Плевнелиев: България няма да бъде „троянски кон“ на Москва в Европа

| от |

655-402-prezidentyt-rosen-plevneliev

Интервю на Жан-Батист Ноде

Избран чрез преки всеобщи избори, Президентът на българската държава има ограничени правомощия, но е много влиятелна политическа фигура. Президентът говори за кризата в страната. Номиниран от голяма политическа партия (ГЕРБ), която днес е в опозиция, тъй като е получила през май т.г. само относително мнозинство, Президентът дава мнението си за кризата, която разтърсва страната.
Le Nouvel Observateur – Какво мислите за протестите срещу правителството и „червената мафия“, които продължават вече повече от 130 дни?
Росен Плевнелиев: За българския народ вече е ясно, че не може да се оплаква от политиците си единствено в заведенията. Ето че гражданското общество се събужда, става по-активно, съпричастно. Хората показаха сила и кураж в стремежа да защитят позицията си. Те намериха посока, която ги обединява – България е една от най-проевропейските настроените сред държавите-членки на ЕС. Но за съжаление, хората имат усещането, че институциите не постигат резултати в тяхна полза, а само за едно привилегировано малцинство. Чувам, това което протестиращите казват. Протестиращите от февруари имаха абсолютно справедливи искания и аз ги подкрепих. Те протестираха против монополите и искаха повече прозрачност в ключовия за страната ни сектор, какъвто е енергетиката. Аз ги поканих в президентството, подкрепих ги, инициирах създаването на обществени съвети. Последва втора вълна протести. Хората излязоха по един изключително демократичен начин – с децата си, с внуците си, с детските колички, с колела и, забележете, с европейския флаг, редом с българския.

LNO: Вие сте казали, че България има фасадна демокрация. Какво сте искали да кажете с това?
Росен Плевнелиев: Не аз, а хората дадоха това определение по време на протестите. Те я обявиха за фасадна. Нашите институции и закони напълно съответстват на европейските норми, но проблемът е в начина, по който функционират и в резултата, който постигат.
Какво има зад европейската фасада? Хората посочиха ясно проблемите по време на протестите: работещи институции, справедлива и независима съдебна система, свободни медии и функционираща пазарна икономика, а не икономика от олигархичен тип. Нашите институции трябва да бъдат прозрачни, но няма прозрачност, особено в ключова сфера като енергетиката. Там има монополи. Отсъства прозрачност, например, по въпроса с изграждането на АЕЦ „Белене“ (руско изпълнение, бел. ред). Хората не разбират този процес, а искат да го разберат. Когато правителството падна и аз назначих служебно, това, което направи това правителство, беше именно в отговор на исканията на протестиращите. Публикувани бяха 200 договора от енергийния сектор в интернет – за първи път. Процесът по либерализация на доставките на електрическа енергия беше доведен до самия финал. И фактът, че днес отново няма прозрачност, е необясним за българските граждани и за мен.
По същия начин стои въпросът и за начина и процеса на взимане на решенията на правителството, тъй като няма ясно коалиционно споразумение между партиите, които подкрепят кабинета. Европейските държави дават добър пример за това как всяка коалиция е възможна, но когато е стъпила върху ясни и публични ангажименти и договорености. Когато това липсва, хората губят доверие във властта.

LNO: Протестиращите обвиняват ,,червената мафия“, която според тях управлява страната. Какво мислите Вие?
Росен Плевнелиев: Мафията няма определен цвят. Едно е сигурно – това, което наричаме мафия, е болест на демокрацията и тя трябва да бъде излекувана. Ако крием истината, не просто няма да се излекуваме, а нещо повече – ще позволим да се разраства. Аз съм оптимист, защото гражданското общество в България постави много точна диагноза и тя ще ни позволи да излекуваме държавата.

LNO: Вие за „лустрацията“ ли сте, за отстраняването на лица от репресивните служби на бившия режим?
Росен Плевнелиев: Аз съм отскоро в политиката и не спирам да се изненадвам от напълно неефикасния начин, по който се разглежда въпросът за зависимостта от тоталитарния комунистически режим. Неогласената история на Държавна сигурност е един от основните проблеми на нашето съвремие. Стават много скандали. Досиетата никога не са били напълно разсекретени. И хората са уморени от полуистини, от спекулации, от верни и неверни обвинения. Желанието ми е всичко да бъде дигитализирано и да бъде публично оповестено в интернет. Този период от нашата история е съвсем скорошен, документите ги има. Българското общество може само да стигне до истината, ако политиците се осмелят да му покажат фактите. Но вместо това правителството иска да премахне Комисията, отговаряща за архивите на Държавна сигурност.

