Пришълец от бъдещето

| от Георги Колев |

Новият брой на списание auto motor und sport Bulgaria е на пазара от тази седмица, а ние ви представяме една от историите в него.

За разлика от Tesla Model S този автомобил със сигурност не можете да го видите по нашите пътища. Трудно ще го отриете дори и някъде в Европа. Mirai е първият сериен модел на Toyota, който се задвижва от водород, и е зряла стъпка в развитието на перспективните технологии с горивни клетки. На пътя с този уникален модел.

Ако застанете зад този автомобил и се вгледате по-внимателно, ще откриете малка локвичка. Вода. Вярно е, че всеки автомобил отделя водни пари, но в случая те са единственото, което излиза от ауспуховите тръби на Mirai. Чиста дестилирана вода, плод на реакцията в горивна клетка между зареждания в автомобила водород и кислорода от въздуха. Разработките на автомобили с горивни клетки започват още през 80-те години и неизменно присъстват в развойната дейност на всяка голяма компания, каквато е и Toyota. Всъщност за японската фирма проектната работа, свързана с горивните клетки, датира горе-долу от времето, когато стартираха проектите за хибридни автомобили, тоест от началото на 90-те години. Когато Prius беше създаден, хората започнаха да го купуват, защото е произвеждан от Toyota.

Днес хората купуват Toyota, защото произвежда хибриди. Ето че компанията представя и първия си сериен автомобил, захранван с водород, чрез който горивната клетка генерира електричество при коефициент на полезно действие от около 60 процента. Да, вярно е, че човечеството не разполага с инфраструктура за снабдяване и зареждане с водород, но с бързото развитие на технологиите за производство на електричество от вятъра, осигуряващо чести излишъци, въпросът с добиването му от вода става все по-актуален.

500 км пробег със собствено генерирано електричество

С присъщата за японците скромност и вглъбеност главният инженер на проекта Йозиказу Танака се покланя и ни обяснява всеки детайл от новата горивна клетка и резервоарите на Mirai (японската дума за „бъдеще“). Устройството на тази горивна клетка ми е отчасти познато, защото преди четири месеца, когато BMW представяше своите прототипи на базата на Серия 5 GT, те се задвижваха именно от въпросната система, предоставена от Toyota. Mirai обаче не е прототип, а сериен автомобил с доста причудливи форми, които трябва да загатнат колко напред в бъдещето е той.

Двата прототипа на BMW се зареждаха с водород под налягане от 700 бара или 350 бара при изключително ниски температури. От Toyota са избрали първия вариант, съобразявайки се с наличието на зарядни станции за водород в държави като Германия. Апропо, тестът ни се провежда именно в Германия, в покрайнините на Хамбург, един от най-екологичните градове в света, място, където се произвежда голямо количество електрическа енергия от вятърни централи и съществуват няколко зарядни станции за водород на компании като Shell. Самият процес на зареждане отнема няколко минути, в които системата, наподобяваща тази за метан или LPG, успява да сгъсти цели пет килограма водород.

Предостатъчно за пробег от над 500 км предвид високото енергийно съдържание на водорода и ефективността на горивната клетка, особено на създадената от Toyota. Можем спокойно да оставим настрани асоциации с дирижабъла „Хинденбург”, защото резервоарите имат сложна многопластова конструкция, в която основен носещ елемент е цилиндър от усилени с въглеродни влакна полимери, имащ способността да оцелее под въздействието на невероятно големи сили. По подобие на своя събрат Prius, Mirai всъщност е хибрид, защото притежава и акумулаторна батерия (с капацитет от 1,4 кВтч и напрежение от 244 волта) служеща като буфер, в който се складира енергия при спиране.

