Правителството се отказа от еврофондове при строежа на магистрала „Хемус“ и тунел под „Шипка“

| от |

Кабинетът на Бойко Борисов официално се е отказал да ползва средства от европейските фондове при строителството на магистрала „Хемус“ и тунел под „Шипка“.

Това става ясно от последната версия на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020, която правителството е одобрило на подпис и официално е представило пред Европейската комисия в началото на тази седмица. БГНЕС разполага с копие от документа. Спешното одобрение на програмата е направено с надеждата ЕК да я одобри най-късно в началото на 2015 г. Ако това не стане, финализирането на програмата от Брюксел ще се отложи за средата на следващата година.

Кабинетът на „Борисов“ се е върнал към варианта, който правителството „Орешарски“ предложи за разходване на 1,9 млрд.евро, които България има възможност да получи от европейските фондове за магистрали и железопътна инфраструктура. Още преди година стана ясно, че средствата от Кохезионния фонд ще се разпределят 50 на 50 за пътища и за железници.

Служебният министър на транспорта Николина Ангелкова, която вече е министър на туризма, направи неуспешен опит да промени приоритетите, което категорично беше отхвърлено от Брюксел. Действията на Ангелкова, която лобираше за повече пари за пътища, сериозно забавиха финализирането на програмата, което можеше вече да е факт. Към сумата от 1,6 млрд. евро, които ЕС дава на България, националното съфинансиране ще е в размер на още близо 300 млн.евро.

По 673 млн.евро (европейско и национално финансиране) ще бъдат изразходвани основно за строителство на ЛОТ 3 от магистрала „Струма“ и изграждане на модерна жп-инфраструктура по направлението София-Пловдив-Бургас и въвеждане на скоростни влакове. Инвестициите предвиждат сериозно увеличаване на скоростта на железопътния транспорт. „Финансирането на изграждането на магистрала „Хемус“ и на тунел под „Шипка“ ще бъдат финансирани от други източници, като държавния бюджет и/или международни финансови институции (заеми-бел.ред.)“, гласи ОПТТИ 2014-2020. В случай, че пари от строителството на магистрала „Струма“ все пак останат, те ще могат да бъдат пренасочени по двата резервни проекта – „Хемус“ и тунел под „Шипка“, но със сигурност няма да са достатъчни за пълното им довършване.

Като важно направление е посочен и скоростен път Е-79 – Ботевград-Враца-Монтана-Видин. От програмата става ясно, че неговата реализация ще е възможно единствено чрез кредит.

„Участъкът в Кресненското дефиле на АМ „Струма“ се подготвя като дълъг тунел. В съответствие със стратегията за околна среда на JASPERS след изготвяне на проекта за тунела следва да бъде направена оценка на влиянията му върху околната среда. Във връзка с рисковете, присъщи за реализацията на проект от подобен мащаб (финансови, времеви, геоложки, екологични и пр.), ще бъдат оценени и допълнителни варианти, допустими от екологична гледна точка“, пише още в документа, от което става ясно, че правителството ще продължи да търси вариант за тунелно-виадуктно строителство на участъка при Кресненското дефиле, за което настояват български компании. Строителството на ЛОТ 3 на „Струма“ е задължително, защото е обвързано с разплатеното по останалите участъци на магистралата от София до Кулата. Ако страната ни не довърши най-тежкия участък, то ще трябва да възстанови на ЕК средства, които възлизат на стотици милиони евро.

401 млн.евро от европейските фондове и държавния бюджет са предвидени за третия метродиаметър в София – бул.Ботевградско шосе – ж.к. „Овча купел“, както и за участъка от втория метродиаметър между бул. „Дж.Баучър“ и ул. „Сребърна“.

Част от парите ще отидат за закупуване на нови метро-влакчета. Стартът на строителството на третия участък от столичното метро обаче се планира чак за втората половина на 2016 г., поне според посоченото в програмата. Според програмата след довършването и на третия участък от метрото в София, годишно то ще има капацитет да превозва по 105 млн.пътника.

Чрез въведения през новия програмен период „Механизмъм за свързване на Европа“ се предвиждат инвестиции и по жп-направленията сръбска граница – Драгоман – София – Елин Пелин и Видин – Медковец.

