Плевнелиев: Русия е националистическа, агресивна държава

| от |

Ние искаме Южен поток, но като член на ЕС България няма да допусне газопроводът да бъде построен противно на европейското право. Русия постоянно се опитва да сключва директни междудържавни споразумения с участващите в Южен поток страни.

Това заявява президентът Росен Плевнелиев в интервю за „Франкфуртер алгемайне цайтунг“. В него той заявява, че „голяма грешка на Русия винаги е била да подценява европейските правила. Сега Русия трябва да научи, че в Европа има силни институции и желание за спазване на процедурите на правовата държава“, посочва държавният глава като допълва, че вярва, че накрая Южен поток ще бъде изграден.

За украинската криза Плевнелиев напомня, че е бил един от първите европейски президенти, който ясно осъди руския подход спрямо Крим. „Русия казва на Европа и на САЩ, че великите сили би трябвало да решат за Украйна. Това е политика от 19 век. Опасно е. Украинският народ трябва сам да реши своето бъдеще, а не някакви велики сили“, уточнява той.

За опасността от газова криза, президентът напомня, че хранилището за газ в северозападна България е пълно на 80% и може да покрие нуждите за 40 дни. „Но това не променя факта, че ние получаваме 87 до 90% от нашия газ от Русия. Малките отклонения се получават от нашите собствени добиви в Черно море, които са непостоянни, но при всички случаи ще бъдат изчерпани след години. Отдадохме много концесии за търсене на залежи от газ пред нашите брегове и сме оптимисти, че предприятия като „Тотал“ от Франция или „ОМВ“ от Австрия, на които възложихме тази задача, ще открият такива залежи, но това разбира се не променя нищо в краткосрочен план, казва президентът.

Той подчертава, че споразумението за Южен поток е подписано през 2008 г. „Освен договор за изграждане на тръбата, трябваше да бъде подписано и споразумение за пренос на газ. За съжаление установихме, че случаят не е такъв. Към момента разходи са твърди, но приходите са неясни. Когато оттеглилото се правителство на предишния министър-председател Пламен Орешарски през лятото с едно от последните си служебни действия въпреки реакцията на ЕС даде разрешение за строителство за Южен поток, но приходите на България за преноса на газ не са подсигурени и до днес“, посочва Плевнелиев.

На въпрос за изнесените от служебното правителство части от договора с Газпром, президентът казва, че има кореспонденция между Газпром и Българския енергиен холдинг, която предава всичко на Министерство на икономиката, където след това са разработени съответните законови предписания. „Това беше по времето на правителството на Българската социалистическа партия и неговия министър-председател Орешарски. Пред нашите очи в периода от февруари до май 2014 г. имаше стремеж тези промени в закона да минат през българския парламент. За щастие не се стигна дотам, възкликва Плевнелиев.

Според него сега първо трябва да има едно цялостно решение на Европейската комисия и на всички участващи в Южен поток държави. След това Русия и България трябва да договорят и подпишат споразумение за пренос на газ. Става въпрос за това, какво получава България за преноса на газ и как това да бъде юридически гарантирано.

Той подчертава и възможността за „реално диверсифициране на газовите доставки към Европа“ чрез „южния коридор“, през който трябва да тече газ от Азербайджан и евентуално от Туркменистан през Турция на запад. „Ние подписахме договор, според който България от 2020 г. може да купува един милиард кубически метра газ от Азербайджан през интерконектор с Гърция, това би било повече от една четвърт от българските годишни нужди от газ“, подчертава президентът.

На въпрос за атомната енергетика и изграждането на нови мощности Плевнелиев заявява:

Една втора атомна електроцентрала би произвеждала 2000 мегавата ток и ще ни струва 10 милиарда евро. Само за 1,5 милиарда евро ние можем да разработим програма за енергийна ефективност и саниране на сгради, с която страната ще спести същите 2000 мегавата ток. За това дори вече е осигурено и европейско финансиране. Половината от българите живеят в лошо изолирани панелни сгради от комунистическо време. Като министър на регионалното развитие и благоустройството санирах пробно 50 такива сгради. Разходите за отопление намаляха с 40% чрез мерки за топлоизолация“, казва той и добавя, че “ за съжаление в България все още има политици, които вместо в европейска програма за енергийна ефективност искат да влеят 10 милиарда евро в руска атомна електроцентрала, от която българското население почти не печели“.

