Откъде идват думите „мама“ и „татко“

| от chronicle.bg |

Да наричаме мама и татко нещо друго освен така (или чрез сродните им производни) е чуждо за мнозина, а в някои култури дори невъзпитано. Но от къде идват тези думи?

 

Историята на „dad“ и „mom“ (които, разбира се, са свързани с „татко“ и „мама“) може да се проследи съответно до 16 и 19 век, но както често се случва в етимологичните изселдвания, не е много ясно и конкретно кой и къде за първи път ги произнася . Дори от Oxford English Dictionary признават, че не са прекалено наясно за произхода на „dad“. За „mom“ от друга страна се вярва, че произлиза от много по-старата дума „mamma“, която вече може да се проследи до 16 век. Тя е свързана с латинската дума “mamma”, която означава “гърда“. От същия произхода е и думата „mammal“ („бозайник“).

А сега невероятната част – думи подобни на „momи със същото значение могат да се срещнат в почти всеки език на планетата.

Ето няколко примера:

Датски: „moeder“

Немски: „mutter“

Италиански: „madre“

Китайски: „mãma”

Хинди: „mam”

Африканс: „ma“

Древноегипетски: „mut“

Суахили: „mama“

И, разбира се, български: „мама“

И много други… Едно от изключенията е езикът мапунзугун (Mapunzugun), в който за целта използва „Ñuke“.

С думата „Dad“ случаят е почти аналогичен, но думите, които се използват по света не са чак толкова еднакви. „Papa“ се ползва от руснаци, хиндуси, испанци и англоговорящи, а леки вариации се ползват от немците (Papi), исландците (Pabbi), шведите (Pappa) и още няколко други националности по света. На турски, гръцки, суахили, малайски и още няколко други езика думата за „татко“ е „baba“ или някаква вариация.

 

Теорията, която за момента обяснява този феномен, е че тези думи са произлезли от звуците, които бебетата издават преди да научат езика си. Независимо къде по света са родени, бебетата винаги издават няколко еднакви звука преди да се научат да говорят.

 
 

Най-старият човек в Европа почина на 116-годишна възраст в Испания

| от chronicle.bg по БТА |

Испанката Ана Вела Рубио, която през април бе обявена за най-възрастния човек в Европа, почина на 116-годишна възраст в приют за възрастни в Барселона.

Тя е родена на 29 октомври 1901 г. в Андалусия и бе третият най-възрастен човек на планетата, според Геронтоложката изследователка група, която издирва хората на възраст над 110 г. и подава данните на Книгата на рекордите Гинес.

Рубио, която е бивша шивачка, живееше в областта Каталуния от 40-те години на миналия век, пише в. „Паис“. 90-годишната й дъщеря живееше заедно с нея в същия приют през последните 4 месеца. Ана е родила и отгледала 4 деца.

През април си отиде от този свят родената през 19-и век италианка Ема Морано, тогавашният рекордьор по дълголетие в Европа.

 
 

Модата си отива, но глупостта остава

| от Кристина Михайлова |

„С ръка на лице”. Тези от вас, които се вълнуват от последните музикални течения, веднага ще се сетят за песен с такова име.

Само че през последните дни все имам повод да си сложа ръката на лицето – нали се сещате, по онзи начин, казващ „спрете Земята, искам да сляза”.

И не защото съм префърцунена интелектуалка, съвсем не. Обаче когато нещо е „модерно”, „на гребена на вълната” или „последен писък на модата”, то не задължително е „яко”. Като чуя песен с „яко” тъп текст, колкото и модерен бийт, танцови движения и готини дрешки да има, пак няма да ми хареса. Да, вероятно като ида на дискотека ще танцувам, но няма да си я пусна вкъщи, няма да я запомня и точно след няколко месеца ще тъне в забрава, не само за мен, но и в публичното пространство. Замислете се – има песни, които от толкова дълогогодишно слушане, вече почти ни прилошава. Например наближи ли Коледа (както сега), коя е първата песен, която ще ви атакува в мола, в кафенето, в ресторанта, по радиото, по телевизията, в социалните мрежи (споделена от хората, на които това им е любимата песен в живота), че и като предложение в youtube? Да… правилно се сетихте – ‘All I want for Christmas is you’. Когато пък си пуснете прахосмукачката вкъщи, някак естествено в главата ви (или в тази на човека около вас, лежащ на дивана) зазвучава… ‘I want to break free’. Разбира се, няма как да пропуснем ‘It’s my life’, която е лайтмотивът на всеки купон (дори на феновете на поп-фолка, точно преди да си пуснат Преслава).

