Политреклама по казахстански

| от |

Колко харчи Казахстан, за да лъска имиджа си в чужбина? Очевидно е, че страната разполага с огромен бюджет за задгранични реклами, но за какво отиват парите и кой всъщност печели от тях? Анализ на Виталий Волков.

Властите в Казахстан пръскат немалко средства за реклама зад граница, с цел да повишат положителното отношение към страната и популярността й пред света. Нерядко обаче, въпросните прояви предизвикват недоумение сред западната публика. Последният пример – излъченият по CNN клип, призоваващ да се инвестира в Казахстан, точно в деня на междинните избори за американски Конгрес на 4 ноември. Американският портал Huffington Post изрази изумление от избора на мястото и времето за излъчване на скъпоструващия клип за Казахстан, пише Дойче Веле.

Година по-рано пък изненада предизвика появата на рекламен филм за Казахстан по телевизионния канал National Geographic. Според експерти от бранша, филмът е бил с ниско качество, несъответстващо на направените разходи. Така или иначе рекламата в чужбина се смята за необходим елемент от участието на дадена държава в глобалните процеси. Но каква е спецификата на казахстанския вариант?

25-30 милиона долара годишно отиват за реклама

„Комитетът за международна информация към казахстанското Министерство на външните работи официално разполага с бюджет за реклама в чужбина, възлизащ на около 20-25 милиона долара годишно. Освен това и всяко посолство разполага с определена сума, макар и неголяма“, казва за Дойче веле казахстански специалист по пиар, пожелал да остане анонимен. Местните компании също правят реклама на страната, допълва той. А има и големи международни проекти като Универсиада 2017, ЕКСПО 2017 и др, които също дават възможност не само за пряка реклама, но и за провеждането на изложби и конференции с участието на известни личности от различни страни. Предполага се, че приблизителната сума за реклама зад граница, с която Казахстан разполага, е около 50 милиона долара, включително средствата по неофициални канали, казва анонимният експерт.

По неговите думи, рекламата зад граница е неизбежно свързана с големи разходи, но ако умно се съчетае с обичайната рекламна дейност, може да донесе и печалба. „Например когато в Алма Ата се проведе Азиада 2011, за реклама като цяло бяха изразходвани 3 милиона долара. Но организаторите спечелиха много повече от направения пиар на страната в чужбина и от рекламни приходи“, посочва събеседникът на Дойче веле.

Казахстанският опозиционер Серик Медетбеков от своя страна отбелязва, че пиар-акциите на Астана си имат специфика – обичайно статиите за положителния имидж на Казахстан и неговите управници излизат в медиите на някоя чужда държава непосредствено преди тя да бъде посетена от президента Назарбаев. „Акции за корекция на имиджа на страната се предприемат и ако се задава или вече се е разразил скандал на Запад, който да е свързан с Казахстан. Типичен случай в това отношение е „Казахгейт“ – скандалът около Джеймс Гифън, американски бизнесмен и бивш съветник на президента Назарбаев, обвинен в САЩ, че е давал подкупи на водещи казахстански политици. След като се разрази този скандал, в Казахстан бяха заделени значителни средства за лобистка дейност, предназначена да оправи имиджа на Назарбаев в Съединените щати“, казва Медетбеков пред Дойче веле.

Наталия Харитонова от евразийската експертна мрежа JEEN дава друг пример. „На 10 ноември австрийското списание „Profil“ помести статия, чиито автори дават да се разбере, че една от най-известните виенски адвокатски кантори е получила милиони евро от Астана, за да организира мероприятия с медиите и с австрийската общественост. Крайната им цел – да повлияят на общественото мнение, така че Виена да предаде на Казахстан криещия се в Австрия олигарх Рахат Алиев. Експертката от JEEN смята, че в този случай използването на адвокати като прикрити лобисти е оправдано от гледна точка на ситуацията, но и при този проект е „трудно да се определи кой на кого плаща и каква част от средствата е била похарчена по предназначение“.

Обяснението е в това, че „Обкръжението на Назарбаев е заинтересовано от харченето на значителни суми за реклами в западни издания, тъй като изразходването на парите се контролира слабо“, отбелязва Серик Мезетбеков. При това материалите, съдържащи пиар на страната, могат да се публикуват открито в рекламните приложения на известните вестници и списания, но и прикрито – в т.нар. редакционни статии. „В Астана предпочитат първия начин, макар че той е и по-скъпият“, казва германският експерт Михаел Лаубш.

Родината на слоновете

Според Наталия Харитонова въпросът не е дали Казахстан има нужда от реклама в чужбина, а в това, че нейният коефициент на полезно действие често е отрицателен – когато например в западните медии се появяват статии под заглавието „Казахстан – родината на слоновете“. Проблемът е в самата казахстанска система – тъй като реалните критерии за ефективност на рекламата са изместени от това как ще реагират на статиите някои ключови фигури в самата страна. „Оттук е и стремежът към големите рекламни проекти на властите за сметка на дискретния пиар на екотуризма, кулинарията и традиционните отрасли на икономиката“, обобщава Харитонова.

