Поевтиняването на петрола: повече печеливши или губещи

| от |

Повече ли са печелившите от губещите от падането на цените на петрола? Допринася ли поевтиняването му за дефлацията в еврозоната? Какво мисли управителят на Европейската централна банка? Сривът на цените поставя доста въпроси.

Кой печели?

Падането на цената на петрола е трансфер на богатство от страните производителки към страните потребители – локомотивите на световната икономика – САЩ, еврозоната, Япония и Китай. Компаниите увеличават маржовете си, потребителите – покупателната си способност. Цените на горивата във френските бензиностанции, например, са най-ниски от четири години насам.

Според Патрик Артюс, икономист в Натиксис, благодарение на падането на цената на петрола еврозоната „може да се възползва от положителния ефект от обезценяването на единствената валута върху нейния износ, без да понася отрицателния ефект от постъпването на вноса“ и да се надява да спечели 0,5 пункта БВП за две години.

Институтът Coe-Recommence подчертава, че френските енергийни разходи вече са паднали с поне 5 милиарда евро през 2014 и смята, чe индустрията е главният печеливш – тя ще спечели 2 милиарда евро или повече отколкото вноските по данъчния кредит за конкурентоспособността и заетостта – главна мярка на правителството за икономическо съживяване.

Ник Кунис, икономист от ABN Amro оценява ползата за страните вносителки на 0,7% от световния БВП.

Кой губи?

Най-напред, естествено, страните производителки.

В бележка за района на Персийския залив агенция Стандарт енд Пуърс пише, че последното падане на цената на течните горива, ако продължи, би могло да има значително въздействие. Средно петролните приходите на шестте страни от Съвета за сътрудничество в Персийския залив представляват 46% от техния БВП. Стандарт енд Пуърс смята Бахрейн и Оман за най-уязвими.

Половината от бързо развиващия се свят е засегната от отрицателния ефект от падането на цената на барел петрол, припомня Кристиан Дезеглиз, експерт от банка HSBC.

Бразилия направи големи инвестиции в петролните инфраструктури, които по-трудно ще изплати, докато Русия основа своя бюджет на цена от 100 долара за барел (срещу 66 евро в петък при затваряне на американския пазар), отбелязва Дезеглиз, като добавя, че в Русия силното обезценяване на рублата смекчава ефекта върху бюджета.

Всички сигнали са на червено във Венецуела, която се задушава финансово, тъй като 96% от постъпленията й на валута идват от петрола.

Падането на цената на барела има последици и за отрасъла на шистови течни горива в САЩ, които трябва да инвестират много, за да запазят производството. Анализаторите смятат, че тези инвестиции няма да са рентабилни, ако петролът се задържи на цена 65-70 долара.

Има ли риск от дефлация?

Дефлацията предизвиква спирала на падане на цените и на доходите, което парализира икономиката. Най-голям е този риск за еврозоната, където инфлацията вече е ниска (0,3% през ноември). Но според Дени Феран, генерален директор на Coe-Rexecode, досега цената на петрола има по-скоро дезинфлационен и положителен ефект върху покупателната способност и приходите на предприятията отколкото дефлационен.

Въпросът е дали фирмите ще запазят в маржовете си този ползотворен ефект или ще се възползват от него, за да свалят още цените, подчертава той, като отбелязва риска от опасна спирала.

А ЕЦБ?

Ефектът от поевтиняването на петрола за световната икономика би могъл да се изрази по заобиколен начин чрез Европейската централна банка, която трябва да попречи еврозоната да изпадне в дефлация.

Сигурен съм, че президентът на ЕЦБ Марио Драги тайно се надяваше, че ОПЕК ще му помогне като обяви силно намаляване на добива – синоним на покачване на цените и внесена инфлация в еврозоната, пише Майкъл Хюсън, анализатор в CMC Markets, Великобритания. Запазвайки статуквото, картелът – точно обратно – увеличи вероятността от нови мерки от страна на ЕЦБ, смятат анализаторите. /АФП.БГНЕС

 
 

Джордж Клуни се завръща в телевизията с „Параграф 22″

| от chronicle.bg, по БТА |

Близо 20 години след като напусна сериала „Спешно отделение“ и се отдаде на филмова кариера, наложила го като едно от най-големите имена в Холивуд, актьорът, режисьор, сценарист и продуцент Джордж Клуни ще се завърне към телевизията, съобщават Ройтерс и ТАСС.

Клуни ще режисира и ще изпълни роля в поредица от шест епизода, адаптирана по култовия роман „Параграф 22″ на Джоузеф Хелър. Почитателите на актьора ще го видят в образа на полковник Каткарт. Очаква се снимките за телевизионната поредица да започнат в началото на следваща година. Все още не е ясно коя телевизия ще получи правата за излъчването й, но се очаква ожесточено наддаване предвид участието на Джордж Клуни в проекта.

Клуни е поредната водеща холивудска звезда след Никол Кидман, Рийз Уидърспун, Джулия Робъртс, Робърт де Ниро и Майкъл Дъглас, която през последните години насочва вниманието си към малкия екран.