На въпрос за доклада по „Визия 2020″, представен от него на срещата на върха на НАТО, в който става въпрос за „тотална пропаганда на руската политика“ и „открита информационна война“ срещу България Плевнелиев казва буквално: „Ние искаме да виждаме като партньор една страна, дала Чайковски, Толстой и Достоевски на света. Но фактите показват, че днес ние си имаме работа с една друга Русия – с една националистическа, агресивна държава при един президент, който разглежда Европа не като партньор, а като противник. Всички европейци спечелиха от падането на Берлинската стена – свобода, демокрация, перспектива. Владимир Путин вижда падането на стената и рухването на Съветския съюз обратно като катастрофа, и от това произтича интерпретация на историята, която принципно се противопоставя на Европа и нейните ценности. ЕС е иновативен проект, при който голяма Германия и не толкова голяма България стоят равноправни една до друга. В света на президента Путин, обратно, става въпрос все още за 19 век, когато са съществували великите сили и една периферия, която е трябвало да им се подчинява. Най-важният урок от Втората световна война все пак е, че всеки народ, дали голям или малък, има своите права. Европа не се основава на окупация и на властта на по-силния, а на господството на правото. Русия трябва да се научи да има партньори, а не васали и подчинени“, заявява Плевнелиев.

За прилагания вече 7 години след присъединяването към ЕС механизъм за сътрудничество и контрол, чрез който се наблюдава правосъдната реформа, както и борбата срещу корупцията и организираната престъпност, Плевнелиев установява: „като президент на България и аз казвам, че този механизъм трябва да остане толкова дълго в сила, колкото е необходимо за страната ни. Той ни помогна да наложим някои смели реформи, но реформата на нашата правосъдна система още не е завършена. Това трябва да продължи, като механизмът за контрол играе важна роля“.

Президентът е критичен и по отношение на усвояването на евросредства. „Фактите от Европейската сметна палата показват, че нередностите при използването на средствата от европейските структурни фондове в България са сравнително малко“, казва той и посочва как сред проектите, съфинансирани от ЕС е автомагистрала Тракия, която свързва София с отдалечения на 370 км Бургас на Черно море. Това оживило българския туризъм, защото пътуването от София до черноморското крайбрежие сега траело само 4 часа. България наваксвала и „в европейско сравнение“. През 2007 г. БВП на глава от населението бил 35% от тогавашния среден за всички държави-членки, днес той възлизал на 47%. „Това има връзка най-вече с усилената работа на българите, но и с умно вложените средства от структурните фондове. За контрол върху тяхното използване ЕС има много силни механизми. Комисията може да провери проекти далеч назад в годините и да накаже грешното използване на средства. Бих си пожелал държавните пари на България също толкова точно да бъдат проверявани, както европейските средства. За държавните средства за съжаление има малък контрол, това е друг свят“, констатира Плевнелиев.

На въпроса „как въобще правителството на една държава-членка на ЕС стигна до идеята, да направи медиен магнат шеф на тайните служби?“ Плевнелиев отговаря: „Това решение бе взето от Сергей Станишев, настоящ шеф на ПЕС и тогавашен председател на БСП, която от скоро бе дошла на власт в София. Освен българите и европейските социалисти можеха да си поставят въпроса, що за политика всъщност прави техният лидер в собствената си страна или се опитва да прави. Коалицията от социалисти и ДПС, която възникна през 2013 г., без писмено коалиционно споразумение, се основаваше на една политика на тайните споразумения. Такава една тайна политика води до подобни персонални решения. ДПС в Европейския парламент се числи към Фракцията на либералните партии, които се обозначават като проевропейска партия, която е за членство на България в НАТО. Защо тогава тя искаше да назначи един медиен магнат, който не се ползва с доверието на западните власти за шеф на българската тайна служба? Нашата тайна служба ежедневно обменя информация със службите на другите западни държави. Ако кандидатът на предишното правителство бе станал шеф на тайните служби, това би бил грандиозен скандал, който щеше да застраши членството ни в НАТО. На тази двойна игра трябва да бъде сложен край. Времето на тайната политика зад кулисите трябва да отмине“, посочва Плевнелиев. /БГНЕС

 
 

Теленор призовава бизнеса в България да работи активно с хората с увреждания

| от chronicle.bg |

Теленор призова бизнеса в България да работи по-активно с хората с увреждания, като сподели с представители на социално-ангажирани компании своя ценен опит от работата си по програмата Open Mind, както в България, така и на централно ниво. Представители на телекома разказаха за това какви са стъпките, които една организация трябва да направи, за да бъде успешна за всички заинтересовани страни подобна инициатива, какви са спецификите при адаптирането на сградата, подбора на служителите, работата с тях и развитието им като личности и професионалисти.

