Политреклама по казахстански

| от |

Колко харчи Казахстан, за да лъска имиджа си в чужбина? Очевидно е, че страната разполага с огромен бюджет за задгранични реклами, но за какво отиват парите и кой всъщност печели от тях? Анализ на Виталий Волков.

Властите в Казахстан пръскат немалко средства за реклама зад граница, с цел да повишат положителното отношение към страната и популярността й пред света. Нерядко обаче, въпросните прояви предизвикват недоумение сред западната публика. Последният пример – излъченият по CNN клип, призоваващ да се инвестира в Казахстан, точно в деня на междинните избори за американски Конгрес на 4 ноември. Американският портал Huffington Post изрази изумление от избора на мястото и времето за излъчване на скъпоструващия клип за Казахстан, пише Дойче Веле.

Година по-рано пък изненада предизвика появата на рекламен филм за Казахстан по телевизионния канал National Geographic. Според експерти от бранша, филмът е бил с ниско качество, несъответстващо на направените разходи. Така или иначе рекламата в чужбина се смята за необходим елемент от участието на дадена държава в глобалните процеси. Но каква е спецификата на казахстанския вариант?

25-30 милиона долара годишно отиват за реклама

„Комитетът за международна информация към казахстанското Министерство на външните работи официално разполага с бюджет за реклама в чужбина, възлизащ на около 20-25 милиона долара годишно. Освен това и всяко посолство разполага с определена сума, макар и неголяма“, казва за Дойче веле казахстански специалист по пиар, пожелал да остане анонимен. Местните компании също правят реклама на страната, допълва той. А има и големи международни проекти като Универсиада 2017, ЕКСПО 2017 и др, които също дават възможност не само за пряка реклама, но и за провеждането на изложби и конференции с участието на известни личности от различни страни. Предполага се, че приблизителната сума за реклама зад граница, с която Казахстан разполага, е около 50 милиона долара, включително средствата по неофициални канали, казва анонимният експерт.

По неговите думи, рекламата зад граница е неизбежно свързана с големи разходи, но ако умно се съчетае с обичайната рекламна дейност, може да донесе и печалба. „Например когато в Алма Ата се проведе Азиада 2011, за реклама като цяло бяха изразходвани 3 милиона долара. Но организаторите спечелиха много повече от направения пиар на страната в чужбина и от рекламни приходи“, посочва събеседникът на Дойче веле.

Казахстанският опозиционер Серик Медетбеков от своя страна отбелязва, че пиар-акциите на Астана си имат специфика – обичайно статиите за положителния имидж на Казахстан и неговите управници излизат в медиите на някоя чужда държава непосредствено преди тя да бъде посетена от президента Назарбаев. „Акции за корекция на имиджа на страната се предприемат и ако се задава или вече се е разразил скандал на Запад, който да е свързан с Казахстан. Типичен случай в това отношение е „Казахгейт“ – скандалът около Джеймс Гифън, американски бизнесмен и бивш съветник на президента Назарбаев, обвинен в САЩ, че е давал подкупи на водещи казахстански политици. След като се разрази този скандал, в Казахстан бяха заделени значителни средства за лобистка дейност, предназначена да оправи имиджа на Назарбаев в Съединените щати“, казва Медетбеков пред Дойче веле.

Наталия Харитонова от евразийската експертна мрежа JEEN дава друг пример. „На 10 ноември австрийското списание „Profil“ помести статия, чиито автори дават да се разбере, че една от най-известните виенски адвокатски кантори е получила милиони евро от Астана, за да организира мероприятия с медиите и с австрийската общественост. Крайната им цел – да повлияят на общественото мнение, така че Виена да предаде на Казахстан криещия се в Австрия олигарх Рахат Алиев. Експертката от JEEN смята, че в този случай използването на адвокати като прикрити лобисти е оправдано от гледна точка на ситуацията, но и при този проект е „трудно да се определи кой на кого плаща и каква част от средствата е била похарчена по предназначение“.

Обяснението е в това, че „Обкръжението на Назарбаев е заинтересовано от харченето на значителни суми за реклами в западни издания, тъй като изразходването на парите се контролира слабо“, отбелязва Серик Мезетбеков. При това материалите, съдържащи пиар на страната, могат да се публикуват открито в рекламните приложения на известните вестници и списания, но и прикрито – в т.нар. редакционни статии. „В Астана предпочитат първия начин, макар че той е и по-скъпият“, казва германският експерт Михаел Лаубш.

Родината на слоновете

Според Наталия Харитонова въпросът не е дали Казахстан има нужда от реклама в чужбина, а в това, че нейният коефициент на полезно действие често е отрицателен – когато например в западните медии се появяват статии под заглавието „Казахстан – родината на слоновете“. Проблемът е в самата казахстанска система – тъй като реалните критерии за ефективност на рекламата са изместени от това как ще реагират на статиите някои ключови фигури в самата страна. „Оттук е и стремежът към големите рекламни проекти на властите за сметка на дискретния пиар на екотуризма, кулинарията и традиционните отрасли на икономиката“, обобщава Харитонова.

В името на имиджа

 
 

Популярността на „Game of Thrones“ пречи на Джордж Р. Р. Мартин

| от chronicle.bg |

Феновете чакат следващата книга от поредицата „Game of Thrones“ вече 7 години. „The Winds of Winter“ е шестият роман от популярната сага на Джордж Р. Р. Мартин. Писателят посочва популярността на „Game of Thrones“ като част от причините за забавянето на книгата.