Та стига примери, разбрахте ме. Има песни, които остават – не за месец-два, а за години наред. И най-вероятната причина е, че просто са смислени, някак си успели да съчетаят в идеална симбиоза музика, текст, визия и послание. Само тези песни ще останат в световния музикален фонд, ще бъде помнени и ценени. Например никога няма да разбера защо има изпълнители, които завинаги ще останат известни за не-толкова-големите-си-фенове само с една единствена песен, а имат поне 10 албума!?

Мисля си, че изкуството (театрално, танцово, театрално) би трябвало да дава повече смисъл, отколкото фойерверки. Че като го изпиташ, то трябва да остане, да те накара да мислиш, да чувстваш и леко, едва осезаемо да те промени към по-добро. Но когато културата стане халтура, когато се опростачи и единствената й цел стане печалба и „кинти”, то проблемът е сериозен. Когато един ден играеш на сцената на Сатиричния театър, а на другия – призоваваш хората да търкат лотарийни билетчета, значи има проблем. Когато можеш имаш диапазон от цели 4 октави, с което парадираш, и същевременно пееш, че „от икебана дървесата ги боли”, значи има проблем. И колкото и да ми се иска да застана пред Народното събрание и да вдигна юмрук срещу властта, че не подкрепа българската култура, а музикантите и актьорите се налага да правят простотии, за да се справят с финансовото битие и да влязат в полезрението на медиите, не мога да го направя. Защото не само „държавата” е виновна.

Когато излизат тревожни статистики как българските ученици нямат критично мислене, всички се тревожим. А когато консумират халтура, никой не го е… грижа. И няма как да искаш да възпитаваш смислени хора само с преструктуриране на учебните програми, докато извън училище ги залива безсмисленост. Затова критичното мислене е важно. То е начин да прецениш, кога модерното е вредно и е по-добре да избереш старомодното. Кога да ходиш с късо яке до под мишниците и с летни кецки през зимата може да бъде последен писък на модата, но после у вас ще стане като модерна аптека. Кога да слушаш „готин” бийт те прави готин, но да пееш тъпия текст (и да го смяташ за поетически връх, интерпретиращ „нещата от живота”) те прави повърхностен.

„Движението с ръка на лице е част от модерната хип-хоп култура”, чета аз из интернет. И аз харесвам хип-хоп културата, музиката, начина на обличане, танците, хип-хоп приятелите си и все пак… когато нещо е тъпо, просто е ТЪПО. И не е редно да облечеш един тъп текст в съблечено тяло и много тежкарско поведение. Не защото на мен много ми пречи, не. Когато не ми допада нещо, го игнорирам или се забавлявам за момент с него, после го забравям. Но когато 11-годишната ми братовчедка го види и реши, че е „яко”, тогава става лошо. Когато пък реши, че не е яко, започват да й се подиграват. И това е още по-лошо.

В крайна сметка модата си отива, младостта и дързостта също. Но глупостта остава. И е пагубна.

Но нали знаете – „всичко е точно”…

 
 

Разград дава двете лъвчета на зоопарка в Пазарджик

| от chronicle.bg |

Двете 3-месечни лъвчета от зоологическата градина в Разград, които бяха спасени след стъпкване, няма да заминат за специализиран резерват в чужбина, а ще бъдат дарени на Зоопарка в Пазарджик.

