Рали Дакар: 8 разлики между Африка и Америка от Марк Кома

| от |

Преди 6 години изглеждаше, че рали Дакар е в задънена улица. Юбилейното 30-то издание на най-тежкото и популярно рали в света бе отменено поради съображения за сигурност. С годините, рали Дакар в Африка се е сблъсквало с всякакъв вид заплахи и предизвикателства, но най-накрая бе спряно от терористи. Заплахата от Ал Кайда принуди организаторите да търсят нови места. Африка бе големият губещ, но и духът на рали Дакар пострада тежко. Надпреварата намери нов дом в Южна Америка, за което бе жестоко критикувана, но с течение на времето състезатели и фенове не само свикнаха с новата обстановка, но и започнаха да откриват много нови неща в новия терен. Всички, които имаха някакво отношение към рали Дакар бяха единодушни, например, че тазгодишното издание на ралито е било дори по-тежко, отколкото в Африка.

Легендата в рали Дакар Марк Кома, 4-кратен победител в ралито с мотоциклет и на двата континента, разказва за 8 ключови момента, по които оригиналното издание на ралито в Африка и това в Южна Америка се отличават:

1. Логистика и обслужване
Пътищата, градовете и услугите в Южна Америка са много добре развити, и по този начин логистиката на отборите е доста улеснена. Така например, ако пътувате от един етап до следващия в Африка, пустинята е …просто пустиня. Рали Дакар в Южна Америка се радва на доста по-комплексна логистика.

2. Комфорт
Пътната мрежа в Южна Америка е толкова добра, че заводските отбори, дори и по-малките частни тимове могат да използват своите кемпери или каравани. Да се премести целия лагер на рали Дакар в Африка беше доста трудно и спяхме само на палатки.

3. Популярност
Просто погледнете телевизорите си, когато дават рали Дакар – има с пъти повече зрители по стартовете, финалите и етапите в Южна Америка. Има повече градове по маршрута ни, така че повече хора ни подкрепят. В Африка, хората също са чудесни, но Сахара е доста по-различна от Атакама.

4. Приключение
През 2014 година, организаторите преоткриха как да правят рали Дакар по правилния начин, но преди това Африка предлагаше много повече приключения. Беше наистина тежко и епично, в сравнение с Южна Америка. За съжаление или не, днес основен приоритет на състезанието е сигурността, след това приключение и забавление.

5. Автентичност
Каквото и да става, Африка ще е винаги в сърцето ми. Но трябва да сме реалисти – да останем там, означаваше много промени и компромиси. Африканското рали Дакар трябваше да се контролира все повече и повече, но това ставаше все по-трудно.

6. Скорост срещу навигация
В първите 5 издания на рали Дакар в Южна Америка, специалните етапи бяха просто надпревара срещу хронометъра. Скоростта бе по-важна от способността да откриете правилния път. За щастие, тази година бяхме като на „Дакар“ в доброто старо време – тежко и технично, с много навигация.

7. Височинна болест
Пустинята Сахара е уникална, но в Южна Америка има нова, опасен елемент – голямата надморска височина. Някои етапи течаха на над 3000 метра. Няма специфична подготовка за такава ситуация, но разнообразието е интересно.

8. Африканска мечта
Бих искал да се върна обратно в Африка, но не мисля, че е възможно. Рали Дакар в Южна Америка е много атрактивно за спонсори и производители – тук пазарите нарастват с големи темпове. Така че – вчера беше Африка, днес е Латинска Америка, а утре – …кой знае?

off-road.bg

 

 
 

„Евробет“ подкрепя наградите „Аскеер“

| от Спонсорирано съдържание |

На 24 май – Денят на най-светлия ни празник: празникът на българската духовност, просвета и култура и на славянската писменост, в Театър „Българска армия” за 28-ми път Фондация „Академия Аскеер” ще връчи своите национални награди за постижения в театралното изкуство през изтеклия сезон.

От 2008 г. досега „Евробет“ е основен спонсор на най-престижните театрални награди в България. Наградите „Аскеер“ са единствени по рода си – те са автентичният и самоотвержен, неказионен глас на театралното съсловие. Фондация „Аскеер“ е посветена единствено на театъра, културата и духовността, които са основните стълбове на всяка нация. За „Евробет“ е чест да инвестира в силата на културата, която е предпоставка за по-добро бъдеще! Оказаната подкрепа е поредното доказателство, че осъществяването на проекти от обществена значимост е приоритет в дейността на компанията.

Изборът за всяка една от общо 12-те наградни категории принадлежи на широка театрална и духовна общност. Всички категории и номинации можете да видите ТУК.

