Руперт Щадлер: Не автомобилът променя града, а градът – автомобила

| от Ралф Алекс и Йенс Драле |

Новият брой на списание auto motor und sport Bulgaria е на пазара от днес, а ние ви представяме интервю на редакторите Ралф Алекс и Йенс Драле с Руперт Щадлер.

Кой е Руперт Щадлер

Роден 17 март 1963 година
1990 година След завършване на висше икономическо образование („Стопанско управление”) започва работа в Audi AG (Контролинг)
1994 година Търговски управител на Audi Испания
1997 година Ръководител на генералния секретариат на председателя на управителния съвет на концерна VW
2003 година Член на управителния съвет на Audi
от 2007 година Председател на управителния съвет

Шефът на Audi за неговата нова „Стратегия 2025”, за реорганизацията на фирмата в „Digital Car Company“ и за бъдещите източници на приходи за компанията.

Има ли разлика в чувството, с което отивахте на работа преди и след избухването на дизеловия скандал?

Не. Разбира се, тази тема е налице, но като управител на компанията аз трябва да имам силата и способността да гледам напред именно в подобни трудни ситуации. Нашите служители усещат дали в ръководството имаме менталната свобода, за да дискутираме свързани с бъдещето въпроси или напротив – непрестанно тъпчем на едно място, зацикляйки върху проблемите. Не можем да върнем събитията назад и затова е още по-важно да се заемем с предизвикателствата на бъдещето. Нашата индустрия е на прага на епохални промени.

И затова вие представяте новата стратегия до 2025 година…

… и по-нататък. Трябва да подготвим нашата компания за задачите, които предстои да изпълняваме през следващото столетие и да се справим успешно в условия на промени с непозната до момента значимост и бързина.

Имате предвид Вашите многобройни нови съперници като Tesla, Apple и Google?

Доста впечатляващо е, когато изведнъж от нищото се появи нов производител и реши да покаже на цялата автомобилна индустрия как се правят електромобили. За мен лично не е толкова чудно, че до момента този производител не печели пари от това, което прави. Apple и Google са играчи от друга лига, които разполагат с висока ликвидност и действат наистина пробивно. Ние усещаме заплахата и честно казано в Audi гледаме на този натиск като на шанс, който предизвиква смелостта на служителите на марката и ги мотивира за промяна на обичайното, за освобождаване на съзнанието и насочване на мислите към бъдещото, ново Audi.

Но Audi и до днес няма в гамата си класически електромобил. Не си ли мислите понякога, имайки предвид Tesla, „Олеле, тези ни изпревариха“?

Категорично не – по-скоро си задаваме въпроса трябва ли непременно да бъдем първи или е по-добре да подберем подходящия момент, в който да представим един наистина новаторски продукт. Не, нямаме основания да мислим така. Но актуалната ситуация доведе до това, че през изминалите месеци ние се занимавахме много интензивно с т.нар. „стартъпи”, с техните технологии и с тяхната много различна от конвенционалната скорост на развитие и действие. След което човек се връща към собствената си компания с над 86 000 служители и си задава въпроса – как да постигна скоростта на малките в голяма компания с нашите мащаби?

Кое е основното във вашата „Стратегия 2025”?

Решаваща роля в не я играе „фитнеспрограмата” Speed Up, която трябва да ускори Audi в един все по-бързо въртящ се свят. Ние знаем, че преломните моменти и радикалните промени се предпоставят от големите тенденции и процеси. Като цифровизацията, която свързва всичко в мрежа и дава възможност за развитие на изцяло нови бизнес модели. Но и като стремежът към устойчиво развитие. Тази тема вече достигна дълбоко в общественото съзнание и става все по-важен фактор при избора на нашите клиенти. И не на последно място – като урбанизацията. Днес вече сме в ситуация, в която не автомобилът променя града, а градът – автомобила. За всяка една от тези три стратегически области имаме формулирани ясни цели.

На кои въпроси ще търсите отговор?

Къде искаме да бъдем през 2025 година? Какъв е делът на нашите електромобили? Как изглежда областта на цифровите услуги? Как разработваме нашите автомобили? Колко интелигентни ще бъдат заводите? Какъв ще бъде въглеродният отпечатък на производството? Това са само няколко примера. И дали наистина има смисъл в комплексността, която имаме днес? Това е ключов въпрос. През последните години изглежда стреляхме малко по-високо от целта. Предлагаме гама от двигатели и трансмисии, цветове и допълнително оборудване, която стана почти необозрима. Включително и от гледна точка на клиента, който конфигурира и поръчва своя нов автомобил.

Дали и през 2025 година ще запазите фирмения девиз „Vorsprung durch Technik“?

Водихме дискусии относно това дали нашата принципна позиция като компания е достатъчно добре изразена в досегашната ни маркова идентичност. Защото напредъкът е състояние на духа и аз очаквам да го видя както в технологиите на развойната дейност и производството, така и в работата на служителите от пласмента. Затова с оглед на бъдещето на Audi „Vorsprung durch Technik“ звучи малко ограничено за нас. Вероятно много по-подходящо би било „Audi. Vorsprung.”

Колко електромобила ще има в гамата на Audi?

Отговорът на този въпрос е прост – към 2020 година в гамата ни ще има три електрически автомобила. Серийното производство на нашия захранван от акумулаторни батерии електрически SUV с автономен пробег до 500 километра ще стартира през 2018 година в нашия завод в Брюксел. Предвиждаме към 2025 година задвижваните от акумулаторни батерии автомобили да съставляват минимум 25% от моделната гама и шансовете за това са добри, тъй като все повече пазари и нормативни уредби поощряват електрическата мобилност и изграждането на необходимата за разпространението й инфраструктура. Едновременно с това себестойността на батериите се снижава, а капацитетът им расте.

