shareit

Пиер Берже: геният зад империята на Сен Лоран

| от Дилян Ценов |

Помните ли онази сцена от „Дяволът носи Прада“, в която Миранда Пристли (Мерил Стрийп) обяснява на Андреа Сакс (Ан Хатауей) как зад обикновения й син пуловер и грозни обувки всъщност стои цяла индустрия, която работи на пълни обороти?

И дори дрехите от втората употреба са резултат от труда на хората в Милано, Париж и Ню Йорк, за чиито дрехи няма да платим никога (защото мразим модата или защото нямаме пари, все тая). Дори да сте я гледали, едва ли ви е трогнала. Нормално. Никой, който няма дори най-малък досег до материята не би се трогнал. Това обаче не прави фактите по-малко истинни, нито заличава труда на онези, „префърцунените“, които се имат за диктатори. Онези, чийто труд вие в момента може би докосвате без да подозирате.

Днес светът загуби един от тези хора.

Мъж, който създава най-влиятелната модна къща в света, заедно с тази на Шанел. Тя и Сен Лоран са и ще останат на трона завинаги. Мъж, който посвещава целия си живот на друг мъж и му дава необходимото, за да работи и живее – пари, платове, сграда, подиум, поле за изява… и самия себе си. Може би последният мъж, който застава против индустриализацията в модата. Мъжът, който създава, управлява и съхранява модна къща „Ив Сен Лоран“. Днес почина Пиер Берже. Човекът, който в началото на 60-те години на ХХ век намира пари от бизнесмен в Атланта, осигурява сграда на улица „Бабилон“ в Париж и заедно с Ив Сен Лоран отваря модна къща, която моментално се превръща в империя. Компанията в продължение на 40 години диктува тенденциите, върви няколко крачки пред другите, извършва революции, предизвиква скандали, публични диспути, задлъжнява и забогатява.

Пиер Берже е от хората, за чието съществуване масата не подозира. В природата ни обикновено не е да се интересуваме от първопричината. Интересуваме се от резултата. Дрехата, която купуваме. Как ни стои, все такива неща. Не се питаме откъде е дошло това нещо. Никой не е и длъжен, въпрос на избор. Днес обаче е желателно да отдадем почит на онзи, който позволи от модата да се роди стил.

Ив Сен Лоран е Пиер Берже и Пиер Берже е Ив Сен Лоран. Колкото и да не си даваме сметка, всичко, което носим, което купуваме от кварталните магазини, всеки аксесоар, дреха, обувка е повлияно от гигантите в бранша.

Днес гиганти много! Модата отдавна не се създава в ателиета, до които достъп имат само аристократките, които не си знаят парите. Гиганти много, крале – двама. Шанел и Сен Лоран. И всички ние, независимо какво носим, имаме белег от тях. От цяла една култура, на която създатели са те.

Пиер Берже е човекът, който няколко десетилетия търпи Ив. Този, който през 1973 г. прекратява връзката си с него, защото не издържа повече, но остава негов професионален партньор до края на живота му. Този, който не разрешава на никого да съобщава на Ив, че е болен. Защото го познава. Този, който след смъртта на дизайнера продава всичките предмети, събирани през годините и с парите основава фондация „Ив Сен Лоран“, чиято цел е да съхранява наследството на Краля. Този, който проправя път на големите революции в модата за миналия век – смокингът за жени, колекцията „Попарт“, роклята „Мондриан“, прет-а-портето, тайорът „Ив Сен Лоран“, колекцията „Сафари“…

Това е Пиер Берже.

Дали е важно да го споменаваме на фона на всичко останало, което се случва по света? Какво ще промени това? Нищо, освен, че ще си припомним за малкото хубави неща около нас, зад нас, пред нас. Което не е малко. Нещо маловажно за милиони хора, но все пак красиво. Нещо, което да ни напомни, че красотата е постижима мисия. А любовта е възможна…

Merci, Pierre.

 
 
Коментарите са изключени