Инициативата Open Mind дава възможност на хора с увреждания да повишат квалификацията и конкурентоспособността си чрез работа. Теленор обяви старта на третото издание на програмата, в което тази година трима нови служители ще се присъединят към екипа на телекома. Днес те бяха представени от главния изпълнителен директор на компанията Оле Бьорн Шулстъд и бяха приветствани от колегите си в звена „Клиентски жалби“, „Обслужване на клиенти“, „Устойчиво развитие“. Те ще работят по конкретен проект за период от две години, а Теленор ще им осигури отворена и достъпна работна среда и съответното за заеманата позиция финансово възнаграждение. През този период участниците ще могат да обогатят знанията и уменията си, да се учат от най-добрите професионалисти в Теленор и да натрупат опит и увереност. След приключване на участието си, те ще получат възможност да останат на постоянна работа или подкрепа за професионална реализация извън компанията.

Програмата за хора с увреждания се провежда ежегодно като част от дългосрочната стратегия по корпоративна отговорност на Теленор и глобалната инициатива на Теленор Груп Open Mind. През 2015 година компанията посрещна първите петима участници в програмата, които работиха в дирекциите „Управление на процеси“, „Правни отношения“, „Финанси“, „Технологии“ и „Грижа за клиента“, а през 2016 следващата вълна от участници – отново петима на брой се присъединиха към екипите на „Човешки ресурси“, „Грижа за клиента“, „Маркетинг“.

 
 

Интервю с госпожица Юлия

| от Цветелина Вътева |

Отдавна следим с интерес и отразяваме какво се случва на сцената на единствения у нас лабораторен театър „Сфумато“. И съвсем закономерно в една от любимите ни актриси се превръща талантливата Албена Георгиева.

Но не просто и не само, защото е една от ученичките от експерименталния клас на основателите на „Сфумато“ професрорите Маргарита Младенова и Иван Добчев, а заради таланта си, заради завлядяващото си присъствие на сцената, заради външната лаконичност и вътрешната огненост, с които извайва героините си.

Вече сме писали за играта й в „Жули, Жан и Кристин“ от А. Стриндберг и в „Стъклената менажерия“ от Т. Уилмяс, предстои ни да я гледаме в „Идиот“ по едноименния роман на Ф.М. Достоевски.

Поводът за днешния ни разговор е малко по- различен. На 29.11. 2017 г от сцената тя и колегите й Христо Петков и Мирослава Гоговска ще кажат сбогом на публиката на един изящен спектакъл, играл се на български и европейски сцени едно цяло десетилетие, и чествал наскоро юбилейното си стотно представление – „Жули, Жан и Кристин“. Спектакъл, който не спира да вълнува, и за който ще се говори дълго време.

албена георгиева

В последните десет години госпожица Юлия е била част от живота Ви поне веднъж месечно, няма да е пресилено, ако кажа, че не си представям друга актриса да я играе. С какви чувства се разделяте с тази мечтана от всяка актриса, и вероятно знакова за вас, роля?

Толкова дълго сме били заедно със Жюли, че имам чувствтото, че тя е пуснала корени в мене. Така че аз се разделям не с Жюли, а с възможността да съм нея в релаността на спектакъла и на сцената, иначе тя си остава с мене. Странното е, че толкова много пъти, над сто, пък и повече, абсолютно хладнкокръвно на финала вдигам ръката си с бръснача към шията ми/й, толкова пъти съм изричала тази фраза „Аз съм последната“ и сега, колкото повече наближава 29.11 се улавям, че изпитвам някакъв странен смут, вълнение, което трудно овладявам, и естествено- тъга. Но Жюли е момиче, а актрисата вече не е, уви. Закономерно.

Поразява силата на общото изпъление, ансамбловата работа в представлението. Нито един от тримата герои не изпъква над останалите. Как постигнахте тази почти музкална хармония в играта си с колегите Ви Мирослава Гоговска и Христо Петков?