Ще създадете ли истински спортен електромобил или ще оставите това на Porsche?

С времето ще разберем дали има пазар за подобен продукт. Засега искаме нашите електромобили да допринесат за справянето с предизвикателствата по отношение на емисиите на CO2 – при това с динамични и луксозни модели. С електрическия SUV от 2018 година например планираме да постигнем максимален обем на пазарите в Китай, САЩ и Европа. За мен това е напълно логично, защото в страни като Норвегия вече има законодателни инициативи, според които след 2025 година в градовете ще се допускат само електромобили. Също и в Калифорния. А пазарът в Китай така или иначе се отличава с най-високата динамика по отношение на електромобилите – не на последно място, за да се реши проблемът със замърсяването на въздуха в градовете.

Какво да очакваме след Q6?

Ние не наричаме електрическия SUV Q6, а e-tron. След него виждам модел, позициониран възможно най-високо, т.е. в сегмента на A8 или A6. И след това ще тръгнем надолу в гамата.

През 2017 година Mercedes ще представят система за индуктивно зареждане при S-класата. А вие?

Ние също сме подготвили такава система при новия A8 рlug-in хибрид.

Кой води в областта на автономното движение – вие или Google и компания?

Google се опитват да прескочат един етап в развитието и не се занимават с междинни стъпки като пилотираното шофиране. Важно е още днес да си дадем сметка колко бързо алгоритмите и обработката на колосални количества данни (т.нар. „Big Data-мениджмънт”) могат да доведат до създаване и използване на изкуствен интелект. От една страна това е ключов фактор за способността на автономно движещия се автомобил да се самообучава, а от друга ще играе решаваща роля за развитието на бъдещите бизнес-модели и по-специално на индивидуално създадените и прецизно насочени към всеки потенциален клиент търговски предложения.

До каква степен произшествията с автомобили на Tesla навредиха на имиджа на автономното движение?

Мисля, че в случая бе подходено с прекален оптимизъм по отношение на внушеното обещание за автономно движение. По принцип в хората и обществото съществува нагласа, очакване и стремеж към осъществяване на този технологичен пробив. Защото той повишава комфорта и генерира свободно време. Стоенето в задръстване е не само непродуктивно, а и ограничава непреодолимо естествения човешки стремеж към движение. Първоначално пилотираното шофиране, а след това и автономното движение ще осмислят тези периоди, осигурявайки ценно време. Ако се заемем достатъчно сериозно с това, денонощието, прекарано зад волана на автомобила изведнъж ще се окаже не с 24, а с 25 часа. В скоро време ще основем дъщерна компания, която ще се занимава специално с разработката на автономния автомобил. Става дума за своеобразен автомобил-робот, при който воланът и педалите може да отсъстват напълно. Тази дъщерна компания, наречена SDS – от „Self Driving System” ще действа като стартъп-предприятие извън структурите на Audi.

В бъдеще предвиждате да формирате висок дял от оборота чрез цифрови услуги. По-конкретно – за какво всъщност ще плащат клиентите?

Представете си, че във всеки от нашите модели има седалка, на която имате на разположение всичко, което може да се поръча днес – вентилация, отопление, масаж и най-различни индивидуални настройки. Клиентът може да включва отделни удобства и възможности по желание и дори за определено време, като плаща само за времето, за което ги ползва. Друг пример са нашите матрични предни светлини. Ако на клиента му предстои дълго пътуване нощем, той може да отключи временно функцията и да се възползва от предимствата на лазерните светлини срещу определена такса. Или си представете услуга, която се грижи за индивидуално търсене и ангажиране на паркоместа за водачите на Audi. Ето точно такъв вид услуги обмисляме.

А откъде ще спестите средствата, необходими за преструктурирането на компанията?

Вече сме набелязали няколко възможности в тази насока. Например дали наред с версията с пет врати е необходимо непременно да предлагаме A3 и с три врати? Или дали успешен модел като A3 Cabriolet се нуждае от наследник веднага или можем просто да го задържим по-дълго на пазара?

В актуалния септемврийски брой на водещото месечно автомобилно списание в България ще откриете:

Ferrari 488 GTB Spider, Lamborghini Hurracan Spider и McLaren 675LT Spider – Три изключителни открити спортни модела на езерото Гарда.

Audi Q2 – С модела Q2 марката Audi съчетава качествата на динамичен компактен модел с високата позиция на седене на SUV. Първи тест на версията 2.0 TDI Quattro.

Lada 4×4 Urban – Култовата Лада Нива все още е точно такава, каквато добре я познаваме.

BMW M4 Competition – Пакетът Competition превръща М4 купе в един още по-екстремен спортист.

Renault Koleos – Първи километри зад волана на френския близнак на Nissan X-Trail.

Mercedes се преражда – Семейството на C-класата ще се увеличи, шестцилиндровите двигатели ще преминат към икономична редова схема, а планираните четири електромобила ще получат самостоятелна платформа.

Peugeot 2008 – Първи впечатления от обновения градски кросоувър на марката с лъвче на емблемата.

Комби модели от средния клас – След като седанът Talisman се оказа една приятна изненада, сега Renault изпраща версията Grandtour, за да разбърка картите в кръга на просторните комби модели – със стил и екстравагантност.

Volvo S90 – Тест на новия флагман сред седаните на шведската компания.

Среща на поколенията – Три модела на Alfa Romeo от средния клас.

 
 
Коментарите са изключени за Руперт Щадлер: Не автомобилът променя града, а градът – автомобила