е по-малко вреден от другите тютюневи изделия.

 
 

Ролята, за която Никол Кидман се промени до неузнаваемост

| от chronicle.bg |

Напук на всички, които изпращаха кариерата на Никол Кидман в някоя черна дупка и подиграваха актрисата за не дотам сполучливите хирургически намеси, тази прекрасна жена показва, че няма намерение да слезе от екран.

За това свидетелства не само филма „Boy Erased“, който очакваме да излезе, но и следващият й филм, „Destroyer“. В него Кидман е неузнаваема и претърпява трансформация почти колкото тази в „Часовете“, където влиза в ролята на Вирджиния Улф.

Първия трейлър на „Destroyer“ ни запознава с Ерин Бел, детектив от полицейския отдел на LA, която е преследвана от спомен за неразрешен случай с престъпна банда от Калифорнийската пустиня. Операцията е завършила трагично, а днес, години по-късно, лидерът й отново е готов за действие. А това означава Ерин да се изправи срещу всички демони от миналото.

Режисьор на филма е Карин Кусама, а сценарият е на Фил Хей и Мат Манфреди. Освен Кидман, във филма ще видим и Себастиан Стан, Татяна Маслани, Брадли Уитфорд и Тоби Кебъл.

Първото показване на „Destroyer“ беше тази година на Telluride Film Festival  и до този момент критиците се изказват повече от хвалебствено за изпълнението на Никол Кидман.

Световната премиера на филма по кината ще бъде на 25 декември. А ето и трейлъра: