Ръст на сивата икономика през 2013 г.

| от |

levaДелът на сивата икономика се увеличава през 2013 г., продължава практиката на укриване на обороти и неплащане на мита и акцизи, показва изследване на Центъра за изследване на демокрацията, представено в пресклуба на БТА.

През 2013 г. се повишават стойностите на индексите на скритата икономика при бизнеса и на недекларираната икономическа активност на населението, съобщи Руслан Стефанов – директор „Икономическа програма“ в центъра. Индексите се проследяват от 2002 г. и тогава се наблюдават най-високите стойности на скритата икономика, докато през 2013 г. стойностите се доближават до тези през 2009 г. и 2005 година.

През 2011-2012 г. е имало напредък по отношение на дела на скритата икономика заради силно популяризираните наказателни мерки в областта на събираемостта на приходите, но през тази година напредъкът е прекъснат, отчитат анализаторите.

Методологията ни показва скритата икономика в определени области и затова не можем да посочим процента на скритата икономика изобщо, каза Руслан Стефанов. В година на предсрочни избори и политическа нестабилност, промяна в изпълнителната власт и смени в държавната администрация това неминуемо се отразява на общественото мнение за размера на скритата икономика в България, коментира той.

Според изчисления на Центъра за изследване на демокрацията за 2013 г. са регистрирани общи загуби от укрити социални и здравни осигуровки в размер на 245,6 млн. лева. Това се случва поради деклариране на по-нисък от реалния доход или недеклариране на доход изобщо.

Мартин Цанов – анализатор в Центъра за изследване на демокрацията, съобщи, че до 2009 г. е имало тенденция на нарастване на данъчните приходи, а след тази година тенденцията е по-слаба, като през септември 2011 г. данъчните приходи са нараствали с 11,02 процента годишно, през септември 2012 г. – със 7,89 процента, а през септември 2013 г. нарастването им е под 1 процент. По данни на ЕК за 2011 г. загубата за българския бюджет от неплащане на ДДС е 1,2 млрд. лева.

Николай Петков – представител на НАП, коментира на пресконференцията, че данните на ЕК се отнасят не само за данъчните измами, а показват загубата от разликата между прогнозираните доходи от ДДС и реално събраните. От сумата 1,2 млрд. лв. делът на ДДС-измамите е около една трета, каза експертът.

От Центъра за изследване на демокрацията отчетоха още тревожни данни за пазара на труда – безработицата през тази година достига 12,9 процента, като се запазва и дори увеличава делът на трайно безработните и на младежката безработица.

Регистрираната дефлация от 0,7 процента през август тази година показва, че икономическата криза продължава и дава отрицателен ефект върху данъчните приходи, сочат още данните. Анализаторите препоръчаха повишаване на електронните услуги, предоставяни от администрацията, както и електронното администриране на процедурите за обществени поръчки.

 
 

Анджелина Джоли посети лагер за сирийски бежанци в Ирак

| от chr.bg |

Американската актриса Анджелина Джоли е на посещение в Ирак. Джоли, която е специален посланик на ООН по въпросите на бежанците, посети лагер на кюрдски бежанци в северната част на страната.

По думите на актрисата, обществото трябва да засили вниманието си към проблемите на бежанците по света. Джоли каза, че ООН е събрала едва половината пари от нужните средства за справянето с проблема с бежанците в Ирак и Сирия. Тя обяви също така, че е притеснена от малкото дарения, които организацията получава и тази година.

Според актрисата и режисьор без помощта на цялата международна общност – няма как проблемът с бежанците да бъде решен.

 
 

Рене Зелуегър изглежда добре като Джуди Гарланд, но Лайза Минели не одобрява

| от chronicle.bg |

Преди месеци стана ясно, че Рене Зелуегър най-накрая ще направи подобаващото си завръщане на големия екран в биографичния филм „Джуди“, посветен на последните години на Джуди Гарланд – една от иконите на миналия век. Засега имаме само една снимка от продукцията, но това е достатъчно за феновете, за да започнат да очакват с нетърпение филма.

Не така мисли обаче дъщерята на Джуди Гарланд, актрисата и певица Лайза Минели.

В отворено изявление, Лайза Минели заявява, че не подкрепя филма и не е работила със Зелуегър във връзка с превъплъщението й. Включването идва, след публикуване на статия в онлайн медия (която после е премахната), в която се съобщава, че актрисата работи заедно с дъщерята на Джуди Гарланд по продукцията.

„Никога не съм се срещала, нито съм разговаряла с Рене Зелуегер. Не знам как е започнала тази история, но не я одобрявам, както не одобрявам предстоящия филм за Джуди Гарланд. Всички твърдения в друга посока са 100% художествена измислица.“ казва Лайза Минели в публикация на фейсбук профила си.

„Джуди“ показва животът на Гарланд по време на последното й представление в Лондон  през 1968 г., кариерата й и началото на връзката с петия й съпруг, Мики Дийнс. Звездата от класиката „Магьосникът от Оз“ (1939) умира няколко месеца след представленията във филма от поемане на смъртоносна доза барбитурати.

judy-1521491379
Отляво – Джуди Гарланд, отдясно – Рене в ролята на Джуди

Засега няма информация дали някои от останалите членове на семейство Гарланд са замесени в продукцията, нито някой от екипа на „Джуди“ е отговорил на отвореното изявление на Лайза Минели.

Засега няма фиксирана дата за световната премиера, но се очаква филмът да излезе в края на тази година.

 
 

Клеър Фой не прилича на себе си в трейлъра на „The Girl In The Spider’s Web“

| от chr.bg |

Sony Pictures пусна трейлъра на „The Girl in the Spider’s Web“, в който Клеър Фой играе Лисбет Саландер пушещата и караща мотор героиня от романа в три части Millennium на Стиг Ларсън. Ролята на пънкарката идва след като Фой игра кралица Елизабет II в „The Crown“, за което спечели Златен глобус и беше номинирана за Еми.

Според трейлъра Саландер е част от движението #TimesUp – „жената, която наранява мъже, които нараняват жени“. Тя спасява една дама от юмруците на гаджето й като го провесва за краката, разкрива изневерите и побойщата му и за наказание прехвърля всичко, което има, в сметките на неговите жертви. Саландер обаче не е перфектна и някой, когото не е успяла да спаси, скоро й задава въпроса: „Никога не успях да разбера – защо помогна на всички, но не и на мен?“

Фой не прилича на себе си в тази роля – с изцяло черен гардероб, пиърсинги и разбира се, татуировка на дракон.

 
 

Дейвид Линч и вдъхновението за онзи смразяващ кадър в „Туин Пийкс: Завръщането“

| от chronicle.bg |

Феновете на Дейвид Линч знаят, че той не обича да обяснява намеренията си зад режисьорските си решения. Една сцена обаче от „Туин Пийкс: Завръщането“ е прекалено добра, за да устоят зрителите да не искат повече подробности директно от създателя на поредицата. Става въпрос за финалната сцена на епизода „Part 8″ от „Туин Пийкс: Завръщането“ – онази, в която младото момиче отвори устата си, а в нея влезе създанието кръстоска между жаба и муха. Дейвид Линч вдига завесата над този момент от кариерата си (и на редица други) в новата си книга, „Room to Dream“.

В откъс от книгата, публикуван от The New York Times, Личн разказва откъде е дошла идеята за този кадър и създанието в него. 

Всичко се случва, докато Линч е на ваканция из Европа. Той бил на борда на „Ориент Експрес“, пътувайки от Атина до Париж. На гарата в Югославия,  по време на почивката, Линч забелязва множество туристи как се втурват в една посока. „Всички отиваха към тези шарени шатри, където се продават оцветени напитки (които всъщност са просто вода със захар). Когато слязох от влака, стъпих в този мек прах, дълбок около 30 сантиметра, пълен с огромни насекоми, приличащи на жаби, които скачаха, летяха, излитаха и се връщаха обратно. От там ми дойде идеята за жабата-буболечка – тези неща просто попадат в света на „Туин Пийкс“.

Случката се развива прекалено рано, за да знае Линч, че огромните летящи насекоми ще свършат във финала на „Туин Пийкс“, но обяснява, че образът е изскочил в главата му, докато е пишел сценария на „Part 8″. Режисьорът завършва разказа си с кратък анекдот и не дава повече подробности зад една от най-абстрактните му сцени във филмите му.

„Всеки има свои теории за шоуто, което е прекрасно, и няма значение дали аз ще обяснявам моята теория.“ пише Линч в книгата. „Нещата имат своя собствена хармония и ако ти си верен на идеята, тогава хармонията ще си проличи, дори образът да е абстрактен. Можеш да го гледаш отново след 10 години и да го видиш в тотално различен начин, а може да видиш още нещо – но онзи потенциал ще бъде там, ако си бил верен на първоначалната идея.“

Припомняме си сцената: