Предизвикай София

| от |

София заяви участието си в „Предизвикателство за кметове” на фондация „Блумбърг“. Преди дни иу Бургас потвърди участие в конкурса.

Столична община ще участва в международния конкурс с идея, предложена от граждани и доразработена в екип с неправителствените организации „Трансформатори”, Група Град и UnderGara. За целта стартира конкурсът „Предизвикай София“, в който възможност да представи своя иновативна идея за разрешаването на проблем на града има всеки гражданин или гражданска група. Проектите трябва да са насочени към едно от трите направления: социална среда, гражданско участие в управлението и мобилност. Бяха проведени фокус групи по тези теми със специалисти в различни области.

От тези обсъждания произлязоха ключови въпроси като:

Как да направим София по-близка?

Социалната, а и архитектурната среда са изпъстрени с бариери, а някои от жителите се обособяват в групи и гета – т.нар. „джобове на бедност”. Идентификацията на „софиянеца” като пълноправен участник в неговия град липсва. Сближаването на хората – в блока, квартала, града – чрез доброволчество, местни и градски инициативи, чрез култура и взаимопомощ може да промени облика на града и да премахне социалното разделение.

Как да ревизираме системата – София 2.0?  

Проблемите на градската среда в основата си са свързани с начина на управление на града: те са синдром на неговите проблеми. Каква трябва да бъде общината, как да се вземат решения и да се стимулира гражданското участие за постигане на консенсус спрямо визията за града? Начинът на взимане на решения и включването на гражданите в процесите са ключови за постигане на по-добра градска среда.

Как да се придвижваме бързо, лесно, умно и безопасно?  

Разстоянията в града са големи и всеки е принуден да ги изминава, отделяйки време, за да работи, учи, почива, живее. Индивидуалните маршрути се пресичат с различни видове транспорт, които изискват своята инфраструктура. Как могат различните видове транспорт и начини на предвижване да функционират заедно, ефективно и с минимални нива на замърсяване?
Тези въпроси могат да служат за насока за конкурсните предложения, но ще се приемат и иновативни идеи извън заложените рамки. Самите идеи ще се набират между 15 ноември и 6 декември 2013 г. В този период предстои провеждането на информационни срещи с граждани, в университети и други публични места. След обработка на идеите от техническа комисия и журито на конкурса ще бъдат поканени до 20 кандидата или екипи да представят своите идеи на публично събитие на 15-и декември. В рамките на събитието всеки ще трябва да представи своята идея в 10-минутна презентация, която ще бъде оценена от жури и публика. На 20-и декември ще бъде оповестен победителят в “Предизвикай София”, с чиято идея София ще кандидатства в конкурса “Mayors challenge”.

Победителят ще получи еднократна награда в размер на 10 000 лв. и се ангажира да предостави своята идея за кандидатстване в конкурса “Mayors challenge”, като ще бъде поканен да доразработи проектното си предложение с помощта на експерти от Столична община и неправителствения сектор. През април 2014 година международно жури ще избере 20 града финалисти от всички европейски кандидати, а през месец май 4 души от всеки екип-финалист ще участват в двудневна среща за доразработване и подсилване на идеите. На 31 юли финалистите отново ще изпратят своите детайлни предложения. На 5 октомври 2014 година ще се обявяват 5 победителя, от които 1 град печели голямата награда от 5 млн. евро, а други 4 града печелят по 1 млн. евро.

Състезанието „Предизвикателство за кметове“ се организира за втора поредна година от фондацията на бившия кмет на Ню Йорк Майкъл Блумбърг „Bloomberg Philanthropies”. Миналата година в него участваха над 300 американски градa, а голямата награда от 5 млн. долара печели Провидънс с проект за подобряване на активния речник на деца от семейства с ниски доходи.
Тази година конкурсът се провежда в Европа и могат да участват всички градове с жители над 100 хил. души. Наградният фонд от 9 милиона евро ще бъде разпределен между 5 проекта, като най-добрият ще спечели 5 млн. евро.