Това е решението на кмета на Разград Валентин Василев, въпреки предварително споразумение между местните власти и организациите „Дивите животни“ и „Четири лапи“.

Лъвчетата Масуд и Терез бяха намерени в тежко състояние, след като броени дни след раждането им бяха стъпкани от майката в клетката в разградския зоопарк. Причината за агресивното й поведение се оказа шумът от организиран в близост до градината панаир. Едно от трите й новородени не успя да преживее травмите си.

Двете животни все пак бяха стабилизирани във ветеринарна клиника в София, а екоинспекцията в Русе обяви, че ще наложи санкции на община Разград заради неадекватните условия на живот в зоологическата градина.

Оказва се, че въпреки разговорите за бъдещето на малките Терез и Масуд, въпреки споразумението което община Разград подписа с колегите ни от „Четири лапи“, общината се готви да дари малките лъвчета на зоопарка в Пазарджик. В момента Зоологическата градина в Пазарджик отглежда двойка амурски тигри, които преди година се сдобиха с поколение. Три от четирите малки бяха раздадени на зоопаркове в страната.

„Оказва се, че кметът на Разград е внесъл докладна записка за даряването на двете малки на зоопарка в Пазарджик. Докладната предстои да се гласува в комисии и на сесия на общинския съвет съвсем скоро. Бързат да се разпоредят със съдбата им преди коледните празници“, се казва в съобщението на „Дивите животни“.

Първоначалният план е бил животните да се изпратят в спасителен център в Холандия, където за тях се строи ограждение.

„Община Разград, която с безхаберието си е убила реално десетки животни в този коптор наречен зоокът, изглежда много бързо забрави че носи отговорност по случая много по-голяма от това просто да се разпореди набързо да се отърве от двете оцелели лъвчета. Общината няма моралното право да спре заминаването на двете малки за място в пъти по-подходящо за живот за тях“, казват още от организацията.

Животните продължават да са собственост на Община Разград, въпреки че грижите за тях още се полагат от доброволци. Те не могат да се върнат обратно в Зоопарка в Разград, тъй като разрешението за развъждане на големи котки в него беше забранено. Оказа се, че възрастните лъвове никога не са били преглеждани от ветеринар, а заради липсата на пространство е допуснато създаване на поколение между лъвове – брат и сестра.

 
 

Брат Пит е запленен от Дженифър Лорънс

| от chr.bg, БТА |

Холивудският актьор Брат Пит е запленен от младата си колежка и носителка на „Оскар“ Дженифър Лорънс, съобщи Контактмюзик, позовавайки се на сп. „Стар“.

Според източници, цитирани от изданието, 54-годишният Пит вижда в 27-годишната Лорънс „жената на мечтите си“.

„Брад и Дженифър често излизат заедно на вечеря. Изглежда, че помежду им има силна връзка“, казва неназован източник, цитиран от сп. „Стар“.

Според таблоида Пит от години проявява интерес към младата си колежка. Актьорът обаче едва наскоро се е свързал с Лорънс, след като младата холивудска звезда се раздели с 48-годишния режисьор Дарън Аронофски.

Сп. „Стар“ пише още, че Брад Пит е взел телефонния номер на Дженифър Лорънс от общ познат, както и че първоначално не е имал кураж да й се обади, а преди първата им среща е бил доста изнервен.

След раздялата на Пит със съпругата му Анджелина Джоли през 2016 г., около любовния живот на актьора не се вдига особен шум. Преди да мине под венчило с Джоли след дългогодишна връзка, Брат Пит беше женен за Дженифър Анистън. Сред по известните му завоевания е и актрисата Гуинет Полтроу. Едва наскоро се заговори, че Пит се среща с Кейт Хъдсън, но актрисата побърза да отрече този слух.

Преди Дарън Аронофски, с когото се раздели след едногодишен романс, Дженифър Лорънс е имала връзки с актьора Никълъс Холт и фронтмена на „Колдплей“ Крис Мартин. Мартин е бивш съпруг на Гуинет Полтроу, която навремето беше сгодена за Брад Пит.