shareit

Остеопорозата: тихият трошач на кости

| от chronicle.bg |

Звучи като заболяване, което се отнася единствено до възрастните хора, които така и така са много възрастни, та е някак нормално костите им да се трошат лесно. Всъщност не е. Всъщност остеопорозата е значимо социално заболяване, което в много случаи довежда до смърт при възрастни, които нямат други хронично заболявания и си отиват просто поради залежаване сред поредното счупване.

Освен това, все по-често се открива остеопороза и при по-млади жени. Тъй като 20 октомври в обявен от СЗО за Световен ден на борбата срещу остеопорозата, решихме да ви разясним малко повече какво представлява това заболяване, за да му обръщате внимание и да не го считате за „нормална старческа болест“.

Остеопорозата е прогресиращо метаболитно заболяване на скелета. В резултат от разрушаване на колагеновата матрица костите изтъняват и губят плътността си. Нарушава се равновесието между процесите на изграждане и разграждане на костната тъкан в полза на разграждането. Костите стават крехки, което води до по-чести счупвания – особено в областта на китките, гръбнака и тазобедрените кости. С най-драматични последици е счупването в областта на бедрената шийка, тъй като 20% от пациентите загиват до 6 месеца поради принудителната имобилизация (обездвижване) и развитието на пневмонии. Голяма част от останалите остават трайни инвалиди с необходимост от чужда помощ и грижи.

Поради голямата си разпространеност (остеопорозата е най-честото костно заболяване в напреднала възраст) и разходи на здравните системи тя е обявена за третото по значимост социално заболяване след сърдечно-съдовите и онкологичните, а в средата на века се очаква да заеме първо място поради увеличената продължителност на живота и застаряването на населението.

Остеопорозата се нарича „тиха епидемия“, защото не е съпроводена с болки и може да остане незабелязана в продължение на години. Първите счупвания настъпват обикновено около 60 – 65 годишна възраст в областта на гръбначните прешлени. Един или повече прешлени се сплесква и се появява гърбица, болки в гърба и намаляване на ръста. Развитието на остеопороза и свързания с нея риск от фрактури са възможни дори и при слаби натоварвания. След изгубването на костната тъкан може да се направи твърде малко, но по-рано може да се предотврати.

Факторите, които могат да се контролират са: повишена функция на щитовидната жлеза, неправилно хранене, особено в детската възраст, теглото и физическата активност. Отбелязва се, че остеопорозата е по-често срещана при жени с наднормено тегло. Развитие на остеопороза се наблюдава по-рядко и при жени, които имат физическа активност или упражнения през 5 от дните на седмицата. Особено полезни са леката атлетика, тенисът, футболът. За препоръчване са силовите упражнения, които стимулират по-активно мускулите и действат срещу гравитацията.

Факторите, които не могат да се контролират и избегнат, са възрастта, расата и анамнезата на майката. Жените между 60 и 69 години са с двукратно повишен риск, а тези над 70 – четирикратно. Жените от мексикански или азиатски произход са с най-висок риск, а с най-нисък са афро-американките. Рискът е с 60% намален, ако майката е нямала остеопороза.

За намаляване на риска от възникване на остеопороза в зряла възраст е необходимо профилактиката да започне отрано. Най-същественото в изграждането на една профилактична програма е тя да включва всички елементи, които имат доказано благоприятен ефект върху костите. Достатъчен прием на храни, богати на калций и витамин D са основополагащи за костната плътност, силиций и витамин С, ключови за изграждане на еластина и колегана в костната структура. Добър източник на витамин C са портокалите, чушките и кивитата, на силиций – пълнозърнестите продукти, трици и минерална вода, а Витамин D е витаминът, осигуряващ доброто усвояване на калция от храната. Той се съдържа в ограничен брой храни – мазни риби, рибено масло, яйчен жълтък. Някои от храните се обогатяват допълнително с този важен за костната обмяна витамин – мляко, маргарин, десерти на зърнена основа, пудинги. Важно за усвояването на витамин D от организма е излагането на слънце.

Освен физически упражнения и адекватен режим на хранене, при жени в менопауза се прилага хормонозаместителна терапия. Билки, за които се смята, че имат положителен ефект при боледуващите от остеопороза, са агримония, борови връхчета, бял равнец, орехови листа. Физическите упражнения са от голямо значение. Всекидневното ходене пеша на чист въздух или ненатоварваща гимнастика могат да благоприятстват развитието на заболяването.

Източник: Wikipedia

 

 
 
Коментарите са изключени