Подробности за конкурса на www.sofiachallenge.bg, или във Фейсбук страницата Предизвикай София

 
 

Джеймс Бонд може да спре с мартинито

| от chronicle.bg |

Може да видим любимият ни агент 007 по-често да посяга към сокчетата, отколкото към драгоценното му, друсано, а не бъркано мартини. Джеймс Бонд всъщност може да има тежък проблем с алкохола след над 60 години употреба на любимото си питие. Ново изследване на Медицинския журнал на Австралия показва, че Бонд пие мартини общо 109 пъти за всички филми от 1962 до 2015. Това според журнала са много мартинита.

Главният автор на изследването Ник Уилсън казва в изявление: „Често агентът пие преди сбиване, шофиране (включително и преследване), хазарт, операция на сложни машини и устройства, контакт с опасни диви животни, тежки атлетични изпълнения и секс с врагове, докато в леглото има ножове и пистолети. Беше забавно да изследваме филмите – абсурдностите, които Бонд прави след като пие, ни дадоха и повод за смях.“

В изследването, озаглавено „Licence to Swill: James Bond’s Drinking Over Six Decades“, се отбелязва, че в „Quantum of Solace“ агентът пие не по-малко от 6 Веспъри – коктейл от джин, водка и няколко вина. Според учените това може да вдигне нивото на алкохол в кръвта му до около 036 грама на децилитър. Това е достатъчно да причини сърдечна недостатъчност, кома и дори смърт.

В книгите нещата не са по-различни. В един от романите Иън Флеминг и Антъни Хоровиц пишат, че Бонд изпива 50 единици алкохол за 1 ден. Това е количество, което би убило всеки.

Препоръчва се сценаристите да си вземат бележка от това и 007 да потърси помощ за консумацията си на алкохол.

 
 

Жирафите са застрашени от изчезване

| от chronicle.bg |

Най-високият бозайник в света е заплашен от изчезване.

Два подвида жирафи – от общо девете, който съществуват в момента – бяха добавени към списъка със силно застрашени от изчезване за първи път от Международния съюз за защита на природата (International Union for Conservation of Nature – ICUN).

Кордофанския и нубийския подвид жирафи, които се срещат из цяла Африка, бяха определени като „силно застрашени“, а мрежестият жираф, местен за източната част на Африка – като „застрашен.“ 

Доктор Джулиан Фенеси, кодиректор на Комисията за оцеляване на жирафите към ICUN, каза в изявление, че „жирафите са под значителен натиск в основните си населени зони в северна, централна и южна Африка… Ние сигнализираме за това вече от няколко години.“

Ситуацията се дължи до известна степен на незаконния лов и на сложната военна обстановка в тези места. Допринасят за случая и увеличаващата се аграрна дейност и минно дело. 

За кордофанските и нубийските жирафи нещата може и да не изглеждат добре, но два други подвида – източноафриканския и ротшилдовия – се справят по-добре. Артър Муенза, координатор за Източна Африка към Фондацията за опазване на жирафите, казва: „Това е успех за нас и подчертава колко важни са усилията за опазване и следене на популацията на животните из целия континент.“

Той също така умолява усилията в тази посока да се увеличат, особено по отношение на новите силно застрашени видове.

 
 

Вижте кратко филмче от „LEGO Movie 2″

| от chronicle.bg |

В „Emmet’s Holiday Party: A LEGO Movie Short“, ново кратко филмче от „LEGO Movie 2″, Емет (Крис Прат) празнува коледните празници.

Първият „The LEGO Movie“ излезе преди 4 години и опроверга очакванията като разби боксофис класацията, давайки начало на франчайза. Втори филм от поредицата беше започнат скоро след успеха на първи, но се отложи няколко пъти заради пренаписвания на сценария и смяна на режисьора. Това обаче вече е в миналото и „The LEGO Movie 2: The Second Part „, както е цялото му име, вече е кажи-речи готов и излиза през февруари. Сценарият е на Фил Лорд и Крис Милър, които написаха и първия, а режисьор е Майк Мичел от „Sky High“ и „Trolls“.

