Правителството се отказа от еврофондове при строежа на магистрала „Хемус“ и тунел под „Шипка“

| от |

Кабинетът на Бойко Борисов официално се е отказал да ползва средства от европейските фондове при строителството на магистрала „Хемус“ и тунел под „Шипка“.

Това става ясно от последната версия на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020, която правителството е одобрило на подпис и официално е представило пред Европейската комисия в началото на тази седмица. БГНЕС разполага с копие от документа. Спешното одобрение на програмата е направено с надеждата ЕК да я одобри най-късно в началото на 2015 г. Ако това не стане, финализирането на програмата от Брюксел ще се отложи за средата на следващата година.

Кабинетът на „Борисов“ се е върнал към варианта, който правителството „Орешарски“ предложи за разходване на 1,9 млрд.евро, които България има възможност да получи от европейските фондове за магистрали и железопътна инфраструктура. Още преди година стана ясно, че средствата от Кохезионния фонд ще се разпределят 50 на 50 за пътища и за железници.

Служебният министър на транспорта Николина Ангелкова, която вече е министър на туризма, направи неуспешен опит да промени приоритетите, което категорично беше отхвърлено от Брюксел. Действията на Ангелкова, която лобираше за повече пари за пътища, сериозно забавиха финализирането на програмата, което можеше вече да е факт. Към сумата от 1,6 млрд. евро, които ЕС дава на България, националното съфинансиране ще е в размер на още близо 300 млн.евро.

По 673 млн.евро (европейско и национално финансиране) ще бъдат изразходвани основно за строителство на ЛОТ 3 от магистрала „Струма“ и изграждане на модерна жп-инфраструктура по направлението София-Пловдив-Бургас и въвеждане на скоростни влакове. Инвестициите предвиждат сериозно увеличаване на скоростта на железопътния транспорт. „Финансирането на изграждането на магистрала „Хемус“ и на тунел под „Шипка“ ще бъдат финансирани от други източници, като държавния бюджет и/или международни финансови институции (заеми-бел.ред.)“, гласи ОПТТИ 2014-2020. В случай, че пари от строителството на магистрала „Струма“ все пак останат, те ще могат да бъдат пренасочени по двата резервни проекта – „Хемус“ и тунел под „Шипка“, но със сигурност няма да са достатъчни за пълното им довършване.

Като важно направление е посочен и скоростен път Е-79 – Ботевград-Враца-Монтана-Видин. От програмата става ясно, че неговата реализация ще е възможно единствено чрез кредит.

„Участъкът в Кресненското дефиле на АМ „Струма“ се подготвя като дълъг тунел. В съответствие със стратегията за околна среда на JASPERS след изготвяне на проекта за тунела следва да бъде направена оценка на влиянията му върху околната среда. Във връзка с рисковете, присъщи за реализацията на проект от подобен мащаб (финансови, времеви, геоложки, екологични и пр.), ще бъдат оценени и допълнителни варианти, допустими от екологична гледна точка“, пише още в документа, от което става ясно, че правителството ще продължи да търси вариант за тунелно-виадуктно строителство на участъка при Кресненското дефиле, за което настояват български компании. Строителството на ЛОТ 3 на „Струма“ е задължително, защото е обвързано с разплатеното по останалите участъци на магистралата от София до Кулата. Ако страната ни не довърши най-тежкия участък, то ще трябва да възстанови на ЕК средства, които възлизат на стотици милиони евро.

401 млн.евро от европейските фондове и държавния бюджет са предвидени за третия метродиаметър в София – бул.Ботевградско шосе – ж.к. „Овча купел“, както и за участъка от втория метродиаметър между бул. „Дж.Баучър“ и ул. „Сребърна“.

Част от парите ще отидат за закупуване на нови метро-влакчета. Стартът на строителството на третия участък от столичното метро обаче се планира чак за втората половина на 2016 г., поне според посоченото в програмата. Според програмата след довършването и на третия участък от метрото в София, годишно то ще има капацитет да превозва по 105 млн.пътника.

Чрез въведения през новия програмен период „Механизмъм за свързване на Европа“ се предвиждат инвестиции и по жп-направленията сръбска граница – Драгоман – София – Елин Пелин и Видин – Медковец.

24 млн.евро са предвидени за интермодални терминали. 47 млн.евро е техническата помощ по ОПТТИ 2014-2020. Тези средства са подготовката, оценката и проучването на проектите, за издръжка на администрацията, както и за популяризиране на инфраструктурните проекти. 68 млн.евро са заделени за въвеждане на „иновации в управлението и услугите – внедряване на модернизирана инфраструктура за управление на трафика, подобряване на безопасността и сигурността на транспорта“.