Пътят на Джордж Клуни към славата тръгва от телевизията. След скромни роли в сериали като „Розан“, актьорът прави големия си пробив като д-р Дъг Рос в хитовата медицинска драма „Спешно отделение“. Клуни напуска сериала през 1999 г., успявайки впоследствие да се нареди сред водещите звезди на холивудското кино.

 
 

Мег Райън: малкото, голямо момиче на американското кино

| от chronicle.bg |

Маргарет Мери Емили Ан Хира или Мег Райън, е (родена на 19 ноември 1961 година във Феърфилд, Кънектикът, САЩ), е американска филмова актриса, която става любимка на няколко поколения.

Мег Райън е дъщеря на Сюзън Хира Джордан (по баща Райън), бивша актриса, кастинг директор и учителка по английски, и Хари Хира, учител по математика. Тя има две сестри, Дана и Ани, и брат, който е музикант – Андрю Хира. Роднините на семейство Хира са от Канада.

Райън е католичка и е завършила начално училище във Феърфилд, където майка ѝ ѝ преподава до шести клас. Там на Мег е дадено първо причастие и е избрано името ѝ Ан. Майка ѝ се появява в телевизионна реклама и по-късно за кратко време е кастинг директор в Ню Йорк. Тя подкрепя и окуражава дъщеря си да учи актьорско майсторство.

На 18-годишна възраст, благодарение на връзките на майка си, Райън записва своята първа телевизионна реклама, в която се смее, за да популяризира дезодоранта „Тикъл“.

След роля в „Богати и известни“, Райън играе ролята на Бетси Стюърт в сериала „Докато свят светува“ от 1982 до 1984. Следват няколко телевизионни продукции и малки филмови роли, включително и в „Обещана земя“, за която тя получава своята първа номинация.

През 1986 тя играе Каръл Брадшоу във филма „Топ гън“ и Лидия Максуел във „Вътрешно пространство“, където също участва бившият ѝ съпруг Денис Куейд. След това Райън се появява и в трилъра „D.O.A.“ и екшъна „Президио“.

Нейният първи напълно оформен филмов образ е ролята ѝ в романтичната комедия „Когато Хари срещна Сали“, където тя си партнира с Били Кристъл. Нейното изпълнение на Сали Оулбрайт, което ѝ донася номинация за Златен глобус е незабравимо, заради театрално симулирания оргазъм в Манхатън.

По случай рождения й ден, ви предлагаме галерия с любимите ни нейни роли.

 
 

Любимите ни „бижута“ на Джани Версаче

| от chronicle.bg |

Помните ли Карла Бруни, Кейт Мос, Клаудия Шифър, Наоми Кембъл, Синди Крауфорд, Хелена Кристенсен? В онези години, когато те владееха не само модния подиум, но и милиони сърца по света. Включително това на Джани Версаче. Дизайнерът, който взима всички гореизброени имена и ги прави свои музи. А те позират до него на снимки както години по-рано манекенките на Ив Сен Лоран се снимат до своя откривател.

Връзката между модел и дизайнер (при истинските дизайнери) е повече от работа – тя е необходимост. Не просто да имаш красива жена, на която да нахлузиш дрехата, а да създадеш силует, вдъхновен от тази жена, силует само за нея. Той ще й стои така, че тя ще изпъкне и ще привлича погледите. А това в крайна сметка ще накара хората да обичат и двете – и дрехата, и модела.

Над моделите на Джани Версаче сякаш има ореол, който винаги ги представя в най-добрата светлина, дори двадесет години след смъртта на дизайнера. Все още първата асоциация, когато чуем имената им, е „секси“. Някак не можем да си представим Наоми Кембъл като стара баба или дори жена на средна възраст. Да не говорим, че все още си мечтаем за среща със Кейт Мос.

По повод наближаването на премиерата на „Убийството на Джани Версаче“ си припомняме неговите „бижута“. Ако сте ги позабравили, незабавно прегледайте галерията горе – за ваше добро е, не че нещо…

 
 

Вдовицата на Джон Ленън осъди собственици на бар заради името му

| от chronicle.bg по БТА |

Вдовицата на Джон Ленън Йоко Оно спечели делото срещу собственика на хамбургския бар, който го кръсти „Йоко Моно“ заради сходство с нейното име.

Собственикът на заведението Нима Гару-Пур не скри своето разочарование от решението на съда. „Надявахме се да запазим името си и малко ми е тъжно, че го изгубихме. Това някой от друг континент да може да даде на съд някакъв малък бар е просто абсурд!“ заяви изгубилият делото.

На 12 юли съдът в Хамбург излезе с предварително решение за забрана за използването на названието „Йоко Моно“. Гару-Пур се подчини на магистратите и преименува заведението си, като го преобрази на „Скоч Моно“.

Собственикът ще обжалва решението в законния срок и ще се опита да възстанови изцяло предишното име на бара.