Преместват иранската столица

| от |

383

Иранският парламент гласува преместването на столицата на републиката. Новият център на страната може да стане град Паранд, който се намира на тридесет и пет километра югозападно от Техеран. За преместването са гласували 110 от 177 депутати. Сега трябва да се формира специална комисия, която да разгледа въпроса.

Сред основните причини за преместването на столицата в Иранския парламент посочват пренаселеността на Техеран. Сега там живеят около 12 милиона души. Освен това в града се влошава екологичната ситуация. Но всичко това може да бъде само маневра, отклоняваща вниманието на жителите от по-важните външнополитически проблеми, – смята специалистът на Изтока Сергей Серьогичев:

-Най-вероятно решението е свързано с желанието да се отклони вниманието на хората. Този мащабен проект няма да бъде реализиран, но ще бъде обсъждан. Това за няколко месеца ще погълне вниманието на хората, за да не мислят за Сирия и „Хизбула”.

В историята има много неуспешни примери за пренасяне на столици. До 1997 г. столицата на Казахстан беше в Алма Ата. Разширяването на границите беше невъзможно заради географското положение – наоколо са разположени планини. Затова политически и икономически център направиха град Акмала, като го преименуваха в Астана, което в превод от казахски език значи столица. Тогава президентът на страната Нурсултан Назарбаев като основен довод в полза на пренасянето посочи удобното разположение на новата столица:

-Първо, тя се намира почти в географския център на Казахстан. Второ, в Акмала се пресичат големи транспортни пътища. Трето, днес в града живеят триста хиляди души и в съответствие със съществуващия основен план е предвидена възможността числеността на населението да се увеличи до 400 хиляди. Четвърто, не стоят въпроси за състоянието на основните системи за жизнено осигуряване на града.

В някои страни се предпочитат за столици съвсем неголеми градове. Създаването на отделен правителствен център, според експерти, помага да се избегнат онези проблеми, с които се сблъскват мегаполисите. В това ни убеждава примерът на Канада. През 19 век званието столица получава Отава – към онзи момент населението на града не е надвишавало осем хиляди души. Бразилската столица през 1960 г. също е преместена в неголям, специално построен за това град, в централната част на страната. Според експерти това е помогнало за развитието на региона и за пренасочването на миграционния поток. Тъкмо затова населението там се е увеличило почти 10 пъти и сега надвишава два и половина милиона, а наоколо са се появила многобройни градове-сателити.

 
 

Саундтракът към филма „Най-великият шоумен“ постави рекорд

| от chr.bg |

Саундтракът към филма „Най-великият шоумен“ оглави британската класация за албуми за 19-а непоследователна седмица и постави рекорд за последните 50 години.

Предишният рекордьор – саундтракът към филма „Треска в събота вечер“, оглавяваше британската класация 18 непоследователни седмици през 1978 г.

Най-успешният албум със саундтрак в британската класация обаче е „Звукът на музиката“. Той я оглавява 50 седмици от 1965 г. до 1968 г.

Успехът на саундтрака към филма „Най-великият шоумен“ в британската поп класация обаче е за сметка на новите албуми на Джорджа Смит и „Бийч бойс“. Дебютният албум на Джорджа Смит „Lost & Found“ зае третото място. На второто е „Staying at Tamara’s“ на Джордж Езра. „Бийч бойс“ в сътрудничество с Кралския филхармоничен оркестър заеха четвъртото място. На пето е Ед Шийран с „Divide“.

В класацията на синглите Джес Глин надделя над „Клийн бандит“ и зае първото място с „I’ll Be There“. Така тя подобри рекорда си за най-много хитове на певица в британската класация – 7.

„Solo“ на „Клийн бандит“ зае второто място, а „2002“ на Ан Мари – третото. Четвърти е Джордж Езра с „Shotgun“. Пета е Ариана Гранде с „No Tears Left to Cry“.

 
 

От Джейн Ръсел до Марго Роби: жените и банските през годините

| от chronicle.bg |

 

Модата в банските костюми претърпява толкова революции, колкото всеки останал аспект в модата. От времето, когато жените ходели по плажа само за разходка или чай, до наши дни, културата се е променила повече от впечатляващо.

Споменаваме този очевиден факт, защото когато погледнем как се е променил външния вид на плажуващата жена през години, пак не можем да повярваме, че преди един век  жените са ходели на плаж така:

maryal-knox-SL7

Всяко десетилетие има своя белег върху плажното облекло и то се вижда най-добре през фотоапаратите на големите фотографи, в които застават любимите актриси от миналите епохи.

В края на ХIХ век за жените на плажа е важал стриктен дрескод – рокля до коленете, която покрива тялото, обикновено черна, ограничаваща влизането в морето до потапяне на краката до коленете. След Първата световна война се появява първият цял бански костюм, наричан понякога майо, който обаче се свива след намокряне. След него идва революцията на бикините носени от Бриджит Бардо през 60-те, а после Кристи Бринкли през 70-те.

В някои случаи плажното облекло е много точен лакмус за етапа на културно развитие. В много случаи типичният бански костюм може да бъде белег на епохата. От първите дни, до момичетата на Бонд през Елизабет Тейлър и компания, днес ви показваме някои от култовите бански костюми на минали епохи. Вижте ги в галерията горе.

 
 

Изложба, посветена на 30-годишнината от полета на Александър Александров

| от БАН |

Изложба, посветена на 30-годишнината от полета на Александър Александров по научната програма „Шипка“ ще бъде експонирана от 18 до 22 юни във фоайето на Централната сграда на БАН.  Тя се организира от Института за космически изследвания и технологии и ще се открие на 18 юни от 10 часа в присъствието на големия летец-космонавт. Ще бъдат експонирани оригиналните апарати и системи, разработени специално за тази програма, с които той и други космонавти са провеждали научни експерименти на борда на орбиталната станция „Мир“. Ще бъдат показани също скафандъра и костюма на космонавта, както и научни публикации свързани с подготовката, реализацията и резултатите на тази програма, фото и видео материали и други.

В експозицията ще могат да бъдат видени и други знакови прибори и апаратни системи, разработени от български учени, инженери и специалисти, благодарение на които България продължава да заема достойно място сред космическите държави.

 
 

Кристо представя инсталацията си „Мастаба“ в Хайд парк

| от chr.bg |

От днес до 23 септември 2018 г. в езерото в Хайд парк ще бъде инсталирана първата голяма творба на открито във Великобритания на родения в България художник Христо Явашев – Кристо, съобщават британски медии.

Работата си по инсталацията „Мастаба“ от скупчени варели, която ще се носи по водите на езерото, творецът започва в началото на април.

Мастабите са гробници с трапецовидна форма, характерни за Древен Египет.

Инсталацията на Кристо е съставена от 7 506 варела. Теглото й е 500 тона.

2f665dd1d4b73d2ecc978e2b2166e77c

 

Снимка: www.christojeanneclaude.net

Кристо е познат с предишни свои забележителни проекти, сред които опаковането на Райхстага в Берлин и „Плаващите кейове“ в езеро в Северна Италия.