Папската визита откроява религиозното разделение между двете Кореи

| от |

Ерик Талмидж* от Асошиейтед прес

Да, в Северна Корея има католици. И даже католическа църква. Папа Франциск е приветстван от милиони южнокорейски католици, но християнството понесе тежки удари на север от границата и поредицата от арести напоследък свидетелстват, че мисионерите там са изложени на сериозен риск. А разделението между Севера и Юга по отношение на религията вероятно е по-голямо от всякога.

Църквата в Северна Корея е под строг правителствен контрол и не е призната от Ватикана. И наистина, външни наблюдатели едва ли биха възприели богослуженията там като католически. В една от катедралите в Северна Корея има кръстове, но няма разпятия.

Седмичните служби включват химни и молитви, службите са много тържествени, но няма свети тайнства. Няма и свещеници. Службите се водят от миряни, назначени от държавата.

Пхенян още не е направил официален коментар на петдневното посещение на папа Франциск в Южна Корея, за което до днес (петък) няма съобщение от официалната телеграфна агенция на Севера КЦТА. Затова пък час преди пристигането на папата в четвъртък в Сеул Северна Корея изстреля три ракети с малък обсег към океана. Без да споменава папата, след това агенцията обясни, че моментът на изстрелването е бил свързан с годишнина от освобождението на страната от Япония. Освен това Северна Корея бързо отхвърли поканата да се присъедини към литургията за мир и помирение, която Франциск ще отслужи в понеделник в Сеул. Северът пренебрегна поканата не само по религиозни причини, но и оплаквайки се от участието на Южна Корея в съвместни военни учения със Съединените щати.

„Изпитваме дълбоко съжаление от това развитие, но ще продължаваме да се молим за друга възможност да отслужим света литургия със севернокорейските вярващи“, каза говорителят на Ватикана отец Федерико Ломбарди.

В сравнение с Южна Корея, където има над пет милиона католици, севернокорейските католици са между 800 и 3000. Долната граница се основава на данни на Комисията на ООН по правата на човека, която наскоро отбеляза липсата на религиозна свобода в КНДР като пример за лошо състояние на човешките права.

Горната граница в бройката идва от Корейската католическа асоциация – севернокорейски правителствен орган, който е упълномощен да дава официална информация за църквата и да координира отслужването на седмичните служби.

Преди установяването на комунистическия режим в Пхенян е имало повече християни, отколкото във всяко друго населено място в Корея и затова градът е бил наричан „корейският Ерусалим“.

Тъй като Пхенян е бил смятан за благодатна почва за мисионерска работа, той е бил седалище на епископ. Това католическо присъствие е било изкоренено до голяма степен в началото на 50-те години и оттогава Северът строго контролира всички християнски дейности в страната. В Северна Корея не функционират одобрени от Светия престол църковни институции или свещеници, а единствената катедрала „Чхангчхун“ в Пхенян не се ползва с подкрепата на Ватикана.

Всъщност да си католик не е незаконно. Член 14 от конституцията от 1948 г. постановява, че гражданите „ще имат свобода на религиозни вярвания и право да извършват религиозни служби“. Но тъй като идеалите на християнството – и обожествяването на Исус Христос – не съвпадат със строго налаганата политическа идеология в Северна Корея, на вярващите се гледа с подозрение. Същото се отнася и за останалите религиозни групи, макар че християнството е смятано за най-голямата заплаха.

Лайънъл Йенсен, доцент в департамента за източноазиатски езици и култура към Университета „Нотр Дам“ в САЩ, казва, че въпреки минималните публични католически практики, вероятно в Северна Корея има значително по-голяма общност на християни, които практикуват вярата си частно. „Ако новината за папската визита в Сеул бе стигнала до хората в Северна Корея, мога само да предполагам, че тайните католици биха се ентусиазирали“, казва Йенсен. „Най-многото, което мога да кажа, е, че там има информация за визитата, но малцина ще пожелаят да говорят публично за това“.

Напоследък Северът зае твърда линия срещу чужденците, опитващи се да разпространяват християнството. През ноември 2012г. бе задържан американския мисионер от корейски произход Кенет Бе, който изтърпява 15-годишна присъда с тежък физически труд по обвинение във враждебни действия срещу държавата. През март севернокорейските власти депортираха един австралийски мисионер.

Понастоящем американецът Джеймс Фоли е в ареста по подозрение, че е оставил екземпляр от Библията в нощен клуб в северния пристанищен град Чхонджин. През май т.г Северна Корея осъди на доживотен тежък физически труд севернокорейски баптистки мисионер за шпионаж и опит да създаде нелегални църкви. /БТА /Климент Тренков

 
 
Коментарите са изключени за Папската визита откроява религиозното разделение между двете Кореи