Одобрената от правителството ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ предвижда и „разработване на нова политика по поддържане на пътната инфраструктура, включително въвеждането на тол такси“. За целта ще бъде взет заем от Европейската инвестиционна банка. /БГНЕС

 
 

Ницше, който дейно участва в убийството на Бог

| от chr.bg |

Фридрих Вилхелм Ницше е роден на 15 октомври 1844 година в Рьокен, село близо до град Лютцен в Прусия. Кръстен е на крал Фридрих Вилхелм IV, който навършва 49 години в деня на неговото раждане, но по-късно се отказва от средното си име.

През 1865 година Фридрих Ницше се запознава в дълбочина с работите на Артур Шопенхауер, а през следващата година прочита „История на материализма“ на Фридрих Алберт Ланге. И двамата, най-вече Шопенхауер, оказват значително влияние върху развитието на философските му възгледи. С публикацията си през 1878 г. на „Човешко, твърде човешко“ (книга с афоризми на теми вариращи от метафизиката до моралността и от религията до половете) реакцията на Ницше срещу песимистичната философия на Вагнер и Шопенхауер става очевидна, както и влиянието на „Мисъл и реалност“ на Африкан Спир.

Понеже болестта му го кара да намери по-благоприятен климат за здравето си, Ницше пътува често и живее до 1889 г. като независим автор в различни градове. Той прекарва много лета в Силс Мария, близо до Санкт Мориц в Швейцария и много зими в италианските градове Генуа, Рапало, Торино и френския град Ница. През 1881 г., когато Франция окупира Тунис, той планира пътуване до Тунис за да види Европа отвън, но по-късно се отказва от тази идея. Ницше от време на време се връща в Наумбург за да види семейството си. През това време той има повтарящи се периоди на конфликт и помирение със сестра си. Той живее от пенсията си в Базел.

На 3 януари 1889 г. Ницше преживява психически срив. Двама полицаи го приближават, след като нарушава обществения ред по улиците на Торино. Какво се е случило остава неизвестно, но често разказвана история твърди, че Ницше вижда удрянето с камшик на кон, притичва до него, прегръща врата му, за да го защити и се срива на земята.

През следващите няколко дни Ницше изпраща кратки писма до няколко стари приятели (включително Косима Вагнер и Якоб Буркхарт). На бившия си колега Буркхарт Ницше пише: „Накарах Каяфа да бъде поставен в окови. През последната година бях разпънат на кръст от германските лекари. Вилхелм, Бисмарк и всички антисемити бяха премахнати“. Освен това той нарежда германския император да отиде до Рим, за да бъде застрелян и призовава европейските сили да предприемат военни мерки срещу Германия.

 
 

Купете си шато във Франция за 60 долара

| от chronicle.bg |

Някога мечтали ли сте си да имате замък във френската провинция? А имате ли 58 долара?
Краудфъндинг кампания за реставриране на френското шато Ebaupinay в региона Дьо Севър в западна Франция предлага дялово притежание върху него срещу средства за възстановяването му. Инвеститорите ще имат думата в ремонтната дейност. Организатори са стартъпът Dartagnans.fr и асоциацията за реставриране Adopte un chateau.

Инвестицията ще ви превърне и в неофициален френски „лорд“.

„Хората също така ще могат да дойдат и да ни помогнат с работна ръка за работата по шатото, както се е правело едно време преди 500 години“, казва основателят на Dartagnans Ромен Делом

Последният проект на Dartagnans и Adopte un Chateau замъка Mothe-Chandeniers. „Mothe-Chandeniers е от 19 век, а Ebaupinay е от 14 и по това двата проекта се различават. Искаме да направим реставрацията изцяло по средновековни методи и с автентични материали“, пояснява Делом.

Mothe_chandeniers1

Относно замъка Mothe-Chandeniers: през декември 2017 година 27,910 човека от 115 страни участват в спасяването му. Официално документите се подписват през март 2018 година и мнозина от дарителите идват да помагат. По думи на Делом: „Хубавото беше с Mothe-Chandeniers, че успяхме да направим всичко, което обещахме на хората“

Ebaupinay – името означава „бял трън“ – е построен през 14-15 век в готически стил с разрешение на френския крал Чарлз VII. Официално става исторически паметник през 1898 година. Той има 4 кули, които са в голямата си част здрави, въпреки пожара през 18 век при Френската революция.