Безопасността преди всичко

Интериорът е не по-малко футуристичен от външността, а на разположение на водача има цели три дисплея в средната част на арматурното табло. Натискаме бутона за стартиране, преместваме малкия лост, удивително наподобяващ този на Prius, и потегляме. Mirai предлага всички системи на един претендиращ за принадлежност към средния клас съвременен автомобил – като започнеш с климатичната система (не открих информация за използвания начин на отопление, но предвид високата ефективност на целия задвижващ тракт е почти 100 процента вероятно това да става като при електромобилите) и стигнеш до подгряването на седалките. Освен това автомобилът е оборудван с почти всичко възможно по отношение на комуникационната свързаност и системите за асистенция като част от безопасността. Тук обаче ще се въздържим от подробности в тази област, защото е редно да отделим много повече място за същността на автомобила и това какво представлява на пътя.

Новата конструкция на горивната клетка с голяма контактна площ на елементите я прави по-ефективна, а специалните джобове за бързо отвеждане на водата позволяват нормално стартиране на системата и при температури от минус 30 градуса. Въпреки силния и влажен северен вятър в средата на октомври външната температура в Хамбург все пак е малко над нулата и не подлага системата на екстремни натоварвания. При потегляне и желание от ваша страна със 155-те конски сили на своя електромотор Mirai ускорява с устрема на електрически автомобил, но освен характерното свистене на двигателя се чува и звукът на компресора за въздух, който е плод на „саунд инженеринг“ и е неизменен атрибут на модела.

Всъщност пътуването с Mirai го разкрива като изключително зрял и приятен за шофиране автомобил. Въпреки задното окачване с торсионна греда (за да се осигури място за задния резервоар за водород), динамиката в завой е съвсем прилична благодарение на ниското разположение на задвижващата система и съответно ниския център на тежестта. Най-впечатляваща обаче е не динамиката, а изключителната хармония на задвижването – нещо, на което хората от Toyota винаги са държали много и което е особено ярко изразено в хибридните модели. Mirai потегля с лекота, сякаш има много по-ниско собствено тегло от 1850-те си килограма, набира плавно и равномерно, а след първоначалния устрем навлиза в по-спокойни води и ви подканя да се движите лежерно и без напрежение.

Да, този автомобил не търси спортни изяви. Той е уникален по своя характер и създава уникално чувство и удоволствие зад волана, което няма нищо общо със скоростта и бързото вземане на завои. Той е като странен пришълец от бъдещето, който подминава с усмивка безумните страсти за изява и външен израз в нашето ежедневие и излъчва някаква друга, далечна мъдрост.

Разход на 100 км – 0,9 кг водород

Междувременно разходът, който показа по време на тестовото шофиране, се придържаше в рамките на 0,9 кг водород на 100 км, което означава, че наистина може да измина над 500 км с един резервоар. Водачът може да управлява и степента на рекуперация с помощта на позицията Br на лостчето за управление. Според данните разходът на гориво е по-нисък в режим на градско движение – вероятно заради спецификите на горивната клетка.

У нас няма да видите подобен автомобил, но и в чужбина Mirai ще си остане рядкост. Собствениците му ще са хора, компании и институции от градове като Хамбург или Ротердам, които по особено ярък начин изразяват отношението си към технологиите, новостите и околната среда. В момента в Германия има 20 станции за зареждане с водород, а броят им трябва да достигне 50 до средата на 2016 година. За сравнение – тези за зареждане с LPG са 6800. В рамките на проекта Clean Energy Partnership (CEP) обаче ще бъдат построени още множество водородни станции. Създаден през 2010 г., CEP е консорциум от 13 партньори: Berliner Verkehrsbetriebe BVG, BMW, Daimler, Ford, GM/Opel, Hamburger Hochbahn, Linde Group, Royal Dutch Shell, Statoil, Total, Toyota, Vattenfall Europe и Volkswagen Group.

Заключение

Ако обичаш техниката, шофирането на подобно нещо е невероятен подарък.

Спомените ме отвеждат към един прототип на GM отпреди 10 години, благодарение на запознаването с който днес мога да твърдя, че технологиите в тази област са извървели изключително дълъг път. Остава си проблемът с наличието на съоръжения и инфраструктура за производство на водород. С широкото навлизане на възобновяемите източници на енергия перспективите за такива автомобили започват да стават по-оптимистични.

В актуалния ноемрийски брой на водещото месечно автомобилно списание в България ще откриете:

  • Volkswagen – Моделната гама на марката от Волфсбург. Ще превземат ли SUV и кросоувър моделите пазарния дял на комбитата? Какво да очакваме през следващите няколко години.
  • Volkswagen – Хроника на един предизвестен скандал. Звучи като ирония на съдбата, но гигантът Volkswagen влезе в една от най-големите кризи в германската индустриална история именно заради един от прочутите си дизелови двигатели.
  • Toyota Mirai – auto motor und sport България стана първата родна медия, чийто представител получи възможността да управлява високотехнологичния модел на Toyota.
  • Opel Astra – Първи изчерпателен тест на новата надежда от Рюселсхайм.
  • Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Porsche Cayenne – Едно сравнение на елитни пълноразмерни SUV модели.
  • Зимни гуми – Сравнителен тест на девет модела гуми за студения сезон с размер 225/50 R 17. Кое ще се окаже най-доброто предложение за средния клас автомобили?.
  • Jaguar XE 20d срещу BMW 320d и Mercedes C 250 d – Първо сравнение на новия XE 20d с двама от неговите основни съперници – BMW 320d и Mercedes C 250 d.
  • Техника Системи за принудително пълнене при спортните мотори. Какво на практика представляват технологиите за принудително пълнене днес? Ще разгледаме десет спортни автомобила с различни системи за предварително сгъстяване на въздуха.
  • Техника Мерки за ограничаване на емисиите при дизеловите двигатели. Всички необходими мерки и компоненти за гарантиране на чистотота.
  • Класика – Трите първи поколения Chevrolet Corvette. Те се различават до крайност – както по външен вид, така и по характер. Въпреки това притежават и много общи черти. Кое да изберем?
  • Формула 1 – Новата генерация пилоти настъпва.
  • Льо Ман Гараж 56 и на какво е способна човешката психика.

 

 
 

#LoveWins: мъжки пингвини свиха общо гнездо

| от chronicle.bg |

Любовта е във въздуха и печели не само между нас, хората, а и при животните. Живото доказателство за това е двойка мъжки пингвини в аквариум в Сидни (Австралия), която свива свое собствено гнездо, предава Mashable.

Двата пингвина, Sphen и Magic, са от вида Pygoscelis papua. Те се запознали и станали неразделни по време на изложба в аквариума, показваща животни от австралийския остров Макуори. Малко преди да започне размножителния период на вида им двамата стават неразделни и са виждани многократно да плуват заедно.

С наближаването на размножителния период Sphen и Magic започнали да събират камъчета, от които да си направят гнездо. При този вид пингвини обичаят е да се прави постилка от плоски камъни върху почвата и върху нея се мътят яйцата, които по-късно родителите топлят с телата си до излюпването на малките.

Постепенно гнездото на двата пингвина побрало най-много камъчета. За да не ги изключва от размножителния период, управата на аквариума им дала фалшиво яйце, с което да проверят дали два мъжки пингвина са способни да се грижат наистина за него. Когато станало ясно, че те са повече от способни, получили истинско яйце – на друга двойка, която имала две.

В момента се очаква да се излюпи яйцето на Sphen и Magic, а дотогава двамата се редуват да го топлят и пазят.

Това не е първият случай на мъжки пингвини, свиващи гнездо заедно. През 2012 г. други двама в зоопарка в Единбург получават яйце от гнездото на друга двойка и го отглеждат.

Ето и кратко видео с двата пингвина, което… ами, което всъщност е доста красиво, не мислите ли?

 
 

Филмите на Дисни, които направиха детството ни приказка

| от chronicle.bg |

Още точно 5 години и „The Walt Disney Company“ става на 100! На 16 1923 година братята Уолтър и Рой Дисни основават „Disney Brothers Cartoon Studio“ – това е първоначалното име на компанията. През годините то става „The Walt Disney Studio“, а после и „Walt Disney Productions“преди финално да се смени през 1986.