В името на имиджа

 
 

„Дедпул 2″ оглави боксофис класацията на САЩ

| от chronicle.bg |

„Дедпул 2″ оглави боксофис класацията на САЩ с приходи от 125 милиона долара, съобщиха световните информационни агенции.

Приходите са по-малко от тези на първия филм, който със 132,4 милиона постави рекорд за дебют на продукция, забранена за зрители до 18 години, но бяха достатъчни да изместят „Отмъстителите “ от челната позиция.

„Дедпул 2″ зае второ място в историята за дебют на филм, забранен за зрители под 18 години, и третото за годината след „Отмъстителите: Война без край“ и „Черната пантера“.

„Отмъстителите: Война без край“ слезе на второто място с приходи от 29 милиона долара, след като три седмици оглавяваше бокс-офис класацията на Северна Америка. Общите приходи от филма на вътрешния пазар са 595,4 милиона долара и 1,2 милиарда долара в чужбина.

Филмът вече зае петото място по приходи за всички времена в света. Третото място в бокс-офис класацията на Северна Америка с 12,3 милиона долара зае дебютният „Книга за възрастни“ с участието на Джейн Фонда, Даян Кийтън и Кандис Бъргън.

Челната петица се допълва от „Безкраен купон“ и „Проникновение“ с приходи съответно 7,5 милиона долара и 6,5 милиона долара.

 
 

10-те най-яки гангстери в историята на киното

| от chr.bg |

Рядко, но се случва качествен мофиотски филм да се появи на екрана и да ни грабне с невероятно майстворство. Не е лесно за един актьор да изиграе подобна роля. Филмите за гангстери датират откакто въобще има кино и актьорите няма как да не бъдат сравнявани с едни от най-добрите в жанра.

Например, Джони Деп изигра Уайти Бълджър в „Black Mass“. Тази роля може би спаси кариерата му от тотален крах. Но за него определено беше огромен риск, защото образът е толкова иконичен. За да се пресъздадат толкова силни хора, трябват много сериозни актьори и затова днес ще обърнем внимание на най-добрите от най-добрите.

 
 

Военният театър предлага билети на половин цена срещу дарена книга

| от chr.bg |

Билети на половин цена срещу дарена книга предлага Театър „Българска армия“ (ТБА). Второто издание на кампанията „Дари книга, ела на театър“ започва днес и ще продължи до 28 май, съобщават от трупата.

Целта е да се съберат книги за деца в неравностойно положение и за читалището в с. Долна Малина. Който дари книга на касата на ТБА, получава талон с 50 на сто отстъпка от цената на един билет за постановка през май или юни. При дарение от три или повече книги се получава втори талон. Намалението не важи за гостуващи спектакли.

През седмицата, когато честваме 24 май, ТБА ще приема книги както за деца, така и за възрастни. Препоръчително е изданията да са нови, а по-старите да са запазени. От трупата ще занесат събраните книги на деца в неравностойно положение и в читалището в с. Долна Малина. Инициаторите приемат и други предложения за места и хора, на които да бъдат предоставени книги.

В първата кампания – през миналия театрален сезон, бяха събрани над 3750 тома. Книги бяха дарени на Отделението по детска кардиология на Националната кардиологична болница и на читалище „Георги Димитров“ в с. Ковачевци. Поради големия брой дарени книги ТБА зарадва също малките пациенти на клиниката по ушни, носни и гърлени болести на Военномедицинската академия, припомнят от трупата.

 
 

Facebook ще продължи да събира данни на потребителите

| от chronicle.bg |

Facebook ще продължи да събира информация не само от потребителите си, а и от лица, които не са част от социалната мрежа, но поне веднъж са ползвали услугите и приложенията й, включително и WhatsApp. Това съобщи пресслужбата на Европейския парламент, след като ръководителите на FB отговориха на 18 въпроса на евродепутатите.

Марк Зукърбърг се яви пред Европейския парламент във вторник, за да бъде разпитан по въпроси, свързани с фалшивите новини, сигурността на потребителските лични данни в социалната мрежа и злоупотребите на „Кеймбридж Аналитика“. Изслушването продължи час и половина, като евродепутатите първо трябваше да зададат всичките си въпроси към Зукърбърг, на които впоследствие той да отговори.

Той обеща, че евродепутатите ще получат писмени отговори на въпросите, на които не е успял да отговори на изслушването. Изслушването беше по повод скандала с „Кеймбридж Аналитика“ – компания, работила по предизборната кампания на американския президент Доналд Тръмп – за нелегалното източване на данните на над 87 млн. потребители на FB.

Според данни на ЕП, почти 3 млн. от засегнатите са европейски граждани. Зукърбърг потвърди, че FB ще се съобразява напълно с новия регламент за защита на личните данни в Европа (GDPR), който влиза в сила на 25 май.