24 млн.евро са предвидени за интермодални терминали. 47 млн.евро е техническата помощ по ОПТТИ 2014-2020. Тези средства са подготовката, оценката и проучването на проектите, за издръжка на администрацията, както и за популяризиране на инфраструктурните проекти. 68 млн.евро са заделени за въвеждане на „иновации в управлението и услугите – внедряване на модернизирана инфраструктура за управление на трафика, подобряване на безопасността и сигурността на транспорта“.

Одобрената от правителството ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ предвижда и „разработване на нова политика по поддържане на пътната инфраструктура, включително въвеждането на тол такси“. За целта ще бъде взет заем от Европейската инвестиционна банка. /БГНЕС

 
 

Новото поколение Galaxy Tab: кога, къде, какво?

| от chronicle.bg |

С наближаването на премиерата на един от очакваните таблети на годината, Samsung обяви какво ще представлява моделът Galaxy Tab S5e – по-тънък, по-лек и проектиран с интелигентни функции.

Включвайки 10,5-инчов екран и увеличен капацитет на батерията, Galaxy Tab S5e е създаден за всякакви развлечения.

Със своя освежен дизайн, Tab S5e олицетворява практичността и стила. С тънкия 5,5 мм метален корпус и с маса от 400 грама, Tab S5e е портативен, издръжлив и разработен така че лесно да допълва начина на живот . Предлага се в  сребисто, черно и златно, а батерията ще издържа до 14,5 часа, в зависимост от употребата и настройките.

Tab S5e ви позволява поемането на пълен контрол над дигиталния свят на потребителя. Като първи таблет на Samsung, който разполага с новия гласов асистент Bixby 2.0, Tab S5e може да служи  и като център за управление на свързаните домашни устройства. Командата Quick Command позволява персонализирането на няколко действия с една команда –правейки гласовия контрол у дома по-бърз и лесен.

2. Samsung Galaxy Tab S5e Black back

Що се отнася до развлекателната функция на модела Tab S5e предлага 10,5-инчов безрамков Super AMOLED дисплей и 81,8% съотношение на екрана към тялото за подобрено изживяване при гледане.

Tab S5e ще притежава също и подобрен плътен звук, благодарение на своите QuadSpeakers, настроени с автоматично завъртаща се стерео технология за мощен, по-силен звук, който се адаптира към това как държите таблета (портрет или пейзаж).

Tab S5e  идва и с Dolby Atmos интеграция и звук от AKG, за потапящ 3D звук и балансирано аудио. С предварително инсталиран Spotify и безплатен премиум абонамент за до 3 месеца за нови потребители.

Tab S5e ще бъде достъпен на определени пазари, включително САЩ, Германия и други страни от 2-рото тримесечие на 2019 година. Продуктът се очаква на българския пазар през април тази година.

 
 

„Имаш четка, имаш цветове – нарисувай си рай“ по рецепта на Никос Казандзакис

| от chronicle.bg |

Никос Казандзакис е гръцки писател, чието творчество включва романи, есета, поеми, трагедии, пътеводители и не на последно място преводи на произведения като Дантевия „Ад“ и „Фауст“ на Гьоте. Смятан е за един от най-знаковите гръцки писатели и философи на ХХ век.

Роден на днешната дата през 1883 г. в териториите на тогавашната Османска империя, Казандзакис прекарва по-голямата част от живота си извън родната Гръция, с изключение на годините на Втората световна война.

Някои от романите му се занимават с историята и културата на собствената му страна и връзката между човека и Бога. Двете пъти е номиниран за Нобелова награда за литература, а през 1975 г. за един глас не успява да спечели и наградата е връчена на френския писател Албер Камю.