Връчването на наградите „Аскеер“ е под почетния патронаж на Министъра на културата и на Министъра на отбраната. Церемонията по награждаването ще се излъчи на живо по БНТ.

Рекламна публикация

 
 

Специална бутилка ще позволи на хората да пият бира и в космоса

| от chr.bg |

Австралийска компания разработи бутилка, с която хората да могат да пият бира дори при нулева гравитация.

Астронавтите надали имат право на алкохол, но космическият туризъм набира скорост. Вече две компании – „Върджин галактик“ и „Блу ориджин“ планират да изпращат туристи на орбита. А малко неща са по-приятни след дълго пътуване от студената бира.

Специалната бутила има втулка, която придвижва течността от дъното до гърлото без гравитация.

„Хората преработват алкохола различно – обясниха от компанията „Восток спейс биър“ – Езикът се подува, сетивата се замъгляват. Това променя вкуса на храната и напитката. Затова трябваше да предвидим всичко“.

Компанията е създала два прототипа от пластмаса, като е заимствала технология от цистерните. Тя набира средства, за да започне производство.

 
 

Ди Каприо и Спилбърг ще работят заедно по нов филм

| от chr.bg |

Леонардо ди Каприо и Стивън Спилбърг преговарят, за евентуална съвместна работа над биографичен филм за бившия американски президент Юлисис Грант.

Ди Каприо и Дженифър Дейвисън са кандидати да продуцират филма.

Според Дедлайн, Спилбърг е склонен отново да работи с Ди Каприо над първия им съвместен проект от заснемането на филма „Хвани ме, ако можеш“ (2002 г.).

Грант, който е починал през 1885 г. на 63-годишна възраст, е служил два мандата като президент на САЩ, след като поел президентството от Андрю Джонсън. Докато бил президент, Грант стабилизирал икономиката и направил опит да смаже Ку-Клукс-Клан.

Филмът ще бъде адаптиран по биографичната книга „Грант“ на Рон Черноу. Сценарист ще е Дейвид Джеймс Кели.

„Лайънстейт“ и „Апиън уей“ са придобили филмовите права над книгата през ноември 2017-а.

Леонардо ди Каприо ще има натоварен график, тъй като по-рано бе оповестено, че ще участва във филма „Имало едно време в Холивуд“ на Куентин Тарантино.

 
 

История на една от най-престижните кинонагради – „Златна палма“

| от chr.bg |

Знаковата награда „Златна палма“ за най-добър филм на Международния кинофестивал в Кан, Франция, е помогнала на неизвестни режисьори да намерят своето място на глобалната филмова карта, тласнала е напред кариерите на утвърдени кинодейци и е превърнала филмови продукции в класики. По повод 71-вото издание на кинофестивала в Кан, ви предлагаме кратка история на престижното отличие.

Първата награда „Златна палма“ през 1955 г. печели американският режисьор Делбърт Ман за романтичната си драма „Марти“. През въпросната година отличието заменя фестивалната Голяма награда, присъждана в периода между 1939 и 1954 г.

Оттогава някои от най-известните филми в света са отличавани със „Златна палма“ – „Шофьор на такси“ на Мартин Скорсезе, „Апокалипсис сега“ на Франсис Форд Копола, „Човекът от желязо“ на Анджей Вайда, „Секс, лъжи и видео“ на Стивън Содърбърг, „Гепардът“ на Лукино Висконти.

Считана за една от най-престижните награди в света на киното, „Златна палма“ обикновено се присъжда за цялостната работа на даден кинодеец или за филм, откриващ нови киноперспективи.

Спечелването на „Златна палма“ не гарантира непременно касов успех, но определено е крачка напред към номинация за „Оскар“ – най-престижната филмова награда в света, както е добре известно на режисьори като Терънс Малик, Михаел Ханеке, Роман Полански, Джейн Кемпиън.

Новозеландката Джей Кемпиън заема специално място в историята на Кан – тя е единствената жена режисьор, печелила „Златна палма“.

Само девет кинодейци членуват в друг ексклузивен фестивален клуб – на двукратните носители на „Златна палма“.

Миналата година Рубен Йостлунд стана първият шведски режисьор, удостоен със „Златна палма“, откакто отличието се връчва от 1955 г.

Миналогодишният трофей беше инкрустиран със 167 диаманта по случай 70-годишнината на кинофестивала в Кан, припомня агенцията.

Тази година 21 филма ще се съревновават за наградата „Златна палма“. Фестивалът ще започне на 8 май, а носителят на топ отличието, избран от жури с председател актрисата Кейт Бланшет, ще стане известен на 19 май.