Действието се развива в реално време, тоест 5 години след събитията от първия филм. В Бриксбърг обаче нещата никак не са розови. Малките граждани все още се справят с последствията от Taco Tuesday, които кулминираха с инвазията на извънземните от Дупло. Разбира се, това няма да спре Емет да внесе малко зимна празнична идилия.

Warner Bros. пуска клипчето само в интернет и то няма да се показва по кината. То по чудесен начин налива масло в огънените ни очаквания за „The LEGO Movie 2″.

„Emmet’s Holiday Party“ не изглежда да включва кадри от филма. Филмчето е много невинно и добродушно. Маркетинга на „The LEGO Movie“ не залагаше толкова на историята – което го направи и таква изненада като го гледахме по кината. Да се надяваме, че и „The LEGO Movie 2″ ще ни изненада.

 
 

Какво да НЕ подаряваме на колегите си за Коледа

| от chronicle.bg |

Време е за така наречения таен Дядо Коледа. Или иначе казано: време да се паникьосваме излишно и да тормозим приятелите си с въпроси от рода на „Ами аз сега какво да му взема на този колега?“, на които те още по-малко могат да отговорят.

Ние също не можем да отговорим.

Да купуваш подарък на някой, когото не познаваш, може да е екстремно занимание. Има неща, които винаги работят като подарък, но има и неща, които никога не работят. Никога! Изследователи от Citation попитаха бизнес дами за най-неприятния подарък от колеги, който са виждали да се подарява. Основната тема на отговор е: неуместни или неприлични неща, както и подаръци-шеги. Списъкът с най-неприятни подаръци включва класиките: дезодорант (което създава впечатление, че получателят му мирише), книга с диетични рецепти (…) и чаша с религиозно или глупаво послание. А също и:

  • Онези плакати тип „Неща, които трябва да направим преди да умрем“ (на възрастен колега)
  • Чаша с надпис „Изглеждай зает, Исус те гледа“ (на религиозен човек, който не изповядва християнската вяра)
  • Вуду играчка на мениджъра ти плюс игли, подарени от друг мениджър
  • Комплект дезодорант и сапун
  • Комплект за устна хигиена
  • Сертификат за закупено кученце, който кара човека да очаква да го получи, но всъщност е шега
  • Комплект за премахване на косми в носа (подарен на колежка)

Като цяло е добре да страним от подаръци, които са със сексуална, религиозна и естетическа конотация или пък хумористични, защото никога не знаем човека отсреща как е по отношение на чувството за хумор. Сайтът Instantprint също направи подобно изследване и установи, че неудачните подаръци за жена са кремове за бръчки, талетни принадлежности, бельо и посуда. За мъжете: книги с инструкции, дезодорант, празна кутия (?), тениска със забавен/обиден надпис или картинка.

Тогава какво да му купим на колегата?

Фирмата Wilko попита 2000 човека какво биха приели радушно като коледен подарък на фирмено парти. Ето и отговорите им:

  • Алкохол
  • Шоколадови бомбони
  • Карта за намаление
  • Книга
  • Свещи
  • Пари
  • Сладки
  • Чорапи
  • Парфюм
  • Бомбички за вана
  • Растение
  • Дневник
  • Бижу
  • Грим
  • Пъзел
  • Дрехи
  • Бележник
  • Бордова игра
  • CD
  • Рамка за картина
  • Дарение от твое име на някоя благотворителност
  • Одеало
  • Цветя
  • Календар
  • Абонамент за списание
  • Домакински прибори
  • Кафеварка
  • Възглавници
  • Ключодържател
  • Книга със шеги
  • Чайник
  • Чай
  • Солница
  • Плодове
  • Чили сос
  • Часовник
  • Очила

Въпреки че очевидно някои неща от този списък се повтарят с някои от предния списък, съветваме ви да не рискувате. Най-добре гледайте да е нещо полезно и практично.