Религиозни малцинства на Ирак живеят в страх

| от |

image

Мей Дудин от ДПА/БТА/

В очите на своята общност Чаери Чидер Хусаен е съдия.

За ислямистките екстремисти, които извършват нападения из цял Ирак, той е „поклонник на дявола“, когото са поставили в списък за убиване.

Хусаен принадлежи към кюрдската общност на язидите – религия с връзки със зароастризма. Представители на религиозни малцинства като него са под заплаха, откакто групировката Ислямска държава в Ирак и Леванта (ИДИЛ) от юни пое контрол над голяма част от страната.

45-годишният Хусаен знае добре, че въоръжените бойци от ИДИЛ не подбират в преследването на тези, за които смятат, че не са от правилната вяра.

Представителите на неговата религия вярват не само в Бог, но и в ангели, природата, свободната воля и присъщата добрина на човека. Слънцето е ключов фокус във вярата им. Адът не е част от системата им на вярвания.

Тауси Мелек е специфичен фокус на набожността на язидите. Но радикалните ислямисти смятат този ангел за Сатаната или Илблис, дявола.

„Те убиват всички: йезиди, християни и дори мюсюлмани“, каза съдията, седейки в офиса си в съда на град Дохук, в контролирания от кюрдите Северен Ирак.

Хусаен предлага на гостите си сладкиши и вода. За разлика от мюсюлманите язидите не постят по време на Рамазана.

„Мога да ям и пия в офиса си“, казва той, добавяйки, че прави това, за да не обижда постещите мюсюлмани навън.

По-голямата част от язидите по света, чийто брой е изчисляван на 800 000, живее в Северен Ирак. „Амнести интернешънъл“ съобщава, че бойци на ИДИЛ са отвлекли няколко язиди през юни и сега ги държат отвъд границата в Сирия.

Правозащитната организация вижда ясна тенденция, според която ИДИЛ взема на прицел представители на религиозни малцинства за отвличане.

Хусаен смята, че 100 представители на общността му са били убити през последните няколко седмици. Той казва, че е доволен, че кюрдските бойци пешмерга са овладели основните бастиони на йезидите, подсигурявайки ги засега срещу нападения на джихадисти.

„Кюрдското правителство не ни създава никакви проблеми, дори и въпреки че повечето кюрди са мюсюлмани сунити“, казва той.

По време на диктатурата на Саддам Хюсеин на йезидите не се позволявало да заемат висши длъжности в администрацията.

„Но тук в Кюрдистан, за сравнение, съм съдия, който съди мюсюлмани, християни и язиди“, заяви Хусаен.

В долината Лалиш, важно поклонническо място за язидите близо до границата с Кюрдския автономен район, храм и областта са охранявани от пешмергите.

От посетителите в храма се изисква да си събуят обувките, преди да влязат. Но в последно време те не са много. Тези, които са там са набожни йезиди, които доброволно поддържат храма чист, според кюрдски учител, който предлага себе си за туристически гид.

Други малцинства също живеят в страх за живота си. До 15 000 души са избягали от древния асирийски град Каракош в кюрдския град Ербил след неотдавнашно минометно нападение.

Били отведени в християнския квартал Анкауа. Мнозина вече са се върнали в Каракош, въпреки че ситуацията остава несигурна, дори и за местните християни.

Според иракския халдейски католически патриарх Луис Рафаел Първи Сако преди 2003 г. е имало около 1,2 милиона християни, живеещи в Ирак. Днес те са най-много 500 000.

„Губим нашите общности. Ако християнският начин на живот приключи в Ирак, историята ни се прекъсва и идентичността ни е под заплаха“.

Иракските християни все пак могат да намерят дом в бъдещ Кюрдистан.

В Анкауа християнският начин на живот продължава. В халдейската католическа катедрала „Свети Йосиф“ около 50 деца се готвят за първото си причастие, пеейки и казвайки своите молитви, докато дузина климатици отблъскват жегата.

Децата са насочвани в своите молитви от монахини в бели дрехи. Влизащите в църквата са посрещани от охранител на входа, който пита за целта на посещението.

Непознатите са допускани вътре, но не са непременно добре дошли.

„Това е място за молитва – само за молитва“, казва една от монахините.

 
 
Коментарите са изключени за Религиозни малцинства на Ирак живеят в страх