Когато започнахме репетиции ние с Мира и с Христо се познавахме като партньори от два предишни спектакъла, в които бяхме работили заедно, но този път имахме действително редкия шанс да сме част от един наистина творечески процес, който ни даде време без да бързаме да се открием по друг начин един друг, да открием език, на който да говорим на сцената. Работейки по цял ден ние тримата на сцената, Грети (Маргарита Младенова) и Дани (Даниела Олег Ляхова) в залата, беше трудно, естествено, но смислено – да се караме, да се обичаме, да си вярваме, да не си вярваме, да си имаме доверие. А по – нататък във времето, в годините, в които сме били заедно, ние минахме оттатък представата за актьорско партньорство. Аз мисля, че ние сме повече от това. И сега позлвам случая да кажа, че много ги обичам и съм им безкрайно благодарна.

23376256_531143450557696_1241563254635714243_n

Визията на спектакъла също е един от компонентите, за които си заслужава да се спомене. Хиперреалната среда и костюмите са дело на наистина талантливата, многократно награждавана, и за съжаление, рано напуснала ни художничка Даниела Олег Ляхова. Разкажете малко за работата си с нея.

Дани имаше уникалната човешка способност да присъства едновременно тихо и твърдо. Това, което се нарича твърда ръка с нежни пръсти. Спомням си как ден преди премиерата на „Жюли, Жан и Кристин“ в цялата лудница тя беше намерила време да ми направи, да ми подари тениска със снимка от спектакъла. Помня как ме убеждаваше, че именно това е роклята на Жюли и никоя друга. Помня как с малките си пръстчета правеше мехурчето с кръвта на птичката, която Жан убива. Помня турнетата, в които сме били заедно с нея в една стая, и как в едно от тях ме извади от тотален човешки и актьорски срив, само с няколкото думи, които ми каза. Рядко талантлив и скромен човек…А, спомям си как отидох в болницата и й занесох домашно приготвен шоколад, и тя ми се обади да ми каже колко е вкусен. Много тънък човек, винаги съм й се доверявала на усещането за театър, питала съм я какво мисли и тя ми е казвала. И винаги е била страшно точна. Дани…Дани липсва.

DSCF0119

Трудно ли се репетира с Маргарита Младенова? Това, че сте нейна ученичка и асистентка в актьорските й класове в НАТФИЗ „Кр. Сарафов“ дава ли Ви специални привилегии, или обратното, още по- взискателна е към Вас?

Когато репетирам с Грети аз се чувствам като човек, на когото някой дрържи ръката, в най – високия и в най- пълния смисъл на думата, като ученичка, и съм й завинаги благодарна за това усещане. Грети е първият режисьор, който ми се довери и продължава да ми се доверява повече, отколкото аз се доверявам сама на себе си. Това, че съм й асистентка и ученичка не ми дава никакви специални привилегии, обратно – повишава нивото на трудност и на отговорност, естествено. Но ние работим толкова отдавна, че аз вече я разбирам от половин дума. От това не ми е по- лесно в репетициите, но изпитвам някакво особено удоволствие. Не спирам да се въхищавам на търпението, на максимализма, и на любовта към актьора, с която работи. Винаги ще се уча от нея. Грети е незаменима.

И за финал: Усещахте ли Вие и колегите Ви през всичките тези години разлика в начина, по който българската и чуждестранна театрална публика възприема, реагира, оценява спектакъла?

У нас трудно се снема предубеждението на т.нар театрална и „изкушена“ публика, което никак не пречи да се случват онези най- скъпоценни за актьора мигове. Мигове, в които аз съм тя, и тя е аз. Когато публиката ти вярва и върви заедно с теб, тя ти се отблагодарява не с аплодисменти, а с едни тишини, в които се случва невъобразимо нещо, заради които всички ние продължаваме да искаме да сме актьори.

След представлението е предвидена среща на творческия екип с публиката. Побързайте да се сдобиете с билети от касата на театъра на ул. „Димитър Греков“ 2, на тел. 02/944 01 27 и 02 /943 38 90 всеки ден без неделя от 14.00 до 19.00 часа, както и онлайн тук.

ЖУЛИ, ЖАН И КРИСТИН
от Аугуст Стриндберг
Адаптация и постановка: Маргарита Младенова
Сценография и костюми: Даниела Олег Ляхова
Участват: Албена Георгиева, Христо Петков, Мирослава Гоговска
Снимки: Симон Варсано

 
 

Любимите дрехи за празник на българския мъж

| от |

Ние, мъжете, родени в България, сме страхотни!

Тръбите ви са счупени? Оправяме ги! Печката ви не работи? Ха! Какво е една печка пред нас! Абсолютно нищо не е – просто печка.

Трудно и рядко обаче намираме подходящи дрехи за себе си. И като цяло голяма част от нас, макар и сръчни работливковци, нямамe добър вкус – уви. Но въпреки това държим на него!