Общия напън е да се сменят дървениите и да се оправят камъните, където може, да се направят ковачници, конюшни, средновековни кръчми и хостел. Ако останат средства, може и зона за битки.

Когато проектът бъде завършен, очакват се около 50-60 000 посетители на година.

Във Франция има около 600 замъка в непосредствена опасност. Това означава, че ако не им се помогне в следващите месеци или години, ще изчезнат завинаги.

Концепцията за обществено финансиране на подобни реставрации срещу дял от собствеността може да се прилага навсякъде по света. Страни като Италия, Испания и Великобритания имат същия проблем.

 
 

П. Г. Удхаус: „Човек не се смее много, когато е сам.“

| от chronicle.bg |

Никой никога не е сбъркал с четенето на сър Пелъм Гренвил Удхаус.

Английският писател хуморист в продължение на 70 години пише едни от най-остроумните и забавни романи на английската литература. 40 години след смъртта си, продължава да бъде четен и обичан.

Роден е на днешната дата в Англия през 1881 г. в семейство от висшата класа. По-голямата част от зрелия си живот прекарва във Франция и САЩ, но винаги основни персонажи в книгите му са членове на висшето английско общество от преди Световните войни.

Забавният англичанин е татко на чудесните персонажи Джийвс и Устър, в чийто обувки може да гледате Хю Лори и Стивън Фрай на екран, както и на безброй шеги с английските обноски и нрави.

Българският е чел и чете редица негови книги, сред които „Нещо свежо в Бландингс“, „Стрихнин в супата“, „Горе главата, Джийвс“… А днес, ние предлагаме няколко цитата на един от най-добрите хумористи на миналия век.

pg-wodehouse-01

„Най-лошото на гнева е, че те вкарва в потресаващи прояви на безразсъдство и после хладнокръвно те зарязва да се оправяш както можеш.“

„Знаете ли, колкото повече живея, толкова повече разбирам, че големият номер в живота е да си достатъчно убеден какво точно искаш и да не се оставяш да те разколебаят разни хора, които си мислят, че знаят повече от теб.“

„Това е животът – постоянна поредица от неразбирателства и прибързани действия.“

„Винаги съветвам хората, никога да не дават съвети.“

114120469-594x594

„Всичко забавно в живота е неморално, нелегално или те прави дебел.“

„Няма по-сигурна основа за добро приятелство, от еднакъв вкус за литература.“

„Има едно единствено средство за борба с белите коси. Било е измислено от французите. Казва се гилотина.“

„Понякога просто сядам на пишещата машина и псувам.“

515383808-594x594

„Най-ужасната работа в писането е, че никога не можеш да си сигурен дали написаното си струва.“

„Човек не се смее много, когато е сам.“

„За да откриеш истинския характер на един човек, поиграй голф с него.“

„В разговорите съм като играчка с часовников механизъм – трябва да бъда нагласен първо.“

2911212-594x594

„Никога не съм завиждал на друг писател. Такъв ненаситен читател съм, че винаги съм благодарен, когато си намеря нещо хубаво да чета.“

„И тя има мозък за двама, което е точно количество, което едно момиче трябва да притежава, за да се омъжи за теб.“

„Той беше точно толкова интелигентен, за да знае кога да си отвори устата, докато яде, но със сигурност не повече.“

„Ако има нещо, което не харесвам, е някой да ми споделя мъките си, когато аз искам да му споделя моите.“

 
 

От днес марихуаната в Канада е легална

| от chronicle.bg |

Сенатът в Канада легализира марихуаната с 52 гласа „за“, 29 – „против“ и два – „въздържали се“. Решението влиза в сила от днес.

Канада е първата страна от Г-7, и втората в света след Уругвай с подобна пълна легализация.

Това беше едно от предизборните обещания на премиера Джъстин Трюдо. Той отбелязва, че с легализирането се атакува незаконната търговия и лицата, които са замесени в нея. Също така, законната търговия с марихуана ще привлече инвестиции за милиарди в страната. Самият премиер казва, че е пушил трева с приятели няколко път, дори и докато е бил депутат.

Законът, разбира се, съдържа стриктни регулации и спира мафията да навлезе и завладее легалния бизнес. Не се допуска участието на офшорни компании в бизнеса и се води публичен регистър. Притежанието за лична употреба е ограничено до 30 грама, да ползват марихуана имат право само пълнолетни граждани над 18, в някои райони 19 години. Регулации има и в рекламата на коз.

За медицински цели марихуаната е легална в Канада от почти 20 години.

Chronicle.bg учтиво Ви напомня, че за хора, които ще пребивават в Канада по-малко от 6 месеца, визи няма.