Съединението прави силата

| от |

Не става дума за родна политика – там центробежните сили пречат на единството. Става дума за музика, за ритъм, бийт, флоу и лирика на протеста. За качествен български хип-хоп и за едно събитие, което предстои да се случи.
1

На 25 април в столичния клуб Mixtape 5 на една сцена ще се качат най-популярните и обичани родни хип-хоп изпълнители. Поводът? Традиционният вече фестивал BACK TO DA UNITY, който за четвърта поредна година събира на една сцена качествените хип-хопъри у нас.

Тази година участниците са 25, като освен рап, ще прозвучи и българско реге. Списъкът с изпълнители е впечатляващ. DRS, Нокаут, Spens, F.A.R.S., Wosh & Feel, Logo5, X-team са сред артистите заявили участие. Jahmmi Youth, Chibook, Kappa Irie, BZD ще разнообразяват хип-хоп бийта с реге ритъм. Няма да липсват и безотказно добри диджеи – Skill, Xonic, Unkle Billy.

2

Идеята на хип-хоп маратона е проста. BACK TO THE UNITY се придържа към максимата, че рапът и хип-хоп културата събират, не разединяват.Че в хип-хопа надделява единственото, не надпреварата. Затова и ветерани като DRS, създатели на първите български парчета с подчертан ямайски флоу, Нокаут – шампионите на олд скуула у нас, фънкарите в родния хип-хоп ъндърграунд F.A.R.S., провокативните Wosh & Feel, старошколците X-Team и артистът, който вече 16 години прави рап на познатото ни високо ниво – Spens, ще стъпят на една сцена с млади таланти като Logo5, So Called Crew и варненските „новобранци“ – Ума и Дума!

Денят е 25 април, мястото столичния клуб Mixtape 5, а билетите са вече в продажба в мрежата на Eventim на цена 10 лв. В деня на събитието, билети ще се продават на входа на цена 12 лв. преди 23 ч. и 15 лв. след 23 ч.

 
 

Chivas Venture 2018: ларви на насекоми стават източник на протеин

| от chronicle.bg |

NASEKOMO е българският финалист в глобалния конкурс за бизнеси с кауза Chivas Venture 2018 с общ награден фонд от 1 млн. долара, чрез който всяка година се подкрепят иновативни компании, чиято цел променят средата около себе си към по-добро. Компанията развива бизнес, базиран на технология за превръщане на органичните отпадъци в алтернативен източник на протеини чрез отглеждането на ларви на насекоми.

NASEKOMO продължават към световния финал, след като на локалния кръг се състезаваха с още три стартиращи социално отговорни бизнеси –Checkpoint Cardio, AGNON и Jamba.

Компанията ще се присъедини към 28-те финалисти от цял свят, които първоначално ще преминат през бизнес програма в Оксфорд, а след това ще представят проектите си в рамките на водещия технологичен фестивал TNW Conference в Амстердам през май 2018 г.

Проектът на NASEKOMO развива технология, която превръща органичните отпадъци в алтернативен източник на протеини чрез отглеждането на ларви на Black Soldier fly. В дейността си компанията използва способността на насекомите да рециклират органични отпадъци и да ги превръщат бързо и ефективно в протеини, които могат да служат за изхранване на различни видове животни. Ларвите на насекомите се хранят с отпадъците и натрупват протеинова биомаса. След обработка, биомасата се използва за храна на животни, при които ларвите са естествена част от храненето.

Така на практика дейността помага за справянето с два проблема: натрупването на органични отпадъци, които при загниването си отделят метан и допринасят за замърсяването на въздуха и растящата нужда от протеини, за чието създаване традиционните индустрии изразходват все по-оскъдните природни ресурси.

На 4 април 2018 г., малко преди финала на Chivas Venture 2018, ще стартира и триседмично онлайн гласуване, на базата на което 250 хил. долара от общия награден фонд ще бъдат разпредели между проектите с най-много гласове. На големия финал на състезанието през май 2018 г. международното жури ще определи между кои финалисти ще се разпредели останалата част от наградния фонд.