Идва Коледа за сетен път и отново ни предстои да вземем досадното решение там какво да си облечем, че никой да не мрънка. Този напън обаче трае кратко, писва ни и пак си знаем своята – Коледа е, кой ще мрънка.

Обличаме се както си знаем и както всички ни знаят. Има няколко варианта за дрехи:

Ежедневните

Дънки и тениска. Не се знае милото както се е разготвило дали печката няма да се счупи и да трябва пак да сме до лактите в масло.

А ако ни стане студено, значи пием бавно.

Половината костюм от сватбата

Само ризата и панталона. Добре, че се оженихме стари, че да ни стават. Панталонът ни е стар, та спокойно можем да го окапваме с лютеница с боб, вино и каквото друго е сготвило милото.

Ризата ни беше една такава кремава – светлият вариант на онова седемдесетарско, диско кафяво. Сега с времето не е мръднала.

Анцуг с пуловер

Долу удобно, горе модерно. А и винаги си готов за едно бързо коледно мачле с приятели. Анцуг с пуловер освен това предизвиква погледи и забавлява, а нали за това е празника – всички да се забавляваме.

Слипове

За едни Коледа е празник, за други е понеделник. Ако не си много набожен или те е страх да бъдеш, не ти трябват много Коледи преди празника да ти стане надценен и скучен.

И ако ни стане студено, значи пием бавно.

Грейка

Казвахме на милото да подпишем да санират блока, а тя: „Не, ние на духалка“. Добре, тогава или ще пуша вътре, или ще ми я даваш тая духалка като отивам на балкона.

 
 

Кои са номинирани за „незасивимите Оскари“?

| от chronicle.bg, по БТА |

Драмата „Призови ме с твоето име“ за съзряването на двама млади влюбени мъже води по номинации за наградите „Независим дух“ с шест на брой, предадоха световните информационни агенции. Във водещата категория за най-добър филм освен „Призови ме с твоето име“ са номинирани още „Бягай!“, „Лейди Бърд“, „Ездачът“ и „Проектът Флорида“.

С по пет номинации за отличията, наричани „независими Оскар-и“, са филмите „Бягай!“ и „Добри времена“. Следват продукциите „Лейди Бърд“ и „Ездачът“ с по четири.

Сред номинациите за „Призови ме с твоето име“ са за най-добър филм, най-добър актьор (Тимъти Шаламет) и най-добър актьор в поддържаща роля (Арми Хамър). Наградата за най-добър актьор Тимъти Шаламет ще си оспорва с Харис Дикинсън за „Плажни плъхове“, Даниел Калуя за „Бягай!, Робърт Патинсън за „Добри времена“ и Джеймс Франко за „Катастрофалният артист“.

Носителката на приза за най-добра актриса ще бъде избрана измежду Салма Хайек за „Беатрис на вечеря“, Франсис Макдорманд за „Три билборда извън града“, Марго Роби за „Аз, Тоня“, Сирша Ронан за „Лейди Бърд“ и Реджина Уилямс за „Живот и нищо повече“.

Режисьорският приз ще си оспорват Шон Бейкър за „Проектът Флорида“, Джонас Карпиняно за „A Ciambra“, Лука Гуаданино за „Призови ме с твоето име“, Бени и Джош Сафди за „Добри времена“ и Клои Чжао за „Ездачът“.

Изненадващо извън номинираните останаха филмът „Формата на водата“ на Гилермо дел Торо, спряган за претендент за „Оскар“, и режисьорката Грета Геруиг за „Лейди Бърд“. Геруиг получи номинация в категорията за сценарий.

Наградите „Независим дух“ се присъждат от организацията „Независимо кино“. Те се връчват на оригинални и провокативни нискобюджетни филми. Продукциите могат да участват в надпреварата, ако бюджетът им е под 20 милиона долара със значителна подкрепа от независими източници извън холивудската студийна система.

Отличията са смятани за едни от ключовите по пътя към „Оскар“-ите. Последните четири филма, спечелили награди „Независим дух“ – „Лунна светлина“, „Спотлайт“, „Бърдмен“ и „12 години в робство“, бяха отличени и с най-престижните призове в света на киното.
Отличията „Независим дух“ ще бъдат раздадени за 33-и пъти на 3 март 2018 г. в Санта Моника, Калифорния – ден преди най-бляскавото събитие в света на киното – наградите „Оскар“.