„Сериалът достигна такава световна популярност, книгите са толкова известни и толкова добре приети, че сега всеки път като седна да пиша съм наясно, че трябва да създам нещо невероятно и това е доста голям товар. Обаче веднъж щом се съсредоточа, целият свят изчезва – вече не ме интересува какво ще вечерям, какво дават по телевизията, какви мейли получавам, кой ми е ядосан тази седмица и защо.“

Мартин признава, че му е все по-трудно през последните няколко години да навлезе в това състояние на транс, в което пише най-добре. И не е само популярността на сериала. Самата история на този етап вече е изключително сложна.

„The Winds of Winter“ не е роман, а по-скоро няколко няколко романа в едно, всеки с различен протагонист, различен антагонист, различни герои, различни неща и става много комплексно. Писането е много, много комплексно.“

Последната книга на Мартин „A Dance With Dragons“ излезе на 11 юли 2011 година. Сериалът по HBO приключи със събитията по нея в сезон 5 и оттам нататък, в сезон 6 и 7, историята няма общо с книгите.

Докато чакаме книгата, можем да дочакаме и краят на сериала „Game of Thrones“ през 2019.

 
 

Самоуправляемите коли ще доведат до повече секс

| от chronicle.bg |

Според ново проучване, самоуправляемите автомобили ще доведат до повече секс в колата. Хората ще е по-вероятно да ядат, да спят и да мърсуват, когато автономните коли станат нещо нормално по улицата, според проучването публикувано в последния брой на журнала Annals of Tourism Research.

„Хората ще спят в колите си, което ще се отрази на крайпътните хотели. Дори може да се появят ресторанти на колела, в който човек влиза, за да се нахрани, докато пътува“, казва Скот Коен, ръководител на изследването, пред Fast Company magazine. „Това ни накара да се замислим какво още биха правили хората в колите си, веднъж щом не се налага да шофират. Разбира се, едно от тези неща съвсем разбираемо ще е секс.“

Автономните коли също така се очаква да сложат и проституцията на колела. „Не е толкова нереално да си представим червените фенери да станат червени фарове. Така проституцията става по-трудна са улавяне. Като цяло много нелегални неща се случват в колите на хората.“ Коен продължава: „Местата, където проституцията е легална, а регулаторите позволяват самоуправляващите се автомобили лесно да излязат на пътя, ще видим секса в колите без време. Очаквам това в Европа.“

Около 60% от американците вече са правили секс в кола според изследването, което предвижда това да е нормална практика след 2040.

 
 

Патриша Аркет: Все още ми плащат по-малко, дори след Оскара

| от chronicle.bg |

Когато Патриша Аркет спечели Оскар за на най-добра поддържаща актриса за ролята си в „Boyhood“ на Ричард Линклейтър от 2014 година, тя прекара по-голяма част от времето си в борба срещу разликата в заплащанията на актьори и актриси. „За всяка жена, която е родила, за всеки данъкоплатец, за всеки гражданин, борили сме се за равните права на всички. Време е за равенство в заплащането и равенство на жените в САЩ.“

Речта й предизвиква аплодисментите на всички – от Мерил Стрийп до Дженифър Лорънс. Тя самата обаче все още се оплаква, че й предлагат работа, в която заплатата й не е същата като тази на колегите й мъже.

„Отказах няколко предложения, защото офертите, които ми направиха, бяха глупави по много грозен начин“

Аркет също така е получила предложение, в което тя е щяла да спечели процент от печалбите на филма, но след това е научила, че колегата й ще получи по-голяма заплата като цяло и следователно разплащателните структури не са равни. И Аркет, и колегата й са носители на Оскар.

Борбата й за равенство е оказала влияние на жени по целия свят. „Гледам едно момиче – сигурно на моята възраст или малко по-голяма. То сигурно ще се пенсионира с повече пари. Това ще даде отражение на живота й. Толкова много жени ми казват това – могат да хранят децата си, могат да изпратят сина си в университет, все важни и големи неща.“

Патриша се връща към телевизията още този месец в „Medium“ и „CSI: Cyber“. Тя също така играе Джойс Майкъл, работничка в затвор, която се влюбва „Escape at Dannemora“. Премиерата е на 18 ноември.

 
 

14 кадъра на красивата Бехати Принслу

| от chronicle.bg |

Бехати Принслу е родена в Южна Африка, но когато е на 3 годинки, родителите й се местят Намибия. Баща й е проповедник, а майка й има малък хотел. Родният език на Бехати е африканс, но в училище се обучава на английски. Тя напуска, когато е 9 клас, за да се отдаде на моделство.

Кариерата й започва с Prada. Скоро след това обаче тя вече дефилира за най-големите: Louis Vuitton, Versace, Calvin Klein, Givenchy, Chanel, Christian Dior, Ralph Lauren, Yves Saint Laurent и още много.

Принслу се занимава и с благотворителност – тя събира дарения за Хаити след ужасното земетресение през 2010 година.

През май 2012 моделката започва да излиза с фронтменa на Maroon 5 Адам Лавин. 2 годни по-късно двамата се женят в Мексико, а през септември 2016 се ражда и първата им дъщеричка. В началото на тази година пък Бехати ражда и втората им дъщеря.