Работи се по всички версии за катастрофата на руския самолет

| от chronicle.bg с БТА, БНТ |

Следственият комитет на Русия работи по всички възможни причини за катастрофата на самолета Ту-154, включително и по версията за терористичен акт, но засега е рано да се говори за такъв. Това заяви ръководителят на комисията, която разследва катастрофата, министърът на транспорта на Русия Максим Соколов на пресконференция след заседание на щаба за ликвидиране на последиците от катастрофата, предаде ТАСС, цитирана от БТА.

Следствието работи по различни версии, по целия спектър от възможни причини, които биха могли да доведат до катастрофата. „Да се говори за терористичен акт засега е преждевременно“, каза Соколов.

Руският транспортен министър обясни, че черните кутии на този тип самолет нямат радиопредаватели и ще бъдат търсени с помощта на радиолокатори. Сроковете на операцията ще зависят от ситуацията, но може да се окажат много дълги, отбеляза той.

Няма оцелели след катастрофата на руския военен самолет, който се разби в Черно море след излитане от Сочи на път за Сирия с 92-ма души на борда. Досега са извадени десет тела. Следствието разглежда всички възможни версии за причините, включително терористично нападение. В машината Ту-154 са пътували артисти от армейския музикален ансамбъл Александров, който е трябвало да изнесе новогодишен концерт в руската база в Латакия. На борда са били и журналисти от три телевизионни канала. Днес в Русия е обявен ден на национален траур.

Самолетът изчезнал две минути след излитането си от Сочи, където е спрял за презареждане на път от Москва към сирийската провинция Латакия. Аудиозапис на последния разговор на пилотите с кулата не показва, че екипажът е имал някакви проблеми. Гласовете в кабината остават спокойни до изчезването на машината. Времето в района е било благоприятно.

Катастрофиралият самолет е бил ремонтиран през декември 2014-а, а в кабината е управлявал опитен пилот. Руската армия започна мащабна издирвателно-спасителна операция, открити са няколко тела и отломки. По крайбрежието ще бъдe разположено осветление, за да може операцията да продължи и през нощта. Първите роднини на загинали вече са в Сочи, те ще бъдат настанени в санаториум на руската армия.

Президентът Путин е възложил на премиера Медведев да сформира и оглави специална правителствена комисия по разследване на авиокатастрофата, съобщава БНТ.

На борда е имало девет журналисти, осем военни, двама цивилни служители и осем -членен екипаж. 64 от загиналите са от световноизвестния военен ансамбъл Александров, включително неговия ръководител Валерий Халилов.

Ансамбълът е основан през 1928-ма година и носи името на първия си диригент, който е и автор на музиката на съветския химн. През Втората световна война изнася над 1500 концерта в зоните на сражения и в болници. Сега в състава му влизат 200 души, а репертоарът включва над две хиляди произведения, сред тях народни песни и танци, класика, кавъри на поп и рок хитове. Гастролирал е пред милиони зрители по света.

Телевизия RAI припомни днес една от паметните му изяви – през 2004 година в Рим по случай 26 години от възкачването на папа Йоан Павел втори на Светия престол.

Миналата година ансамбълът беше и в България като част от турнето му по случай 70-тата годишнина от победата над фашизма.

В самолета е била и популярната в Русия като филантроп Елизавета Глинка, наричана още „Доктор Лиза“, Тя е първият носител на Руската държавна награда за постижения в областта на човешките права.

Самолетът Ту-154 влиза в експлоатация през 1972-ра и претърпява съществена модернизация през 1986-та. С него има общо 39 фатални инциденти, предимно заради лошо време и грешки на наземния контрол. Аерофлот го изтегли от употреба през 2010. В света продължават да летят около 50 от тези машини.

Над 800 души са загинали от 2000 година при катастрофи със самолети от модел Ту-154, разработен по съветско време, информира ДПА. Трагичната равносметка на включва катастрофата, станала днес рано сутринта край Сочи, при която се предполага, че са загинали близо 100 човека.

Тримоторният Ту-154, създаден през 60-те години на миналия век, за да превозва над 150 души и който може да каца на писти без асфалтово покритие, бе флагман на руския въздушен транспорт десетилетия наред.

Произведени са над 1000 самолета Ту-154, но след поредица катастрофи руските власти разпоредиха през 2011 година остарелият модел постепенно да бъде изваден от употреба.

Дванадесетина големи катастрофи са станали през последните 15 години с Ту-154, сред които и катастрофата през край руския град Смоленск през 2010 година, при която загинаха тогавашният полски президент Лех Качински и още 95 представители на полския политически елит.

Международно разследване установи, че трагедията край Смоленск най-вероятно е причинена от пилотска грешка, но инцидентът засили усещането, че моделът е морално остарял, отбелязва ДПА.

 
 
Коментарите са изключени за Работи се по всички версии за катастрофата на руския самолет