LNO: Руският посланик в Брюксел заяви, че България ще бъде „Троянски кон“ на Москва в ЕС. Какво мислите Вие?
Росен Плевнелиев: Когато през 2007 г. руският посланик в Брюксел направи това изявление, аз очаквах някаква реакция от страна на властите, от Министерство на външните работи, от министър-председателя, от парламента. Но нямаше никаква. Какво означава „троянски кон“ в Европа? Не, за мен нещата са ясни, България няма да бъде „троянски кон“ на никого в ЕС. Българите са едни от най-проевропейски настроените сред гражданите в Европа и се гордеят с това, единни са по този въпрос.
Смятам за грешка, че българо-руските политически отношения са били твърде фокусирани само върху три големи проекта – т.нар. „Голям шлем“. Аз бях част от правителство, което спря два от тях. Относно „Южен поток“ – той е важен за България и никога не съм бил против него, напротив. България и Русия могат да работят заедно, но само когато има полза и за двете страни и само когато е спазено европейското законодателство. Исторически, нашият национален стремеж и визия винаги са били свързани с Европа. Нашата идентичност е проевропейска. Разбира се, за Русия България има стратегическо значение. Аз бях първият президент, който открито заяви историческия факт, че българските комунисти са предложили на Кремъл да станем 16-та република на Съветския съюз. Не бива да се потулва историята, нито тази на комунизма, нито тази на нацизма, ако не желаем тя да се повтори.

LNO: Въпреки присъединяването ви към Европа, наблюдаваме националистически уклони…
Росен Плевнелиев: Интересно е да се отбележи, че българският патриотизъм и националната визия винаги са били обвързани исторически с Европа. Българските национални герои са проевропейски ориентирани и патриотизмът ни е европейски. Защо ли имаме сега при нас ксенофобска партия („Атака“, бел. ред)? В България, както във Франция, след пет години икономическа криза някои си играят с популизма, с национализма и със страховете на хората. България е в тази популистка спирала, тъй като няма политическа воля за намирането на решения на новите предизвикателства. Понякога нещата не могат да останат сиви, а са черни или бeли – или сте за Eвропа, или против нея, или сте за една функционираща демокрация, или за една олигархична икономическа система. За мен е важно какво ще се случи и в един по-дългосрочен план. Важни са и предстоящите избори за Европейски парламент през 2014 г. Следващите европейски избори няма да бъдат между десни и леви, а „за“ или „против“ Европа. Голяма е отговорността на политическите партии – тяхната визия. Важна е общата посока.

 
 

6 причини да живеете в Лозенец

| от Цветелина Вътева |

Когато бях малка, прабаба ми и прадядо ми живееха в Лозенец. Не знам дали знаеха, че живеят в луксозен квартал, гледаха кокошки в двора, бяха садили хортензии по пътеката, която се спускаше към къщата и не се чудеха защо улицата им се нарича „Цветна градина“.

По лозенските наклони баща ми се е пребивал с мотор на паветата. Пак по тая „Цветна градина“ вуйчото на татко ми бил първият, който започнал да минава с чисто новия си Вартбург 311, модел от 56-а: хората цъкали възмутено с език, че се кара кола там, все пак на улицата си играели децата, не била място за автомобили…

На мястото на хортензиите и кокошките днес има паркинг и гаражи, а на мястото на къщата им – блок от т.нар. ново строителство, когато беше ново в началото на 21 век. Целият блок е напукан, мезонетът на последния етаж е запустял, а пред входа към паркинга става по минимум един скандал на 15 минути, защото някой е паркирал отпред и жителите не могат да си влязат/излязат.

Прабаба ми и прадядо ми починаха отдавна, а аз ползвам апартамента за купони. Като чуят хората, че е в Лозенец, всички казват: „А, супер, в центъра, много ми е удобно там, идвам“.

Дали е точно „центъра“ не зная, но сигурно и вие харесвате Лозенец. Да надраскаме 6 примерни причини защо:

Обичате да изпадате в нервна криза всеки път, когато трябва да паркирате

Ако животът ви е прекалено спокоен и скуката ви ломи, Лозенец е едно добро място за вас. Много е вероятно да се наложите да си извадите картон, че живеете там, за да паркирате безплатно в рамките на Зелена зона. Разбира се, рискът все пак от ЦГМ да ви сложат скоба си е налице. Ако пък паркирате просто така, ще оскубете косите си в рамките на 2 успоредни паркирания между Ford F350 и Mercedes G-Class. Имате си гараж и няма проблем? Няма, да. Докато някой не ви го запуши, което ще се случва в 9 от 10 пъти, когато решите да излезете с колата.

Харесва ви шегата с „Луксозенец“

Изпитвате мрачно удовлетворение, когато хората ви бъзикат, че живеете в „Луксозенец“. Знаете, че го казват с известна ирония, но луксът си е лукс, с колкото и сарказъм да го поръсиш.

Харесвате изгледа към кучешкия парк, обрамчен от 10 блока

Кучешкият парк, който сега наричат „Южен парк 2″ е онова пространство зад музея „Земята и хората“, където все още има алеи с пясък, поляни и хълмчета. Там денонощно тичат кучета, а през юли се прави A to Jazz фестивала. Ако живеете в онази част на Лозенец, която се пада срещу басейна „Спартак“ и бул. Черни връх, ще можете да виждате парченце от него. И то в модерна рамка от блокове с не толкова модерни импровизирани простори с гащи.

Обичате да си кълчите глезена в паве

Кварталът се разрасна и се застрои, но паветата по повечето улици си останаха. Може би ви напомнят за калдъръмите на Копривщица или за стария град на Пловдив. Романтиката е по-мощна от тази в любовната сцена на „Цар Лъв“, където Симба и Нала танцуват под един водопад…докато не си заклещите обущата между две павета и не се озовете на екстензия в Пирогов. Там романтиката е на малко по-ниско ниво.

Израснали сте в Козлодуй и държите сега да сте на един х(върле)й от НДК

Може още да наричате НДК „ендекато на културата“ и това още да ви е смешно, но си държите да сте наблизо. След като сте прекарали детството и ранната си младост сред закачки дали имате скрити крайници по тялото, защото живеете близо до АЕЦ, а зли състуденти в Студентски град са римували „Козлодуй“ с какво ли не, вече не искате и да чувате за родното си място. Искате да сте близо до центъра. Ако може – баш в центъра.

Харесвате полицаите от IV РПУ

И те, като другите, няма да ви свършат работа ако се наложи, но пред IV-о поне има градинка.

 
 

„Incredibles 2″ направи рекорд и оглави бокс-офиса на Северна Америка

| от chr.bg |

Комбинацията от супергеройски сили, студио „Пиксар“ и „суша“ от семейно ориентирани филми допринесе „Феноменалните 2″ да оглави бокс-офис класацията на Северна Америка с рекордни приходи за анимация, предадоха световните информационни агенции.

Постъпленията от филма, излязъл на екран 14 години след оригиналната анимация „Феноменалните“, възлизат на рекордните 180 милиона долара. Сумата съществено надхвърля очакванията на анализаторите, които прогнозираха приходи между 120 и 140 милиона долара през първия уикенд по кината.

Досегашният рекорд за най-касов дебют на анимация от 135 милиона долара се държеше от продукцията „Търсенето на Дори“ (2016).

Според компания „Дисни“ публиката на „Феноменалните 2″ е съставлявала 31 процента възрастни, 57 процента семейства и 11 процента тийнейджъри.

На далечното второ място в класацията с приходи от 19,6 милиона долара е филмът „Бандитките на Оушън“. Следва комедията „Tag“ с 14,6 милиона долара .

Челната петица в бокс-офиса на Северна Америка се допълва от филмите „Соло: История от Междузвездни войни“ и „Дедпул 2″. Приходите от продажбата на билети за двете продукции в киносалоните на САЩ и Канада през уикенда възлизат съответно на 9,1 милиона долара и 8,8 милиона долара.

 
 

Наградите за кино и телевизия MTV: честито на победителите

| от chronicle.bg |

Снощи беше повече от успешна вечер за вселената на Марвъл, в която отлетяха едни от най-големите награди на MTV. „Черната пантера“ спечели наградата за най-добър филм, Чадуик Боузман взе две награди, а Майкъл Б. Джордан беше награден за превъплъщението си на злодея Ерик Килмонгър.

Тифани Хадиш беше домакин на церемонията в Санта Моника снощи. Повече от нея и от блясъка на червения килим ще покажем по-късно през деня. Сега показваме пълния списък с победителите.

Най-добър филм

Avengers: Infinity War
Black Panther („Черната пантера“)
Girls Trip
IT
Wonder Woman

Най-добър сериал

13 Reasons Why
Game of Thrones
grown-ish
Riverdale
Stranger Things

Най-добро изпълнение във филм

Black-Panther-Coates

Чадуик Боузман – Black Panther
Тимъти Шаламе – Call Me by Your Name
Ансел Енгрот – Baby Driver
Дейзи Ридли – Star Wars: The Last Jedi
Сърша Ронан – Lady Bird

Най-добро изпълнение в сериал

Мили Боби Браун – Stranger Things
Дарън Крис – The Assassination of Gianni Versace: American Crime Story
Катрин Лангфорд – 13 Reasons Why
Иса Рей – Insecure
Мейзи Уилямс – Game of Thrones

