От Санкт Петербург до Москва и обратно

| от |

Когато Кремъл обяви по-рано този месец забрана върху вноса на храни от САЩ и ЕС, руските социални мрежи експлодираха от вицове за празните рафтове на магазините в Съветския съюз. Но рафтовете няма да останат празни; те просто ще бъдат напълнени с най-насъщните и до болка познати артикули – следствие от една правителствена политика, която тегли страната обратно в миналото и отразява вътрешните напрежения в нея.

Западните санкции и руските контрасанкции показаха взаимозависимостите между президента Владимир Путин, неговите придворни олигарси и неговите поддръжници сред по-широките слоеве от населението. Той ще използва контрола си върху богатството на олигарсите, за да облекчи трудностите, които санкциите ще причинят на неговите поддръжници, а в същото време неговите критици и онези руснаци, които не са част от неговата опора, вероятно ги очакват тежки времена.

Ако икономическата война се затегне, властовите структури настраната постепенно ще наложат безкомпромисен социален ред и ще се върнат към системата на преразпределяне отгоре надолу, характерна както за Съветска Русия, така и за старата Русия отпреди управлението на Петър Велики. В продължение на векове Московският царски двор е властвал чрез метода на покровителството. Великият княз, или след това царят, редовно давал на своите боляри подаяния от храна и дрехи. Неговите министри също имали привилегията да получават храна и услуги за сметка на народа, а също имали право да задържат част от царските данъци и такси, които самите те били овластени да събират.

По време на Санктпетербургския период на монархията (т.е. от управлението на Петър Велики, основал северната столица през 1703 г., до Николай Втори, абдикирал през 1917 г.), Русия постепенно се отърси от тези архаични практики, развивайки модерна държава, частна собственост, независими съдилища и дори народно представителство.

Болшевиките, които през 1918 г. решиха да преместят столицата обратно в Москва, заедно с това направиха и крачка назад към Московията, съществувала като държавна структура през 16 и 17-и век. Повечето от модерните руски институции, включително пазарите и частната собственост, бяха премахнати, а съветските лидери се оказаха в положение, при което трябваше да хранят и да управляват точно както при царете. По стриктно регламентиран йерархически начин босовете на комунистическата партия, известни актьори, видни художници, учени и инженери, получаваха своите хранителни продукти от специални разпределителни центрове. Най-висшите държавни длъжностни лица живееха в дворци, докато обикновените хора трябваше да чакат с години за маломерни апартаменти в изградени по индустриален калъп жилищни блокове.

Преобладаващата част от тази съветска система за преразпределение рухна в началото на 1990-те години. Никой вече не се нуждаеше от купони за храна или за домакински уреди – за това започнаха да се грижат пазарите. Но някои ресурси са винаги оскъдни – особено политическата власт и достъпът до печалбите от износа на петрол и газ. Кремъл отново затегна контрола си върху тези важни сектори, както и върху някои други, включително медиите, науката и изкуствата.

Всеки кремълски придворен сега действа в рамките на неписан лиценз, който позволява на притежателя му да живее от активите, които са му предоставени да контролира, при условие за лоялност към режима и за „отчисления“ за правителствените проекти, които е длъжен да прави при поискване. Никой фактически не може да притежава голяма компания, особено такава, която се занимава с нефт или газ. Всеки „собственик“ не е нищо повече от поименен притежател на такъв лиценз, който може да изтече във всеки един момент.

Но тези практики не покриват целия икономически пейзаж – а само най-доходоносните му сектори. Ето защо е възможна и независимост от Кремъл. Главното постижение на постсъветския период е появата на професионални групи и индивиди, които нямат нужда да се нареждат пред хранилката на Кремъл. Те се учат как да строят, да произвеждат, да продават, за пишат и да вършат други неща, които им позволяват да съществуват самостоятелно. В днешна Русия вече е прието да притежаваш резултатите от своя труд. За г-н Путин обаче такива независими хора са модерната версия на познатата руска културна икона – „излишния човек“. Точно тези „излишни хора“ обаче са най-голямата надежда за Русия.

Те са аморфна, трудна за дефиниране категория, при това често са несъгласни един с друг. Те нямат кой да ги защитава и затова вътрешно подкрепят държава, в която правилата се спазват, която защитава гражданските права и правото на собственост.

Западните санкции успяха да отблъснат инвеститорите и да докарат икономиката до застой. Забраната за внос на храни вече започва да вдига цените. Данъчните увеличения, предложени от Кремъл за балансиране на бюджета, ще тласнат икономическата дейност към сенчестия сектор. Всички приказки на Кремъл за създаване на възможности за местните селскостопански производители и за хранителната индустрия са празна риторика. Никой няма да се впусне в дългосрочни проекти при такава дълбока несигурност.

Лакеите на Кремъл, които са главният прицел на западните санкции, са най-слабо уязвими от външни шокове именно заради близостта си до благата на Москва. Най-уязвими са тези, които никога не са били поканени на кремълската софра.

Изправен пред западните санкции, затруднен от падането на курса на рублата спрямо долара и еврото, за Путин единственият ответен ход е да посегне на онази част от обществото, която той смята за най-малоценна: модерните градски жители, „излишните“ хора. Ще има по-малко свобода, по-малко търговия, по-малко независимост и повече регулации, повече преразпределение и повече иждивенчество за сметка на държавните институции.

Никой не знае колко дълго ще траят санкциите, но дори ако олигарсите убедят Путин да прекрати разрушителната си политика, модерната част от населението ще понесе тежък удар. Ако тя не успее да превъзмогне наложените й отгоре трудности, страната ще
затъне още по-дълбоко в блатото на икономическата и политическата архаичност. Но Русия има и дълга история на запазване на култура на интелектуална свобода дори при репресивни режими. Това е в
гените й.

