Погребаха Нелсън Мандела с военни почести

| от |

1 Президентът на Южна Африка Джейкъб Зума стана на крака, щом ковчегът бе спуснат в гроба. Вдовицата на Мандела Граса Машел и бившата му съпруга Уини обаче останаха седнали под белоснежната тента, монтирана за присъстващите опечалени.
4

Край гроба бяха строени командващите родове войски от въоръжените сили на страната. Главният капелан на националните сили за отбрана отслужи молитва за бившия върховен главнокомандващ.7 Тленните останки на Мандела ще почиват край гробовете на три от децата му – най-големия син Макгато, починал през 2005 г., дъщерята Маказиве, умряла през 1948 г., и сина Тембекиле,
загинал при автомобилна катастрофа през 1969 година. Мандела остави три дъщери, 18 внуци и 12 правнуци.
8
На 10 декември на стадиона в Йоханесбург се състоя официална панихида, в която участваха държавни и правителствени лидери от 91 страни. От 11 до 13 декември над 100 хиляди души отдадоха
почит пред останките на Мандела в президентския дворец в Претория.9

 
 

Сандалите отново са на мода

| от chronicle.bg |

Германските (а и не само) туристi това лято ще са в крак със световните тенденции, защото любимите му сандали са отново на мода. Дизайнерът Рик Оуенс и Birkenstock представиха своята колаборация на парти миналата вечер в новото мобилно пространство – Birkenstock Box.

В Rick Owens Birkenstock Box, разположена извън магазина на Оуенс в Лос Анджелис на булевард Ла Бреа, ще присъства ограничени бройки от обувките Birkenstock, създадени заедно с дизайнера. Колекцията се състои от 13 сандали на цени от 325 до 525 долара. Оуенс взима класическите Birkenstock и добавя своето собствено усещане. Използва филц, велур и кожа, удължава лентите, добавя повече отвори като декоративен елемент и по този начин променя визията, но не разваля идеята на Birkenstock.

Мобилното пространство, известно като „Birkenstock Box“ в Лос Анджелис в партньорство с Рик Оуенс отваря официално врати на 21 април. Целият интериор и архитектура на The Box са по идея на Рик Оуенс. Кутията се състои от контейнери за товарни превози, а целият вътрешен интериор е дело на дизайнера. Освен световно известните сандали, в The Box ще присъства част от спортната колекция на Оуенс.

„Чувствам, че Кутията е естествено продължение на моя магазин“, каза Оуенс. Той е фен на емблематичните обувки, както отбелязва самият той: „Аз ги нося всяко лято на плажа Лидо.“

 
 

Театър в Германия ще дава безплатни билети на зрители, носещи свастика

| от chr.bg |

Театър в южната част на Германия няма да бъде санкциониран за това, че предлага безплатен вход за зрители, които се появят с лента с нацистка свастика на постановката „Моята борба“.

Няма да бъде направено криминално разследване заради инициативата на общинския театър в град Констанц, се произнесоха съдебните власти.

Начинанието било оценено като приемливо, тъй като то се отнасяло до свободния артистичен израз. Местните власти на няколко пъти били предупредени, че за премиерата на спектакъла, предвидена за 20 април, рождения ден на Хитлер, се предвижда нестандартната инициатива от страна на трупата.

В отворено писмо Германо-израелското дружество определи хрумването на театъра като крещяща „липса на вкус“. Идеята за свободния достъп на носещите свастика зрители била възникнала с цел да се илюстрира колко лесно могат да бъдат корумпирани хората. Управата на театъра постави и друго условие – всеки, който си купи билет за постановката, може да си избере да носи и звездата на Давид, в знак на солидарност с еврейските жертви на нацистите.

Театърът описа пиесата на драматурга-режисьор Джордж Табори като карикатура на ранния живот на Хитлер. Постановката трябва да покаже, че не сме имунизирани срещу идеологиите, концентрирани в една авторитарна личност, които могат да доведат до исторически ужаси дори и в наши дни.

 
 

Avicii: момчето на EDM музиката, което не обичаше славата, а сцената

| от chronicle.bg, по The Guardian |

Avicii не беше просто продуцент, той беше новатор. Още с излизането си на голямата сцена през 2011 г. с хита Levels, шведският музикант Тим Берглинг стана символ на възхода и паденията на dance музиката в САЩ.

Когато пробива в шоубизнеса, е на 21 години и не прилича на останалите известни изпълнители. Високите скули и платинено русата коса никога не се чувстват удобно под светлината на прожекторите. Приятелите и колегите му го описват като срамежливо и тихо сладко дете със сърце на механик. В интервютата отговорите му понякога са уклончиви. Репортерите се опитват да измъкнат информация от един артист, който очевидно се чувства по-удобно пред компютъра, докато композира.

С музиката нещата стоят по различен начин. Avicii е пионер в развитието на EDM-а (electronic dance music), който изгрява точно в най-подходящия момент – когато жанрът тепърва става масово явление отвъд океана.

Открит е в платформата MySpace от холандския продуцент и „ветеран“ Лейдбек Люк. Артистичният псевдоним на Берглинг от будистки означава „ад“ (avici). Още в началото синглите му стават явления в популярната култура. В тази група са едни от първите му хитове – Levels, Fade Into Darkness и Silhouettes – с тях диджеят отдава почит на повлиялите му Swedish House Mafia и Daft Punk. Песните са страхотни интерпретации и създават шаблон, който се използва и до днес – почти десетилетие по-късно, от творците в EDM музиката.

