shareit

От мястото на събитието: Технология срещу вулканични облаци от easyJet и Airbus

| от |

Започваме сътрудничество с колегите от списание Клуб Криле и сайта pan.bg.

Публикуваме техен репортаж от мястото на събитието.

http://pan.bg/view_article-1-19936-Ot-mqstoto-na-sybitieto-Tehnologiq-sreshtu-vulkanichni-oblaci-ot-easyJet-i-Airbus.html

Текст и снимки: Димитър Ставрев, пратеник на сп. Клуб КРИЛЕ в Тулуза

PB131749

 

На 13 ноември в Тулуза, Франция, в центъра на Airbus за предаване на готовите самолети, бе демонстриран работещия прототип на системата AVOID – съвместна разработка на easyJet, Airbus и Nicarnic, дъщерна компания на норвежкия институт за авио изследвания.

На практика това е инфрачервен сензор с две камери, които откриват вулканична пепел на разстояние от 100 до 60 километра и позволяват на пилотите да вземат решение как да процедират – да заобиколят или да променят полетното ниво.

Системата е изпитана успешно на 30 октомври 2013 г. над Бискайския залив. Военнотранспортният самолетA400M разпръсква един тон вулканична пепел на 5 витки на обща площ от 2,8 километра. Самолет DA42 MPP влиза в облака, за да провери плътността и да вземе проби от частиците. При потвърждадаване на получената концентрация, първият опитен прототип A340-300 с монтиран сензор приближава облака, открива го и го заобикаля.

AVOID – Airborne Volcanic Object Imaging Detector, е иницииран от easyJet в следствие на затварянето на небето на Европа през 2010 г. след изригването на исландския вулкан Ейяфятлайокутъл. Това носи 55 милиона лири загуби на компанията, а в световен мащаб загубите са 5 милиарда евро от БВП на засегнатите страни. Според Ян Дейвис, технически директор и шеф на инженерния отдел на easyJet, целта е след 12 месеца да има готов сериен продукт. Компанията планира да снабди 10 от своите самолети с това устройство. В момента се водят преговори с компании от сектора на производители на авионика.

Очаквайте в събота още един материал по темата.

 
 
Коментарите са изключени