 
 

„Без последна спирка“ е най-гледаният филм у нас

| от chronicle.bg, БТА |

Екшънът „Без последна спирка“ с Лиъм Нийсън в главната роля е най-гледаният филм у нас след миналия уикенд.

Случващото се със застрахователен брокер, който трябва да спаси собствения си живот и живота на останалите пътуващи във влака, с който се прибира от работа, е гледано от 11 953 зрители и е събрало 121 257 лева приходи за първите три дни от излизането на филма у нас.

На втора позиция е „Джуманджи: Добре дошли в джунглата“. Историята, продължаваща разказаното в първия филм по едноименната книга на Крис Ван Олсбърг приключение на Алън Париш, в което се включват нови четирима гимназисти, е от месец на екраните у нас, като за това време вече са я гледали 125 372 зрители и е събрала 1 222 140 лева приходи.

Трето място според зрителския интерес след миналия уикенд е за анимацията „Бикът Фердинанд“. Рисуваната история, която ни отвежда в малко испанско градче и разказва за пътя на един бик до арената, е гледана от 72 439 зрители и има 636 484 лева приходи за месец на екраните у нас.

Четвърто място е за българския филм „Нокаут или всичко, което тя написа“. Романтичната история, развиваща се зад Океана и у нас, е вече 10 дни на екраните и за това време са я гледали 27 612 зрители и има 232 989 лева приходи.
На пето място в топ 10 са „Междузвездни войни: последните джедаи“. След пет седмици осмият по ред филм за битката между остатъците от Републиката и войските на Първия ред е гледан вече от 251 446 зрители и има 2 725 659 лева приходи.

Шеста позиция сред най-гледаните филми у нас е за драмата „Чудо“, създаден по книгата за деца на Ар Джей Паласио. Филмът с Джулия Робъртс, Оуен Уилсън и Джейкъб Трембли, разказващ за интеграцията на момче с лицеви деформации в училище, е гледан от 12 868 зрители и има 111 722 лева приходи за 10 дни у нас.

На седмо място е българският филм „Дъвка за балончета“. Романтичната драма за случващото се с двамата главни герои в края на 80-те години на миналия век и в настояще време, е от месец и половина на екраните у нас и за това време са я гледали 60 352 зрители и е събрала 499 443 лева от билетите им.

Осма позиция е за втората премиера от миналия уикенд – „Малък голям живот“. Утопичната история за план, в който всички хора трябва да бъдат смалени до ръст от 10 сантиметра, като това трябва да се случи за два века, е гледана от 2 284 зрители и има 23 764 лева от билетите им.

На девето място е биографичната история за американския политик и бизнесмен П. Т. Барнъм – „Най-великият шоумен“. Разказът за спектакъл, който завладява публиката в средата на 19-ти век в Америка, е гледан от 16 026 зрители и има 143 622 лева приходи за 17-те дни по екраните у нас.

Десета позиция е за анимацията „Падингтън 2″. Приключението на мечето Падингтън, което заедно със семейство Браун трябва да намери крадеца Финикс, за си върне книга, която е избрана за подарък на любимата леля Люси, е гледано от 32 211 зрители и има 261 439 лева приходи за почти два месеца на екраните у нас.

 
 

Ето кои са финалистите за кола на годината в България

| от chronicle.bg |

Тази година журналистите от Прес Авто Клуб – България избират за 21-ви път най‐достойните и най‐добре представените на българския пазар автомобили от различни класове – леки, кросоувъри, екологични, многофункционални, премиум и градски. Конкурсът отново има два етапа:

Първият се проведе в събота, 13 януари, под формата на тест драйв на всички кандидати. В Ринг Мол се събраха 68 коли от 57 различни модели, номинирани за участие от 38-те журналисти, членове на Клуба, които работят в различни медии по тази тема. В продължение на 6 часа автомобилите бяха подложени на сериозни натоварвания и детайлно проучване. Днес Ви предоставяме данни за гласуването и оформянето на финалните петици в отделните категории.