Синглите стават химни за всички милениали, които се събират по фестивали и ги слушат в късните августовски нощи. Музиката на Avicii е любима на цяло едно поколение, чиято младост минава в ерата след 11 септември – времена  на постоянни военни и технически конфликти и икономическа несигурност. Ако за предишното поколение в култ са издигнати хип-хопа и грънджа, сега на мода е EDM – тази музика изкарва в младите духа на забавлението, като противовес на постоянния негативизъм, идващ от медиите. Тази електронна музика е колективен катарзис, а Avicii, за определено време, е най-яркият артист, който я развива. Той няма общо с политиката, творчеството му образува своеобразен сапунен мехур от шампанско и конфети, а песните са антидепресант.

Тази музикална революция не се нрави на някои ветерани, които се мъчат да пробият на сцената на електронната музика още от края на 70-те. Блясъкът и популизмът на новият стил е в разрез с музикалните традиции на миналия век. На феновете не им пука, нито на Avicii – той е навсякъде. Присъства на всички световни фестивали – Tomorrowland, Ultra Miami, EDC Las Vegas, Coachella. Лас Вегас го обиква и се превръща в средище на EDM музиката.

Чрез помощта на мениджъра му, Аш Пурнури, Авичи покачва стандартите за заплащане на диджеите  по света, настоявайки за шестцифрени хонорари за участие във фестивали. Образът му е по всички билбордове от Лос Анджелис до Вегат – той се превръща в емблема на EDM-a.

На сцената той напълно е в стихията си – носи спортни дънки, тениска, бейзболна шапка и владее сцената с вдигната дясна рака. Самият той казва: „Обичам това, което правя, но никога не ми е харесвало да ме разпознават или да съм под наблюдение.“

Творчеството му е удостоено с две номинации за награда „Грами“ – една за работата му по сингъла на Давид Гета Sunshine и една за Levels. По-късно казва в интервюта, че тези номинации са го карали да се чувства най-горд в цялата си  кариера. Най-големият му хит е Wake Me Up , която излиза на фестивала Ultra през 2013 г. Заедно с Алое Блак, песента стига до върха на класациите в повече от 40 страни и пазарен хит. Парчето смесица от EDM и кънтри е многократно интерпретирано от редица артисти. Песента е включена в соловия албум на Avicii True, който стига до топ 10 в повече от 15 страни.

Въпреки успеха, не липсват и сълзи. Графикът на турнетата е напрегнат, като диджеят присъства на фестивали и по клубове навсякъде по света. През 2014 г. отменя участието си на фестивала Ultra,  защото му предстои операция. Фийчър за него в списанието GQ показва хедонистичния му начин на живот и обрисува едно  ежедневие с диета от „RedBull, никотин и храна от летищата“. Феновете му заклеймяват статията, а самият Тим я определя като „нечестна и неточна“. Слуховете за някакъв вид зависимост се засилват, когато през 2014 г. той отменя всичките си насрочени концерти, заради проблеми със здравето.

„В  началото купонясвах много… всяка нощ беше купон.“ казва той през 2013 г. „Но след време осъзнах, че тялото и ума ми не могат да поемат повече.“ Официално се оттегля от изпълненията на живо през 2016 г., когато е на 26.

Две години по-късно говорителят на Авичи известява, че диджеят  е намерен мъртъв на Арабския полуостров, на хиляди километри от дома си в Стокхолм. „Той беше намерен мъртъв в Маскат, Оман този следобед. Семейството му е съсипано и всички ние искаме да уважим тяхната нужда от лично пространство в този труден момент“, пишат представителите на звездата.“ каза Даяна Барън.

Голямата популярност често е прилича на ритуална саможертва, при която публиката издигаме личности до върха, които е предопределено да паднат. А после гледаме вцепенени, когато това стане. Историята на Тим Берглинг е с трагичен край, наред с прекрасните му парчета и краткото му царуване на върха на музиката. Трудно е да тъгуваме на песни като Levels, която толкова еднозначно отрича тъмнината като душевно усещане. EDM е радост, празнуване, надежда, изсмиване в лицето на конфликтите. Точно това, което може би Берглинг е искал да постигне в живота. Това ще бъде неговото послание и наследство.

 
 

Българин е Фотограф на годината

| от chronicle.bg |

Българинът Веселин Атанасов беше обявен за Фотограф на годината в раздел Любители на конкурса Sony World Photography Award 2018 на церемонията по връчване на наградите в Лондон, за която Атанасов долетя специално.

Атанасов получи награда от 5000 щатски долара, както и цифрово фотографско оборудване от Sony. Печелившият му кадър бе публикуван в Албума на победителите и е част от изложбата на Sony World Photography Awards 2018 в емблематичната Съмърсет хаус, Лондон.

Организиран от Световната фотографска организация, Sony World Photography Awards е най-мащабният фотоконкурс в света. В единадесетото му издание участваха рекорден брой от 320000 снимки на фотографи от над 200 държави. Това са едни от най-добрите съвременни фотографски творби за изминалата година.

Експертно жури избра Атанасов за големия победител в раздел Любители за фотографията му „Ранна есен“ – смайващ кадър, в който слънчевите лъчи си прокрадват път през короните на високи дървета в централния Балкан.

2347_4831_VeselinAtanasov_Bulgaria_Open_LandscapeNature2018Opencompetiti...

Атанасов е IT специалист от Казанлък, чийто любим жанр е пейзажната фотография. Започва да снима през лятото на 2014 г., а през 2016-та вече участва в редица фотоконкурси под патронажа на Международната федерация за фотографско изкуство (FIAP) и е удостоен с престижната титла Артист на FIAP.