Уолтър Елиас Дисни не е просто кинаджия. Една от най-влиятелните личности в киното на миналия век е създател на стотици светове, в които растат милиони деца по света. Помните ли видеокасетите от 90-те, дублирани от един единствен мъж, който озвучаваше всички персонажи? Днес е странно, но тогава това правеше детството ни. Сядахме на дивана и се радвахме, когато можем вече сами да превъртим касетата без да викаме възрастните.

Кой може да отрече очарованието на тези стари анимационни ленти, в които първоизточникът са били хартията и моливът? В които дори можеш да видиш щритихите с течение на филма. Това е по-прекрасно и от най-изпипаната 3D анимация. Не искаме да ставаме по-носталгични, отколкото вече сме, но днешните анимации биха могли да си вземат един или два урока от онези, излезли изпод ръката на самия Дисни… който е роден на днешната дата между другото.

Да не говорим, че класиките на „Дисни“ ще бъдат екранизирани за игралното кино все повече и повече. Вече имаме „Пепеляшка“ и „Красавицата и Звяра“, предстои и „Мулан“.

Силно се надяваме, че тези любими анимации, няма да бъдат забравени скоро. Припомняме ви няколко от тях, защото отраснахме с тях, имахме прекрасно детство (за което частично са виновни те) и искаме и днешните деца да го имат. Вижте ги в галерията горе.

 
 

От днес марихуаната в Канада е легална

| от |

Сенатът в Канада легализира марихуаната с 52 гласа „за“, 29 – „против“ и два – „въздържали се“. Решението влиза в сила от днес.

Канада е първата страна от Г-7, и втората в света след Уругвай с подобна пълна легализация.

Това беше едно от предизборните обещания на премиера Джъстин Трюдо. Той отбелязва, че с легализирането се атакува незаконната търговия и лицата, които са замесени в нея. Също така, законната търговия с марихуана ще привлече инвестиции за милиарди в страната. Самият премиер казва, че е пушил трева с приятели няколко път, дори и докато е бил депутат.

Законът, разбира се, съдържа стриктни регулации и спира мафията да навлезе и завладее легалния бизнес. Не се допуска участието на офшорни компании в бизнеса и се води публичен регистър. Притежанието за лична употреба е ограничено до 30 грама, да ползват марихуана имат право само пълнолетни граждани над 18, в някои райони 19 години. Регулации има и в рекламата на коз.

За медицински цели марихуаната е легална в Канада от почти 20 години.

CHR.bg учтиво Ви напомня, че за хора, които ще пребивават в Канада по-малко от 6 месеца, визи няма.

 
 

7 силни претендентки за следващия „Оскар“ за най-добра актриса

| от chronicle.bg |

Силният киносезон едва сега започва и все още имаме едни дълги три месеца преди да разберем със сигурност кои филми и хора ще се състезават в надпреварата за най-престижната кинонаграда – „Оскар“. Но някои от най-обсъжданите филми на годината вече излязоха и започнаха да се открояват определени имена.

И понеже жените актриси са нашата най-голяма  слабост, днес показваме някои от тях, които вървят стремглаво към първия ред на „Долби тиътър“.

Най-хубавото за нас, зрителите, тази година е, че конкуренцията в категорията за най-добра актриса ще бъде голяма. Наред с няколко познати имена, които по всяка вероятност ще бъдат сред първенците, се открояват и няколко сравнително нови за света на киното актриси.

Засега само няколко от най-обсъжданите филми са излезли по кината. По-голямата част са показани на големите кинофестивали през годината, които вече отминаха. Но отзивите на критиците и на фестивалните публики рядко се различават от това, което виждаме в края на януари, когато обявяват номинациите.

Затова разгледайте галерията горе, в която сме събрали 7 силни претендентки за „Оскар“ за най-добра актриса.