shareit

От Facebook към Oldbook

| от |

Ще дойде ден в живота ти, когато ще приключиш окончателно с Facebook и ще изтриеш профила си. И ще бъдеш щастлив от това, което правиш.

Ако приемем, че Facebook е заразна болест, то вече сме започнали да изграждаме своя имунитет, докато платформата бавно, но сигурно напуска пиедестала си. Изследователите от Принстънския университет са категорични, че през 2017 година огромно количество от потребителите ще се разделят с живота в зависимост между лайковете и коментарите завинаги.

Прогнозата за краха на социалната мрежа на Зукърбъг идва като извод след изследване на всички социални мрежи. Учените достигат до заключението, че около 2020 година Facebook окончателно ще „умре”.

Социалната мрежа, която трябва да отбележи рождения си ден на четвърти февруари оцеля по-дълго от предшествениците си MySpace и Bebo, но изследванията на университета в Принстън показват, че 80% от най-активните потребители ще се откъснат от нея в следващите три години.

Това не е изненада, предвид факта, че повечето притежатели на акаунти от обкръжението ви вече са изразили поне веднъж недоволството си от скуката във Facebook, раздразнение от воайорските нагони на „приятелите си” и позьорщината. Техният тих и все още несигурен бойкот в повечето случаи се изразява във временно деактивиране на акаунтите – опит да се откъснат от социално-мрежовата клопка, който в повечето пъти се оказва неуспешен и акаунтът скоро е активиран.

Учените Джон Канарела и Джошуа Спеклър са базирали драматичната си прогноза на базата на пътите, в които Facebook е търсен в Google. Резултатите показват, че Facebook потреблението е било в своя пик през декември 2012 година и след това стремглаво започва да се спуска по склона. А смъртта е започнала да настъпва през 2015-а.

Наблюдават няколко тенденции.

Младите хора изоставят Facebook най-вече заради „по-малката сестра” – Instagram. Причините са няколко – за да са в крак с времето, заради по-силно изграден нарцисизъм, който се храни от публикуването само на снимки, и от ненавиждането на чат комуникацията…Нещо като „кажи ми, че съм красива, не ми казвай как си!”.

Друга причина е нашествието на майки във Facebook.

Все повече дами с деца буквално се потапят във водите на социалната мрежа, за да се вкопчат в контактите, които се страхуват да не изгубят, за да показват своята малка гордост на света или за да убедят себе си, че все още стават. Че нищо в живота им не се е променило драстично.

Освен че е дразнещо за останалите потребители, които не искат да гледат бебета и не се интересуват от пелени и повивалници, майките също са все по-отегчени. Те предпочитат Pinterest, Instagram и Tumblr или прекарват повече време в писане на SMS-и като част от автентичната комуникация.

Facebook вече е почти на 11 години, което в интернет летоброенето си е праисторическа възраст. Но в периода от 2015 до 2020 година той най-вероятно ще бъде погълнат от друг вид социални мрежи окончателно и безвъзвратно.

Идеите, както болестите, отбелязват пик в разпространението си преди да умрат. Facebook прекрасно може да бъде описан с всеки един емидемиологичен модел. Идеите се разпространяват чрез комуникацията между хората и след като бъдат обсъдени, те вече не са толкова интересни. Спокойно можем да кажем, че това е заради имунитета, който вече сме развили към темата.

Освен това, управата на Фейсбук съобщи, че близо милиард и 200 милиона потребители месечно са активни в социалната мрежа от телефоните си, а не от стационарните си компютри. Което на практика означава, че отделят време за Facebook само когато са в движение – набързо, по работа или за да проверят нещо, докато са на опашка или в задръстване.

Заявиха също и че бележат спад в употребата на социалната мрежа особено сред младите тийнейджъри. Въпреки това, Facebook все още е първенец в бизнеса и държи цена от 142 милиарда долара на борсата.

Така че – колкото и добре да е пазена тайната, изследователите са категорични, че през 2015 година е започнало началото на края на любимата социална мрежа. Вече е ясно, че Фейсбук не е онова, което беше. Той имаше своя момент да бъде Слънцето в интернет. Повечето футуристи и анализатори на социалните медии искат Facebook да умре, защото широката му популярност дава възможност за следене на всеки един потребител в интернет до точка, в която се осъществява своеобразен контрол в монопол над ползвателите на социалната мрежа. Същевременно платформата за изява на компании, която дава Facebook, направи корпорациите по-малко креативни и иновативни.

В наши дни Facebook е по-скоро нежелан, но той влива от енергията си в друг звяр, чрез който се надява да оцелее…

 
 
Коментарите са изключени