Вторият етап е официалното награждаване на победителите във всяка категория, избрани чрез детайлно гласуване по прецизно определени критерии и ще се случи в четвъртък, 18 януари, отново в Ринг Мол. Тогава ще се разбере и кои модели ще имат правото да ползват запазената марка и лого на Конкурса в своите прес материали и реклами през цялата 2018 година.

През последното десетилетие автомобилният пазар се променя с невероятни темпове. Например най-бурно развиващият се сегмент е този на малките и компактни кросоувъри, които отхапват все по-голямо парче от пазара. Бързо настъпват и екологичните коли – електрически и хибридни. До този момент в конкурса се даваха титли на автомобили в три основни категории (леки, кросоувъри и многофункционални) и три подкатегории (градски, еко и премиум). От тази година тежестта на тези шест класа се изравнява. Но се въвежда и още един приз – КОЛА НА 2018 ЗА БЪЛГАРИЯ, която ще се избира измежду 6-те първенци от 6-те категории, при това в реално време, в рамките на самата церемония.

Безспорно най-важният въпрос си остава – какви коли ще караме у нас през тази година? Ако отчетем данните от статистиката, ръстът в продажбите на нови возила през 2017 година спрямо предишната е 25%, доста по-голям от европейския. Очакванията и надеждите са тази тенденция да продължи. Ако през 2016 на всяка нова продадена кола се падаха 11 сделки с автомобили втора употреба, то през 2017 това съотношение е 1:8. Бавно и полека обновяването на автопарка започва. Но това ще е дълъг процес. От 3,5 милиона превозни средства най-големият дял се пада на старците над 20 години – 1,34 милиона. Още 1,4 милиона са над 15 годишна възраст. Добра новина е, че и у нас вече е видима промяната в нагласата към екологичните автомобили. Например ръстът при реализираните нови с чисто електрическо задвижване е 1260%! Plug-in хибридите също нарастват с внушителните 375%. Повече от два пъти скачат и хибридите, които достигат вече почти 1200 броя за година. И всичко това се случва, въпреки активното бездействие на държавата.

Автомобилният свят около нас се електрифицира с висока скорост. Много европейски страни имат стройно работещи програми за подпомагане на обновяването на автомобилния си парк. Освен изграждането на инфраструктура за зареждане, се предлага директно субсидиране, ако смените старата си кола с нова екологична, отпадане на данъци и такси, безплатно ползване на пътищата, безплатно паркиране, разрешено е движението в бус-лентите и др. Благодарение на такава далновидна политика например в Норвегия вече съотношението в автопарка е 1/3 чисто електрически, 1/3 хибридни и само 1/3 с конвенционални двигатели. Във Великобритания дизелите рязко спаднаха и вече са доста под 50%. И нека не се заблуждаваме, че това се случва само в развитите страни от Западната част на континента. Активно се работи по тази линия в Австрия, Португалия, Унгария и други държави. А може би най-активни са институциите в нашата северна съседка – Румъния.

Там функционират успоредно 2 програми и по тях можете да получите умопомрачаващо за всеки българин финансиране до 11420 евро при смяна на над 8-годишен стар автомобил с електрически.

Ето кои са и финалистите през 2017:

ЛЕК АВТОМОБИЛ
BMW 5-Series
Ford Fiesta
Honda Civic
Hyundai i30
Opel Insignia

КРОСОУВЪР
BMW X3
Dacia Duster
Hyundai Kona
Peugeot 5008
Skoda Karoq

МНОГОФУНКЦИОНАЛЕН АВТОМОБИЛ
Isuzu D-MAX
Mitsubishi L200

ЕКО АВТОМОБИЛ
BMW i3
Hyundai Ioniq PHEV
Mini Countryman S E
Renault Zoe Z.E. 40
Volkswagen e-Golf