По случай рождената дата на автора на романи като „Алексис Зорбас“, „Капитан Михалис“ и „Последното изкушение“ събираме тук малка част от необятното му творчество. 

nikos-kazantzakis

„Почувствах още веднъж колко простичко и достъпно нещо е щастието: чаша вино, печен кестен, звуците на морето. Нищо повече.“

„Истинските учители са тези, които използват себе си като мостове и канят учениците им да минат по тях.“

„Имаш четка, имаш цветове – нарисувай си рай.“

„Идеалният пътешественик винаги си създава идеална страна, към която да пътува.“

„Единственият начин да служиш на себе си е да служиш на другите. Или да се опитваш да ги спасиш – това е достатъчно.“

„Ако бях огън, щях да горя. Ако бях дървосекач, щях да сека. Но съм сърце и затова обичам.“

kazantzakis-thumb-large

„Само една жена съществува в този живот – една жена с безброй лица.“

„Идваме от тъмната бездна и свършваме в тъмната бездна. Краткият период, в който има светлина, наричаме живот.“

„Човек има нужда от малко лудост, в противен случай никога няма да се осмели да среже въжето и да бъде свободен.“

„Красотата е безмилостна. Ти не я гледаш. Тя гледа в теб и не прощава.“

„Горчива е бавната раздяла с хората, които обичаш, по-добре да отрежеш изведнъж като с нож и да останеш отново сам в естествения климат на човека – самотата.“

„Тъй като нямам договор с определен срок с живота си, отпускам спирачката, когато стигна при най-опасната стръмнина. Животът на всеки човек е една железопътна линия, с нагорнища и надолнища, и всеки разумен човек пътува по нея със спирачка.“

Kazantzakis-Tribute-1140X530_show_inner

„Всичко, което е необходимо, за да се чувствате, че тук и сега е щастието, е просто и скромно сърце.“

„На врата на глухия можеш да чукаш цяла вечност.“

„Бог сменя образа си всеки миг. Благословен е човекът, който може да го познае във всичките му образи.“

„Какво е любовта? Не е състрадание, нито доброта. Добротата са двама души – един, когото го боли и един, който лекува. В добротата са двама – този, който дава и този, който получава. Но в любовта е един. Смесват се двамата и стават един човек. Не се открояват. Егото се заличава. Любовта ще ги уеднакви, за да станат едно…“

 
 

Почина сръбският певец Шабан Шаулич

| от chronicle.bg |

Кралят на сръбската музика, Шабан Шаулич, почина на 67-годишна възраст след сериозно пътнотранспортно произшествие.

Инцидентът се е случил в град Билефелд, в северозападната част на Германия, където той е имал концерт.

След инцидента Шаулич е откаран в болницата, където е починал въпреки усилията на докторите.

Очаквайте подробности

„Всяка дума е излишна. Напусна ни една легенда…“

 
 

Нови обвинения към Майкъл Джаксън след „Leaving Neverland“

Американският адвокат Винс Финалди твърди, че негова клиентка му, която вече е над 50-годишна, е била насилвана от Майкъл Джаксън, когато била на 13, в началото на 80-те години. След това кралят на попа е платил на момичето, за да не го съди.

„Имам копия на чековете, които музикалната компания на Джаксън изпраща, които той лично е подписал. Няма никакво съмнение за мен, че тя казва истината“, казва адвокатът в изявление. Той допълва, че жертвата е една от няколко, които се свързват с него след премиерата на документалния филм „Leaving Neverland“.

„Leaving Neverland“ разглежда обвиненията в изнасилване срещу Майкъл Джаксън по време на кариерата му и шокира зрителите на филмовия фестивал Sundance.Филмът е 4 часа, разделен на 2 части по 2 часа. 

leaving neverland, майкъл джексън, michael jackson

Кадър от „Leaving Neverland“

Сред обвинителите е и Джеймс Сейфчък, който твърди, че звездата му плаща $1 милион, за да се омъжи за него в изкуствена сватба, когато е на 9. През 2015 година той се опитва да повдигне дело, но усилията му напразни. По-рано, докато е под клетва, Джеймс казва, че Майкъл никога не се е държал лошо с него.

Адвокатът на Сейфчък казва: „Джаксън сам доказва, че клиентът ми е претърпял няколко акта на сексуално насилие и успява да го заблуди, че това са жестове на любов, предизвикани от самия Сейфчък.“ Той, заедно с друга жертва на певеца, Уейд Робсън, участват в „Leaving Neverland“.

Семейството на Майкъл Джаксън колективно се обявява срещу филма, а сестра му, Джанет Джаксън, апелира зрителите „да оставят бат й в покой“.