*Максим Трудолюбов е редактор в отдел „Коментари“ на руския бизнес всекидневник „Ведомости“.

БТА

 

 
 

Празничен шанс за над 500 000 лева допълнителни печалби от „Евробет“

| от chronicle.bg |

Шанс за забележителни печалби Ви очаква в пунктовете на „Евробет“ и на eurobet.bg. Посрещнете коледните и новогодишните празници с незабравими емоции и удивителните над 500 000 лева допълнителни печалби! Празничната кампания на „Евробет“ стартира на 15.12.2017 г. и ще продължи до 31.12.2017 г.

Условието за участие е само едно: с талон за поне 5 лева в игрите „Еврошанс“, „5 от 11“, „Спорт шанс“, „Лотомания“ и „Покер шанс“, може да спечелите на момента от 1 до 100 лева.

Изненадите от „Евробет“ не спират! С всеки 5 лева залог на един талон участвате и в жребий за невероятните 10 печалби по 2 018 лева. Имате право да се включите с неограничен брой талони и всеки от тях Ви дава шанса да попаднете сред печелившите! Тегленето е на 03.01.2018 г., а победителите ще бъдат обявени на eurobet.bg.

„Евробет“ Ви пожелава късмет и весели празници!

Пълните условия на кампанията можете да намерите ТУК.

 
 

Нова трагична смърт в порно индустрията

| от chronicle.bg |

31-годишната порно актриса Юри Лъв бе намерена мъртва от наемодателя си в къщата си в Лос Анджелис. Според информациите Юризан Белтран, както е истинското й име, е починала злоупотреба с лекарства.

Новината за смъртта й бе потвърдена от директора по бизнес въпросите в PornStar Platinum Дан Хоуг.

„Пиша това с тъга. Цялото семейство на PornStar Platinum тъжи за загубата на един от членовете си. Юри бе намерена днес на 31 г. Винаги е била мила с мен и ще ни липсва“, написа Хоуг.

Колежката й Ники Мило хвърли малко повече светлина около инцидента с Лъв.

„Белтран е починала от свръхдоза. Октрита е от собственика на къщата, в която е живеела в Белфлауър, Калифорния. Имало е хапчета до нея на леглото“, разказа Мило.

Новината за смъртта на Юри Лъв идва броени дни, след като порно звездата Огъст Еймс се самоуби на само 23 години след серия от онлайн тормоз.

 
 

„Чудо подари ми!“ – коледната песен с благородна кауза

| от chronicle.bg |

Ованес Торосян дебютира като режисьор на видеоклип към коледната песен „Чудо подари ми!“. Музиката на песента е на Натали Ангелова, текстът е неин и на пианистката Елина Дашина, а аранжимента изготвят Джейкъб Окуму – завършил „Berklee College of Music”, Boston, Момчил Косев и Борислав Димчев. Записът на песента е реализиран от Живко Даскалов в студио „Renewsound”.

За видеото режисьорът Ованес Торосян работи в екип с оператора Драгомир Димчев и асистент оператора Росен Савков.

Натали Ангелова споделя идеята си за създаване на съвместна коледна песен със свои приятели и колеги – музиканти и певци: Ева Георгиева – ЕVA, Елина Дашина, Kристиян Янкулов, Велин Михайлов, Крис Попов (дуетът Крис и Велин), Момчил Косев – китара, беквокал; Вася Попова– беквокал.

Посланието ни връща към безгрижните детски години. Напомня ни да погледнем навътре в себе си и да намерим истински щастливото малко човече, което пази чисти коледни спомени от детството, с аромат на свежи мандарини, много игри и моменти на истинско щастие. Кара ни да си спомним, че всеки от нас продължава да бъде това дете – спонтанно, неподправено, способно да се радва и да се впечатлява от най-простичките неща.

Участниците в проекта искат да съдействат на Неправителствената Организация „Конкордия”, подпомагаща деца в неравностойно положение, в инициативата за събиране на средства за построяване на детска площадка в двора на „Конкордия”, под мотото „Помогни на децата да бъдат деца.”

Съвсем скоро ще бъде готово и видеото към песента. За грима се погрижи GG’s beauty. Във видеото участват децата – Андреа и Михаела Сотирови, Николай Баджаков и Зорница Даскалова, лабрадора Toтомир Беладжиев – Тото. Видеото е заснето в дома на социоложката и певица Мира Радева, с любезното съдействие на Велизар Гоцев и Теа Димитрова.

„За мен беше много интересно и забавно!“ – сподели Ованес Торосян в интервю за Българско Национално радио в предаването „Закуска на тревата“ с Валерия Николова. „Аз отдавна имам интерес към режисурата. Велин Михайлов, с когото сме дългогодишни приятели ме предложи като режисьор на екипа на песента „Чудо подари ми!“. За мен това е дебют като режисьор на клип. Целият процес на заснемане, тази среща с изпълнителите беше полезна и приятна за мен. Допадна ми снимането на клипове.“

 
 

Малко известни факти за „Star Wars“

| от chr.bg |

„Star Wars: The Last Jedi“ излиза по кината!

Оригиналният филм „Star Wars“, по-късно преименуван на „Star Wars: Episode IV—A New Hope“ по необходимост, остава една от иконите на световната поп култура дори 40 години след премиерата си.

А това, че новият филм се казва „Последните джедаи“, не означава, че филмът е последен. „Solo: A Star Wars Story“ идва следващата пролет.

По повод премиерата събрахме малко известни факти за любимата на поколения сага!