ПРЕМИУМ АВТОМОБИЛ
BMW 5-Series
BMW 6 Gran Turismo
Infiniti Q60
Mercedes-Benz E-Class Coupe
Range Rover Velar

ГРАДСКИ АВТОМОБИЛ
Ford Fiesta
Hyundai Kona
Nissan Micra
Suzuki Swift
Volkswagen Polo

 
 

Днес е премиерата на „Скъпи наследници“

| от chr.bg |

Броени часове ни делят от дългоочакваната премиера на най-мащабната българска продукция в областта на телевизионното кино – сериалът „Скъпи наследници“, който започва днес в 18.00 часа по bTV. Продуцентът на „Скъпи наследници” Михаил Менкаджиев, заедно с Александра Петкова и Ники Бочева от сценарния екип на новия сериал на bTVразказаха в студиото на „Тази сутрин“ за изграждането на персонажите, построяването на истинско село и тенденцията за завръщане към живот сред природата.

Над 12 сценаристи са работили в продължение на година и половина по вече готовите 170 епизода на сериала, като персонажите, които са изградили в един момент, са станали по-истински от самите актьори. По думите на Александра Петкова „преди да се появи този луд човек” (продуцентът Михаил Менкаджиев) са били готови сценарии за 40 епизода, които трябвало да се снимат в студио. В резултат на желанието на продуцента да се построи истинско село, и мащабната инвестиция на bTV, героите от семейната сага ще минат през сцени с лавина, хеликоптер и какво ли още не. „Само вулкан не сме имали”, призна Александра Петкова.

„За „Скъпи наследници” наистина е изградено цяло село в реални размери. „След кастинга качихме избраните актьори горе в селото и им показахме къде ще снимат. Те не искаха да си тръгнат. Най-интересното беше, че когато спряхме снимки в края на 170 епизод, много от актьорите ми се обаждаха и казваха: „Не мога да си седя вкъщи, липсва ми Бели Вит“, сподели продуцентът Михаил Менкаджиев. Според него това отразява една световна тенденция, която отскоро се наблюдава и у нас.

Михаил Менкаджиев е продуцент с международно признание, успехи в цял свят, снимал е за Netflix и HBO.

„Преди две години идеята беше, че до 2050 г. всички ще живеят в големите градове. Тази тенденция се обърна през последните години, защото все повече хора излизат от големия град и тръгват към селото. Благодарение на добрия интернет в България,човек може да практикува модерните професии по възможно най-щастливия начин – сред природата“, обясни Михаил Менкаджиев. Според него всички граждани ще започнат да мечтаят да живеят в Бели Вит и това е голямото послание на сериала.

„Понякога човек трябва да се осмели да направи това, което цял живот е искал, или поне да се опита. И голяма част от нашите герои ще се пробват да намерят щастието в Бели Вит“, допълни той.

За предизвикателството да изграждаш персонажи, които „живеят“ не сред декори, а в автентична среда, сценаристът Александра Петкова разказа: „Много е лесно да има една маса и героите да седят и да си говорят на нея. Или да вървят по една пътека и да си говорят. В крайна сметка ние имаме едно огромно село, където могат да се случват всякакви неща. И се възползвахме от това. Нашите баби през цялото време бяха консултанти по драматургията. В днешно време в интернет е много лесно да намериш информация за това как се отива на лов и се прави капан за дива свиня, например. Но при изграждането на сценария ние трябваше да разберем къде и какво нещо може да се обърка, така че да бъде интересно и автентично“, разкриха сценаристите.

Продуцентът Михаил Менкаджиев коментира, че тази вечер българските телевизионни зрители ще видят нещо уникално. „Тази история, която създадохме, благодарение на bTV, е една възможност, която режисьори, актьори и сценаристи използвахме докрай. Над 170 епизода са вече готови и чакат да бъдат изгледани“, допълни Михаил Менкаджиев.

„Скъпи наследници“ започва тази вечер по bTV и ще се излъчва от понеделник по петък в 18.00 часа.