Най-добър герой

Чадуик Боузман като Черната пантера – Black Panther
Емилия Кларк като Денерис Таргариен – Game of Thrones

Гал Гадот като Жената чудо – Wonder Woman
Грант Гъстин като Бари Алън/Светкавицата – The Flash
Дейзи Ридли като Рей – Star Wars: The Last Jedi

Най-добър злодей

Screen_Shot_2017_07_19_at_12.58.36_PM.0

Джош Бролин като Танос – Avengers: Infinity War
Адам Драйвър като Кайло Рен  – Star Wars: The Last Jedi
Майкъл Б. Джордан като Ерик Килмонгър – Black Panther
Обри Плаза като Лени БъскърAubrey Plaza – Legion
Бил Скарсгард като Пениуайз – IT

Най-добра целувка

Jane the Virgin – Джина Родригез (Джейн) и Джъстин Балдони (Рафаел)
Love, Simon – Ник Робинсън (Саймън) и Кейнан Лонсдейл (Брам)
Ready Player One – Оливия кук (Сам) и Тай Шеридан (Уейд)
Riverdale – Кей Джей Апа (Арчи) и Камила Мендез (Вероника)
Stranger Things – Фин Улфхард (Майк) и Мили Боби Браун  (Единайсет)

Най-добро изпълнение на уплашен герой

Талита Бейтман (Джанис) – Annabelle: Creation
Емили Блънт (Eвелин Абът) – A Quiet Place
София Лилис (Бевърли Марш) – IT
Кристин Милиоти (Нанет Коул) – Black Mirror
Ноа Шнап (Уил Байърс) – Stranger Things

Най-добро комедийно изпълнение

Film Title: Girls Trip

Джак Блек – Jumanji: Welcome to the Jungle
Тифани Хадиш – Girls Trip
Дани Левай – Schitt’s Creek
Кейт Маккинън – Saturday Night Live
Ейми Шуимър – I Feel Pretty

Най-добър документален филм за музика

Gaga: Five Foot Two

Can’t Stop, Won’t Stop: A Bad Boy Story
Demi Lovato: Simply Complicated
Gaga: Five Foot Two
Jay-Z’s “Footnotes for 4:44”
The Defiant Ones

Най-добро риалити шоу

The Kardashians 
Love & Hip Hop
Real Housewives
RuPaul’s Drag Race
Vanderpump Rules

 
 

Дейвид Линч и вдъхновението за онзи смразяващ кадър в „Туин Пийкс: Завръщането“

| от chronicle.bg |

Феновете на Дейвид Линч знаят, че той не обича да обяснява намеренията си зад режисьорските си решения. Една сцена обаче от „Туин Пийкс: Завръщането“ е прекалено добра, за да устоят зрителите да не искат повече подробности директно от създателя на поредицата. Става въпрос за финалната сцена на епизода „Part 8″ от „Туин Пийкс: Завръщането“ – онази, в която младото момиче отвори устата си, а в нея влезе създанието кръстоска между жаба и муха. Дейвид Линч вдига завесата над този момент от кариерата си (и на редица други) в новата си книга, „Room to Dream“.

В откъс от книгата, публикуван от The New York Times, Личн разказва откъде е дошла идеята за този кадър и създанието в него. 

Всичко се случва, докато Линч е на ваканция из Европа. Той бил на борда на „Ориент Експрес“, пътувайки от Атина до Париж. На гарата в Югославия,  по време на почивката, Линч забелязва множество туристи как се втурват в една посока. „Всички отиваха към тези шарени шатри, където се продават оцветени напитки (които всъщност са просто вода със захар). Когато слязох от влака, стъпих в този мек прах, дълбок около 30 сантиметра, пълен с огромни насекоми, приличащи на жаби, които скачаха, летяха, излитаха и се връщаха обратно. От там ми дойде идеята за жабата-буболечка – тези неща просто попадат в света на „Туин Пийкс“.

Случката се развива прекалено рано, за да знае Линч, че огромните летящи насекоми ще свършат във финала на „Туин Пийкс“, но обяснява, че образът е изскочил в главата му, докато е пишел сценария на „Part 8″. Режисьорът завършва разказа си с кратък анекдот и не дава повече подробности зад една от най-абстрактните му сцени във филмите му.

„Всеки има свои теории за шоуто, което е прекрасно, и няма значение дали аз ще обяснявам моята теория.“ пише Линч в книгата. „Нещата имат своя собствена хармония и ако ти си верен на идеята, тогава хармонията ще си проличи, дори образът да е абстрактен. Можеш да го гледаш отново след 10 години и да го видиш в тотално различен начин, а може да видиш още нещо – но онзи потенциал ще бъде там, ако си бил верен на първоначалната идея.“

Припомняме си сцената: