По пътя към “Нова Русия“

| от |

Западът не признава „референдумите“ в Донецк и Луганск. Кремъл пък все още не реагира. Макар и тези „всенародни допитвания“ да са нелегитимни, те биха могли да предизвикат опасна верижна реакция. Коментар на Бернд Йохан от Дойче веле.

Волята на проруските сили в Източна Украйна гласи, че в Европа отново трябва да бъдат прокарани нови граници. Ето, че сега в Донецка и Луганска област ще бъдат създадени две нови държавни образувания. Те трябвало да бъдат независими „народни републики“. В действителност обаче те ще се ориентират към Русия, защото както в политическо, така и в икономическо отношение са зависими от подкрепата на Кремъл.

„Всенародните допитвания“, на които в неделя (11.05.) жителите на Донецка и Луганска област бяха призовани да отговорят с „да“ или „не“ на въпроса „Подкрепяте ли акта за самостоятелност на Донецката народна република?“ и съответно „Подкрепяте ли акта за самостоятелност на Луганската народна република?“, противоречат на украинската конституция. Тя не предвижда регионални референдуми.

Организаторите на т.нар. референдуми бяха и все още са въоръжени сепаратисти, които окупираха административни сгради и полицейски управления. Те на са избрани демократично от никого, а завзеха властта с оръжие. Дори само поради този факт, „всенародните допитвания“ са нелегитимни и нямат никаква демократична основа.

Имитация на демокрация

Гласуването и резултатите от „референдумите“ не можеха да бъдат контролирани от независими наблюдатели – дори и само поради простичката причина, че не съществуваха официални избирателни списъци. Никой не знае колко души действително са дали гласа си. А може би е имало и фалшифицирани бюлетини. Освен това отделни лица може и да са подавали по няколко бюлетини. Много украински граждани в източната част на страната не се отправиха към урните – вероятно от страх. Затова и международната общност не може и няма да признае тези т.нар. референдуми.

Това обаче няма да спре сепаратистите. Те и не очакват международно признание за своите действия. Техните „референдуми“ всъщност бяха популистка маневра. Те имитираха демокрация, за да могат да се позоват уж на „народната воля“. Те имат и друга цел: да предизвикат верижна реакция. Защото се надяват, че и в други области в Източна и Южна Украйна биха могли да бъдат проведени подобни „всенародни допитвания“.

„Нова Русия“ може да се разпростре до ЕС

Тази стратегия напомня за теорията на доминото от времето на конфликта Изток-Запад. Навремето тя гласеше, че идеологията и пропагандата ще накарат съседните държави да паднат една по една и да се „обърнат“ към Москва. Ето, че сега съществува опасността подобен сценарий да бъде реализиран и в някои области на Украйна. Сепартистите искат по подобие на Донецк и Луганск да бъдат създадени и други „народни републики“. От тези „плочки на доминото“ в бъдеще би могло да бъде сглобено общо държавно образувание под името „Нова Русия“. В Донецк и Луганск вече се говори за това, най-често обаче – в Москва.

Самият руски президент Владимир Путин също употребява понятието „Нова Русия“. Става въпрос за една територия, която би могла да се разпростре от Източна Украйна през Крим и Одеса до Република Молдова и Румъния, т.е. непосредствено до границите на ЕС. Русия вече анексира полуостров Крим. Сега Москва би могла да подходи така и към Донецк и Луганск, макар и засега да отрича подобни намерения. За Кремъл обаче точно тези области са „плочките от доминото“ по пътя му към „Нова Русия“.

 

 
 

Анджелина Джоли посети лагер за сирийски бежанци в Ирак

| от chr.bg |

Американската актриса Анджелина Джоли е на посещение в Ирак. Джоли, която е специален посланик на ООН по въпросите на бежанците, посети лагер на кюрдски бежанци в северната част на страната.

По думите на актрисата, обществото трябва да засили вниманието си към проблемите на бежанците по света. Джоли каза, че ООН е събрала едва половината пари от нужните средства за справянето с проблема с бежанците в Ирак и Сирия. Тя обяви също така, че е притеснена от малкото дарения, които организацията получава и тази година.

Според актрисата и режисьор без помощта на цялата международна общност – няма как проблемът с бежанците да бъде решен.

 
 

От Джейн Ръсел до Марго Роби: жените и банските през годините

| от chronicle.bg |

 

Модата в банските костюми претърпява толкова революции, колкото всеки останал аспект в модата. От времето, когато жените ходели по плажа само за разходка или чай, до наши дни, културата се е променила повече от впечатляващо.

Споменаваме този очевиден факт, защото когато погледнем как се е променил външния вид на плажуващата жена през години, пак не можем да повярваме, че преди един век  жените са ходели на плаж така:

maryal-knox-SL7

Всяко десетилетие има своя белег върху плажното облекло и то се вижда най-добре през фотоапаратите на големите фотографи, в които застават любимите актриси от миналите епохи.

В края на ХIХ век за жените на плажа е важал стриктен дрескод – рокля до коленете, която покрива тялото, обикновено черна, ограничаваща влизането в морето до потапяне на краката до коленете. След Първата световна война се появява първият цял бански костюм, наричан понякога майо, който обаче се свива след намокряне. След него идва революцията на бикините носени от Бриджит Бардо през 60-те, а после Кристи Бринкли през 70-те.

В някои случаи плажното облекло е много точен лакмус за етапа на културно развитие. В много случаи типичният бански костюм може да бъде белег на епохата. От първите дни, до момичетата на Бонд през Елизабет Тейлър и компания, днес ви показваме някои от култовите бански костюми на минали епохи. Вижте ги в галерията горе.

 
 

Изложба, посветена на 30-годишнината от полета на Александър Александров

| от БАН |

Изложба, посветена на 30-годишнината от полета на Александър Александров по научната програма „Шипка“ ще бъде експонирана от 18 до 22 юни във фоайето на Централната сграда на БАН.  Тя се организира от Института за космически изследвания и технологии и ще се открие на 18 юни от 10 часа в присъствието на големия летец-космонавт. Ще бъдат експонирани оригиналните апарати и системи, разработени специално за тази програма, с които той и други космонавти са провеждали научни експерименти на борда на орбиталната станция „Мир“. Ще бъдат показани също скафандъра и костюма на космонавта, както и научни публикации свързани с подготовката, реализацията и резултатите на тази програма, фото и видео материали и други.

В експозицията ще могат да бъдат видени и други знакови прибори и апаратни системи, разработени от български учени, инженери и специалисти, благодарение на които България продължава да заема достойно място сред космическите държави.

 
 

Дейвид Линч и вдъхновението за онзи смразяващ кадър в „Туин Пийкс: Завръщането“

| от chronicle.bg |

Феновете на Дейвид Линч знаят, че той не обича да обяснява намеренията си зад режисьорските си решения. Една сцена обаче от „Туин Пийкс: Завръщането“ е прекалено добра, за да устоят зрителите да не искат повече подробности директно от създателя на поредицата. Става въпрос за финалната сцена на епизода „Part 8″ от „Туин Пийкс: Завръщането“ – онази, в която младото момиче отвори устата си, а в нея влезе създанието кръстоска между жаба и муха. Дейвид Линч вдига завесата над този момент от кариерата си (и на редица други) в новата си книга, „Room to Dream“.

В откъс от книгата, публикуван от The New York Times, Личн разказва откъде е дошла идеята за този кадър и създанието в него. 

Всичко се случва, докато Линч е на ваканция из Европа. Той бил на борда на „Ориент Експрес“, пътувайки от Атина до Париж. На гарата в Югославия,  по време на почивката, Линч забелязва множество туристи как се втурват в една посока. „Всички отиваха към тези шарени шатри, където се продават оцветени напитки (които всъщност са просто вода със захар). Когато слязох от влака, стъпих в този мек прах, дълбок около 30 сантиметра, пълен с огромни насекоми, приличащи на жаби, които скачаха, летяха, излитаха и се връщаха обратно. От там ми дойде идеята за жабата-буболечка – тези неща просто попадат в света на „Туин Пийкс“.

Случката се развива прекалено рано, за да знае Линч, че огромните летящи насекоми ще свършат във финала на „Туин Пийкс“, но обяснява, че образът е изскочил в главата му, докато е пишел сценария на „Part 8″. Режисьорът завършва разказа си с кратък анекдот и не дава повече подробности зад една от най-абстрактните му сцени във филмите му.

„Всеки има свои теории за шоуто, което е прекрасно, и няма значение дали аз ще обяснявам моята теория.“ пише Линч в книгата. „Нещата имат своя собствена хармония и ако ти си верен на идеята, тогава хармонията ще си проличи, дори образът да е абстрактен. Можеш да го гледаш отново след 10 години и да го видиш в тотално различен начин, а може да видиш още нещо – но онзи потенциал ще бъде там, ако си бил верен на първоначалната идея.“

Припомняме си сцената: